UNDERHÅLL
Före varje arbetsmoment på själva kompressorn; kop-
pla bort maskinen från elnötet och töm lufttanken helt.
REGELBUNDET UNDERHÅLL AV KOMPRES-
SORN FÖREBYGGER ONÖDIGA PROBLEM!
DRIFTSTÖRNINGAR
Om en driftstörning uppträder till exempel till följd av att
en del har blivit sliten, kontakta då din lokala Ferm-
återförsäljare.
Längst bak i denna bruksanvisning finns en ritning med de
delar som kan efterbeställas.
FELSÖKNING
Luft läcker genom tryckströmbrytaren (B) när
kompressorn stannas
• Backventilen är sliten eller smutsig och fungerar inte
korrekt.
• Demontera ventilhuvudet och rengör ordentligt,
rengör gummipackningen (R), byt vid behov ut aktu-
ell komponent.
• Montera noggrant delarna igen.
Försämrade prestanda; lågt tryck och startar för ofta
• Om tryckkravet är konstant; sök läckor i rör och slangar
samt kontrollera inloppsfilter och remspänning
• Filterkassett om detta är igensatt eller slitet samt
kontrollera remspänningen
• Byt vit behov packningar och rengör gummipacknin-
gar och rengör. Byt filterkassett om detta är igensatt
eller slitet.
• Kontrollera remspänningen.
Kompressorn stannar efter startförsök eller
stannar och återstartar inte
Kompressorn är varm och det termiska överbelastnings-
skyddet har utlösts (låg omgivningstemperatur, fel spän-
ning, felaktig smörjning) eller kontaktfel.
• Kontrollera alla parametrar enligt ovan. Vänta några
minuter och tryck sedan åaterställningknappen. Hjäl-
per inte detta; kontakta er återförsäljare.
Motorn eller pumpen överhettas. Ökade vibra-
tioner och högre motorbuller
• Motorn eller pump är otilräckligt kylda.
• Felaktig spänning.
• Kontrellera omgivningstemperatur, oljenivå och
oljekvalitet i inloppsfilter.
Olja i tryckluften
• För hög oljenivån.
• Slitna kolvringar.
• Kontrollera oljenivån.
• Kontakta er återförsäljare..
KONDENSERAR DRÄNERAS
Luftfuktigheten som kondenserar i tanken måste dräne-
ras en gång i veckan via pluggen. Detta skyddar tanken
mot rost och upprätthåller dess effektive volym.
Kondensvatten och olja måste hanteras i enlighet med
gällande miljölagar.
DRIVREMMEN JUSTERING
Drivremmen ska vara rätt spänd. Är den för lös slirar den
på drivhjulet och överhettas, vilket sliter ut den snabbt
samt försämrar maskinens kapacitet. Är den för hårt
spänd sliter detta på.
OLJENIVÅ
Kompressorn levereras med en speciell testolja som
måste bytas efter ca. 100 driftstimmar. Kontrollera
regelbundet oljenivån med mätstickan. Om kompres-
sorn står horisontellt och har varit avstängd en tid, är
oljenivån den rätta om oljan står mellan de båda marke-
ringarna på mätstickan. Var 1000:e driftstimme måste
oljan bytas. Använd inte motorolja utan API CC SAE 40
kompressorolja. Vid temperaturer under 0° C bör API
CC SAE 20 användas.
VARJE MÅNAD
Rengör luftfiltret.
Var300:e driftstimma:
• Byt olja.
• Rengör både utsida på kompressor och motor väl, så
att det alltid finns effektiv kylning.
Kondensvatten:
Tappa ut kondensvatten ur luftbehållaren regelbundet
genom den kran som sitter på behållarens undersida.
Gör det flera gånger i veckan.
Reparationer får bara utföras av behöriga repa-
ratörer!
Detta elektriska redskap uppfyller gällande säkerhetsfö-
reskrifter. För att förhindra olyckor för användaren skall
reparationer bara utföras av fackkunniga personer.
Reparation för endast utföras av behörig service-
tekniker
Ferms maskiner har konstruerats för att under lång tid
fungera problemfritt med ett minimalt underhåll. Genom
att regelbundet rengöra maskinen och hantera den på
rätt sätt bidrar du till en lång livslängd för din maskin.
Rengöring
Rengör maskinhöljet regelbundet med en mjuk duk,
företrädesvis efter varje användning. Tillse att ventila-
tionsspringorna är fria från damm och smuts.
Använd en mjuk duk fuktad med tvålvatten vid svår
smuts. Använd inga lösningsmedel som bensin, alkohol,
ammoniak etc. Sådana ämnen skadar plastdelarna.
MILJÖ
För att undvika transportskador levereras maskinen i en
så stadig förpackning som möjligt. Förpackningen har så
långt det är möjligt tillverkats av återvinningsbart mate-
rial. Ta därför tillvara möjligheten att återvinna förpack-
ningen.
Återlämna gamla maskiner till din lokala Ferm-
återförsäljare när du byter ut dem. Där kommer maski-
nen att tas om hand på ett miljövänligt sätt.
GARANTI
Garantivillkoren framgår av det separat bifogade garanti-
kortet.
