Toro 1232 Power Shift Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
S–1
Innehåll
Sida
Inledning 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföre-skrifter 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före körning 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Under körning 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Snöslungans skötsel 3. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bullernivå 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibrationsnivå 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Symbol 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tillbehör 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av skruvhus 11. . . . . . . . . . . . . . . .
Montera växelstång 11. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av utkastarkåpan 11. . . . . . . . . . . .
Montering av utkastarreglaget 12. . . . . . . . . .
Kontroll av lufttrycket 12. . . . . . . . . . . . . . . .
Montering medar 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontrollera oljenivån i skruvväxeln 12. . . . . .
Före start 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fyll olja i vevhuset 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fyll bensin i bränsletanken 13. . . . . . . . . . . .
Körning 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reglage 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta och stanna motorn 15. . . . . . . . . . . . . .
Power Shift-körning 16. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Frihjul eller självdrift 16. . . . . . . . . . . . . . . . .
Körtips 16. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inställning av skrapan 17. . . . . . . . . . . . . . . .
Inställning av medar 17. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Strålkastarinställning 18. . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tömning av bensin 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Smörjning av snöslungan 18. . . . . . . . . . . . . .
Byte av vevhusolja 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Olja för skruvväxellådan 19. . . . . . . . . . . . . .
Justering av skruv-/impellerrem 19. . . . . . . .
Justering av hjuldrivrem 20. . . . . . . . . . . . . .
Byte av hjuldrivrem 20. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av drivkedjan 21. . . . . . . . . . . . . . .
Förgasarinställning 21. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av tändstift 23. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Förvaring 23. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inledning
Tack för att du köpte en Toro-maskin.
Alla vi här på Toro vill att du ska bli helt nöjd med
din nya maskin, så ta gärna kontakt med din
auktoriserade återförsäljare så får du hjälp med
service, originalreservdelar och annan information
som du kan behöva.
Ha alltid modell- och serienumren i beredskap vid
kontakter med din auktoriserade återförsäljare eller
med fabriken. Numren hjälper återförsäljaren eller
serviceavdelningen att ge dig exakt rätt information
om din maskin. Modell- och serienumren sitter på en
speciell plats på varje maskin, enligt figur NO TAG.
Skriv ner produktmodell- och serienumren nedan så
har du dem lätt tillgängliga.
Modell nr.
Serie nr.
Läs handboken noga så att du lär dig använda och
underhålla maskinen på rätt sätt. Läser du handboken
får du hjälp att undvika personskador och skador på
maskinen. Även om Toro konstruerar och tillverkar
moderna och säkra maskiner är du ansvarig för att
produkten används säkert och på rätt sätt. Du är också
ansvarig för säkerhetsutbildningen av personer som
du låter använda maskinen.
Toros varningssystem i handboken anger möjliga
risker med särskilda säkerhetsmeddelanden som
hjälper dig och andra att undvika personskador, i
värsta fall döden. Signalorden FARA, VARNING och
FÖRSIKTIGHET används för att ange risknivån. Var
mycket försiktig oavsett riskerna.
S–2
FARA anger att allvarliga personskador, i värsta fall
döden, blir följden om inte rekommenderade
försiktighetsåtgärder följs.
VARNING anger risk för allvarliga personskador, i
värsta fall döden om inte rekommenderade
försiktighetsåtgärder följs.
FÖRSIKTIGHET anger risk för mindre till
moderata personskador om inte rekommenderade
försiktighetsåtgärder följs.
Två andra ord används också för att markera
uppgifter. “Viktigt” anger speciell teknisk information
och “Observera” anger allmän information värd att
notera.
Säkerhetsföre-
skrifter
Det är viktigt att du och andra användare av
snöslungan läser och förstår innehållet i
handboken innan motorn ens startas, så uppnås
högsta säkerhet, bästa prestanda och ni lär känna
maskinen. Var särskilt uppmärksam på
varningssymbolen
som betyder
FÖRSIKTIGHET, VARNING eller FARA -
“föreskrifter för personlig säkerhet.” Läs
anvisningarna eftersom de rör säkerheten.
Personskador kan bli följden om föreskrifterna
inte följs.
Före körning
1. Läs och förstå innehållet i denna handbok innan
ni kör snöslungan. Bekanta er ordentligt med
reglagen och lär er att stanna motorn snabbt.
2. Håll andra borta från området som ska snöröjas.
Detta gäller särskilt barn och husdjur. Låt aldrig
barn köra snöslungan. Vuxna måste ha läst
handboken innan de får köra snöslungan.
3. Inspektera området där snöslungan ska köras. Ta
bort dörrmattor, kälkar, brädor, pinnar, vajrar och
andra föremål som kan fångas upp och kastas
omkring av snöslungan.
4. Se till att alla skydd och säkerhetsdetaljer är
monterade. Reparera före körning om något
skydd, säkerhetsanordning eller varningsetikett
är trasig eller skadad. Se till att alla skruvar,
bultar och muttrar är åtdragna.
5. Bär lämpliga vinterkläder och gummistövlar som
ger bra grepp på halkigt underlag. Bär inte löst
sittande plagg som kan fastna i rörliga delar.
6. Ställ in båda medarna så snöskruvshuven går fri
från ytor med grus och småsten.
7. Flytta växelspaken till läge N (neutral) och
kontrollera att drivreglaget till
snöskruven/impellern är i urkopplat läge innan
du startar motorn.
8. Använd alltid jordad, treledad, kabel och kontakt
vid start av snöslunga med elstart. Skarvsladdar
måste vara anslutna till ordentligt jordade
kontakter.
9. Fyll bränsletanken med bensin innan motorn
startas. Undvik spill. Hantera bensinen mycket
varsamt, den är i högsta grad lättantändling.
RÖK ALDRIG NÄR DU HANDSKAS MED
BENSIN.
