Shimano SL-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
2
3T
as
20T
as
17T
as
au
11T
as
a
u
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG50-9 (ar)
CS-HG50-9 (au)
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsringsmellanlägg
Låsring
• Vid montering av dreven skall du
använda specialverktyget (TL-LR15)
för att dra fast låsringen.
• Vid byte av dreven skall du använda
specialverktygen (TL-LR15) och
TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Anvisningar om teknisk service SI-6N1RA-002
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Serie
RAPIDFIRE M9 (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Modell nummer
CS-HG50-9
Gruppnamn
ar
au
Drev
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 16, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kuggkombination för drevkassett
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
A
A'
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort
navaxeln, skall du ta bort
frirullningshusets
fasthållningsbult (inne i
frirullningshuset) och
därefter byta ut
frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att det kan
leda till att felfunktion uppstår.
Frirullningshus Frirullningshusets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Montering av dreven
För varje drev skall sidan
med gruppmärkningen
vara vänd utåt och
placeras så att den breda
delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
A
a
c
-
1
4
T
Bred del
Modell nummer
Drev
FH-M530 / FH-M535
9
36 / 32Antal ekerhål
Frihjulsnav
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Manövrering för växling
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Tryck på reglage (A) till läge
för att endast växla ett steg.
Tryck till läge
för att växla två steg samtidigt.
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Tryck en gång på reglage (B) för att växla endast ett steg från ett
större till ett mindre drev.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av RAPIDFIRE SL-M530 i kombination med den vanliga typen av
toppbakväxel RD-M531. Om du använder reglaget i kombination med bakväxeltypen RD-M530 med reverserande fjäder, blir
användningen och displayindikeringen den omvända.
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget samtidigt som du drar runt vevarmen
tills kedjan ligger på 8:e drevet. Tryck försiktigt på reglaget tills det
fria spelet i reglaget försvinner.
Om kedjan
växlar upp på
7:e drevet
Vrid växeljusteringsratten
medurs tills kedjan återgår till
8:ans drev.
Vrid växeljusteringsratten
moturs tills kedjan skrapar
emot 7:ans drev tills kedjan
kommer i kontakt med treans
drev och ett ljud hörs.
Om kedjan inte
skrapar emot
7:ans drev
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man samtidigt
som man drar runt vevarmen manövrerar
växelreglaget så att det fria spelet i reglaget
försvinner och kedjan därmed skrapar emot 7:ans
drev.
* Återför handtaget till sitt utgångsläge (det läge där
handtaget är i läget för 8:ans drev och har släppts) och vrid därefter
vevarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med 7:ans drev och ett
ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för
att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan med
tunga och
gummiavskärmningen skall
monteras på ramens stopp
för ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
1
1 2
2
Största
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
3. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre rulltrissan flyttas till en
punkt direkt i linje med det största drevet.
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter vevarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in styrningsskivan
så nära drevet som möjligt, men inte så nära att den kommer i
kontakt. Sätt därefter kedjan på det minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa dig om att skivan inte kommer i
kontakt med drevet.
1
2
1 2
2
1
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Justering
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering
för att ställa in så att Övre
rulltrissan ligger under den
yttre linjen för det minsta
drevet, när du tittar bakifrån.
1
2
1 2
Yttre linje för
minsta drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
övre justering
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage (B) 8 gånger
eller mer för att sätta reglaget i det
högsta läget. Kontrollera på
indikatorn att det högsta läget är
korrekt och montera samt justera
därefter innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida det såsom bilden visar
tills det tar stopp. Vrid inte något mer än detta, därför att
skruvgängorna då kan skadas.
Om enhetens kåpa stukas kan det dessutom medföra att kåpan
kommer i vägen för matningsspaken och därmed förhindrar att
matningsspaken fungerar på rätt sätt. Om matningsspaken inte
återgår på rätt sätt, skall du lossa
innerhålets kåpa en aning och därefter
flytta isär matningsspaken och enhetens
kåpa ytterligare och därefter kontrollera
om denna åtgärd förbättrar återgången
av matningsspaken.
5 mm insexnyckel
RD-M531
SGS
9
45T
34T
11T
22T
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
• Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Använd ett handtagsgrepp för styret med en maximal
ytterdiameter på 36 mm.
Montering av växelreglaget
Deore
SL-M530
SIS-SP41
RD-M531
SGS
FH-M530 / FH-M535
9
CS-HG50-9
CN-HG53
SM-SP17 / SM-BT17
Reglage (B)
Matningsspak
Enhetens kåpa
Innerhålets kåpa
Effektivt vridmoment :
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5
kgf
·
cm}
Ytterhöljets
justeringsvred
Ytterhöljets
justeringsvred
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Spår
Observera: Kontrollera att vajern
sitter säkert i spåret.
Demontering av indikatorn
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när indikatorn
byts ut.
1. Skruva bort indikatorns två ställskruvar som håller fast indikatorn.
2. Demontera indikatorn på det sätt
som bilden visar.
3. Manövrera reglage (B) minst åtta
gånger för att sätta reglaget i det
högsta läget.
4. När du har kontrollerat att indikatornålen är i vänsterkanten, skall
du montera indikatorn rakt ovanifrån.
5. Kontrollera indikatorns funktion. Om den inte fungerar på rätt sätt,
skall du montera indikatorn igen och vara uppmärksam på stegen
3 och 4.
Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta
kan skada delarna och leda till felfunktion.
Effektivt vridmoment : 0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Indikatorns ställskruvar
Reglage (B)
Indikator
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
Dubbel frigöring
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ
av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel
som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken
tapp som skall användas.
Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjedrev för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre
kedjedrevet, eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Silver
Svart
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
  • Page 1 1

Shimano SL-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions