RELEASE
GREASE
GREASE
RELEASE
GREASE
RELEASE
RELEASE
GREASE
Adapter
Justeringsfäste
GREASE
RELEASE
RELEASE
GREASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
SI-75C0A-002
Främre Inter-M
bromssystem
För att erhålla bästa resultat med ditt Shimano främre
Inter-M bromssystem rekommenderar vi följande
kombination:
Anvisningar för teknisk service
BR-IM75-F
HB-IM70
ST-C503
BL-R440
Broms
Nav
Spak
Bromsvajer
Del A på kamöver-
föringsplattan
Länkenhetens nit
3
Drag nedåt kraftigt
1
2
Skjut åt sidan
Länkenhet
Medan du trycker
kamöverföringsplattan
uppåt
Styrningsspår
För att installera bromsvajern igen, utför
proceduren enligt ovan omvänt.
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter
kontrollera att den sitter säkert i det läge som
bilden visar.
Tryck ner bromshandaget för att kontrollera
bromsens funktion. Om dålig bromseffekt
föreligger, ställ in bromsvajern en gång till med
hänvisning till kapitlet "Justering av
bromsvajern".
Observera:
Losskoppling av bromsvajern
från den främre bromsenheten
Tryck mot kamöverföringsplattan tills det tar stopp.
Skjut därefter länkenheten längs styrningsspåret i
kamöverföringsplattan för att ta bort länkenheten. Om
det är svårt att ta bort länkenheten, skall du först vrida
vajerns justeringsbult medurs för att släppa på
vajerns spänning.
Länkenhet
Styrningsspår
15 mm spel
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm spel i
bromshandtaget.
Mängden spel i bromsvajern är lika med det
avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den
position där effekten känns plötsligt när broms-
handtaget trycks in.
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsbult
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
Efter att ha dragit fast
innervajerns låsmutter, sätt fast
innerändens kåpa på
innervajerns ände. Sätt sedan
innerändens kåpa så att den
inte rör vid länken eller ekrarna.
Observera:
Vajerns justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m
{10 – 20 kgf·cm}
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
bromsens funktion, dra fast vajerns justeringsbult med
vajerns justeringsmutter.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
1
2
Hål i innervajenrs
låsbult
Vajerns justeringsbult
Ska vara 20 – 22 mm
Ytterhöljets hållare
Del A på kamöverföringsplattan
Länkenhetens nit
Styrningsspår
2
3
1
Sätt in i
styrningsspåret
Skjut kraftigt längs
styrningsspåret så långt det går
Observera:
Länkenhet
Länkenhet
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter fast
ordentligt i vajerns justeringsbultar på både
bromshandaget och bromsarmen.
Vajerns justeringsbult
Niten skall passas in
i mitten av del A på
kamöverförings-
plattan.
Styrningsspår
Medan du håller
fast kamöver-
föringsplattan
Placerar vajerns justeringsbult så att den är 20 – 22
mm från änden på justeringsfästet, för sedan in
innervajern genom vajerns justeringsbult och sedan
genom hålet i innervajerns låsbult.
Innervajerns låsmutter
Dra ordentligt
Medan du skjuter på
kamöverföringsplattan
Skjut kamöverföringsplattan bakåt tills det tar emot.
Sedan, medan du drar i innervajern för att spänna
vajern ordentligt, dra fast innervajern med dess
låsmutter.
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar
och därefter kontrollera att
den sitter säkert i det läge
som bilden visar.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Dra åt
3
Placera låsringarna på monteringsbultarna. De
utskjutande delarna av låsringarna skall vara i kontakt
med framgaffeln vid detta tillfälle.
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt
fast i navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Adapter
Monteringsbult
Monteringsbult
5 mm insexnyckel
Låsring
Låsring
Montera adaptern på framgaffeln.
Montering av bromsen på
ramen
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Kontakt
Kontakt
Niten skall passas in i mitten
av del A på kamöverföringsplattan.
V
C R
C R
V
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem, skall
du undvika att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att invändiga
bromsdelar blir mycket heta, vilket kan förorsaka att
bromseffekten minskar. Det kan också förorsaka att
mängden bromsfett inuti bromsen minskar vilket kan
leda till problem så som onormal plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel ISO
4210 och DIN-79100-2. Dessa standards specificerar
prestanda för en total vikt på 100 kg. Om den totala
vikten överstiger 100 kg, kan systemets bromskraft bli
otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Om något av följande sker under färd, sluta omedelbart
cykla och vänd dig till din återförsäljare för inspektion
och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
För att erhålla bästa möjliga funktion med din Shimano
främre Inter-M broms, se till att du använder Shimano
bromsvajrar och bromsar som ett set.
(se produktuppräkningen)
Om bromsen används mycket, kan området runt
bromsen bli hett. Vidrör därför inte området runt
bromsen under minst 30 minuter efter att du har slutat
cykla.
Främre bromsenheten BR-IM75-F och främre navenhet
HB-IM70 skall aldrig demonteras. Om de demonteras
kommer de inte längre att fungera som de ska och de
kan skadas.