Ferm 19
BRUGER
KÄYTTÖÖNOTTO
Fig. D
• Kytke pääkytkin(1) "POIS PÄÄLTÄ"- tai "0" - asen-
toon, ennen kuin työnnät pistokkeen pistorasiaan.
• Kompressori käynnistetään kytkemällä pääkytkin (1)
"PÄÄLLÄ"- tai "1" - asentoon.
• Jos kompressoriin liitetään ilmanpainetyökaluja, on
huolehdittava siitä, että työkalujen liikkuvat osat eivät
pääse vahingoittamaan verkkojohtoa.
• Ilmanpainetta voidaan säätää käsiohjauksella painee-
nalennusventtiilin (2) avulla. Venttiilin oikea asento
voidaan lukita painamalla venttiiliä alas. Älä kuitenk-
aan kierrä venttiiliä liian kiinni, koska kalvot voivat sil-
loin vahingoittua.
PAINEEN SÄÄTÖ
Fig. E
Painekytkin (1) on jo valmiiksi säädetty testivai-
heessa, älä muuta painekytkimen raja-asetuksia
(paineen nostaminen on vaarallista moottorille).
Paineenalennusventtiilin liitin auki pitäen vedä ylös säätö-
nuppi (2) ja kierrä sitä sitten myötäpäivään nostaaksesi
painetta ja vastapäivään halutessasi alentaa painetta, älä
milloinkaan säädä ääriarvoon saakka tarkistamatta halut-
tua painetta letkunpainemittarista (4). Paina nuppi alas
lukitaksesi se valittuun arvoon. Käytön jälkeen palauta se
0-arvoon. Säiliössä on suora ulosotto maksimi painetta
varten. Tuotetun ilman paine riippuu säädetystä paineen
arvosta ja lisäilman määrä näkyy säiliöpainemittarista.
HUOLTO
Ennen huoltotoimenpiteiden tai puhdistuksen aloitta-
mista pistoke on aina irrotettava pistorasiasta.
MÄÄRÄAIKAISHUOLTO EHKÄISEE TARPEETTO-
MIEN ONGELMIEN SYNTYMISTÄ!
HÄIRIÖT
Jos koneen toiminnassa ilmenee häiriö esim. jonkin osan kulu-
misen johdosta, ota yhteyttä lähimpään Ferm-jälleenmyyjään.
Näiden käyttöohjeiden lopusta löydät kokoonpanopiirustuk-
sen ja varaosalistan.
MAHDOLLISET VIAT JA PARANNUSKEINOT
Fig. F
Illmavuoto painekytkimessä (1) kun kompressori on
pysähtynyt.
• Takaiskuventtili (R) likainen tai vioittunut eikä toimi oikein
• Irroita takaiskuventtilin kansi ja puhdista kuminen kiekko
(R) tai vaihda se.
• Kokoa huolellisesti.
Tehone aleneminen käynnistyy liian usein, alheinen
paine
• Mikäli paineenalentimen säädöt ovat ennallaan;
• Mahdolliset ilmavuodot letkuliittimissä ja putkistossa, tuk-
keutunut suodatinpatruuna.
• Puhdista tai vaihda pikalittimet, vaihda imuilman suodatin.
• Tarkista hihnan kireys.
Mootori tai kompressori ylikuumenee.
Riittämäton jäähdytysilman saanti
• Tarkista ympäristön lämpötila, moottorin pyörimis-
suunta, öliyn määrä ja laatu.
Kompressori pysähtyy käynnistysyrityksen jälkeen
tai pysähdyttyään ei enää käynnisty.
• Ylivirtasuoja lauennut (alhainen lämpötila, väärä jännite tai
kompressorin väärä ölylaatu).
• Tarikista kaikki tekijät kuten edellä.
• Paina kuittauspainiketta muutaman minuutin kuluktua.
Ellei vika poistu, ota yhteys erikoiskorjaamoon.
Epänormaalin paljon ölyä paineilman seassa
• Liian korkea öljymäärä.
• Vioittueet männänrenkaat.
• Tarkista kompressorin öljyäärä.
• Ota yhteys erikoiskorjamoon.
TIIVISTYENEEN KOSTEUDEN
Paineilmasöiliöön tiivistynyt ilman kosteus täytyy tyhjentää
venttillin (7) kautta vähintään kerran viikossa ilmatilavuuden
lisäämiseksi ja käyttöiän pidentmiseksi.
Ellei tiivistyneen veden joukossa ole öljyä, voidaan se valuttaa
maastoon ilman pelkoa saastuttamisesta.
KÄYTTÖHIHNA
Kiilahihnat vaativat toimiakseen juuri oikean kireyden, koska
löysyydestä johtuva luistaminen aiheuttaa ylikuumenemista ja
siten nopean hihnan tuhoutumisen. Korkeilla kierroksilla liian
kireä hihna ylikuormittaa laakereita aiheuttaen niiden nopean
tuhoutumisen sekä moottorin ylikuumenemisen. Hihnan
kireys tarkistetaan hihnapyörien puolivälistä ruuvimeisselillä
painaen jolloin linjaeroa tulisi olla 1 cm.
22 Ferm