Dometic Waeco MS400 Bruksanvisning

Kategori
Cykeltillbehör
Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

MagicSpeed MS400
D 13 Geschwindigkeitsregler
Montage- und Bedienungsanleitung
GB 41 Cruise control
Installation and Operating Manual
E 69 Regulador de velocidad automático
Instrucciones de montaje y de uso
F 97 Régulateur de automatique de
vitesse
Instructions de montage et de service
I 125 Regolatore de velocità automatico
Istruzioni di montaggio e d’uso
NL 153 Automatische cruise control
Montagehandleiding en gebruiksaan-
wijzing
DK 181 Automatisk hastighedsregulering
Monterings- og betjeningsvejledning
S 209 Automatisk hastighetsregulator
Monterings- och bruksanvisning
N 237 Automatisk hastighetskontroll
Monterings- og bruksanvisning
FIN 265 Automaattinen nopeudensäädin
Asennus- ja käyttöohje
titelseite_neu_a5.fm Seite 1 Mittwoch, 19. Oktober 2005 2:55 14
209
Innehållsförteckning
Läs denna bruksanvisning innan tillsatsaggregatet installeras.
Illustrationer till monteringsanvisningen...........................................................................3-12
Innehållsförteckning ..........................................................................................................209
Anvisningar om hur monteringsanvisningen skall användas ............................................209
Säkerhets- och monteringsanvisningar ............................................................................210
Leveransomfattning...........................................................................................................212
Erforderliga verktyg ...........................................................................................................213
Betjäningsmodul................................................................................................................213
Aggregat för vakuumservo................................................................................................213
Vakuumförbindelse............................................................................................................214
Fastsättning av bowdenwire .............................................................................................214
Elektronikmodul.................................................................................................................215
Kabelträd...........................................................................................................................215
Diagnosläge.......................................................................................................................221
Säkerhetsanordningar .......................................................................................................223
Inställnings-/inlärningsläge................................................................................................224
Betjäning av hastighetsregulatorn.....................................................................................229
Funktionstest ....................................................................................................................230
Felsökning och -åtgärd ....................................................................................................231
Tillbehör.............................................................................................................................233
Inställningsläge..................................................................................................................235
Anvisningar för avfallshantering ........................................................................................236
Tekniska data.....................................................................................................................236
Anvisningar om hur monteringsanvisningen skall användas
Varning! Säkerhetsanvisning!
Underlåtenhet kan leda till person- eller materialskador.
Observera! Säkerhetsanvisning!
Underlåtenhet leder till materialskador och defekter på funktionen av
hastighetsregulatorn MS-400.
Romben anger installationssteg som måste följas.
För att installationen skall kunna ske utan svårigheter skall du läsa igenom denna
monterings- och bruksanvisning innan monteringen påbörjas. Om anvisningen inte
besvarar alla era frågor eller om installationsstegen inte är tillräckligt tydliga, ombeds ni
vända er till vår tekniska kundservice.
WAECO Svenska AB
S-42 131 Västra Frölunda (Göteborg) · Gustaf Melins Gata 7
phone: +46-31/7 34 11 00 · fax: +46-31/7 34 11 01
Internet: http://www.waeco.com
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 209
210
Säkerhets- och monteringsanvisningar
Varning!Underdimensionerade ledningsanslutningar kan på grund av
kortslutning leda till att:
• kabelbränder uppstår
• airbagen utlöses
• elektroniska styranordningar skadas
• elektriska funktioner (blinkers, bromsljus, tuta, tändning, ljus) slutar fungera
Observera därför följande anvisningar:
Vid arbeten på fordonets ledningar gäller följande anslutningsbeteckningar:
30 (ingång från batteri plus direkt),
15 (kopplat plus, bakom batteri)
31 (returledning från batteri, jord)
58 (parkeringsljus) (backstrålkastare)
Det säkraste förbindelsesättet är att löda ihop kabeländarna med varandra och
anslutningsvis isolera dem.
Använd endast isolerade kabelskor, stickkontakter och flata kontakthylsor vid
demonterbara anslutningar. Använd inga kopplingsplintar.
Använd en krymptång för att förbinda kabeln med kabelskor, stickkontakter eller flata
kontakthylsor.
Vid kabelanslutningar till 31 (jord):
Skruva fast kabeln med kabelsko och tandbricka på en jordskruv lämplig för fordon eller
skruva fast den med kabelsko, plåtskruv och tandbricka på karosseriplåten.
Kontrollera att jordningen är fullgod!
Varning! På grund av fara för kortslutning, lossa alltid batteriets minuspol innan
arbete på fordonselektroniken påbörjas.
På fordon med tillsatsbatteri skall även minuspolen lossas.
Observera! När batteriets minuspol lossas, förlorar komfortelektroniken alla
data sparade i korttidsminnen.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 210
211
Säkerhets- och monteringsanvisningar
Följande data måste, beroende på fordonets utrustning, matas in på nytt:
Radiokod · Klocka · Kopplingsur · Färddator · Sätesposition
Anvisningar till inställningen finns att läsa i motsvarande bruksanvisning.