A. Använd en godkänd bensindunk.
B. Fyll bränsletanken utomhus, inte inomhus.
FYLL ALDRIG PÅ BENSIN MEDAN
MOTORN ÄR IGÅNG ELLER ÄR
VARM. Motorn måste vara kall för att
minska brandrisken.
C. Öppna dörrarna om motorn skall startas i
garaget eftersom avgaserna är farliga och
till och med kan vara dödliga. Kör inte
motorn inomhus.
D. Torka upp all utspilld bensin. Sätt på locken
på bensindunken och snöslungans
bränsletank ordentligt innan motorn startas.
S–3
Under körning
10. DEN ROTERANDE IMPELLERN OCH
SNÖSKRUVEN KAN SLITA AV ELLER
SKADA FINGRAR OCH HÄNDER. HÅLL
DEJ BAKOM HANDTAGEN OCH UNDAN
FRÅN UTKASTARÖPPNINGEN UNDER
KÖRNINGEN. HÅLL ANSIKTE, HÄNDER,
FÖTTER OCH ANDRA KROPPSDELAR
OCH KLÄDESPLAGG BORTA FRÅN
DOLDA RÖRLIGA OCH ROTERANDE
DELAR.
11. STÄNG AV MOTORN OCH VÄNTA TILLS
ALLA RÖRLIGA DELAR STANNAT FÖRE
JUSTERING, RENGÖRING OCH
INSPEKTION AV SNÖSLUNGAN SAMT
INNAN UTKASTAREN RENSAS. DRA
DESSUTOM AV TÄNDKABELN FRÅN
TÄNDSTIFTET FÖR ATT FÖRHINDRA
OAVSIKTLIGA STARTER. ANVÄND EN
PINNE, INTE HÄNDERNA, FÖR ATT TA
BORT SKRÄP UT UTKASTAREN.
12. Slå alltid av tändningsnyckeln till OFF och vänta
tills alla rörliga delar stannat innan du lämnar
din plats bakom handtagen. Ta ur
tändningsnyckeln om snöslungan lämnas utan
tillsyn.
13. Låt motorn värmas upp utomhus före
snöröjningen.
14. Kör snöslungan endast när det är ljust och sikten
är god. Se till att alltid ha bra fotfäste och balans
samt ett fast grepp om handtagen, särskilt vid
backning. Gå, spring aldrig.
15. Var uppmärksam när du använder snöslungan
och se upp för hål i marken och andra dolda
faror. Var försiktig när du röjer snö på
grusgångar eftersom stenar kan kastas iväg om
medarna inte är inställda så snöskruvshuven går
fri från dem.
16. Gör aldrig några justeringar när motorn är igång.
17. Rikta aldrig utkastaren mot åskådare, fönster,
bilar, glaskupor och höga kanter och kör aldrig
nära dem utan att utkastare och riktplåt är
korrekt justerade.
18. Röj snö från slänter genom att gå upp eller ner i
slänten, aldrig längs med. Var försiktig när du
ändrar riktning. Använd lägsta växel och hjulen i
bakre läget vid körning i slänter. Röj aldrig
branta slänter.
19. Överbelasta inte snöslungan genom att snöröja
för fort.
20. ANVÄND ALDRIG SNÖSLUNGAN PÅ
TAK.
21. Börjar slungan vibrera onormalt sedan du kört på
något föremål, stanna då motorn genom att vrida
nyckeln till OFF, och vänta tills alla rörliga delar
stoppat. Dra loss tändkabeln och inspektera
slungan noggrant och se om någonting har
skadats, lossnat eller fastnat. Vibrationer är ett
tecken på att något är fel. Reparera skadan innan
du startar och kör igen.
22. Rör inte motorn när den är igång eller strax efter
att den stoppat, eftersom den då är så varm att du
kan bränna dig. Häll inte på olja och kolla inte
oljenivån i vevhuset med motorn igång.
23. Kör aldrig snöslungan med hög hastighet på halt
underlag. Var försiktig vid backning.
Snöslungans skötsel
24. Utför endast det underhåll som nämns i denna
handbok. Stäng av motorn före justering och
underhåll. Dra dessutom loss tändkabeln från
tändstiftet för att undvika en oväntad start.
Kontakta din TORO-leverantör för hjälp om det
krävs mer omfattande reparationer.
25. Håll snöslungan i säkert skick genom att se till
att muttrar, bultar och skruvar är väl åtdragna.
Kontrollera motorfästenas bultar ofta för att
försäkra dig om de är åtdragna.
26. Övervarva inte motorn genom att ändra
regulatorinställningen. Motorns
rekommenderade maximala varvtal är 3500 varv
S–4
i minuten. Kontrollera det maximala varvtalet
(3500 varv i minuten) med en varvräknare för att
försäkra dig om säkerhet och tillförlitlighet.
27. Låt motorn kallna innan snöslungan ställs in i ett
slutet utrymme som garage eller redskapsbod.
FÖRVARA ALDRIG SNÖSLUNGAN I
HUSET (BOSTADEN) ELLER I
KÄLLAREN EFTERSOM BENSINEN OCH
DESS ÅNGOR ÄR MYCKET
BRANDFARLIGA, EXPLOSIVA SAMT
FARLIGA ATT INANDAS. Förvara inte
snöslungan nära öppen eld eller där bensin kan
komma att antändas av gnistor.
28. Töm bränsletanken vid förvaring under längre
tid - under sommaren eller längre tid än 30 dagar
- för att undvika risker. Förvara bensin i en
godkänd dunk. Ta ur nyckeln ur tändningslåset
vid förvaring. Förvara nyckeln på en plats som
är lätt att komma ihåg.
29. Vid tiden för tillverkningen uppfyllde
snöslungan, eller överskred, OPEI:s
säkerhetskrav för snöslungor. Använd därför
original TORO reservdelar och tillbehör för att
bevara din TORO som en TORO, och därigenom
försäkra dig om bästa prestanda och säkerhet.
ANVÄND ALDRIG “PIRAT”-DELAR OCH
-TILLBEHÖR.
