WEG användar- och underhålls Användarmanual

Typ
Användarmanual
--
Motorer | Automation | Energi | Transmission & Distribution | Ytbehandling
Installations-, användar- och underhållsmanual
till elektriska motorer
Translation of the original instructions - code 50033244
Manual för elmotorer2
SVENSKA
www.weg.net
INSTALLATIONS-, ANVÄNDAR- OCH
UNDERHÅLLSMANUAL TILL ELEKTRISKA MOTORER
Den här manualen ger dig information om WEG-induktionsmotorer som är utrustade med
kortsluten rotor, permanenta magnetiska rotorer eller hybridrotorer, låg-, medel- och
högspänning i motorstorlekarna IEC 56 till 630 och NEMA 42 till 9606/10.
Motortyperna nedan har ytterligare information som kan kontrolleras i respektive manual:
g
Rökgasextraktionsmotorer;
g
Elektromagnetiska bromsmotorer;
g
Motorernas farliga områden.
Dessa motorer följer följande standarder, om tillämpligt:
g
NBR 17094-1: Máquinas Elétricas Girantes - Motores de Indução - Parte 1: trifásicos.
g
NBR 17094-2: Máquinas Elétricas Girantes - Motores de Indução - Parte 2:
monofásicos.
g
IEC 60034-1: Roterande elmaskiner - del 1: Märkdata och prestanda.
g
NEMA MG 1: Motorer och generatorer.
g
CSA C 22.2 N°100: Motorer och generatorer.
g
UL 1004-1: Roterande maskindelar - allmänna krav.
Kontakta din lokala WEG-filial om du har några frågor angående denna manual,
kontaktuppgifterna finns på www.weg.net.
Manual för elmotorer 3
SVENSKA
www.weg.net
1. TERMINOLOGI 6
2. INLEDANDE REKOMMENDATIONER 7
2.1. VARNINGSSYMBOL ........................................................................................................................... 7
2.2. INSPEKTION VID MOTTAGANDET .................................................................................................. 7
2.3. MÄRKSKYLTAR .................................................................................................................................. 8
3. SÄKERHETSANVISNINGAR 11
4. HANTERING OCH TRANSPORT 12
4.1. LYFT ................................................................................................................................................... 12
4.1.1. Horisontella motorer med en lyftögla .................................................................................. 12
4.1.2. Horisontell motor med två lyftöglor ..................................................................................... 13
4.1.3. Vertikala motorer ................................................................................................................... 14
4.1.3.1. Förfarande för att föra W22-motorer till vertikal position ....................................... 14
4.1.3.2. Förfarande för att föra HGF- och W50-motorer till vertikal position ..................... 15
4.2 Förfarande för att föra de vertikalt monterade W22-motorerna till horisontell position .. 16
5. LAGRING 18
5.1. UTSATTA BEARBETADE YTOR ....................................................................................................... 18
5.2. LAGRING ........................................................................................................................................... 18
5.3 LAGER ................................................................................................................................................ 19
5.3.1 Fettsmorda lager ..................................................................................................................... 19
5.3.2 Oljesmorda lager ..................................................................................................................... 19
5.3.3 Lager smorda med oljedimma .............................................................................................. 19
5.3.4 Glidlager ................................................................................................................................... 20
5.4. ISOLERINGSMOTSTÅND ................................................................................................................20
5.4.1. Mätning isoleringsmotstånd ................................................................................................. 20
6. INSTALLATION 22
6.1. FUNDAMENT ..................................................................................................................................... 23
6.2. MONTERA MOTORN ....................................................................................................................... 24
6.2.1. Fotmonterade motorer .......................................................................................................... 24
6.2.2. Flänsmonterade motorer ......................................................................................................25
6.2.3. Motorer Padmonterade ......................................................................................................... 25
6.3. BALANSERING ................................................................................................................................. 25
6.4. KOPPLINGAR ................................................................................................................................... 26
6.4.1. Direkt koppling .......................................................................................................................26
6.4.2. Koppling växellåda .................................................................................................................26
6.4.3. Koppling remskiva och rem .................................................................................................. 26
6.4.4. Koppling av motorer med glidlager .....................................................................................26
6.5. NIVELLERING ...................................................................................................................................27
