Shimano HB-C050 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
Bromstrumman
RELEASE
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
Rör vid
Navmutter
Navaxel
RELEASE
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
Främre bromsenhet
Bromsenhetens låsmutter
V
C R
C R
V
SI-75N0B
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem,
skall du undvika att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att
invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket kan
förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan
också förorsaka att mängden bromsfett inuti
bromsen minskar vilket kan leda till problem så
som onormal plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel
ISO 4210 och DIN-79100-2. Dessa standards
specificerar prestanda för en total vikt på 100 kg.
Om den totala vikten överstiger 100 kg, kan
systemets bromskraft bli otillräcklig för att få en
korrekt inbromsning, och dessutom kan systemets
livslängd förkortas.
Om något av följande sker under färd, sluta
omedelbart cykla och vänd dig till din
återförsäljare för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen
med passande specialfett för rullbroms.
För att erhålla bästa möjliga funktion med din
Shimano främre Inter-M broms, se till att du
använder Shimano bromsvajrar och bromsar som
ett set. (se produktuppräkningen)
Om bromsarna används mycket kommer
bromstrumman att bli het. Rör aldrig vid
bromstrumman under minst 30 minuter efter att
du slutat cykla.
Främre bromsenheten BR-C050-IM-F och främre
navenhet HB-C052-IM / HB-C050-DR / HB-C051-
DR skall aldrig demonteras. Om de demonteras
kommer de inte längre att fungera som de ska och
de kan skadas.
Hör med din återförsäljare för detaljer om
borttagande och installation av den främre
bromsenheten.
Främre Inter-M
bromssystem
OBSERVERA:
Främre Inter-M bromssystem bör endast användas
på vänster sida på en cykel som är 26" eller större.
Om det används på en cykel som är mindre än 26"
kan bromseffekten bli alltför kraftig vilket kan
resultera i olyckor.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt
ut vajern med en original Shimano vajer och
kontrollera bromseffekten igen.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid
bromsning och bromsoljud kan uppstå.
Främre Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga
bromsar genom att insidan av bromstrumman är fylld
av fett. Detta kan göra att hjulet går tyngre ibland,
särskilt i kallt väder.
Främre Inter-M bromsen har en inbyggd
effektmodulator vilken kontrollerar bromseffekten som
appliceras på navet. Så även om du hör ett ljud när
modulatorn arbetar vid inbromsning är det alltså inget
tecken på fel.
Om du bromsar hårt med den främre Inter-M bromsen
medan cykeln står stilla och skakar hjulet så kommer
du att märka att ett visst spel är förhanden i bromsen.
Detta är dock helt normalt och kommer inte att vara
ett problem medan du cyklar.
För att kontrollera hur lösa huvudelarna är, ta tag i
styrstången och en av framgafflarna i enlighet med
illustrationen. Flytta sedan huvudelarna fram och
tillbaka i pilarnas riktningar. Men om du bromsar hårt
samtidigt och skakar framhjulet så kommer det spel
som finns i bromsen - se ovan - att göra det svårare
att kontrollera hur lösa huvuddelarna är.
För att erhålla bästa resultat med ditt Shimano främre
Inter-M bromssystem rekommenderar vi följande
kombination:
Använd frambromsenheten BR-C050-IM-F i kombination
med ett nav av muttertyp.
*
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor med
svåra skador som följd. Eftersom varje cykel kan ha
individuella egenheter, bör du se till att du lär dig
korrekt bromsteknik (hur hårt du ska trycka på
bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras) och
hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom
att konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller
noggrant studera medföljande handbok, samt
naturligtvis genom att öva cykling och inbromsning.
Om ST-EF29 (
4-fingers
) / SB-C055 (
4-fingers
) / ST-
C050 bromspakar är utrustade med en
omkopplingsmekanism. Se till att du använder BR-
C050-IM-F med mekanismen i C.R. läget.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina
Shimano originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om
däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och
bromsa tidigt samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Kontrollera att främre bromsenheten sitter
ordentligt fast i navhuset med bromsenhetens
låsmutter.
Kontrollera att navaxeln rör vid bakre änden på
gaffeln och att änden på bromsarmen sticker ut
1 mm eller mer från det fastlödda fästet på
framgaffeln. Kontrollera också att hjulet sitter fast
ordentligt på ramen med navmuttern. Om hjulet
inte sitter fast ordentligt kan det lossna från ramen
vilket kan resultera i allvarlig olycka under färd.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Allmän säkerhetsinformation
Anvisningar för teknisk service
För att undvika allvarliga skador:
VARNING
OBSERVERA
C.R. Läge
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5
mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger
kommer bromseffekten att lida och bromsarna
kanske inte att fungera.