30. Använd av säkerhetsskäl endast tillbehör och
extrautrustning som rekommenderas av TORO
för att maskinen skall vara godkänd ur
säkerhetssynpunkt även framledes. Icke
godkända tillbehör och extrautrustning kan
medföra risker.
Bullernivå
Maskinen har kontinuerlig A-viktad ljudtrycksnivå
vid brukarens öra på: 90dB(A). Värdet grundas på
mätningar av identiska maskiner enligt proceduren i
ANSI B71.5-1984.
Vibrationsnivå
Maskinen har en maximal vibrationsnivå på 1,7 m/s@.
Värdet grundas på mätning av identiska maskiner
enligt ISO 5349.
S–5
Läs och förstå innehållet i denna handbok innan
snöslungan används. Bekanta dig med alla
reglage och lär dig att snabbt stoppa maskinen.
FÖRE KÖRNING
ANVÄNDARENS
PLATS
FÖRSIKTIGHET: FELAKTIG ANVÄNDNING
HÖGHASTIGHETSIMPELLER
NÄRMARE ÄN 5 CM FRÅN
LÅGHASTIGHETS-
KLÄMPUNKT FLYTTAR SIG
OCH BEFINNER SIG NÄRA
ÖPPNINGEN.
1508
ÖPPNINGEN
472
SNÖSKRUVENS
KAN LEDA TILL FÖRLUST AV FINGRAR,
HÄNDER ELLER FÖTTER
S–6
Symbol
Varningstriangel —
symbolen inuti
triangeln anger farans
typ
Öppna inte eller ta
inte bort säkerhets-
skydd medan motorn
är igång
Varningstecken
Håll er på säkert
avstånd från maskinen
Läs användar-
handboken
Håll dig på säkert
avstånd från maskinen
– enstegs snöslunga
Se tekniska
handboken för
fullständiga
serviceanvisningar
Håll dig på säkert
avstånd från maskinen
– tvåstegs snöslunga
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
gör underhåll eller
reparerar
Kringflygande föremål
— hela kroppen i
riskzonen
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
enstegs snöslunga
Elektrisk stöt – kan
medföra döden
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
tvåstegs snöslunga
Risk för fotskador
eller att foten kan
fastna – roterade
skruv
S–7
Finger- och
handskador –
impellerblad
Elstart
Heta ytor –
brännskador på fingar
och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
motlut
Frätande vätskor –
kemiska brännskador
på fingrar och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
medlut
Luta inte batteriet Drivning
Håll torr
Snöslungans
samlarskruv
Rörelseriktning –
framåt
Koppla in
Rörelseriktning –
bakåt
Koppla ur
S–8
Till/start Choke
Från/stop
Motorvarv
(gasreglage)
Snabbt Neutralläge
Sakta
Snöslungans
samlarskruv
Minska/öka Lås
Start av motor Lås upp
Stanna motorn Manövrering av bygel
Utkastarriktning Manövrering av bygel
S–9
Snapspump
(starthjälp)
Blyfritt bränsle
Snapsning
Risk för finger- och
handskador
Manövrering av
gasreglage
Risk för fotskador
Manövrering av
PowerShift
Remdragning
S–10
Reservdelar
Del Ant Användning
Flänsskruvar - 5/16-18 x 3/4” lg. 6
Nedre remkåpan 1
Montering av snöskruvshus sidan 11
Flänsskruvar - 1/4-20 x 1/2” lg. 5
Montering
av
snöskruvshus
,
sidan
11
Wireskydd 1
Växelstång 1
Montering av växelstång sidan 11
Låsmutter-3/8-16 2
Montering
av
växelstång
,
sidan
11
Utkastarkåpa 1 Montering av utkastarkåpa, sidan 11
Snäckskruv 1
Drevfäste 1
Rambult-5/16-18 x 1” lg. 1
Montering av utkastardrev, sidan 12
Bricka 1
Låsmutter-5/16 1
Mede 2
Flänsskruv-5/16-18 x 3/4” lg. 2
Montering av medar sidan 12
Bricka 2
Montering
av
medar
,
sidan
12
Låsmutter-5/16 2
Nyckel 1 För tändningslåset
Registreringskort 2 För registrering hos fabriken
Delarnas mått och utseende kan ändras utan föregående meddelande.
Tillbehör
Beskrivning Artikelnummer
Elstartsats för 110 volts växelström 37-4810
Snökedjor, sats (för standardaxel, ej för snöslunga
med diffrential)
63-3040
Snökåpa 68-9500
Vikter, sats 74-1190
Drivbrytare 66-7960
Belysningssats 66-7941
Differentialsats 38038
S–11
Montering
Obs! Vänster och höger sida på maskinen är
lika med användarens vänstra
respektive högra sida vid normal
körning.
Montering av skruvhus
1. Ta bort de två (2) flänsskruvarna som håller
mellanremsskivan i ramen. Ta bort
mellanremskivan och dess fästen.
2. Se till att hålen på skruvhuset och motorramen
stämmer överens (Fig. NO TAG).
3. Dra impellerremmen runt impellerremskivan.
4. Fäst skruvhuset i motorramen med sex (6)
5/16-18x3/4” lg. flänsskruvar.
5. Sätt på mellanremskivorna och dess hållare igen.
Se till att mellanremskivorna är i linje med
remmarna när skivorna monteras.
6. Tippa snöslungan framåt på skruvhusets front.
7. Montera nedre remskyddet på skruvhuvens
undersida och motorramen med två (2)
1/4-20x1/2” lg. flänsskruvar (Fig. NO TAG). Se
till att remskyddets fästen sitter baktill på
motorrambalken.
8. Kontrollera impellerwirens justering; se steg 3 i
avsnittet Justering av drivremmar för
snöskruv/impeller, sidan 19.
9. Montera övre remskyddet på motorramen med
tre (3) 1/4-20x1/2” lg. flänsskruvar.
(Fig. NO TAG).
