4
XENYX 1222FX
att banden med återkopplingsfrekvenser framhävs med ljust
lysande lysdioder. Det tidigare så besvärliga sökandet efter
återkopplingsfrekvenser blir därigenom till en barnlek.
Mikrofonkanalerna är utrustade med XENYX high-end
mikförstärkare, vars klangkvalitet och dynamik överträffar de
dyra outboard-förförstärkarna samt
s erbjuder ett otroligt mått av headroom med 130 dB
dynamikomfång
s möjliggör en kristallklar återgivning av de allra finaste
nyanserna med en bandbredd på mindre än 10 Hz till över
200 kHz
s ger en absolut oförfalskad ljudbild och neutral
signalåtergivning tack vare en extremt brus- och
distorsionsfri omkoppling med 2SV888 transistorer
s bjuder på ett idealförhållande för varje tänkbar mikrofon
(upp till 60 dB förstärkning och +48 V fantommatning)
s ger dig möjligheten att helt kompromisslöst exploatera
dynamikomfånget hos din 24-bitars/192 kHz HD-inspelare
hela vägen för att få optimal audiokvalitet.
Britiska EQ
Tonkontrollen i XENYX-serien bygger på den legendära
kopplingstekniken i de britiska ädelpanelerna som är kända över
hela världen för sin otroligt varma och musikaliska klangkaraktär.
Dessa garanterar utmärkta klangegenskaper även vid en extrem
ljud förstärkning.
Multieffektprocessor
Ditt nya XENYX mixerbord har dessutom en effektprocessor
med 24-bitars A/D- och D/A-omvandlare som ger dig 100
förinställningar med förstklassiga hall-, eko- och
modulationseffekter och många multieffekter med utmärkt
audiokvalitet.
Mixerborden i XENYX-serien har en toppmodern
strömförsörjningsenhet (SMPS). Gentemot konventionella kretsar
har denna enhet bl.a. den fördelen att utrustningen försörjs
optimalt med ström oberoende av ingångsspänningen. Dessutom
är SMPS-enheten med sin höga verkningsgrad betydligt
energisnålare än en konventionell nätenhet.
USB-/audiointerface
USB-interfacet som ingår i leveransen är en perfekt
komplettering till din dator och till MAC
®
. Det stödjer den digitala
kommunikationen av fyra kanaler med upp till 48 kHz vid en extremt
kort latenstid. Med kabelanslutning till CD/TAPE INPUT och OUTPUT-
portarna kan stereomixen skickas direkt till en dator.
Inspelningssignalen samt en avspelningssignal från datorn kan
avlyssnas samtidigt. När man har flera inspelningskanaler kan
man på det här viset få kompletta flerspårsinspelningar.
SE UPP!
+ Vi vill påminna dig om att höga ljudvolýmer kan
skada hörsel, hörlurar och högtalare. Dra MAIN MIX-
fadern i huvudsektionen så långt ner det går och
vrid PHONES-regulatorn åt vänster till anslag innan
du kopplar på apparaten. Var alltid noga med att
volymen är noga avvägd.
1.1 Allmänna mixerbordsfunktioner
Ett mixerbord fullgör 3 väsentliga uppgifter:
s Signalbearbetning:
Förförstärkning
Mikrofonen förvandlar ljudvågor till elektrisk spänning som
måste förstärkas många gånger innan man kan driva en
högtalare med denna signalspänning och därmed åter
producera ljud. På grund av den filigrana konstruktionen
hos mikrofonkapslar är utgångsspänningen mycket liten
och därmed känslig för störningar. Därför höjs mikrofonens
signalspänning till en högre störningssäker nivå direkt vid
ingången till mixerbordet. Detta måste göras med en för-
stärkare av högsta kvalitet så att signalen förs till en okänslig
nivå så oförfalskad som möjligt. Denna uppgift utför XENYX
Mic Preamp perfekt utan att själv lämna några som helst
spår efter sig i form av brus eller klangmissfärgningar.
Inskärningar som på detta ställe skulle inverka på signalens
kvalitet och renhet skulle i annat fall kunna fortsätta genom
alla förstärkarnivåer och på motsvarande sätt framträda
obehagligt vid upptagning eller åtegivning via en PA.
Nivåanpassning
Signaler som matas in i mixerbordet via en DI-Box (Direct
Injection) eller t. ex. från uttaget till ett ljudkort eller ett
tangentbord, måste ofta anpassas till mixerbordets
arbetsnivå.
Korrigering av frekvenskurva
Med hälp av den tonkontroll som finns i kanalvägen går det
att enkelt, snabbt och effektivt ändra klangen på en signal.
Tillmixning av effekter
Via inläggsbussningarna i monokanalerna och de båda
aux-vägarna går det att till den effektapparat som redan
finns i pulpeten lägga till ytterligare signalprocessorer i
signalvägen (lägga in).
s Signalfördelning:
De bearbetade enkelsignalerna från kanalvägarna samlas
på aux-vägarna och förs utåt för bearbetningen med
effektapparater eller till den interna effektprocessorn. Via
aux return-bussningarna eller interna vägar hamnar
signalerna därefter i huvudmixern. Via aux-vägarna
produceras också blandningen för musikerna på scenen
(monitormix). Även signaler för t. ex. inspelningsapparater,
förstärkarslutstegen, en hörlur och 2-track-utgångarna kan
ställas till förfogande.
s Mix:
I denna mixerbordets främsta funktion ingår också alla andra
funktioner. Framställandet av en mix innebär framför allt
inställning av ljudnivå för de enskilda instrumenten och rösterna
inbördes och även viktning av de olika rösterna inom det totala
frekvensspektrat. Det gäller också att på ett meningsfullt sätt
fördela enkelrösterna inom stereopanoramat. Vid slutet av
processen står totalmixens nivåkontroll för anpassning till
efterföljande apparater som t. ex. inspelningapparat/
fördelningsfilter/förstärkarslutsteg.
Ovansidan på BEHRINGERs mixerbord är optimalt avvägd och
utformad för de här uppgifterna, och gestaltade så att du med
lätthet kan följa och leda signalen hela vägen ut.
1.2 Handboken
Denna handbok är uppbyggd så att du får en överblick över
kontrollelementen, samtidigt som du blir informerad i detalj om hur
de används. För att du snabbt skall bli införstådd med
sammanhangen, har vi fört samman kontrollelementen i grupper
enligt deras funktioner. Om du skulle behäva ännu mer detaljerade
förklaringar om vissa ämnen, ber vi dig besöka vår webbsida på
http://www.behringer.com. På informationsbladen om våra
produkter och även i en ordlista på ULTRANET hittar du närmare
förklaringar av många fackuttryck inom området ljudteknik.
+ Det medföljande kopplingsschemat ger en
översikt över förbindelserna mellan in- och
utgångar liksom över de omkopplare och
kontroller som finns inordnade däremellan.
Gör först ett försök med att dra signalflödet hela vägen från
mikrofoningången till MON SEND-uttaget. Låt dig inte avskräckas
av den stora mängden möjligheter, för det är mycket lättare än du
tror! Om du samtidigt iakttar översikten över kontrollelementen,
så kommer du snabbt att lära känna ditt mixerbord och också att
snabbt kunna dra nytta av alla dess möjligheter.
1. INLEDNING