Observera! För kontroll av spänningen i elektriska ledningar får endast en
voltmeter (se B 2) användas.
Observera! För att undvika skador, se till att det finns tillräckligt stor friyta för
borrutträdet. Grada och behandla varje borrhål med rostskyddsmedel.
Observera! Vid dragningen av de elektriska anslutningarna, se till att dessa:
1. inte knäcks och tvinnas
2. inte skaver mot kanter
3. inte dras i skarpkantiga genomgångar utan skydd.
Observera! Se till att föraren inte måste ta tag genom ratten för att kunna
betjäna och att komponenter från magic speed inte ligger i airbagens
funktionsområde och i huvudnedslagsområdet.
WAECO International ansvarar inte för skador som uppstått på grund av följande punkter:
a) Monteringsfel
b) Skador på systemet på grund av mekaniskt inflytande och överspänningar
c) Ändringar på magic speed utan uttrycklig tillåtelse från WAECO International
d) Användning till andra ändamål än beskrivet i monteringsanvisningen.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 211
212
Leveransomfattning
Artikel Delnr. Styck Beskrivning
(se A 1) AS86040 1 Elektronikmodul
(se A 2) AS86020 1 Aggregat för vakuumservo
(se A 3) PR9755A 1 Undertrycksledning
(se A 4) WH58030 1 Kabelträd
AS86030 1 Monteringsats
(se A 5.1) 1 Dragspak
(se A 5.2) 3 Ändhylsa
(se A 5.3) 1 Bowdenwirehållare
(se A 5.4) 1 Tandbricka M8
(se A 5.5) 1 Bult
(se A 5.6) 1 Självlåsande mutter M4
(se A 5.7) 1 Underläggsbricka M4
(se A 5.8) 2 Nylonunderläggsbricka M5
(se A 5.9) 1 Sprint
(se A 5.10) 1 Monteringsplåt
(se A 5.11) 1 Monteringsvinkel för bowdenwire
(se A 5.12) 1 Tandbricka M6
(se A 5.13) 1 Mutter M6
(se A 5.14) 1 Maskinskruv M6x12
(se A 5.15) 1 T-stycke 5 mm
(se A 5.16) 1 T-stycke 1/4” till 5/16”
(se A 5.17) 1 T-stycke 3/8” till 1/2”
(se A 5.18) 3 Maskinskruv M6x15
(se A 5.19) 1 Maskinskruv M6x12
(se A 5.20) 2 Gängad skruv, svart
(se A 5.21) 3 Mutter M6
(se A 5.22) 3 Fjäderbricka M6
(se A 5.23) 2 Planbricka M6
(se A 5.24) 1 Special-tandbricka M6
(se A 5.25) 1 Kabelklämma
(se A 5.26) 1 Insexskruv M4x6
(se A 5.27) 1 Stopper
(se A 5.28) 1 Insexskruv M4x4
(se A 5.29) 1 Insexskruv M2
(se A 5.30) 1 Gummibussning
(se A 5.31) 10 Buntband
(se A 5.32) 1 Dubbelhäftande tejp
(se A 5.33) 2 Skruv 8x1/2
(se A 6) AS 40420 1 Kopplingsbrytare
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 212
213
Aggregat för vakuumservo
Aggregatet för vakuumservo kan monteras i motorrummet på monteringsbrädet eller på
de intre stänkskärmarna (se D 1). Det är viktigt att aggregatet för vakuumservo inte
monteras i närheten av värmekällor och med ett avstånd på minst 300 mm till alla
högspänningskällor som strömfördelare, tändspole, tändkabel eller generator.
Bowdenkabeln på aggregatet för vakuumservo bör dras i en båge på minst 300 mm
till originalgaswiren resp. gasregleringsstaget.
Se upp Bowdenkabeln måste hållas borta från roterande eller varma ytor resp.
delar.
Monteringsplåten för aggregatet för vakuumservo kan sättas fast på 4 olika ställen på
aggregatet. På så vis garanteras en maximal flexibilitet vid monteringen (se D 2).
Betjäningsmodul
Modul, se C
Erforderliga verktyg
Nedan visas de verktyg som krävs för en korrekt montering av Tempomaten. Fastän det
är möjligt att montera detta aggregat utan något av verktygen nedan, rekommenderar vi
att ändå ha verktygen till hands. Det rekommenderas absolut att löda förbindelserna för
att garantera en hållbar förbindelse .
- Borrmaskin (se B 1) - Domkraft (se B 11)
- Voltmeter (se B 2) - Skruvmejselsats (se B 12)
– Lödkolv och -material (s B 3) - Hylsnyckelsats (se B 13)
- Sidoskärare (se B 4) - Vagnsbock (se B 14)
- Avskalningstång (se B 5) - Isolerband (se B 15)
- Krymptång (se B 6) - Mätlinjal (se B 16)
-Tång (se B 7) - Fast nyckel (se B 17)
- Borrsats (se B 8) - Ringnyckelsats (se B 18)
- Centreringsdorn (se B 9) - Tätningsmassa (se B 19)
- Hammare (se B 10)
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 213
214
Vakuumförbindelse
Välj en bra, ej begränsad undertryckskälla för anslutning av undertrycksslangen till
aggregatet för vakuumservo. Den vanligaste källan sitter direkt på motorinsugningsstycket
(se E 1) eller mellan insugningsstycket och bromskraftförstärkaren (se E 2). Använd
inga undertrycksmanöverledningar som t ex undertrycksledning från strömfördelaren eller
AGR-undertrycksregulator. På fordon med en separat undertryckspump rekommenderas
anslutningen mellan pump och backventil på undertrycksbromskraftsförstärkaren.
Fastsättning av bowdenwire
Se upp! Din hastighetsregulator är utrustad med olika säkerhetskännetecken,
dessa kan dock inte förhindra att originalgaswiren resp. gasregleringsstaget
förvrids eller kläms. Kontrollera originalgaswiren resp.
originalgasregleringsstaget manuellt och genom att trampa på gaspedalen, för
att säkerställa att gasregleringsstaget resp. gaswiren fungerar korrekt och inte
sitter fastklämd under aktiveringen.
Möjlighet 1
Montering på den befintliga eller extra monterade gasspaken. Bowdenwiren till MS-400
sätts härmed fast via de vridbara bultarna. Om gaspedalen manövreras manuellt glider
bowdenwiren på MS-400 genom bultarna (sehe F 1, F 3, F 4).
Möjlighet 2
Montering på den befintliga bowdenwiren.
Bowdenwiren på MS-400 sätts härmed fast med klämblocket, som är fast förbundet med
gaswiren (se F 5, F 6, F 7). Om gaspedalen manövreras manuellt glider bowdenwiren
på MS-400 genom klämblocket.
Möjlighet 3
På några nyare fordon finns inte längre någon gaswire. På dessa fordon krävs en direkt
förbindelse med gaspedalen. Bästa monteringsplatsen för aggregatet för vakuumservo är
trots det motorrummet, eftersom bullerbesvär annars kan uppstå på grund av de
arbetande ventilerna i servon. Bowdenwiren på MS-400 bör ledas genom
monteringsbrädet i fordonets passagerarutrymme (se F 8).
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 214
215
Elektronikmodul
Elektronikmodulen bör alltid monteras i fordonets passagerarutrymme med 4 mm
metallskruvar eller den medföljande dubbelhäftande tejpen. Undvik ställen där mycket
värme avges och ställen med fukt och högspänningsledande komponenter.
Monteringsställen att föredra: Under instrumentbrädan på förarsidan, bakom
handskfacket eller stegskyddet på förar- eller passagerarsidan (se G). Montera ej
elektronikmodulen i motorrummet. För monteringen, markera hålen med ett
centreringsdorn och borra två 3-mm-hål. Innan du borrar skall du alltid kontrollera att
utträdet har fri passage.
Installera elektronikmodulen provisoriskt på den valda positionen.
Sätt inte fast elektronikmodulen förrän du har fastställt kabelföringen. När monteringen
avslutats skall modulen sättas fast på den valda positionen.
Kabelträd
Efter att monteringsplatsen för elektronikmodulen fastställts, kan kabelträdet på
hastighetsregulatorn monteras.
Betjäningsmodul (se H 1)
Det finns en rad av betjäningsmoduler till förfogande för hög betjäningskomfort vid varje
användning. Hastighetsregulatorns betjäningsmodul måste monteras på en plats, där ett
säkert arbetssätt under alla omständigheter säkerställs. Lämpliga platser finns på
instrumentbrädan eller mittenkonsolen, beroende på formgivning och tillgänglighet samt
betjäningsmodulen.
Efter att du valt lämplig plats för betjäningsmodulen, måste ett 6 mm stort hål borras i
närheten av betjäningsmodulen. Kablarna på betjäningsmodulen kan nu föras genom
detta hål till kabelträdet på hastighetsregulatorn. Betjäningsmodulens anslutningskabel
kan skjutas in i kompaktkontakten och stickas in i den 8-poliga kåpan. Sätt ihop
manöverdelens monterade 8-poliga kompaktkontakt med den 8-poliga motkontakten från
huvudkabelträdet.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 215
216
Kabelträd
Infraröd betjäningsmodul och betjäningsmodul med styrpelare:
Både den infraröda betjäningsmodulen och modulen med styrpelare levereras med en
egen monteringsanvisning. Dessa anvisningar skall läsas mycket noga innan monteringen
utförs.
Se upp Försäkra dig om att föraren inte måste stoppa in handen genom ratten
för att kunna betjäna modulen.