10. Skjut wireskyddet över wirarna och in i hålet på
remkåpan. (Fig. NO TAG).
Montera växelstång (Fig.
NO TAG)
1. För in växelstångens övre kulled genom
växelstödets främre del och säkra med en 3/8-16
låsmutter.
Obs! Växelstången skall ha böjen bakåt.
2. För in nedre kulleden genom
transmissionsvredets högra sida och fäst med en
3/8-16 låsmutter.
3. Lägg i tvåans växel och kolla att växelstången
passar i Power Shift-spåret.
Obs! Om växelspaken inte passar i Power
Shift-spåret i manöverpanelen
(Fig. NO TAG, infälld), måste
växelstångens längd justeras enligt
följande:
A. Koppla ur kulleden vid transmissionsspaken
och lossa stoppmuttern.
B. Vrid kulleden uppåt eller nedåt tills
växelspaken passar i Power Shift-spåret.
C. Sätt tillbaka kulleden på
transmissionsspaken och dra åt låsmuttern.
Montering av utkastarkåpan
(Fig. NO TAG)
Obs! Smörj in utkastarringen med ett tunt
lager lågtemperaturfett innan
utkastaren monteras.
1. Sätt utkastaren på snöskruvens utkastarring med
öppna sidan framåt så utkastarens plasthållare
sitter på utkastarringen. Se till att
utkastarhållarnas styrpinnar sitter i hålen på
utkastardrevet.
2. Dra åt bulten och låsmuttern, på vänster sida,
tills hållarplattan hamnar mot utkastarhållarna av
plast och utkastarkåpan därmed sitter fast på
utkastarringen.
S–12
3. Tryck kåpans hållare, på den högra sidan, i
spåret mot utkastarkåpan och dra åt bulten.
4. Se till att kåpan roterar fritt på ringen. Flytta den
högra hållaren utåt tills den löper lättare om
utkastaren skkulle kärva.
Montering av utkastarreglaget
(Fig. NO TAG)
1. Sätt rambulten, dim 5/16-18 x 1” lg, i hålet på
drevfästet.
2. Sätt snäckdrevet i fästet, se till att hålen stämmer
överens och sätt i axeln för utkastardrevet genom
snäckskruven och dess fäste.
3. Fäst snäckskruven och fästet löst på flänsen med
vagnbulten, brickan och låsmuttern.
4. Passa in snäckskruven mot utkastardrevet och
dra åt låsmuttern.
5. Kontrollera funktionen. Flytta skruven lite utåt
om den kärvar.
Kontroll av lufttrycket
IMPORTANT: Kolla lufttrycket i däcken. De
har ett övertryck från fabriken för
transportens skull. Släpp ut trycket till
0,5-1,0 kg/kvcm (7-15 psi) lika i båda.
Montering medar
1. Kontrollera lufttrycket, se Kontroll av
lufttrycket, sidan 12.
2. Ställ snöslungan plant och se efter om skrapan
(Fig. NO TAG) är parallell med marken. Justera
annars skrapan. Se Inställning av skrapan,
sidan 17.
3. Ta bort de två (2) flänsbultarna och brickorna
som fäster skrapans sidor i sidoplåtarna(Fig.
NO TAG). Sätt tillbaka bultarna i spåren i
medarna. Montera båda medarna med brickorna
mellan medarna och sidoplåtarna
(Fig. NO TAG). Dra inte åt bultarna.
4. Sätt i två (2) flänsbultar genom de främre spåren
i medarna och genom sidoplåtarna. Sätt brickor
och låsmuttrar på sidoplåtarnas insidor. Dra inte
åt bultarna.
Obs! Följande åtgärder ställer in medarna för
fast underlag. Vid röjning på grus eller
singel, se Inställning av medar,
sidan 17.
5. Flytta hjulen manuellt till det bakre
Power
Shift-läget genom att lyfta upp handtagen och
dra växelspaken framåt till Power Shift-läge
(Fig. NO TAG).
6. Palla under så att skrapan
hamnar tre millimeter
över en jämn yta om snöslungan skall köras på
ett nytt, jämnt, underlag.
Obs! Skrapan bör vara högre än tre
millimeter om underlaget är sprucket,
grovt eller ojämnt.
7. Flytta medarna neråt platt mot marken och dra åt
de fyra (4) flänsbultarna som håller medarna i
snöskruvens sidoplåtar.
Kontrollera oljenivån i
skruvväxeln
1. Ställ snöslungan på ett plant underlag.
2. Rengör området kring rörpluggen.
3. Ta bort pluggen från växellådan (Fig. NO TAG).
4. Kontrollera oljenivån i växellådan. Oljan skall så
när rinna ut genom påfyllningshålet.
5. Häll i GL-5 eller GL-6 SAE 85-95 EP
transmissionsolja i växellådan till dess att oljan
svämmar över.
Obs! Använd inte syntetisk växellådsolja.
6. Sätt tillbaka rörpluggen i växellådan.
S–13
Före start
Fyll olja i vevhuset
Motorn levereras utan olja i vevhuset. Därför måste
olja fyllas på i vevhuset före start.
IMPORTANT: Kontrollera oljenivån var
femte drifttimme, eller vid varje körtillfälle.
Byt olja första gången efter två timmars
körning, därefter normalt var 25:e
arbetstimme, eller en gång per år om slungan
körs mindre.
1. Flytta maskinen till ett plant underlag för att få
rätt notering av oljenivån.
2. Gör rent kring oljestickan så främmande föremål
inte kommer in i påfyllningshålet när oljestickan
tas ur.
3. Ta bort oljestickan från vevhuset (Fig.
NO TAG).
4. Häll sakta SAE 5W-30 eller SAE 10 olja i
påfyllningshålet, använd oljetabellen nedan.
Motorn kan användas med vilken högkvalitativ
olja som helst som är klassad som SE, SF eller
SG av American Petroleum Institute (API).
Obs! Oljestickan måste stoppas i ordentligt
för att visa rätt nivå. FYLL INTE PÅ
FÖR MYCKET OLJA.