6.6. UPPRIKTNING .................................................................................................................................. 27
6.7. ANSLUTNING AV MOTORER SMORDA MED OLJA ELLER OLJEDIMMA ................................. 28
6.8. ANSLUTNING AV KYLVATTENSYTEM ........................................................................................... 28
6.9. ELEKTRISK ANSLUTNING .............................................................................................................. 28
6.10. ANSLUTNING AV TERMISKA SKYDDSANORDNINGAR ............................................................ 31
6.11. RESISTANSTEMPERATURGIVARE (Pt-100) ................................................................................. 32
6.12. ANSLUTNING AV STILLESTÅNDSVÄRMARE .............................................................................. 33
6.13. STARTMETODER ............................................................................................................................33
INNEHÅLL
Manual för elmotorer4
SVENSKA
www.weg.net
6.14. MOTORER DRIVS AV FREKVENSOMVANDLARE .......................................................................34
6.14.1. Användning av dV-/dt-filter .................................................................................................. 35
6.14.1.1. Motor med lackerad rund td ................................................................................... 35
6.14.1.2. Motor med förformade lindningar ............................................................................ 35
6.14.2. Isolering lager ....................................................................................................................... 35
6.14.3. Kopplingsfrekvens ...............................................................................................................35
6.14.4. Mekanisk hastighetsbegränsning ...................................................................................... 36
7. IGÅNGKÖRNING 37
7.1. INLEDANDE UPPSTART .................................................................................................................. 37
7.2. DRIFTFÖRHÅLLANDEN ................................................................................................................. 39
7.2.1 Vibrationsgränser ...................................................................................................................40
8. UNDERHÅLL 41
8.1. ALLMÄN INSPEKTION ..................................................................................................................... 41
8.2. SMÖRJNING ..................................................................................................................................... 41
8.2.1. Fettsmorda kullager ............................................................................................................... 42
8.2.1.1. Motor utan srjnippel ................................................................................................ 45
8.2.1.2. Motor med smörjnippel ............................................................................................... 45
8.2.1.3. Kompatibiliteten för Mobil Polyrex EM fett med andra fetter ................................. 46
8.2.2. Oljesmorda lager ...................................................................................................................46
8.2.3. Lager smorda med oljedimma ............................................................................................. 47
8.2.4. Glidlagren ................................................................................................................................ 47
8.3. MONTERING OCH DEMONTERING AV MOTORN ........................................................................ 47
8.3.1. Uttagslåda ............................................................................................................................... 48
8.4. TORKA STATORNS LINDNINGSISOLERING .................................................................................48
8.5. RESERVDELAR ................................................................................................................................ 49
9. MILJÖINFORMATION 50
9.1. FÖRPACKNING ................................................................................................................................. 50
9.2. PRODUKT ......................................................................................................................................... 50
10. FELSÖKNINGSTABELL X LÖSNINGAR 51
Manual för elmotorer 5
SVENSKA
www.weg.net
1. TERMINOLOGI
Balansering: Förfarandet där rotorns massfördelning kontrolleras och, vid behov, justeras för att säkerställa att
kvarvarande obalans eller vibration i axeltapparna och/eller att krafterna på lagren vid en intervall som motsvarar
driftshastigheten ligger inom gränserna som anges i internationella standarder.
[ISO 1925:2001, definition 4.1]
Balans kvalitetsklass: Anger topphastighet på vibrationsamplituden, angiven i mm/s, på en rotor som körs fritti
utrymmet och den är produkten av en specifik obalans och vinkelhastigheten på rotorn vid maximal
drifthastighet.
Jordad del: Metalldel ansluten till jordningssystemet.
Spänningsförande del: Ledare eller ledande del som är avsedd att spänningsättas vid normal drift, inklusive en
neutralledare.
Auktoriserad personal: Anställd som är formellt godkänd av företaget.
Kvalificerad personal: Anställd som samtidigt möter följande förutsättningar:
g
Erhåller utbildning under ledning och ansvar av en kvalificerad och auktoriserad fackman;
g
Arbetar under ansvar av en kvalificerad och godkänd fackman.
Observera: Kvalifikationen är endast giltig för företag som utbildade den anställde under de villkor som den auktoriserade och
kvalificeradefackmannen har angivit.
Manual för elmotorer6
SVENSKA
www.weg.net
2. INLEDANDE REKOMMENDATIONER
Av praktiska skäl går det icke att inkludera detaljerad information i den här manualen som täcker alla
konstruktionsvariabler eller alla tillgängliga monterings-, drift- eller underhållsalternativ.
Denna manual innehåller endast nödvändig information som gör det möjligt för kvalificerad eller utbildad
personal att utföra sina tjänster. Produktbilderna visas endast i illustrativt syfte.
För rökgasextraktionsmotorer, se manualen 50026367 som finns tillgänglig på webbplatsen www.weg.net.
För bromsmotorer, se informationen i manualen till WEG 50021973 bromsmotorertillgänglig på webbplatsen
www.weg.net.
För information om tillåtna radiella och axiella axelbelastningar, kontrollera produktens tekniska katalog.
Elmotorer har strömförande kretsar, exponerade roterande delar och varma ytor som kan orsaka
allvarliga personskador under normal drift. Därför rekommenderar vi att transport, förvaring, installation,
drift och underhållsarbeten alltid utförs av kvalificerad personal.
Även tillämpliga förfaranden och relevanta standarder i landet där maskinen är installerad måste följas.
Bristande efterlevnad av rekommenderade förfaranden i den här manualen och andra referenser på WEG-
webbplatsen kan orsaka allvarliga personskador och/eller betydande sakskador och kan annullera
produktgarantin.
Användaren är ansvarig för korrekt definition av installationsmiljön och tillämpliga egenskaper.
Under garantiperioden måste alla reparationer, genomgångar och reklamationsarbeten utföras av
servicecenter som WEG har auktoriserat för att upprätthålla garantins giltighet.
Varning om säkerhet och garanti.
2.2. INSPEKTION VID MOTTAGANDET
Alla motorer testas under tillverkningsprocessen.
Kontrollera så att motorn icke har skadats under transporten när du tar emot den. Alla skador måste
rapporteras skriftligt till transportföretaget, till försäkringsbolaget och till WEG. Underlåtenhet att följa dessa
förfaranden kommer att annullera produktgarantin.
Du måste inspektera produkten:
g
Kontrollera om informationen på märkskylten stämmer överens med inköpsordern;
g
Ta bort axelns låsanordning (om sådan finns) och rotera axeln för hand för att säkerställa att den kan rotera
fritt;
g
Kontrollera att motorn icke har exponerats för överdrivet mycket damm och/eller fukt under transporten.
Ta icke bort skyddsfettet från axeln eller pluggarna från kabelingångarna. Dessa skydd måste sitta på plats tills
installationen har avslutats.
2.1. VARNINGSSYMBOL
Manual för elmotorer 7
SVENSKA
www.weg.net
2.3. MÄRKSKYLTAR
Märkskylten innehåller information som beskriver konstruktionsegenskaperna och prestandan på motorn. Figur 2.1 ,
Figur 2.2 och Figur 2.3 visar exempel på en märkskylts layout.
Figur 2.1 - Märkskylt IEC-motor
Manual för elmotorer8
SVENSKA
www.weg.net
Figur 2.2 - Märkskylt IEC-motor
Manual för elmotorer 9
SVENSKA
www.weg.net
Figur 2.3 - Märkskylt NEMA-motor
Manual för elmotorer10
SVENSKA
www.weg.net
3. SÄKERHETSANVISNINGAR
Motorn måste kopplas bort från strömförsörjningen och ha stannat helt innan installations- eller
underhållsarbeten genomförs. Ytterligare åtgärder bör vidtas för att undvika oönskad start av motorn.
Fackmän som arbetar med elinstallationer, antingen under montering, drift eller underhåll, ska använda
lämpliga verktyg och vara informerad om tillämpningen av standarder och säkerhetskrav, inklusive
användning av personlig skyddsutrustning (PPE) som måste följas noga för att minska risken för
personskador under dessa arbeten.
Elmotorer har strömförande kretsar, exponerade roterande delar och varma ytor som kan orsaka
allvarliga personskador under normal drift. Vi rekommenderar att transport, förvaring, installation, drift
och underhållsarbeten alltid utförs av kvalificerad personal.
Följ alltid följande säkerhets-, installations-, underhålls- och inspektionsanvisningar i enlighet med tillämpliga
standarder i varje land.
Manual för elmotorer 11
SVENSKA
www.weg.net
Figur 4.1 - Korrekt åtdragning av lyftöglan Figur 4.2 - Felaktig åtdragning av lyftöglan
4. HANTERING OCH TRANSPORT
Lyftöglorna på stommen är endast utformade för att lyfta maskinen. Använd icke dessa lyftöglor för att
lyfta motorn med kopplad utrustning såsom baser, vagnar, pumpar, reducerstycken, etc.
Använd icke skadade, böjda eller spruckna lyftöglor. Kontrollera alltid lyftöglans skick innan du lyfter motorn.
Lyftöglor monterade på komponenter, exempelvis på lagersköldar, tvångsventilationssatser, etc. får endast
användas för att lyfta dessa komponenter. Använd dem icke för att lyfta hela maskinen.
Använd alltid axellåsanordningen som medföljer motorn för att flytta eller transportera motorer med
kullager eller vinkelkontaktkullager.
Alla HGF-motorer, oavsett lagertyp, måste transporteras när axellåsanordningen är monterad.
Innan du lyfter motorn, se till så att alla lyftöglor är korrekt åtdragna och att lyftöglans axlar är i kontakt
med fundamentet som ska lyftas enligt vad som visas i figur 4.1. Figur 4.2 visar felaktig åtdragning av
lyftöglan.
Se till så att lyftanordningen har nödvändig lyftkapacitet för vikten som anges på motorns märkskylt.
Tyngdpunkten kan ändras beroende på motorns design och tillbehör. Under lyftförfarandet får maximalt
tillåten lutningsvinkel aldrig överskridas enligt vad som anges nedan.
Individuellt förpackade motorer ska aldrig lyftas i axeln eller förpackningen. De får endast lyftas med hjälp av
lyftbultarna om sådana finns. Använd alltid lämpliga lyftanordningar för att lyfta motorn. Lyftöglorna på stommen är
endast utformade för att lyfta maskinens vikt som anges på motorns märkskylt. Motor som levereras på pallar
måste lyftas av lyftanordningar i pallens bas som helt stöder motorns vikt.
Paket får aldrig tappas. Hantera det varsamt för att undvika skador på lagret.
Hantera motorn försiktigt utan plötsliga stötar för att undvika lagerskada och förhindra överdrivna mekaniska
belastningar på lyftöglorna som gör så att de bryts.
4.1. LYFT
4.1.1. Horisontella motorer med en lyftögla
30° Max.
Figur 4.3 - Maximalt tillåten lutningsvinkel för motorer med en lyftögla
För horisontella motorer monterade med endast en lyftögla ska maximalt tillåten lutningsvinkel under lyftprocessen
icke överskrida 30º i förhållande till den vertikala axeln enligt vad som visas i figur 4.3.
Vertikalt monterade motorer med oljesmorda lager måste transporteras i vertikal position. Installera
axellåsanordningen på båda sidorna (drivsidan och icke-drivsidan) om så krävs för att flytta eller transportera
motorn i horisontell position.
Manual för elmotorer12
SVENSKA
www.weg.net
4.1.2. Horisontell motor med två lyftöglor
Om motorerna är utrustade med två eller fler lyftöglor måste alla bifogade lyftöglor användas samtidigt för lyftför-
farandet.
Lyftöglorna kan arrangeras på två sätt (vertikalt och lutad) enligt vad som visas nedan:
g
För motorer med vertikala lyftöglor, såsom visas i figur 4.4, får maximalt tillåten lyftvinkel icke överskrida 45° i
förhållande till den vertikala axeln. Vi rekommenderar att du använder en spridarbom för att bibehålla
lyftelementen (kedja eller rep) i vertikal position vilket därmed förhindrar skada på motorns ytor;
45° Max.
Figur 4.4 - Maximal följdvinkel för motorer med två eller fler lyftöglor
Figur 4.5 - Maximal följdvinkel för horisontella HGF-, W40- och W50-motorer
Figur 4.6 - Använd en spridarbom för lyft
g
För HGF-, W40- och W50-motorer, såsom visas i figur 4.5, får maximal följdvinkel icke överskrida 30° i
förhållande till den vertikala axeln.
g
För motorer utrustade med lutade lyftöglor, såsom visas i figur 4.6, måste du använda en spridarbom för att
bibehålla lyftelementen (kedja eller rep) i vertikal position vilket därmed förhindrar skada på motorns ytor.
30° Max.
Manual för elmotorer 13
SVENSKA
www.weg.net
4.1.3. Vertikala motorer
För vertikalt monterade motorer, såsom visas i figur 4.7, måste du använda en spridarbom för att bibehålla
lyftelementen (kedja eller rep) i vertikal position vilket därmed förhindrar skada på motorns ytor.
4.1.3.1. rfarande för att föra W22-motorer till vertikal position
Av säkerhetsskäl under transporten packas och levereras vertikalt monterade motorer vanligtvis i horisontellposition.
Gör på följande sätt för att placera W22-motorer utrustade med lyftöglor (se figur 4.6) i vertikal position:
1. Säkerställ att lyftöglorna har dragits åt korrekt enligt vad som visas i figur 4.1;
2. Ta bort motorn från förpackningen med användning av toppmonterade lyftöglor såsom visas i figur 4.9;
Figur 4.7 - Lyft av vertikalt monterade motorer
Figur 4.8 - Lyft av HGF- och W50-motorer.
Figur 4.9 - Ta bort motorn från förpackningen
Använd alltid lyftöglorna som är monterade på motorns ovansida, diametralt motsatta, med tanke på
monteringspositionen. Se figur 4.8.
Manual för elmotorer14
SVENSKA
www.weg.net
3. Installera ett till par lyftöglor enligt vad som visas i figur 4.10;
4. Minska belastningen på det första paret av lyftöglor för att starta motorns rotation såsom visas i figur 4.11.
Denna procedur måste genomföras sakta och försiktigt.
Denna procedur kommer att hjälpa dig att flytta motorer utformade för vertikal montering. Dessa förfaranden
används även för att föra motorn från horisontell till vertikal position och vice versa.
Figur 4.10 - Installation av ett till par lyftöglor
Figur 4.11 - Slutresultat: motor placerad i vertikal position
Figur 4.12 - Lyft av HGF- och W50-motorer med två lyftanordningar.
4.1.3.2. rfarande för att föra HGF- och W50-motorer till vertikal position
HGF-motorer är utrustade med åtta lyftpunkter: fyra i drivänden och fyra vid icke-drivänden. W50-motorer är
utrustade med nio lyftpunkter: fyra i drivänden, en i mitten och fyra i icke-drivänden. Motorerna transporteras
vanligtvis i horisontell position, dock måste de placeras i vertikal position för installationen.
För att föra dessa motorer till vertikal position gör du på följande sätt:
1. Lyft motorn med de fyra laterala lyftöglorna och två lyftanordningar, se figur 4.12;
Manual för elmotorer 15
SVENSKA
www.weg.net
2. Sänk lyftanordningen fixerad på motorns drivände medan du lyfter lyftanordningen fixerad på motorns
icke-drivände tills motorn når sin jämvikt, se figur 4.13;
3. Ta bort lyftanordningens krokar från lyftöglorna på drivänden och vrid motorn i 180° för att fixera de borttagna
krokarna i två lyftöglor på motorns icke-drivände, se figur 4.14;
4. Fixera borttagna krokar på lyftanordningen i de andra två lyftöglorna på icke-drivänden och lyft motorn tills den
har uppnått vertikal position, se figur 4.15.
Denna procedur kommer att hjälpa dig att flytta motorer utformade för vertikal montering. Dessa förfaranden
används även för att föra motorn från horisontell till vertikal position och vice versa.
Figur 4.13 - Placera HGF- och W50-motorer i vertikal position
Figur 4.14 - Lyft HGF- och W50-motorer till icke-drivänden med lyftöglorna
Figur 4.15 - HGF- och W50-motorerna till vertikal position
Manual för elmotorer16
SVENSKA
www.weg.net
3. Installera det andra paret lyftöglor enligt vad som visas i figur 4.17;
4. Minska belastningen på det första paret av lyftöglor för att rotera motorn såsom visas i figur 4.18. Denna
procedur måste genomföras sakta och försiktigt;
