8STKF 700 - 3 E487sv1_02.doc
Underhåll
Risk för skador
Innan arbeten företas vid maskinen skall
tryckluftslangen kopplas ifrån!
S m ö r j n i n g Stämpel/hållardel
Efter varje verktygsbyte skall stämpeln (4) und
hållardelen (1) smörjas efter.
Originalfett: Smörjfett "G1", tub
TRUMPF beställnings-nr. 139440
S m ö r j n i n g växel / växelhuvud
Påfyllning eller byte av växelfett erfordras efter
eventuella reparationer, dock senast efter 300
driftstimmar.
Originalfett: Smörjfett "G1"
TRUMPF beställnings-nr. 139440
Alternativa
fetter:
BLASER BLASOLUBE 308
BP Energrease HTB2
FUCHS Renoplex EP 1
MOBIL Mobiltemp SHC 32
S m ö r j n i n g tryckluftmotor
Skadegörelse
Tryckluftmotorns smörjning är mycket
viktig. Redan kortvaring drift utan
smörjning medför att motorn inte längre
fungerar.
En apparat för smörjning med oljedimma skall
sättas in tryckluftledningen (t.ex. Atlas Copco DIM 25).
Kontroll av motorns försörjning med olja
När motorn är igång hålls ett stycke papper framför
öppningen för den utgående luften vid motorhöljet.
Om oljefläckar bildas är tillförseln av olja tillräcklig.
Rekommenderade oljor (smörjning tryckluftmotor):
• BP Energol RD 80 (-15 till +10° C),
• BP Energol RD-E80 (+10 till +30° C),
• Shell Tellus Oil 15 (-15 till +10° C),
• Torculla 33 (+10 till +30° C).
Rengöring
För att undvika en strypning eller ett effektbortfall skall
filtret som är inskruvat i anslutningsdelen (326)
rengöras var 10:e driftstimme. (Skruva ur, blås rent
med tryckluft och skruva in det igen).
Bild av positionerna 328 (= "anslutning") och
329 = "nippel"), se reservdelslista.
Lamellbyte
När lamellerna är för slitna reduceras maskinens
kapacitet.
Som varje annan reparation skall byte av lameller
utföras av fackkunnig personal.
Lamellsats (4 st.) vid tryckluftmotorns rotor.
Fig., se position 30 i reservdelslistan.
Reparationer
Risk för skador
Lufttryckverktygen överensstämmer med
gällande säkerhetsbestämmelser. Repara-
tioner får endast utföras av fackkunnig
personal, annars utsätts användaren för risk
för olycksfall.
Om maskinen har demonterats skall vid
monteringen tillses att axeln (11) dras åt
med ett vridmoment på 25 Nm.
Motormontage Sidan 67
Använd endast originalreservdelar
V.g. beakta uppgifterna på effektskylten.
TRUMPF-representanternas adresser finns i
slutet av bruksanvisningen.