OLJETABELL
    
Fyll bensin i bränsletanken
FARA
Under vissa omständigheter är bensin
extremt lättantändlig och högexplosiv.
DETTA KAN HÄNDA
Bensinbrand eller explosion kan skada dig
själv och andra och orsaka materiella
skador.
SÅ UNDVIKER DU FARAN
Använd tratt och fyll tanken på en öppen
plats utomhus och när motorn är kall.
Torka upp spilld bensin.
Fyll inte tanken helt full. Fyll bensin i
tanken till mellan 6 mm och 13 mm) under
kanten på påfyllningsröret. Det tomma
utrymmet medger att bensinen kan
expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin
och håll dig borta från öppen eld eller där
bensinångor kan antändas av gnistor.
Förvara bensin i godkänd dunk och håll
den borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt
inom en månad.
FARA
Använd färsk, blyfri bensin med oktantal 85 eller
högre. Köp bara så mycket som går åt inom en
månad, så är den garanterat färsk. Blyfri bensin ger
mindre avlagringar i förbränningsrummet och längre
livslängd för tändstiftet. Premiumbensin behövs inte
och rekommenderas inte heller.
IMPORTANT: ANVÄND ALDRIG
METANOL
, BENSIN SOM INNEHÄLLER
METANOL
, BENSIN SOM INNEHÅLLER
MER ÄN 10% ETANOL, ELLER
PREMIUMBENSIN EFTERSOM DETTA
KAN SKADA MOTORN.
Toro rekommenderar också användning av Toros
stabiliserare i alla Toros bensindrivna maskiner under
körning och när de förvaras. Toros stabiliserare
S–14
rengör motorn medan den körs och förhindrar
gummiliknande hartsavlagringar från att bildas i
motorn vid förvaring.
ANVÄND INGA ANDRA
BRÄNSLETILLSATSER ÄN SÅDANA SOM ÄR
AVSEDDA FÖR STABILISERING AV
BRÄNSLET VID FÖRVARING, SOM T EX
TOROS STABILISERARE ELLER
MOTSVARANDE PRODUKT. TOROS
STABILISERARE ÄR EN
PETROLEUMBASERAD PRODUKT. TORO
AVRÅDER FRÅN ALKOHOLBASERADE
STABILISERARE SOM T EX ETANOL,
METANOL OCH ISOPROPYL. ANVÄND INTE
TILLSATSER FÖR ATT FÖRSÖKA HÖJA
MASKINENS PRESTANDA.
1. Rengör området runt bränsletankens lock
(Fig. NO TAG). Ta bort locket från tanken.
Använd blyfri regularbensin. Fyll tanken tills det
återstår 6-13 mm till dess topp. Fyll inte upp i
påfyllningssröret. Utrymmet behövs för att
bensinen skall kunna expandera. Fyll inte tanken
ända upp. Sätt på locket.
Bränsletanken rymmer cirka 4 liter.
Körning
Reglage
Snöskruv/impellerreglaget (Fig. NO TAG) har två
lägen: INKOPPLAT och URKOPPLAT. Tryck
reglaget mot höger handtag när både snöskruv och
impeller skall användas. Koppla ur genom att släppa
reglaget.
Drivreglaget (Fig. NO TAG)-För att koppla in
hjuldriften eller aktivera Power Shift-systemet måste
reglaget tryckas mot vänster handtag. Släpp reglaget
för att stoppa drivningen.
Växelspak (Fig. NO TAG)-Växelspaken har ett
neutralläge, fyra växlar framåt och två bakåt samt
reglerar hjulens Power Shift-funktion. För
växelspaken till önskat läge för att byta växel.
Obs! Hjuldrivningen måste kopplas ur när
backväxel eller Power Shift läggs i
eller ur. Växling mellan FORWARD-
växlar framåt under gång kan göras
utan att drivningen kopplas ur.
Snöskruvslåsning (Fig. NO TAG)-När både
snöskruv-/impellerreglage och hjuldrivningsreglaget
är intryckta låser hjuldrivningsreglaget
snöskruv-/impellerreglaget. När hjuldrivningsreglaget
släpps frigörs också snöskruv-/impellerreglaget.
Utkastarreglage (Fig. NO TAG)-Vrid
utkastarreglaget medsols för att flytta utkastet åt
höger och motsols för att få utkastet åt vänster.
Tändningskontakt (Fig. NO TAG)-Kontakten har
två lägen: PÅ och AV. Vrid nyckeln till PÅ innan
motorn startas. Vrid till AV för att stanna den.
Gasreglage (Fig. NO TAG)-För gasreglaget uppåt för
att öka motorns hastighet.
Choke (Fig. NO TAG)-Vrid choken till PÅ-läge vid
start av kall motor. Vrid sedan choken gradvis mot
AV medan motorn värms upp.
Snapspump (Fig. NO TAG)-Tryck på snapspumpen
för att pumpa in en lite mängd bensin i motorn för att
underlätta start i kyla.
Bensinkran (Fig. NO TAG)-Kranen sitter under
bränsletanken. Stäng kranen för att stoppa
bränsleflödet från tanken och öppna den för att få
fram bränsle till förgasaren. Stäng kranen när
snöslungan inte används.
Rikthandtag (Fig. NO TAG)-Rikthandtaget högst
upp på utkastarkåpan används för att kontrollera hur
högt snön kastas ut.
Snörstart (Fig. NO TAG)-Snörstarten sitter baktill på
motorn. Drag i snöret för att starta motorn.
S–15
Starta och stanna motorn
Ta bort förgasarförvärmaren om motorn körs vid
temperatur högre än +40_F (4_C), (Fig. NO TAG).
Förvärmaren måste emellertid sättas tillbaka om
temperaturen faller under +40_F (4_C). Demontering
av förvärmaren:
1. Dra av tändkabeln och se till att den inte
kommer i kontakt med tändstiftet oavsiktligt.