5. Ta först bort det första paret av lyftöglor enligt vad som visas i figur 4.19.
Figur 4.16 - Installera det första paret lyftöglor
Figur 4.17 - Installera det andra paret lyftöglor
Figur 4.18 - Motorn vrids till horisontell position
Figur 4.19 - Slutresultat: motor placerad i horisontell position
4.2 Förfarande för att föra de vertikalt monterade W22-motorerna till horisontell position
Gör på följande sätt för att föra de vertikalt monterade W22-motorerna till horisontell position:
1. Säkerställ att alla lyftöglor har dragits åt korrekt enligt vad som visas i figur 4.1;
2. Installera det första paret lyftöglor och lyft motorn enligt vad som visas i figur 4.16;
Manual för elmotorer 17
SVENSKA
www.weg.net
5. LAGRING
Om motorn icke installeras direkt måste den förvaras i en torr och ren miljö med relativ fuktighet som icke
överstiger 60%, med en omgivningstemperatur mellan 5 ºC och 40 ºC, utan plötsliga temperaturförändringar, fri
från damm, vibrationer, gaser eller korrosiva medel. Motorn måste förvaras i horisontell position, om den icke
specifikt är utformad för vertikal drift, och inga objekt får läggas på den. Ta icke bort skyddande fett från axeländen
för att förhindra rost.
Om motorn är utrustad med stilleståndsvärmare måste de alltid slås på under lagringsperioden eller när installerad
motor icke är i drift. Stilleståndsvärmare kommer att förhindra att vatten kondenseras i motorn och hålla
isoleringsmotståndet på lindningen inom acceptabla nivåer. Lagra motorn i en position så att kondensvatten enkelt
kan dräneras. Om monterade, ta bort remskivor eller kopplingar från axeländen (mer information finns i punkt 6).
5.1. UTSATTA BEARBETADE YTOR
Alla exponerade bearbetade ytor (som axelände och fläns) är fabriksskyddade med tillfälligt rostskydd. En
skyddsfilm måste appliceras på nytt med jämna mellanrum (minst var sjätte månad) eller när den har tagits bort
och/eller är skadad.
5.2. LAGRING
Staplingshöjden för förpackade motorer får icke överskrida 5 m under lagringsperioden, ta alltid hänsyn till
kriterierna som anges i tabell 5.1:
Observera:
1) Stapla aldrig större förpackningar på mindre förpackningar;
2) Justera alltid förpackningen korrekt (se figur 5.1 och figur 5.2);
Stilleståndsvärmaren får aldrig matas när motorn är i drift.
Tabell 5.1 - Max. rekommenderad staplingshöjd
Förpackningstyp Motorstorlekar Maximal staplingsmängd
Kartong
IEC 63 till 132
NEMA 143 till 215
Anges på ovansidan av
kartongen
Trälåda
IEC 63 till 315
NEMA 48 till 504/5
06
IEC 355
NEMA 586/7 och 588/9
03
W40 / W50 / HGF IEC 315 till 630
W40 / W50 / HGF NEMA 5000 till 9600
Anges på förpackningen
X
Figur 5.1 - Korrekt stapling Figur 5.2 - Felaktig stapling
Manual för elmotorer18
SVENSKA
www.weg.net
5.3 LAGER
5.3.1 Fettsmorda lager
Vi rekommenderar att du roterar motoraxeln minst en gång i månaden (för hand, minst fem varv, och stoppar
axeln i en annan position än den ursprungliga). Om motorn är utrustad med axellåsanordning måste du ta bort
den innan du roterar axeln och installera den igen innan du genomför några hanteringsförfaranden. Vertikala
motorer kan lagras i vertikal eller horisontell position. Om motorer med öppna lager förvaras längre än sex
månader måste lagren smörjas in enligt punkt 8.2 innan motorn tas i bruk.
Om motorn förvaras längre än 2 år måste lagren bytas ut eller tas bort, tvättas, inspekteras och smörjas enligt
punkt 8.2.
5.3.2 Oljesmorda lager
Motorn måste förvaras i sitt ursprungliga driftläge och med olja i lagren. Korrekt oljenivå måste säkerställas. Den
bör vara i mitten av siktglaset.
Under lagringsperiod, ta bort axellåsanordningen och rotera axeln för hand varje månad i minst fem varv, för att
uppnå en jämn oljefördelning i lagret och bibehålla lagren i gott skick. Återinstallera axelns låsanordning varje
gång som motorn måste flyttas.
