Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Skjut kamöverföringsplattan bakåt tills det tar emot.
5.
Sedan, medan du drar i innervajern för att spänna vajern
ordentligt, dra fast innervajern med dess låsmutter.
1
2
3
Innervajerns låsmutter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m
{60 - 80 kgf·cm}
Dra åt
Dra ordentligt
Medan du skjuter på
kamöverföringsplattan
Observera:
Efter att ha dragit fast innervajerns
låsmutter, sätt fast innerändens kåpa
på innervajerns ände. Sätt sedan
innerändens kåpa så att den inte rör
vid länken eller ekrarna.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
1.
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att behövas
justeras snart igen.
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
2.
bromshandtaget så att det fi nns omkring 15 mm spel i
bromshandtaget.
Mängden spel i bromsvajern är lika med det avstånd
från den position vid vilken bromshandtaget inte
manövreras till den position där effekten känns
plötsligt när bromshandtaget trycks in.
Vajerns justeringsbult
15 mm spel
Vajerns justeringsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
3.
bromsens funktion, dra fast vajerns justeringsbult med
vajerns justeringsmutter.
Vajerns
justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 - 2 N·m
{10 - 20 kgf·cm}
Allmän säkerhetsinformation
SI-75F0B-001
Främre Inter-M
bromssystem
Anvisningar för teknisk service
För att erhålla bästa resultat med ditt Shimano främre Inter-M
bromssystem rekommenderar vi följande kombination:
Broms BR-IM70-F
Nav HB-IM70
Spak
ST-C503
BL-R440
Bromsvajer
SI-75F0B-001-03
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem
fungerar. Om bromssystemet inte används på rätt sätt
kan det resultera i olyckor med svåra skador som följd.
Eftersom varje cykel kan ha individuella egenheter, bör du
se till att du lär dig korrekt bromsteknik (hur hårt du ska
trycka på bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras)
och hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom att
konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller noggrant
studera medföljande handbok, samt naturligtvis genom att
öva cykling och inbromsning.
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas
och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
Om du använder BR-IM70-F i kombination med en
framgaffel med fjädring måste denna väljas med omsorg.
Var god konsultera din återförsäljare eller cykeltillverkaren.
Om fel typ av framgaffel med fjädring väljs kan det få
fjädringen att inte fungera som den ska pga. överhettning
under bromsning eller pga. att framgaffeln inte håller,
vilket kan resultera i olyckstillbud.
Om ST-C503 bromspakar är utrustade med en
omkopplingsmekanism. Se till att du använder BR-IM70-F
med mekanismen i C.R. läget.
C.R. Läge
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta
skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt
varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga skador:
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem,
1.
SI-75F0B skall du undvika att bromsa kontinuerligt
i långa nedförsbackar, därför att detta kan leda till
att invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket kan
förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan också
förorsaka att mängden bromsfett inuti bromsen minskar
vilket kan leda till problem så som onormal plötslig
inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel
ISO 4210 och DIN-79100-2. Dessa standards
specifi cerar prestanda för en total vikt på 100 kg. Om
den totala vikten överstiger 100 kg, kan systemets
bromskraft bli otillräcklig för att få en korrekt inbromsning,
och dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Främre Inter-M bromssystem bör endast användas på
2.
vänster sida på en cykel som är 26” eller större. Om
det används på en cykel som är mindre än 26” kan
bromseffekten bli alltför kraftig vilket kan resultera i
olyckor.
För att erhålla bästa möjliga funktion med din
3.
Shimano främre Inter-M broms, se till att du använder
Shimano bromsvajrar och bromsar som ett set. (se
produktuppräkningen)
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5 mm
eller mer när bromshandtaget trycks in. Om mindre
spel än 14,5 mm föreligger kommer bromseffekten
att lida och bromsarna kanske inte att fungera.
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt fast
4.
inavhuset med bromsenhetens låsmutter.
Främre bromsenhet
Bromsenhetens låsmutter
Den kullriga ytan skall
vara vänd utåt.
(
(
Effektivt vridmoment:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Kontrollera att navaxeln rör vid bakre änden på gaffeln
5.
och att änden på bromsarmen sticker ut 1 mm eller
mer från det fastlödda fästet på framgaffeln. Kontrollera
också att hjulet sitter fast ordentligt på ramen med
snabbfrigörningsmuttern. Om hjulet inte sitter fast
ordentligt kan det lossna från ramen vilket kan resultera i
allvarlig olycka under färd.
Det fastlödda
fästet
1 mm
eller mer
Rör vid
Sätt fast snabbfrigörnings-
kamspaken ordentligt.
Navaxel
Effektivt vridmoment:
5 - 7,5 N·m {50 - 75 kgf·cm}
Om något av följande sker under färd, sluta omedelbart
6.
cykla och vänd dig till din återförsäljare för inspektion och
reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett. Be då din återförsäljare att smörja
mekanismen med passande specialfett för rullbroms.