Grön/röd, svart, rosa/röd och blå/röd
Dra den 4-trådiga kabeln för aggregatet för vakuumservo genom en lämplig genomföring
eller genom en tillverkad genomföring som tätas med den medföljande gummitätningen,
till motorrummet. Sätt i de 4 kablarna i kontaktkåpan och anslut med vakuumservon.
Observera färgkodningen på kontaktkåpan.
Orange kabel
Anslut den orange kabeln med en kopplad plus (kl. 15). Försäkra dig om att den kopplade
plus visar den fulla driftspänningen (12 V) och att kabeln inte får spänning vid frånslagen
tändning.
Anvisning! Kontrollera med en voltmeter, att den inmatning du valt via
tändningen visar full batterispänning. En lämplig plats är ofta säkringsdosan.
Det rekommenderas ej att ansluta den orange kabeln med
spänningsförsörjningen för fordonstillbehöret (ACC).
Grön kabel
Anslut den gröna kabeln till fordonets jord eller till den blanka metalljordanslutningen på
karossen. Den vanligaste platsen för en central fordonsjord är vänstra eller högra
A-stolpen.
Brun och brun-vit kabel
Anslut den bruna och brunvita kabeln med bromsljusbrytaren (se H 2)
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 216
217
Kabelträd
Om mer än två kablar går ut från bromsljusbrytaren kan du använda en voltmeter för att
kunna identifiera de två erforderliga kablarna. En av de två originalkablarna på
bromsljusbrytaren bör ha en permanent plus (kl. 30, 12 V) resp. en kopplad plus (kl. 15).
Den andra originalkabeln bör ha en spänning på +12 V vid aktiverad broms. Så snart
bromsen har släppts, får det inte längre finnas någon spänning på kabeln.
Om du inte kan mäta fulla +12 V på bromsljusbrytaren kan det hända att ditt fordon är
utrustat med ett digitalt bromssystem. I så fall skall de bruna kablarna anslutas på
följande sätt: Den brun-vita kabeln ansluter du till en säkrad kopplad plus (kl. 15). Den
bruna kabeln ansluter du till originalledningen, som leder till bromsljusen. På denna kabel
ligger +12 V vid aktiverad broms och 0 V vid släppt broms. Kablarna kan möjligtvis hittas
direkt på baklyktorna eller i kabelsträngen till bakvagnen.
Gul och blå signalkabel
(anslutning av hastighets - resp. varvtalssignalen) Det finns två olika möjligheter att
fastställa referenssignalen för hastighetsregulatorn:
1. Hastighetssignal
Hastighetssignalen avser den faktiska angivelsen av körhastigheten. Denna signaltyp bör
alltid användas på fordon med automatväxellåda, men lämpar sig också för fordon med
manuell växellåda, som i så fall dock måste ha en frånkoppling installerad, som förhindrar
motorn från att få för högt varvtal (se sidan 219).
2. Motorvarvtal (UPM)
Motorvarvtalssignalen anger motorvarvtalet (UPM). Fordonets hastighet är härmed
beroende av motorvarvtalet så länge fordonet befinner sig i samma växel.
Motorvarvtalssignalen lämpar sig för fordon med manuell växellåda. I dessa fall skall å
andra sidan en frånkoppling installeras, som förhindrar att motorn kan få för högt varvtal
(se sidan 220)
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 217
218
Kabelträd
Hastighetsregulatorn är utrustad med två kablar, som kan användas till signalregistrering.
1. Blå kabel
För registrering av hastighetssignalen och varvtalssignalen med en spänning mellan 1,5
Volt och 24 Volt och en frekvens mellan 6 Hz och 8,5 kHz. Den blå kabeln bör användas
för samtliga signaler som passar i området mellan de två tidigare nämnda parametrarna,
dvs. både för hastighetssignalen och motorvarvtalet.
2. Gul kabel
Avser endast registreringen varvtalssignalen med en spänning mellan 6 Volt och 250 Volt
och en frekvens mellan 6 Hz och 488 kHz. Den gula kabeln bör uteslutande användas för
registrering av varvtalssignaler med en spänning på > 20 Volt. Annars bör den gula kabeln
endast användas i de fall resp. tillämpningarna, där också ett motorvarvtalsskydd är
nödvändigt eller varvtalssignalen rör sig inom ett område på mellan 6 och 250 Volt.
Motorvarvtalsskydd
Om en hastighetssignal används som signalkälla på fordon med manuell växellåda, måste
ett motorvarvtalsskydd finnas, för att förhindra att motorn skadas. Om kopplingen
trampas ned medan hastighetsregulatorn är aktiverad, måste hastighetsregulatorn
frånkopplas automatiskt, eftersom det annars är risk för att skador uppstår på fordonets
motor.
Det finns två typer av motorvarvtalsskydd:
1. Om den blå kabeln används för överföring av hastighetssignalen, så kan den gula
kabeln anslutas för överföring av motorvarvtalet, för att på så vis garantera det
nödvändiga motorskyddet. Se i förbindelse härmed stycket om registrering av
hastighetsimpulssignaler.
