SI-8JL0B-001-03
SI-8JL0B-001
BR-IM86-F
BR-IM85-F
Inter-M Broms
Anvisningar för teknisk service
För att erhålla bästa resultat med ditt Shimano främre Inter-M
bromssystem rekommenderar vi följande kombination:
Broms BR-IM86-F/BR-IM85-F
Nav HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Spak
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Bromsvajer
Montering av bromsen på ramen
Montera adaptern på framgaffeln så att anslutningsuttaget
1.
är vänt uppåt, såsom visas på bilden.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Adapter
5 mm
insexnyckel
Monteringsbult
Anslutningsuttag
Placera låsringarna på monteringsbultarna. De
2.
utskjutande delarna av låsringarna skall vara i kontakt
med framgaffeln vid detta tillfälle.
Låsring
Kontakt
Kontakt
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt fast i
3.
navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Effektivt vridmoment:
15 – 20 N·m {150 – 200 kgf·cm}
Bromsenhetens låsmutter
Om det gäller typen med ●
snabbfrigöringsmekanism:
Med räfflade sidor
Ytan med räfflade sidor
ska vara vänd utåt.
För navmuttertyp: ●
Utan räfflade sidor
Främre bromsenhet
Sätt dit hjulet med den främre bromsenheten insatt så
4.
långt det går på gaffeländan, och vrid på bromsarmen så
att den kommer i kontakt med adaptern.
Fäst det sedan ordentligt med snabbkopplingen eller
navmuttern.
Vid typ med snabbfrigöringsmekanism: ●
Sätt fast snabbfrigörning-skamspaken
ordentligt.
Effektivt vridmoment:
5 – 7,5 N·m {50 – 75 kgf·cm}
Navaxel
Adapter
Bromsarm
Kontakt
Kontakt
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
För typen med mutter: ●
Navmutter
Säkra bromsarmen med fästbulten och tryck dit
5.
låsbrickan.
Placera därefter den utstickande delen av låsbrickan så
att den kommer i kontakt med adaptern.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
5 mm
insexnyckel
Monteringsbult
Låsring
Kontakt
Installation av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att justeringsbulten och
1.
justeringsmuttern är ordentligt åtdragna, sätt i ytterhöljets
hållare i innerkabeln i den riktning som anges nedan.
Ytterhöljets hållare
Justeringsmutter
Monteringsbult
Efter att ha kontrollerat att inprägligen på baksidan av
2.
innervajerns fästbult är “F”, låt innervajern passera genom
hålet i innerkabelns fästbult.
Inprägling “F”
Innervajerns låsbultenhet
Placera komponenterna så som visas i den följande
3.
figuren och dra åt innerkabelns fästmutter. Använd
TL-IM21 (innervajerns fästverktyg) för att dra åt
innervajerns låsmutter så som visas i Fig. 1. Efter att
du dragit åt den ska du kontrollera att positionen på
innervajern och innervajerns låsmutter är korrekt enligt
Fig. 2.
101mm
Innervajerns låsmutter
Fig. 1
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
TL-IM21
Fig. 2
Dra aldrig åt innervajerns låsbult när den är fastsatt på
cykeln. Innervajern och innervajerns låsmutter kommer
att hamna i fel position enligt Fig. 3, vilket kan leda till att
innervajerns låsbult lossnar från bromsen.
Fig. 3
Passa in den röda märkningen på innervajerns låsbricka
4.
så att den är vänd mot spåret i trissan, och sätt därefter in
innervajerns låsbultenhet och tryck in den så långt det går
i spåret i trissan.
Innervajerns låsbultenhet
Sätt in innervajerns
låsbultenhet så långt det
går i spåret i trissan.
Spår i trissan
Röd märkning
på innervajerns
låsbricka
Låt innervajern löpa längs spåret i trissan.
5.
InnervajerSpår i trissan
Haka fast innervajern över vajerkroken.
6.
Innervajer
Vajerhake
Sätt i ytterhöljets hållare i hålet på bromsarmen underifrån
7.
och skjut den till hålets lägre del.
Bromsarm
Ytterhöljets
hållare
Montera innerändens kåpa när du har kontrollerat
8.
att ytterhöljets hållare har satts in så långt det går I
styrningsspåret i bromsarmen.
Därefter skall du sätta innerändens kåpa så att den inte
vidrör flänsarna och ekrarna.
Ytterhöljets hållare
Innerändens kåpa
Vrid vajerns justeringsbult för att dra åt innervajern.
9.
Vajerns justeringsbult
Kontrollera att de röda märkningarna på innervajerns
10.
låsbricka och innervajerns låsbultenhet som trycks in i
trissan är i rätt position.
Röd märkning
Röd märkning
Installationen av bromsvajern kan slutföras genom den
ovanstående proceduren. Utför proceduren i omvänd
ordning för att ta bort vajern.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
1.
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in
ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att behövas
justeras snart igen.
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
2.
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm spel i
bromshandtaget.
Mängden spel i bromsvajern är lika med det avstånd
från den position vid vilken bromshandtaget inte
manövreras till den position där effekten känns
plötsligt när broms-handtaget trycks in.
Vajerns justeringsbult
15 mm spel
Vajerns justeringsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
3.
bromsens funktion, dra fast vajerns justeringsbult med
vajerns justeringsmutter.
Vajerns
justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem ●
fungerar. Om bromssystemet inte används på rätt sätt
kan det resultera i olyckor med svåra skador som följd.
Eftersom varje cykel kan ha individuella egenheter, bör du
se till att du lär dig korrekt bromsteknik (hur hårt du ska
trycka på bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras)
och hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom att
konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller noggrant
studera medföljande handbok, samt naturligtvis genom att
öva cykling och inbromsning.