(Fig. NO TAG).
2. Ta bort de tre (3) skruvarna till
ljuddämparskyddet. (Fig. NO TAG och
NO TAG).
3. Ta bort de tre (3) bultarna som håller
förvärmaren på plats (Fig. NO TAG &
NO TAG).
4. Dra av knappen från chokerreglaget (Fig.
NO TAG).
5. Ta bort förvärmare och ljuddämparskydd.
Start
IMPORTANT: Kontrollera att snöskruven
eller impellern inte har frusit fast, utan kan
rotera fritt. Se också till att inte
utkastarkåpan satts igen. ANVÄND EN
PINNE, INTE HANDEN, FÖR ATT TA
BORT FÖREMÅL SOM FASTNAT.
1. Sätt tillbaka tändkabeln på tändstiftet (Fig.
NO TAG).
2. Sätt växelspaken på N (neutral) och gasreglaget
på SNABB. (Fig. NO TAG).
3. Se till att snöskruv-/impellerreglaget och
hjuldrivningsreglaget är i urkopplat läge.
4. Öppna bensinkranen under bränsletanken.
(Fig. NO TAG).
5. Sätt choken i PÅ-läge (Fig. NO TAG).
6. Vrid tändningsnyckeln till PÅ (Fig. NO TAG).
7. Täck hålet i snapspumpen med tummen och
tryck långsamt tre gånger. SNAPSA INTE OM
MOTORN HAR VARIT IGÅNG OCH ÄR
VARM.
Obs! För mycket snapsning kan göra motorn
rå och därmed hindra starten.
8. Ta tag i startsnörets handtag (Fig. NO TAG) och
dra det sakta ut tills det känns ett motstånd. Drag
då kraftigt för att starta motorn. Håll stadigt i
handtaget och släpp in snöret sakta.
Obs! Om motorn inte startar eller
temperaturen är under -23_ C kan det
behövas ytterligare snapsning. Försök
starta motorn efter varje snapsning
innan den snapsas på nytt.
9. För genast choken (Fig. NO TAG) till 3/4-läge.
När sedan motorn värms upp förs choken till
1/2-läge och sedan till AV-läge. För tillbaka
choken till 1/2-läge om motorn spottar. För den
sedan till AV-läge när motorn blivit tillräckligt
varm.
Innan du stannar
1. Koppla in snöskruven för att få bort kvarvarande
snö inne i huset.
2. Kör motorn några minuter för att få bort fukt
som kan ha samlats på motorn.
3. Dra snörstarten snabbt och fullt ut tre-fyra
gånger med motorn igång. Det hjälper till att
förhindra att startsnöret fryser fast om det blåst
in snö.
Obs! När du drar i snörstarten med motorn
igång hörs ett högt slamrande ljud.
Detta skadar inte motorn eller
startanordningen
Stoppa
1. Släpp hjuldrivnings- och
snöskruv-/impellerreglagen (Fig. NO TAG).
2. Sätt gasreglaget på långsam och
tändningsnyckeln på AV.
S–16
3. Vänta tills alla rörliga delar stannat innan du
lämnar användarplatsen bakom handtagen.
Power Shift-körning
Hjulen flyttas framåt (eller bakåt) varje gång
växelspaken sätts i Power Shift-spåret på
kontrollpanelen.
Flytta hjulen till den bakre positionen i tung snö
och/eller snödrivor.
Ha hjulen i främre positionen i lätt snö eller under
transport.
1. Släpp hjuldrivningsreglaget.
2. För växelspaken helt mot Power Shift-läget och
håll den kvar när hjulen ska flyttas mellan främre
och bakre läget (Fig. NO TAG).
3. Tryck in hjuldrivningsreglaget helt för att flytta
hjulen mellan de olika lägena (Figs. NO TAG &
NO TAG).
Obs! Det kan vara nödvändigt att lyfta upp
handtaget något för att underlätta
flyttningen av hjulen.
Obs! Följ steg 1 och 2 och lyft handtagen för
att flytta hjulen när motorn inte är
igång.
Obs! Gör om proceduren från början om
hjulen inte flyttar sig i önskad riktning.
Frihjul eller självdrift
Snöslungan kan dras för hand eller köras självgående.
Det finns två hål i varje ände på axeln. När
pinnbultarna sitter i de yttre hålen och inte genom
navet (Fig. NO TAG), är snöslungan frikopplad. När
båda pinnbultarna sitter igenom navet och axelns inre
hål (Fig. NO TAG) är snöslungan självgående.
Körtips
1. Stäng av bensinkranen och ta bort
tändningsnyckeln när snöslungan inte används.
2. Röj snön så snart som möjligt efter snöfallet. Det
ger de bästa resultatet.
3. Tryck vid behov neråt på handtagen för att öka
hjulens dragkraft när de sitter i det bakre läget.
4. Spruta ut snön i medvind när så är möjligt, och
överlappa varje vända för att få bort allt. Lägg i
en lägre växel för att ta dig fram om hjulen slirar.
5. Under vissa snö- och väderförhållanden kan
några reglage och rörliga delar frysa fast. Stanna
därför motorn och vänta tills alla rörliga delar
stannar om några reglage blir svåra att hantera.
Kontrollera om någon del frusit fast. ANVÄND
INTE FÖR MYCKET KRAFT FÖR ATT
FÖRSÖKA MANÖVRERA REGLAGEN OM
DE FRUSIT. Tina alla reglage och rörliga delar
innan du kör.
6. Justera medarna så de passar för underlaget som
skall röjas. Se Inställning av medarna, sidan 17.
7. Kör snöslungan ett par minuter efter
snöröjningen så rörliga delar inte fryser fast.
Koppla in snöskruven för att få bort snö från
husets insida.
8. Överbelasta inte snöslungan genom att röja för
fort. Lägg i en lägre växel för att minska
hastigheten framåt om motorn saktar ner.