2. Det är också möjligt att använda en kopplingsbrytare, om ingen motsvarande
varvtalssignal finns. Kopplingsbrytaren bör monteras på kopplingspedalen , så att
hastighetsregulatorn automatiskt frånkopplar när kopplingspedalen trampas ned
(se H 4)
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 218
219
Kabelträd
Fastställandet av signalen beror alltid på växellådan som används i fordonet.
Fordon med automatväxellåda
Den blå kabeln skall användas, som härmed skall anslutas för överföringen av
hastighetssignalen. En varvtalssignal får under inga omständigheter användas. Vid
fordon med automatväxellåda krävs annars inget extra varvtalsskydd. Se härom också
stycket om registreringen av adekvata hastighetssignaler. Om ingen motsvarande lämplig
hastighetssignal hittas på fordonet, så kan magnetsensorbyggsats resp
hastighetsimpulsgivare, som båda fås som valfri utrustning, monteras
(se extra tillbehör s. 233)
Fordon med manuell växellåda
Bästa lösningen för fordon med manuella växellådor är att ansluta den blå kabeln med
hastighetssignalen och använda den gula kabeln som varvtalsskydd med hjälp av
varvtalssignal och kopplingsbrytare. Se härom också stycket om registreringen av
adekvata hastighetsimpulssignaler. Om ingen motsvarande hastighetssignal hittas, så kan
magnetsensorbyggsats resp hastighetsimpulsgivare som båda fås som extra tillbehör
monteras. Om ingen hastighetssignal hittas på fordonet, så kan den blå kabeln anslutas
med varvtalssignalen, eller också kan den gula kabeln anslutas till den negativa polsidan
på tändspolen (Kl. 1). Med denna lösning krävs inget extra varvtalsskydd längre, eftersom
motorvarvtalet härmed övervakas av hastighetsregulatorn. Om en varvtalssignal används
beror minimihastigheten för aktivering av hastighetsregulatorn på den växel, som fordonet
kör i på den tidpunkten.
Fastställande av hastighets- resp. varvtalssignalen
Det finns olika möjligheter att fastställa varvtals- resp. hastighetssignalen för
hastighetsregulatorn. I nedanstående avsnitt kan du läsa om olika möjligheter att
identifiera signalen på.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 219
220
Kabelträd
Hastighetssignaler
Vid fordon med manuell växellåda måste ett motorvarvtalsskydd absolut installeras.
a. Hastighetssignal överförd via hastighetsregleringen.
Spänning: mellan 1,5 och 24 Volt, frekvens: mellan 6 Hz och 8,5 kHz.
b. Elektronisk varvtalsmätare — på baksidan av instrumentkomponenterna eller som
delsats av instrumentkomponenten.
Spänning: mellan 1,5 och 24 Volt, frekvens: mellan 6 Hz och 8,5 kHz.
c. Hastighetssensor – är installerad på växeln och har normalt 3 kablar.
Spänning: mellan 1,5 och 24 Volt, frekvens: mellan 6 Hz om 8,5 kHz.
d. Bilradio – i närheten av radion, om fordonet har en ISO-förbindelse.
Hastighetsimpulsen är härmed i kammare 3, kontaktstift 1 eller 5.
Spänning: mellan 1,5 och 24 Volt, frekvens: mellan 6 Hz och 8,5 kHz.
Motorvarvtalssignaler
a. Motorvarvtalssignal överförd via hastighetsregleringen.
1,5-24 Volt.
b. Elektronisk varvtalsmätare – på baksidan av instrumentkomponenten.
Spänning: mellan 1,5 och 24 Volt, frekvens: mellan 6 Hz och 488 Hz.
c. Anslutningsklämma på W+ pol på generatorn, på några generatorer sitter en extra
anslutningsklämma. Denna anslutningsklämma är på många fordon ledig, genom vilken
en förbindelse till generatorn är nödvändig. Spänning: 6-250 Volt; frekvens: mellan 6 Hz
och 488 Hz.
d. Negativ polsida på tändspolen (kl. 1) – vid denna typ av förbindelse måste den gula
kabeln användas.
Spänning: 6-250 Volt; frekvens: mellan 6 Hz och 488 Hz.
För kontroll av den valda signalen bör du använda en voltmeter och gå tillväga på
följande sätt: Anslut den röda ledningen på voltmetern med den hastighetssignal du valt,
och den svarta ledningen på voltmetern med fordonets jord. Kör nu fordoenet med den
lägsta hastigheten som hastighetsregulatorn kan aktiveras med, och mät signalens
effektivspänning. Beakta att alla digitala voltmetrar mäter effektivspänningen, om de
befinner sig i växelspänningsområdet.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 220
221
Diagnosläge
Hastighetsregulatorn har ett självdiagnosläge. Självdiagnosen är uppdelad i tre områden
A, B och C för test av alla element och funktioner på hastighetsregulatorn. Innan du
startar självdiagnosen skall du kontrollera ännu en gång att alla kabelförbindelser är
anslutna korrekt. Sätt växeln i tomgång resp. automatväxeln i parkeringsläge och dra åt
handbromsen.