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas ●
och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
Navet på Shimanos främre Inter-M broms har utrustats ●
med en inbyggd effektmodulator. Detta system kontrollerar
bromseffekten så att en alltför stor kraft inte appliceras om
bromseffekten når det specificderade värdet. Om navet inte
har utrustats med effektmodulatorn, kan bromskraften bli
för stark. Av detta skäl rekommenderar vi att du använder
Simanos främre Inter-M broms och nav som en sats.
Så även om du hör ett ljud när modulatorn arbetar vid
inbromsning, är det alltså inget tecken på fel.
Dra aldrig åt innervajerns låsbult när den är fastsatt på ●
cykeln. Det kan leda till att innervajerns låsbult lossnar.
Om du använder BR-IM86-F/BR-IM85-F i kombination ●
med en framgaffel med fjädring, måste denna väljas
med omsorg. Var god konsultera din återförsäljare eller
cykeltillverkaren.
Om fel typ av framgaffel med fjädring väljs kan det få
fjädringen att inte fungera som den ska pga. överhettning
under bromsning eller pga. att framgaffeln inte håller, vilket
kan resultera i olyckstillbud.
Bromsspakarna SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/ ●
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 är utrustade med en
lägesomkopplingsmekanism. Se till att du använder
BR-IM86-F och BR-IM85-F med mekanismen i läge C.R.
C.R. Läge
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före ●
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna ●
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken ●
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta
skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service ●
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga skador:
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem, skall
1.
du undvika att bromsa kontinuerligt i långa nedförsbackar,
därför att detta kan leda till att invändiga bromsdelar
blir mycket heta, vilket kan förorsaka att bromseffekten
minskar. Det kan också förorsaka att mängden bromsfett
inuti bromsen minskar vilket kan leda till problem så som
onormal plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har utformats
baserad på standards som till exempel ISO 4210 och
DIN-79100-2. Dessa standards specificerar prestanda för
en total vikt på 100 kg. BR-IM86-F är dock designad för en
total vikt på 130 kg. Om den totala vikten överstiger 100
kg (130 kg for BR-IM86-F), kan systemets bromskraft bli
otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och dessutom
kan systemets livslängd förkortas.
Främre Inter-M bromssystem bör endast användas på
2.
vänster sida på en cykel som är 26” eller större.
Om det används på en cykel som är mindre än 26” kan
bromseffekten bli alltför kraftig vilket kan resultera i olyckor.
För att erhålla bästa möjliga funktion med din
3.
Shimano främre Inter-M broms, se till att du använder
Shimano bromsvajrar och bromsar som ett set. (se
produktuppräkningen)
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5 mm
eller mer när bromshandtaget trycks in. Om mindre
spel än 14,5 mm föreligger kommer bromseffekten
att lida och bromsarna kanske inte att fungera.
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt fast i
4.
navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Kontrollera att navaxeln vidrör baksidan av framgaffeln
5.
och att hjulet är ordentligt fastsatt på ramen med
snabbkopplingen eller navmuttern. Om hjulet inte
monteras korrekt kan det lossna från ramen, vilket kan
leda till allvarlig skada under färd.
Om något av följande sker under färd, sluta omedelbart
6.
cykla och vänd dig till din återförsäljare för inspektion och
reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
Innan du applicerar smörjfettet, ska du ta bort
smörjhålslocket och trycka in slangen djupt in i hålet.
Applicera en lämplig mängd smörjfett (cirka 5 g) samtidigt
som du vrider hjulet sakta. Efter appliceringen ska du
kontrollera att bromsen appliceras korrekt och att inga
onormala ljud hörs.
Smörjningshålets lock
Vrid den
sakta.
12 mm eller mer
Smörjfett till
rullbromsen
Om bromsarna används mycket,
7.
kommer komponenterna runt
bromsen att bli heta. Vidrör inte
komponenterna i minst 30 minuter
efter att du har slutat cykla.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer bromseffektan
8.
att bli lidande. Om detta ske, byt ut vajern med en original
Shimano vajer och kontrollera bromseffekten igen.
De främre bromsenheterna BR-IM86-F/BR-IM85-F och
9.
de främre navenheterna HB-IM70, DH-2R35-E-H och
DH-3R35-H ska inte demonteras. Om de demonteras
kommer de inte längre att fungera som de ska.
OBSERVERA:
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x. Hjul ●
med radiellt ekerarrangemang kan inte användas, därför
att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning och
bromsoljud kan uppstå.
Främre Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar ●
genom att insidan av bromstrumman är fylld av fett. Detta
kan göra att hjulet går tyngre ibland, särskilt i kallt väder.
Om du bromsar hårt med den främre Inter-M bromsen ●
medan cykeln står stilla och skakar hjulet så kommer du att
märka att ett visst spel är förhanden i bromsen. Detta är
dock helt normalt och kommer inte att vara ett problem
medan du cyklar.
För att kontrollera hur lösa ●
huvudelarna är, ta tag i
styrstången och en av
framgafflarna i enlighet med
illustrationen. Flytta sedan
huvudelarna fram och tillbaka i
pilarnas riktningar. Men om du
bromsar hårt samtidigt och skakar
framhjulet så kommer det spel
som finns i bromsen - se ovan -
att göra det svårare att kontrollera
hur lösa huvuddelarna är.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring ●
som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och ●
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Komponenter runt
bromsen
* Bruksanvisningar på andra språk finns på:
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan
föregående meddelande. (Swedish)
Allmän säkerhetsinformation