Om motorn lagras under en period som är samma eller längre än oljebytesintervallen måste oljan bytas ut enligt
punkt 8.2 innan arbetet påbörjas. Om motorn lagras under en period som är längre än två år måste lagren bytas
ut eller tas bort, tvättas enligt tillverkarens anvisningar, kontrolleras och smörjas enligt punkt 8.2. Oljan i vertikalt
monterade motorer tas bort för att förhindra oljeläckage under transporten. Dessa motorer måste lagras i vertikal
position efter mottagandet och lagren måste smörjas.
5.3.3 Lager smorda med oljedimma
Motorn måste förvaras i horisontell position. Smörj lagren med ISO VG 68 mineralolja med den mängd som
anges i tabell 5.2 (detta gäller även för lager med ekvivalenta dimensioner). Rotera axeln för hand minst fem varv
när du har fyllt på olja)
Under lagringsperioden, ta bort axellåsanordningen (om sådan finns) och rotera axeln för hand varje vecka i
minst fem varv, och stoppa den i en annan position än den ursprungliga. Återinstallera axelns låsanordning varje
gång som motorn måste flyttas. Om motorn lagras under en period som är längre än två år måste lagren bytas
ut eller tas bort, tvättas enligt tillverkarens anvisningar, kontrolleras och smörjas enligt punkt 8.2.
3) Foten på lådorna ovan ska alltid stödjas av lämpliga trälister (figur 5.3) och aldrig stå på stålband eller utan stöd (figur 5.4);
4) När du staplar mindre lådor på längre lådor måste du alltid se till så att lämpliga trästöd som står emot vikten tillhandahålls (se figur 5.5).
Detta förhållande uppstår vanligtvis med motorförpackning med motorstorlekarna IEC 225S/M (NEMA 364/5T) ovan.
Figur 5.5 - Använd extra lister för stapling
Figur 5.3 - Korrekt stapling Figur 5.4 - Felaktig stapling
X X
Manual för elmotorer 19
SVENSKA
www.weg.net
5.3.4 Glidlager
Motorn måste förvaras i sitt ursprungliga driftläge och med olja i lagren. Korrekt oljenivå måste säkerställas. Den
bör vara i mitten av siktglaset. Under lagringsperiod, ta bort axellåsanordningen och rotera axeln för hand varje
månad i minst fem varv vid 30 varv/min, för att uppnå en jämn oljefördelning i lagret och bibehålla lagren i gott
skick. Återinstallera axelns låsanordning varje gång som motorn måste flyttas.
Om motorn lagras under en period som är samma eller längre än oljebytesintervallen måste oljan bytas ut enligt
punkt 8.2 innan arbetet påbörjas.
Om motorn lagras under en period som är längre än oljebytesintervallen, eller om det icke går att rotera
motoraxeln för hand måste oljan tappas ut och ett korrosionsskydd och avfuktare måste appliceras.
Ta alltid bort oljan innan du hanterar motorn. Om systemet med oljedimma icke fungerar efter installationen, fyll
lagren med olja för att förhindra att lagret rostar. Under lagringsperioden, rotera axeln för hand i minst fem varv,
och stoppa den i en annan position än den ursprungliga. Innan du startar motorn måste all skyddsolja i lagren
tappas ut från lagren och systemet med oljedimma måste vara påslagen.
Tabell 5.2 - Oljemängd per lager
Lagerstorlek Oljemängd (ml) Lagerstorlek Oljemängd (ml)
6201 15 6309 65
6202 15 6311 90
6203 15 6312 105
6204 25 6314 150
6205 25 6315 200
6206 35 6316 250
6207 35 6317 300
6208 40 6319 350
6209 40 6320 400
6211 45 6322 550
6212 50 6324 600
6307 45 6326 650
6308 55 6328 700
5.4. ISOLERINGSMOTSTÅND
Vi rekommenderar att du mäter isoleringsmotståndet på lindningen med jämna mellanrum för att följa upp och
utvärdera dess elektriska driftsförhållanden. Om någon minskning av isoleringsmotståndets värden har
registrerats ska förvaringsförhållandena utvärderas och korrigeras, vid behov.