För att starta diagnosfunktionen med akustisk indikering, slå till tändningen med SET-
knappen intryckt. Med en tillslagen tändning och intryckt SET-knapp får du en akustisk
kvitteringssignal, så länge SET-knappen hålls intryckt. Skulle du få en akustisk signal till
inom en sekund efter det att du har släppt SET-knappen, är en styringång tillkopplad,
t ex kopplingsbrytaren. Kontrollera kabelförbindelserna på nytt.
Diagnossätt A
Kontroll av de elektroniska komponentdelarna och de elektriska anslutningarna
LED:n i elektronikmodulen och den integrerade summern visar parallellt de korrekta
funktionerna på den elektriska kablingen och komponenterna.
Vid en kontroll i efterhand av komponenterna är det inte absolut nödvändigt, att frilägga
styrenheten, eftersom de akustiska signalerna till de optiska signalerna är parallella.
Via LED:n resp. summern får du en bekräftelse vid aktivering av resp. påläggning av
följande signaler:
SET-knapp
RES-knapp
Broms
Kopplingsbrytare
Hastighetssignal i inlärningsläge
Varvtalssignal i inlärningsläge
Den akustiska och optiska signalen utmatas max per ingång 10 sekunder, för att
säkerställa att ytterligare meddelanden inte undertrycks. Skulle du vid aktiveringen av
ovanstående funktioner inte få någon akustisk resp. optisk signal , så måste du
kontrollera den elektriska kablingen.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 221
222
Diagnosläge
Diagnosläge B
När testen A avslutats kan du fortsätta med test B. Med detta diagnosläge kan du testa
servons funktion. Sätt växeln i tomgång resp. automatväxeln i parkeringsläge och dra åt
handbromsen. Starta motorn med intryckt SET-knapp. När motorn går, släpp SET-
knappen. Koppla nu till hastighetsregulatorn med hjälp av ON/OFF-knappen. LED:n i
styraggregatet tänds. Tryck in SET-knappen och håll den intryckt. Motorvarvtalet skall nu
långsamt öka (varning: låt inte motorn köra med för högt varvtal). Tryck in RES-knappen
och håll den intryckt. Motorvarvtalet måste falla långsamt. Genom att aktivera bromsen
eller kopplingen resp. genom att aktivera ON/OFF-brytaren måste motorvarvtalet igen
falla till tomgångsvarvtalet. Slå från tändningen för att lämna diagnosläget.
Diagnosläge C
Diagnosläget C avser kontroll av hastighetssignalen resp. varvtalssignalen. Starta motorn
med intryckt SET-knapp. När motorn går, släpp SET-knappen. Kör fordonet med ca 50
km/h. Koppla till hastighetsregulatorn via ON/OFF-knappen på manöverdelen. LED:n i
styraggregatet borde nu blinka ca en gång i sekunden samtidigt som du hör en akustisk
signal ca en gång i sekunden. Om detta inte sker skall du utföra inställnings- och
inlärningsprogrammet. Slå från tändningen när fordonet står stilla för att lämna
diagnosläget.
Anmärkning! Diagnoslägena avser kontroll av alla komponenter och funktioner
på hastighetsregulatorn. Hastighetsregulatorn använder en internt skapad
referenssignal för test av servon i diagnosläget B. Om hastighetsregulatorn även
efter lyckad avslutning på test B inte kan sättas i rätt funktion, ligger problemet
som regel vid fastställandet av hastighetssignalen.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 222
223
Säkerhetsanordningar
Hastighetsregulatorn är utrustad med talrika säkerhetsanordningar, som frånkopplar
hastighetsregulatorn om en eller flera av nedanstående situationer uppstår:
1. När bromspedalen trampas i botten,
2. när FRÅN-knappen på styrmodulen trycks in,
3. när motorn kör med för högt varvtal,
4. vid inbromsning till 50% av den inställda hastigheten,
5. vid acceleration till 150% av den inställda hastigheten,
6. när tändningen slås från.
Hastighetsregulatorn frånkopplar även om det finns störningar i bromsljusområdet som t
ex defekta bromsljus, en defekt säkring eller en lös förbindelse i området för
bromsljusbrytaren.
För att garantera en säker och ekonomisk körning, bör du ALDRIG använda tempomaten
vid bilköer eller på våta, hala gator.
Observera! Hastighetsregulatorn frånkopplar även om det finns störningar i
bromsljusområdet som t ex defekta bromsljus, en defekt säkring eller en lös
förbindelse i området för bromsljusbrytaren.
Observera! Hastighetsregulatorn har nämligen ett antal säkerhetsanordningar,
men ingen av dem kan dock hindra bowdenwiren från att förvridas eller
klämmas. Kontrollera därför allting två gånger!