Effektivt vridmoment:
15 – 20 N·m {150 – 200 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
För att undvika allvarliga skador:
BR-C050-IM-F
HB-C052-IM
HB-C050-DR
HB-C051-DR
ST-EF29
(
4-fingers
)
SB-C055
(
4-fingers
)
ST-C050
Broms
Nav
Spak
Bromsvajer
RELEASE
BR-C050-IM-F
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
Vajerns
justeringsmutter
RELEASE
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
BR-C050-IM-F
RELEASE
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
Ytterhöljets hållare
Observera:
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter kontrollera
att den sitter säkert i det läge som bilden visar.
2
3
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
3
Drag nedåt
kraftigt
1
2
Skjut åt sidan
Medan du trycker
kamöverförings-
plattan uppåt
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter fast
ordentligt i vajerns justeringsbultar på både
bromshandaget och bromsarmen.
Vajerns
justeringsbult
Skjut den ytterhöljets
hållare utefter spåret i
bromsarmen för att
fästa den i spåret.
För att installera bromsvajern igen, utför
proceduren enligt ovan omvänt.
Tryck ner bromshandaget för att kontrollera
bromsens funktion. Om dålig bromseffekt
föreligger, ställ in bromsvajern en gång till
med hänvisning till kapitlet "Justering av
bromsvajern".
Installation av bromsvajer
Losskoppling av bromsvajern
från den främre bromsenheten
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm
spel i bromshandtaget.
RELEASE
BR-C050-IM-F
Del A på kamöver-
föringsplattan
Länkenhetens nit
Niten skall passas in
i mitten av del A på
kamöverförings-
plattan.
Del A på kamöverföringsplattan
Länkenhetens nit
JAPAN
Bromsarm
Spåret
Vajerns justeringsbult
JAPAN
Bromsarm
Spåret
Ytterhöljets hållare
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsbult
Dra det yttre husets hållare utefter guidespåret
i bromsarmen för att ta ut den ur spåret.
Håll fast kamöverföringsplattan med handen och
skjut länkenheten längs styrningsspåret i
kamöverföringsplattan för att montera länkenheten.
Placerar vajerns justeringsbult så att den är 20 – 22
mm från änden på ytterhöljets hållare, för sedan in
innervajern genom vajerns justeringsbult och sedan
genom hålet i innervajerns låsbult.
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
Innervajerns
låsmutter
RELEASE
Dra ordentligt
Dra åt
Medan du skjuter
på kamöverförings-
plattan
3
1
2
Efter att ha dragit fast
innervajerns låsmutter, sätt fast
innerändens kåpa på
innervajerns ände. Sätt sedan
innerändens kåpa så att den inte
rör vid länken eller ekrarna.
Observera:
Skjut kamöverföringsplattan bakåt tills det tar emot.
Sedan, medan du drar i innervajern för att spänna
vajern ordentligt, dra fast innervajern med dess
låsmutter.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
Bägge ändar på ytterhöljet
ska stoppas in ordentligt.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Niten skall passas in i mitten
av del A på kamöverföringsplattan.
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter
kontrollera att den sitter säkert i det läge
som bilden visar.
Observera:
Ytterhöljets hållare
RELEASE
GREASE
BR-C050-IM-F
RELEASE
GREASE
BR-C050-IM-F
Länkenhet
Styrningsspår
Länkenhet
Styrningsspår
Sätt in i styrningsspåret
Medan du håller
fast kamöver-
föringsplattan
1
Skjut kraftigt längs
styrningsspåret så
långt det går
Hål i innervajenrs låsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att
kontrollera bromsens funktion, dra fast vajerns
justeringsbult med vajerns justeringsmutter.
Ska vara
20 – 22 mm
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Mängden spel i bromsvajern är lika med det
avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den
position där effekten känns plötsligt när broms-
handtaget trycks in.
15 mm spel
JAPAN
1 mm
eller mer
Det fastlödda
fästet
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsbult
JAPAN
GREASE
15-20Nm
BR-C050-IM-F
RELEASE
Tryck mot kamöverföringsplattan tills det tar
stopp. Skjut därefter länkenheten längs
styrningsspåret i kamöverföringsplattan för att
ta bort länkenheten. Om det är svårt att ta bort
länkenheten, skall du först vrida vajerns
justeringsbult medurs för att släppa på vajerns
spänning.
Styrningsspår
Länkenhet
Länkenhet
Styrningsspår
1.
2.
3.
8.
7.
6.
5.
4. 9.
10.
1.
2.
5.
1.
2.
3.
3.
4.
2.
1.
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m
{10 – 20 kgf·cm}
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
  • Page 1 1

Shimano HB-C050 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för