5.4.1. Mätning isoleringsmotstånd
Vi rekommenderar att du mäter isoleringsmotståndet på lindningen med jämna mellanrum för att följa upp och
utvärdera dess elektriska driftsförhållanden. Om någon minskning av isoleringsmotståndets värden har
registrerats ska förvaringsförhållandena utvärderas och korrigeras, vid behov.
Isoleringsmotståndet måste mätas i en säker miljö.
Isoleringsmotståndet måste mätas med en Mega-ohmmätare. Maskinen måste vara kall och bortkopplad från
strömförsörjningen.
För att förhindra risken för en elektrisk chock, jorda kopplingsstyckena innan och efter varje mätning.
Jorda kondensatorn (om sådan finns) för att säkerställa att den är helt urladdad innan mätningen
genomförs.
Vi rekommenderar att du isolerar och testar varje fas separat. Detta förfarande gör så att du kan jämföra
isoleringsmotståndet mellan varje fas. Under tiden du testar en fas måste de andra faserna vara jordade.
Test av alla faser samtidigt utvärderar endast isoleringsmotståndet till jordningen men utvärderar icke
isoleringsmotståndet mellan faserna.
Elkablar, brytare, kondensatorer och andra externa anordningar anslutna till motorn kan avsevärt påverka
mätningen av isoleringsmotståndet. Av den anledningen måste alla externa enheter vara bortkopplade och
jordade när isoleringsmotståndet mäts.
Manual för elmotorer20
SVENSKA
www.weg.net
Avläsningen av isoleringsmotståndet måste korrigeras till 40 °C enligt vad som visas i tabell 5.4.
Mät isoleringsmotståndet en minut efter spänningen har tillämpats på lindningen. Tillämpad spänning ska
motsvara vad som visas i tabell 5.3.
Tabell 5.3 - Spänning för isoleringsmotståndet
Tabell 5.4 - Korrigeringsfaktorn för isoleringsmotståndet korrigerad till 40 °C
Lindningens märkspänning (V) Testspänning för att mäta isoleringsmotståndet (V)
< 1000 500
1000 - 2500 500 - 1000
2501 - 5000 1000 - 2500
5001 - 12000 2500 - 5000
> 12000 5000 - 10000
Mättemperatur
på isoleringsmotståndet
(°C)
Korrigeringsfaktorn för
isoleringsmotståndet
korrigerad till 40 °C
10 0,125
11 0,134
12 0,144
13 0,154
14 0,165
15 0,177
16 0,189
17 0,203
18 0,218
19 0,233
20 0,250
21 0,268
22 0,287
23 0,308
24 0,330
25 0,354
26 0,379
27 0,406
28 0,435
29 0,467
30 0,500
Mättemperaturen på
isoleringsmotståndet (°C)
Korrigeringsfaktorn för
isoleringsmotståndet
korrigerad till 40 °C
30 0,500
31 0,536
32 0,574
33 0,616
34 0,660
35 0,707
36 0,758
37 0,812
38 0,871
39 0,933
40 1,000
41 1,072
42 1,149
43 1,231
44 1,320
45 1,414
46 1,516
47 1,625
48 1,741
49 1,866
50 2,000
Utvärdera skicket på motorns isolering genom att jämföra mätvärdet med värdena som anges i tabell 5.5
(korrigerad till 40 °C):
Värdena som anges i tabellen ska endast betraktas som referensvärden. Vi rekommenderar att du registrerar
värdena för att kunna tillhandahålla en snabb och enkel översikt över maskinens isoleringsmotstånd.
Om isoleringsmotståndet är lågt kan det finnas fukt i statorns lindningar. I det här fallet måste motorn tas bort
och transporteras till WEG-auktoriserad serviceverkstad för korrekt utvärdering och reparation (denna tjänst
ingår icke i garantin). Se avsnitt 8.4 för hur man förbättrar isoleringsmotståndet med en torkningsprocess.
Tabell 5.5 - Utvärdering av isoleringssystemet
Begränsat värde för märkspänning
upp till 1.1 kV (MΩ)
Begränsat värde för märkspänning
över 1.1 kV (MΩ)
Situation
Upp till 5 Upp till 100
Farlig. Motorn får icke
användas under detta förhållande
5 till 100 100 till 500 Vanlig
100 till 500 Högre än 500 Bra
Högre än 500 Högre än 1000 Utmärkt
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52

WEG användar- och underhålls Användarmanual

Typ
Användarmanual