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 223
224
Inställnings-/inlärningsläge
Med hjälp av inställnings- och inlärningsläget kan de viktigaste parametrarna för
hastighetsregulatorn för nästan alla fordon inställas optimalt.
Med hjälp av de tre inställnings- och inlärningslägena ställs hastighets- resp.
varvtalssignalen (PPM), överföringens känslighet (INIT-läge) och reglerkänsligheten
(GAIN-läge).
Inställningen av grundparametrarna kan utföras under färden. På så vis kan du ställa in
fininställningen av reglerparametrarna individuelltoch därmed uppnå en exakt inställning.
Dessa inställningar kan utföras utan att styraggregatet måste demonteras, för att
möjliggöra tillgången till brytarna för specialinställningar.
Inställningarna resp. justeringen görs elektroniskt. De inställda parametrarna sparas fast i
elektronikmodulen tills SET-UP-programmet startas på nytt.
1. Start av SET-UP-läget
För att starta SET-UP-programmet skall du gå tillväga på följande sätt:
Slå till tändningen och slå från den igen, starta fordonet, aktivera bromsen och håll
bromsen nedtryckt i en minut. Medan du aktiverar bromsen, tryck på SET-knappen fyra
gånger kort efter varandra. Detta bekräftas med 4 höga akustiska signaler. För att starta
en av de nedanför nämnda inställnings- och inlärningslägena måste du alltid starta ovan
nämnda procedur.
2. Automatikläge
I automatikläget avstäms alla tre parametrar (PPM, GAI och INIT) automatiskt till ditt
fordon. I anslutning till automatikläget kan du anpassa alla tre parametrar ännu finare.
För att komma till automatikläget, efter det att du utfört stegen under punkt 1, skall du
aktivera bromsen och vid aktiverad broms trycka på RES-knappen. Detta bekräftas med
en djup akustisk signal. Släpp bromsen. Detta bekräftas med en hög akustisk signal. Om
du skulle få mer än en akustisk signal skall du upprepa processen.
Kör fordonet med en hastighet på 70 km/h.
Tryck på SET-knappen för den blå ledningen som signalingång eller tryck på RES-
knappen för den gula ledningen som signalingång.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 224
225
Inställnings-/inlärningsläge
Hastighetsregulatorn kopplar omedelbart till, efter att du har tryckt på SET- resp. RES-
knappen och kopplar till INIT-läget. I detta läge kan du optimera tillslagningsbeteendet
och på så vis utjämna bowdenkabelns frigång från servon. Om hastighetsregulatorn har
övertagit hastigheten för trögt, kan du trycka på SET-knappen för att öka värdet.
Om hastighetsregulatorn har övertagit hastigheten för knyckigt så att den överstyrs, skall
du trycka på RES-knappen. Detta bekräftas med en akustisk signal för varje knapptryck
på SET- resp. RES-knappen.
För att spara de inställda värdena (PPM, INIT och GAIN) skall du aktivera bromsen.
Nu kan du hämta programmet på nytt, genom att trycka på RES-knappen vid aktiverad
broms. Detta bekräftas med en djup akustisk signal. Släpp bromsen. Efter att ha släppt
bromsen får du en hög akustisk signal för bekräftelse. Börja programmet från början
genom att trycka på SET- resp. RES-knappen, beroende på signalkälla. För att lämna
SET-UP-programmet skall du stanna ditt fordon och trycka på SET-knappen fyra gånger
vid aktiverad broms.
I normala fall bör din hastighetsregulator nu vara optimalt inställd för ditt fordon.
3. PPM-inställning
Skulle du inte vara nöjd med hastighetsregulatorns reglerområde, kan du ställa in PPM-
inställningen manuellt.
För att komma till PPM-inställningsläget skall du först utföra starten av SET-UP-
programmet.
Tryck på RES-knappen två gånger vid aktiverad broms. För varje knapptryckning får du
en djup akustisk signal. Släpp bromsen. Efter att bromsen släppts lyder två höga
akustiska signaler som bekräftelse. Om du inte har fått två höga akustiska signaler skall
du utföra de ovan nämnda stegen på nytt.
För inställningen av PPM-värdet skall du köra ditt fordon med en hastighet på ca 35-40
km/h. Tryck nu på SET-knappen för den blå kabeln som signalingång resp. RES-knappen
för den gula ledningen som signalingång. Hastighetsregulatorn kopplar omedelbart till,
efter att du har tryckt på SET- resp. RES-knappen och kopplar till reglerläget. För att
spara de inställda värdena (PPM) skall du aktivera bromsen.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 225
226
Inställnings-/inlärningsläge
För att lämna SET-UP-programmet skall du stanna ditt fordon och trycka på SET-
knappen fyra gånger vid aktiverad broms.
Vid varje ändring av PPM-inställningen överskrivs samtliga tidigare INIT-inställningar samt
de på fabriken inställda börvärdena, GAIN-inställningen förblir oändrad.
Om hastighetsregulatorn nu skulle överta hastigheten trögt eller för knyckigt, så måste
INIT-inställningen utföras. Om hastighetsregulatorn i reglerdriften skulle arbeta för trögt
eller knyckigt, måste GAIN-inställningen utföras manuellt.
Skulle det vara så att hastighetsregulatorn arbetar för trögt
eller knyckigt i reglerområdet, måste GAIN-inställningen utföras manuellt.
4. INIT-läge
I INIT-läget kan du ställa in hastighetsöverföringens känslighet.
Om hastighetsregulatorn övertar hastigheten för trögt, måste INIT-värdet ökas. Om
hastigheten övertas för knyckigt, måste INIT-värdet sänkas.
För att komma till INIT-inställningsläget skall du först utföra starten av SET-UP-
programmet.
Tryck på RES-knappen tre gånger vid aktiverad broms. För varje knapptryckning får
du en djup akustisk signal. Släpp bromsen. Efter att bromsen släppts lyder tre höga
akustiska signaler som bekräftelse. Om du inte har fått tre höga akustiska signaler skall
du utföra de ovan nämnda stegen på nytt.
Kör med hastighetsregulatorn i en valfri hastighet, som ligger över minimihastigheten (40
km/h). Tryck nu på SET-knappen tills du kan märka att hastighetsregulatorn övertar den
hastig-het som körts. Frånkoppla hastighetsregulatorn genom att aktivera bromsen. Tryck
på SET-knappen på nytt, hastighetsregulatorn skulle nu sakta överta hastigheten. Är detta
inte fallet, kan du med hjälp av SET-knappen öka INIT-värdet och sänka det med hjälp av
RES-knappen. För varje knapptryckning får du en akustisk signal.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 226
227
Inställnings-/inlärningsläge
OBS! De normala UPP- och NED–funktionerna på SET-knappen och RES-
knappen är spärrade i detta läge, så att dessa knappar kan användas för
inmatingar av inställningar.
För att spara de inställda värdena (PPM, INIT och GAIN) skall du aktivera bromsen. Om
INIT-värdet ändras beräknar hastighetsregulatorn bästa möjliga GAIN-värdet, och raderar
det tidigare värdet i styraggregatet.
I normala fall måste inga ytterligare inställningar göras på styraggregatet. Därmed
rekommenderas att lämna SET-UP-läget och testa hastighetsregulatorn i normaldrift. För
att lämna SET-UP-programmet skall du stanna ditt fordon och trycka på SET-knappen
fyra gånger vid aktiverad broms.
Skulle hastighetsregulatorn i reglerområdet reagera för trögt eller känsligt, så måste
GAIN-värdet ändras. För att göra det måste steg 1 och 5 upprepas igen för att kunna
starta GAIN-läget.
5. GAIN-läge
GAIN-värdet måste ökas om fordonet förlorar hastighet eller reagerar för trögt när
hastighetsregulatorn kör, t ex överdriven hastighetsförlust i uppförsbackar eller överdriven
hastighetsökning vidlutningar.
GAIN-värdet måste minskas om fordonet vid användning av hastighetsregulatorn ökar
hastigheten eller arbetar för knyckigt. Till exempel: Du sätter hastigheten på 70 km/h och
fordonets hastighet svänger mellan 65 och 75 km/h i reglerdriften. I normala fall
säkerställer GAIN-värdet, som beräknas efter utförd INIT-inställning, en konstant reglerdrift
av hastighetsregulatorn. Om en ändring är nödvändig, bör följande tillvägagångssätt
iakttas:
För att komma till GAIN-inställningsläget skall du först utföra starten av SET-UP-
programmet.
Tryck på RES-knappen fyra gånger vid aktiverad broms. För varje knapptryckning får
du en djup akustisk signal. Släpp bromsen. Efter att bromsen släppts lyder fyra höga
akustiska signaler som bekräftelse. Om du inte har fått fyra höga akustiska signaler skall
du utföra de ovan nämnda stegen på nytt.
MS-400.qxd 24/06/03 15:10 Page 227
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262
  • Page 263 263
  • Page 264 264
  • Page 265 265
  • Page 266 266
  • Page 267 267
  • Page 268 268
  • Page 269 269
  • Page 270 270
  • Page 271 271
  • Page 272 272
  • Page 273 273
  • Page 274 274
  • Page 275 275
  • Page 276 276
  • Page 277 277
  • Page 278 278
  • Page 279 279
  • Page 280 280
  • Page 281 281
  • Page 282 282
  • Page 283 283
  • Page 284 284
  • Page 285 285
  • Page 286 286
  • Page 287 287
  • Page 288 288
  • Page 289 289
  • Page 290 290
  • Page 291 291
  • Page 292 292
  • Page 293 293
  • Page 294 294
  • Page 295 295
  • Page 296 296

Dometic Waeco MS400 Bruksanvisning

Kategori
Cykeltillbehör
Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för