Hör med din återförsäljare för detaljer om borttagande
och installation av den främre bromsenheten.
OBSERVERA
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5 mm
eller mer när bromshandtaget trycks in. Om mindre
spel än 14,5 mm föreligger kommer bromseffekten
att lida och bromsarna kanske inte att fungera.
OBSERVERA:
Främre Inter-M bromssystem bör endast användas på
vänster sida på en cykel som är 26" eller större. Om det
används på en cykel som är mindre än 26" kan
bromseffekten bli alltför kraftig vilket kan resultera i
olyckor.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x. Hjul
med radiellt ekerarrangemang kan inte användas, därför
att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning och
bromsoljud kan uppstå.
Främre Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar
genom att insidan av bromstrumman är fylld av fett. Detta
kan göra att hjulet går tyngre ibland, särskilt i kallt väder.
Främre Inter-M bromsen har en inbyggd effektmodulator
vilken kontrollerar bromseffekten som appliceras på
navet. Så även om du hör ett ljud när modulatorn arbetar
vid inbromsning är det alltså inget tecken på fel.
Om du bromsar hårt med den främre Inter-M bromsen
medan cykeln står stilla och skakar hjulet så kommer du
att märka att ett visst spel är förhanden i bromsen. Detta
är dock helt normalt och kommer inte att vara ett problem
medan du cyklar.
För att kontrollera hur lösa huvudelarna är, ta tag i
styrstången och en av framgafflarna i enlighet med
illustrationen. Flytta sedan huvudelarna fram och tillbaka i
pilarnas riktningar. Men om du bromsar hårt samtidigt och
skakar framhjulet så kommer det spel som finns i
bromsen - se ovan - att göra det svårare att kontrollera
hur lösa huvuddelarna är.
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte används
på rätt sätt kan det resultera i olyckor med svåra skador
som följd. Eftersom varje cykel kan ha individuella
egenheter, bör du se till att du lär dig korrekt bromsteknik
(hur hårt du ska trycka på bromshandtaget och hur cykeln
ska kontrolleras) och hur du ska sköta din cykel. Detta
kan göras genom att konsultera en auktoriserad
cykelhandlare eller noggrant studera medföljande
handbok, samt naturligtvis genom att öva cykling och
inbromsning.
Om du använder BR-IM75-F i kombination med en
framgaffel med fjädring måste denna väljas med omsorg.
Var god konsultera din återförsäljare eller
cykeltillverkaren. Om fel typ av framgaffel med fjädring
väljs kan det få fjädringen att inte fungera som den ska
pga. överhettning under bromsning eller pga. att
framgaffeln inte håller, vilket kan resultera i olyckstillbud.
Om ST-C503 bromspakar är utrustade med en
omkopplingsmekanism. Se till att du använder BR-IM75-F
med mekanismen i C.R. läget.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta
skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt
varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
C indikerar läge för kompatibilitet med
kantileverbromsar.
R positionen indikerar läge för
kompatibilitet med rullbromsar.
VARNING
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt fast
i navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Kontrollera att navaxeln rör vid bakre änden på gaffeln
och att hjulet sitter fast ordentligt på ramen med
snabbfrigörningsmuttern. Om hjulet inte sitter fast
ordentligt kan det lossna från ramen vilket kan resultera
i allvarlig olycka under färd.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Allmän säkerhetsinformation
– För att undvika allvarliga skador:
– För att undvika allvarliga skador:
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer bromseffektan
att bli lidande. Om detta ske, byt ut vajern med en
original Shimano vajer och kontrollera bromseffekten
igen.
Kontakt
Navaxel
Sätt fast snabbfrigörnings-
kamspaken ordentligt.
Främre bromsenhet
Sätt dit hjulet med främre bromsenheten insatt så långt
det går på gaffeländan, och vrid på bromsarmen så att
den kommer i kontakt med adapterns urholkning. Drag
därefter fast snabbfrigöringskammens spak ordentligt.
Adapter
Bromsarm
Bromsenhetens låsmutter
Effektivt vridmoment:
5 – 7,5 N·m
{50 – 75 kgf·cm}
Kontakt
Effektivt vridmoment:
15 – 20 N·m
{150 – 200 kgf·cm}
C.R. Läge
Den kullriga ytan skall
vara vänd utåt.
1.
2.
9.
8.
7.
6.
5.
4.
3.
10.
4.
3.
2.
1.
2.
3.
3.
2.
1.
5.
4.
15-20Nm
Installation av bromsvajer
1.
Märkningen
bör ligga inom
märkningen
.
Kontakt
Håll fast kamöverföringsplattan med handen och skjut
länkenheten längs styrningsspåret i
kamöverföringsplattan för att montera länkenheten.
GREASE
Montera justeringsfästet på adaptern. Vid detta tillfälle
skall du trycka in justeringsfästet till det kommer i
kontakt med bromsarmen. Kontrollera därefter att
märkningen på adaptern ligger inom märkningen
på justeringsfästet.
Bromsarm
Vajerns
justeringsbult
Bägge ändar på ytterhöljet ska
stoppas in ordentligt.