9. Flytta hjulen till det bakre Power Shift-läget och
lägg i en lägre växel i tung snö och/eller i drivor
för att förhindra att snöskruvshuset åker upp
ovanpå snön.
10. Ha alltid full gas, högsta motorvarvtal, vid
snöröjning.
11. I blöta och slask minskar igensättningen av
utkastaren om motorn går med högsta varvtal
och inte överbelastas.
S–17
FARA
Roterande impeller eller snöskruv kan
vålla kroppskada.
DETTA KAN INTRÄFFA
Roterande impeller eller snöskruv kan slita
av eller skada fingrar eller händer.
SÅ UNDVIKS FARAN
Håll dig bakom handtagen och håll dig
undan utkastaröppningen vid körning av
snöslungan.
Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar samt kläder från dolda rörliga
eller roterande delar.
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga
delar stannat innan du justerar, rengör,
reparerar eller inspekterar snöslungan, och
innan du gör rent i utkastaren.
Dra dessutom av tändkabeln från
tändstiftet och stoppa undan den för att
undvika ofrivillig start.
Använd en pinne, inte händerna, för att få
bort föremål som fastnat i utkastarkåpan.
FARA
Inställning av skrapan (Fig.
NO TAG)
Justera skrapans höjd för att kompensera för slitaget
och för att försäkra dig om att den inte tar i marken.
1. Dra av tändkabeln och se till att den inte kan
komma i kontakt med tändstiftet.
2. Kontrollera lufttrycket i båda däcken. Det skall
vara mellan 0,5 och 1 kg/kvcm, lika i båda.
3. Ställ snöslungan plant och sätt hjulen i främre
läget.
4. Lossa de fyra (4) flänsbultarna som håller
medarna i snöskruvens sidoplåtar.
5. Lossa därefter vagnbultarna som håller fast
skrapan i snöskruvshuset.
6. Palla under skruvbladen
så skruven hamnar 3-6
mm över marken.
7. Flytta skrapan så den har kontakt med underlaget
hela vägen, dra därefter åt de två bakre
flänsskruvarna som håller skrapan och medarna i
sidoplåtarna. Det låser tillfäligt skrapan i rätt
läge så att resten av skruvarna kan dras åt utan
att justeringen rubbas.
8. Fäst skrapan med vagnbultar och
nylonlåsmuttrar.
9. Justera medarna enligt Inställning av medar,
sidan 17.
Inställning av medar (Fig.
NO TAG)
För betong- eller asfaltunderlag
Justera medarna så skrapan kommer längre ner om
snöslungan lämnar kvar för mycket snö.
Justera medarna så skrapan kommer högre upp om
skrapan fastnar på sprickor i underlaget.
1. Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till så
kabeln inte får kontakt med tändstiftet.
2. Lossa de fyra (4) flänsbultarna som håller fast
medarna i snöskruvens sidoplåtar.
3. Kontrollera skrapans läge så inte snöskruven får
kontakt med marken; se Inställning av skrapan,
sidan 17.
4. Flytta hjulen till bakre Power Shift-läget.
5. Palla under skrapan så den kommer 3 mm över
marken om slungan skall köras på jämnt
underlag.
Obs! Skrapan bör vara mer än 5 mm över
marken om underlaget är sprucket,
skrovligt eller ojämnt.
6. Flytta ner medarna så de vilar platt mot marken
och dra åt de fyra (4) flänsbultarna som håller
medarna i snöskruvens sidoplåtar.
S–18
För grusytor
Justera medarna så inte sten plockas upp på grus-
eller singelunderlag.
1. Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till så
kabeln inte får kontakt med tändstiftet.
2. Lossa de fyra (4) flänsbultarna som håller
medarna i snöskruvens sidoplåtar. Skjut sedan
ner medarna så långt att snöskruven kommer så
långt från marken som skidjusteringen tillåter.
Dra därefter år flänsbultarna.
Strålkastarinställning
1. Vrid strålkastaren till önskat läge. Lossa
låsmuttern om den är svår att vrida (Fig.
NO TAG).
2. Dra vid behov åt låsmuttern så att strålkastaren
hålls på plats.
3. Tryck på knappströmbrytaren ovanpå
strålkastaren för att tända den. (Fig. NO TAG).
Underhåll
FARA
Om tändkabeln sitter kvar på tändstiftet
kan någon annan starta motorn.
DETTA KAN HÄNDA
En oförutsedd motorstart kan skada dig
eller åskådare allvarligt.
SÅ UNDVIKER DU FARAN
Dra alltid bort tändkabeln från tändstiftet
och ta bort nyckeln ur tändningslåset vid
allt underhåll. För dessutom tändkabeln åt
sidan så den inte oavsiktligt kommer i
kontakt med tändstiftet.
VARNING
Tömning av bensin
1. Stäng bensinkranen under bränsletanken
(Fig. NO TAG).
FARA
Bensin är mycket brandfarligt.
DETTA KAN HÄNDA
Bensin kan antändas och vålla allvarliga
kroppsskador.
SÅ UNDVIKER DU FARAN
Töm ut bensinen utomhus.
Töm endast bensin från en kall motor.
Torka upp all utspilld bensin.
Töm inte ut bensin nära en öppen låga eller
där bensinångor kan antändas av en gnista.
RÖK INTE cigarr, cigarett eller pipa
medan du hanterar bensin.
VARNING
2. Sätt ett rent uppsamlingskärl under
bensinkranen.
3. Lossa slangklämman som håller fast
bränsleslangen i kranen och dra loss slangen från
kranen. (Fig. NO TAG).
4. Öppna kranen så bensinen kan rinna ner i kärlet.
5. Sätt tillbaka bränsleslangen och fäst den med
slangklämman.
Smörjning av snöslungan
1. Olja in drivkedjan varje år med kedjeolja
(Fig. NO TAG). Torka upp all överflödig olja.
Byte av vevhusolja
Byt olja första gången efter två timmars drift.