Om bromsarna används
7.
mycket kommer
bromstrumman att
bli het. Rör aldrig vid
bromstrumman under minst
30 minuter efter att du slutat
cykla.
Bromstrumman
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer bromseffektan
8.
att bli lidande. Om detta ske, byt ut vajern med en
original Shimano vajer och kontrollera bromseffekten
igen.
Främre bromsenheten BR-IM70-F och främre navenhet
9.
HB-IM70 skall aldrig demonteras. Om de demonteras
kommer de inte längre att fungera som de ska och de
kan skadas.
Hör med din återförsäljare för detaljer om borttagande
10.
och installation av den främre bromsenheten.
OBSERVERA:
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x. Hjul
med radiellt ekerarrangemang kan inte användas, därför
att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning och
bromsoljud kan uppstå.
Främre Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar
genom att insidan av bromstrumman är fylld av fett. Detta
kan göra att hjulet går tyngre ibland, särskilt i kallt väder.
Främre Inter-M bromsen har en inbyggd effektmodulator
vilken kontrollerar bromseffekten som appliceras på navet.
Så även om du hör ett ljud när modulatorn arbetar vid
inbromsning är det alltså inget tecken på fel.
Om du bromsar hårt med den främre Inter-M bromsen
medan cykeln står stilla och skakar hjulet så kommer du
att märka att ett visst spel är förhanden i bromsen. Detta
är dock helt normalt och kommer inte att vara ett problem
medan du cyklar.
För att kontrollera hur lösa huvudelarna är, ta tag i
styrstången och en av framgaffl arna i enlighet med
illustrationen. Flytta sedan huvudelarna fram och tillbaka i
pilarnas riktningar. Men om du bromsar hårt samtidigt och
skakar framhjulet så kommer det spel som fi nns i bromsen
- se ovan - att göra det svårare att kontrollera hur lösa
huvuddelarna är.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Håll fast kamöverföringsplattan med handen och skjut
2.
länkenheten längs styrningsspåret i kamöverföringsplattan
för att montera länkenheten.
2
1
Styrningsspår
Länkenhet
Sätt in i styrningsspåret
Medan du håller
fast kamöverfö-
ringsplattan
3
Styrningsspår
Länkenhet
Skjut kraftigt längs
styrningsspåret så
långt det går
Observera:
När du monterar länkenheten på kamöverföringsplattan,
skall du trycka mot länkenheten tills det klickar och
därefter kontrollera att den sitter säkert i det läge som
bilden visar.
Del A på kamöverföringsplattan
Länkenhetens nit
Niten skall passas in
i mitten av del A på
kamöverföringsplattan.
Placerar vajerns justeringsbult så att den är 20 - 22 mm
3.
från änden på ytterhöljets hållare, för sedan in innervajern
genom vajerns justeringsbult och sedan genom hålet i
innervajerns låsbult.
Hål i innervajenrs låsbult
Vajerns justeringsbult
Ytterhöljets hållare
Ska vara
20 - 22 mm
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter
4.
fast ordentligt i vajerns justeringsbultar på både
bromshandaget och bromsarmen.
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsbult
Bägge ändar på ytterhöljet ska
stoppas in ordentligt.
Installation av bromsvajer
Placera ytterhöljets hållare i det fastlödda fästet och dra
1.
fast med ytterhöljets låsmutter.
Ytterhöljets hållare
Det fastlödda fästet
Ytterhöljets låsmutter
Effektivt vridmoment:
2 - 3 N·m {20 - 30 kgf·cm}
Tryck mot kamöverföringsplattan tills det tar stopp.
Skjut därefter länkenheten längs styrningsspåret i
kamöverföringsplattan för att ta bort länkenheten.
Om det är svårt att ta bort länkenheten, skall du först
vrida vajerns justeringsbult medurs för att släppa på
vajerns spänning.
2
1
Styrningsspår
Länkenhet
Skjut åt sidan
Medan du trycker
kamöverförings-
plattan uppåt
3
Styrningsspår
Länkenhet
Drag nedåt
kraftigt
För att installera bromsvajern igen, utför proceduren
enligt ovan omvänt.
Observera:
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter kontrollera
att den sitter säkert i det läge som bilden visar.
Länkenhetens nit
Del A på
kamöverföringsplattan
Niten skall passas in i mitten av
del A på kamöverföringsplattan.
Tryck ner bromshandaget för att kontrollera
bromsens funktion. Om dålig bromseffekt
föreligger, ställ in bromsvajern en gång till med
hänvisning till kapitlet ”Justering av bromsvajern”.
Losskoppling av bromsvajern
från den främre bromsenheten
* Bruksanvisningar på andra språk fi nns på:
http://techdocs.shimano.com
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
  • Page 1 1

Shimano BR-IM70 Service Instructions

Typ
Service Instructions