Därefter bör oljan bytas var 25:e körtimme eller
årligen. Kör om möjligt motorn strax före oljebytet
eftersom varm olja rinner bättre och får med sig mer
föroreningar än kall olja.
S–19
1. Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till så
kabeln inte får kontakt med tändstiftet.
2. Rengör området runt oljepluggen. Skjut därefter
in ett uppsamlingskärl under oljepluggen och ta
sedan bort locket (Fig. NO TAG).
3. Sätt tillbaka oljepluggen ordentligt sedan all olja
runnit ut.
4. Ställ snöslungan på ett jämnt underlag. Fyll
därefter vevhuset med olja, se Fyll olja i
vevhuset, sidan 13. Torka upp spilld olja.
Olja för skruvväxellådan
Oljenivån i snöskruvens växellåda måste kontrolleras
före start, efter 10 timmars användning och när den
tas ut från den årliga avställningen. Så här
kontrolleras oljenivån i snöskruvens växellåda:
1. Ställ snöslungan på ett plant underlag.
2. Rengör området kring oljerörspluggen så smuts
försvinner.
3. Ta bort pluggen från växellådan (Fig. NO TAG).
4. Kontrollera oljenivån i växellådan. Oljan skall så
när rinna ut genom påfyllningshålet.
5. Häll på GL-5 eller GL-6 SAE 85-95 EP
transmissionsolja om oljenivån är för låg tills
dress att oljan flödar över.
Obs! Använd inte syntetisk växellådsolja.
6. Sätt tillbaka pluggen i växellådan.
Justering av
skruv-/impellerrem
Om skruv-/impellerremmen slirar så snöslungan
tappar i effektivitet måste remmen justeras. EN
NYMONTERAD REM MÅSTE ALLTID
JUSTERAS. ANVÄND ENDAST TORO
ORIGINAL RESERVDELAR.
1. Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till så
kabeln inte får kontakt med tändstiftet.
2. Ta bort de tre (3) flänsskruvarna som håller
remskyddet fast i motorramen och för
remskyddet uppåt på kablarna (Fig. NO TAG).
3. Tryck ner Snöskruv/impeller-reglaget på höger
handtag. Håll in reglaget och stoppa in ett
0,25 mm bladmått mellan spiralerna mitt på
fjädern (Fig. NO TAG). Justera kabeln så att det
blir en 0,25 mm springa mellan varven.
4. Lossa den övre låsmuttern som fäster
skruv-/impellerkabeln vid fästet, (Fig. NO TAG).
5. Vrid övre stoppmuttern uppåt för att öka
remspänningen.
6. Dra åt övre stoppmuttern mot fästet.
7. Kontrollera tomgångsjusteringen: se steg 3.
8. Kontrollera impellerbromsarmens spelrum
genom att släppa snöskruv-/impelerreglaget. När
reglaget släppt bör det vara mer än 3 mm mellan
fliken på impellerns tomgångsarm och
bromsarmen (Fig. NO TAG). Om avståndet är
kortare måste remmen bytas.
S–20
FARA
Felaktig inställning kan vålla kroppsskador
om snöskruven/impellern går runt när den
är urkopplad.
DETTA KAN HÄNDA
Roterande impeller eller snöskruv kan slita
av eller skada fingrar och händer.
SÅ UNDVIKER DU FARAN
Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar samt klädesplagg undan från
dolda rörliga och roterande delar.
Se till att spelrummet för impellerns
bromsarm bibehålls.
Spänn inte snöskruv/impellerns drivrem
för hårt eftersom det kan få
snöskruv/impeller att rotera även när
reglaget släppts. Lätta på remspänningen
om det skulle inträffa.
FARA
9. Sätt tillbaka remskyddet och kabelskyddet.
10. Kontrollera remspänningen genom att köra
snöskruven. Om remmen fortfarande slirar
skall remmen bytas ut.
Justering av hjuldrivrem
(Fig. NO TAG)
Om hjulen inte går runt när drivreglaget tryckts in bör
drivremmen spännas. Närhelst remmen bytts ut
måste den spännas.
1. Lossa den övre stoppmuttern som håller
drivkabeln i fästet.
2. Vrid den nedre stoppmuttern uppåt för att spänna
remmen.
Obs! Dra alltid muttern ett helt varv i taget
när kabeln justeras.
3. Dra åt övre stoppmuttern mot fästet.
4. Kontrollera remspänningen genom att köra
maskinen. Den skall börja gå framåt när
drivreglaget tryckts ner till ungefär hälften.
Stäng av motorn och upprepa justeringen tills du
fått rätt remspänning.
IMPORTANT: Spänn inte remmen för hårt
eftersom det kan få snöslungan att krypköra
trots att drivreglaget släppts. Lätta på
remspänningen om detta skulle inträffa.
Byte av hjuldrivrem (Fig.
NO TAG)
Om snöskruv/impellerremmen eller hjuldrivremmen
blir sliten, blank, utsträckt, oljig eller obrukbar på
något annat sätt måste den bytas ut.
1. Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till att
det inte uppstår oavsiktlig kontakt.
2. Ta bort de tre (3) flänsskruvarna som håller
remskyddet på plats, för remskyddet uppåt längs
kablarna. (Fig. NO TAG).
3. För växelspaken till N (neutral).
4. Ta bort de två (2) flänsskruvarna som fäster
mellanremskivan i motorramen. Ta bort
mellanremskivan.
5. Ta bort skruven och låsbrickan som håller
remskivshalvan i remskivshållarens främre del.
6. För remskivshalvan och
snöskruvs/impellerremmen av axeln och ta bort
remmen från impellerremskivan.
7. Dra den mellersta drivremssektionen och
remmen från axeln och ta bort remmen från
transmissionsremskivan om hjuldrivremmen
skall bytas.
8. Lossa stoppmuttrarna vid fästet på den
kontrollkabel vars rem skall bytas. (Fig.
NO TAG). Kabeln måste kunna röra sig i fästet
medan remmen/remmarna byts.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Toro 1232 Power Shift Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual