Silva Expedition S Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

1
BASPLATTA (LINJAL)
2
VÄTSKEFYLLT KOMPASSHUS
3
KLINOMETERNÅL
4
DEKLINATIONSSKALA
5
DEKLINATIONSJUSTERING
6
KOMPASSNÅL
7
VRIDBART KOMPASSHUS
8
GRADERINGSRING /
GRADERINGSSKALA
9
NORRLINJER /
NORRPIL
10
SKALA
11
INDEXSTRECK
12
FÖRSTORINGSGLAS
13
SJÄLVLYSANDE
MARKERINGAR / RING
14
GUMMIFÖTTER
15
SYFTSPEGEL
16
SYFTKORS
17
SIKTE
ANVÄNDARINSTRUKTION
SPEGELSYFTKOMPASS 16DCL
1
SPEGELSYFTKOMPASSER
Spegelsyftkompassen ger dig möjlighet se kompassnålen
tydligt samtidigt som du syftar mot en punkt i terrängen. Detta
r att du kan ta ut mer exakta bäringar än med en vanlig linjal-
kompass.
Denna typ av kompass är som bäst i öppen terräng när du ska
ta ut riktningar över långa avsnd. Detta tack vara ett du inte
behöver släppa blicken från kompassen medan du blickar ut
över terräng.
4
6
9
5
13
10
2
7
8
11
11
17
16
14
3
12
KOMPASSENS DELAR
ATT
NAVIGERA
SILVA 

Placera kompassen på kartan så att
linjalens kant bildar en rak linje mellan din
nuvarande position och din destination.
kerställ att kompassen är vänd så att spegeln är i den
änden av linjen som är närmast destinationen.

Vrid kompasshuset så att norrpilen
och linjerna i kompasshusets botten är
parallella med kartans meridianer. Notera
att pilens och linjernas röda del ska vara
riktade mot kartans Norr.

Lyft kompassen från kartan och håll den horison-
tellt i din hand. Vrid dig själv och kompassen tills
den röda änden av kompassnålen linjerar med
den röda änden av norrpilen i kompasshusets
botten. Nu pekar kompassens sikte mot din de-
stination . Ta ett syftmärke och börja förflytta dig .
PASSA KARTAN MOT NORR
Det enklaste sättet att använda karta och kompass tillsam-
mans är att passa kartan mot norr. Linjera kartans meridianer
med kompassnålen så att ”upp” på kartan pekar norrut. Nu
är allt på kartan i samma riktning som i verkligheten. När du
förflyttar dig efter din färdväg, kom ihåg att ha kartan pas-
sad mot norr hela tiden. Det blir då enklare att följa din rutt
eftersom en högersväng på kartan betyder högersväng i
verkligheten. Att passa kartan är snabbt och enkelt och ett
bra sätt att undvika navigeringsmissar längs vägen.
 METODEN
MISSVISNING (MAGNETISK DEKLINATION)
r karta och kompass används tillsammans är det viktigt att veta den lokala
missvisningen (magnetisk deklination) och hur man kompenserar för den.
Missvisning är den skillnaden i grader mellan geografisk nord (som kartans me-
ridianer visar) och magnetisk nord (dit kompassen pekar). I områden med kraftig
missvisning måste hänsyn till detta tas för att få en korrekt bäring. Information
om missvisningens storlek och riktning visas normalt på topografiska kartor.
Missvisningen ändras också över tid varför en uppdaterad karta bör användas.
Kompensering för missvisning sker antingen med en fast deklinationsskala
eller med deklinationsjustering på kompasshuset. Läs mer om detta längre ner i
denna instruktion.
FÖRE AVFÄRD
• Kontrollera alltid att din kompass fungerar innan du beger dig ut.
• Utsätt aldrig din kompass för extrema temperaturer (höga eller låga) eller för
kraftiga magnetfält från exempelvis knivar, mobiltelefoner, högtalare etc. Sådan
exponering kan skapa permanenta skador på kompassen.
15
När du använder en spegelsyftkompass, håll kompassen
framför dig med spegeln vinklad 45° mot linjalen så att du
kan se kompasshuset/kompassnålen I spegeln samtidigt
som du med siktet syftar mot din destination. Spegelns
kors ska vara i kompasshusets centrum
N
N
A
B
A
B
HOW TO
NAVIGATE
EASY AS

1-2-3
Place your compass on the map
and use the baseline to make a
straight line between your current
position and your destination.
Make sure that the direction-
of-travel arrow points towards
your destination.
1-2-3
Turn the compass housing until the
red part of the north/south arrow
is parallel with the map meridians,
and points north on the map.
1-2-3
Lift your compass from the map
and hold it horizontally in your
hand. Turn yourself and the
compass until the red end of the
needle is inside the red north/
south arrow. Now the direction-
of-travel arrow will point towards
your destination. Take a landmark
and start moving. Enjoy!
N
N
A
B
A
B
HOW TO
NAVIGATE
EASY AS

1-2-3
Place your compass on the map
and use the baseline to make a
straight line between your current
position and your destination.
Make sure that the direction-
of-travel arrow points towards
your destination.
1-2-3
Turn the compass housing until the
red part of the north/south arrow
is parallel with the map meridians,
and points north on the map.
1-2-3
Lift your compass from the map
and hold it horizontally in your
hand. Turn yourself and the
compass until the red end of the
needle is inside the red north/
south arrow. Now the direction-
of-travel arrow will point towards
your destination. Take a landmark
and start moving. Enjoy!
N
N
A
B
A
B
HOW TO
NAVIGATE
EASY AS

1-2-3
Place your compass on the map
and use the baseline to make a
straight line between your current
position and your destination.
Make sure that the direction-
of-travel arrow points towards
your destination.
1-2-3
Turn the compass housing until the
red part of the north/south arrow
is parallel with the map meridians,
and points north on the map.
1-2-3
Lift your compass from the map
and hold it horizontally in your
hand. Turn yourself and the
compass until the red end of the
needle is inside the red north/
south arrow. Now the direction-
of-travel arrow will point towards
your destination. Take a landmark
and start moving. Enjoy!
SKALOR FÖR ATT MÄTA AVSND
En karta är en förminskad bild av verkligheten. Relationen mellan kartans avsnd och
verkligt avstånd kallas kartskala. De vanligaste kartskalorna är
1:10 000, 1:15 000, 1:25 000 och 1:50 000.
LINJAL
Om kompassen saknar korrekt skala för att mäta avstånd på kartan, använd i sllet
den vanliga mm-linjalen.
Exempel: Om kartskalan är 1:24 000. Då är 1cm på kartan 24 000cm=240m i verklig-
heten.
ROMERSKALOR (GPSSKALOR)
Annd ROMER-skalorna på basplattan för att
ta avstånd eller för att, med hög noggrannhet,
koordinatbestämma en känd position på kartan
(eller hitta en position på kartan som du känner
koordinaterna till).
11
INDEXSTRECK
Indexstrecket är placerat i framkant av linjalen, vid
graderingsringens kant, som en förlängning av siktet. Det markerar bärningen du stäl-
ler in genom att rotera kompasshuset.
Om du roterar kompasshuset (SILVA 1-2-3 metoden) så att kompassnålen linjerar
med kompasshusets norrpil, kan bäringen bestämmas från graderingsringen vid
indexstrecket.
12
FÖRSTORINGSGLAS
Kompasslinjalen har ett inbyggt förstoringsglas.
13
SJÄLVLYSANDE MARKERINGAR / RING
Kompassen har självlysande markeringar och en självlysande
graderingsring så att kompassen kan användas i mörkret. Dessa
markeringar ”laddas” genom att de belyses med dagsljus eller med
ljus från ficklampa/pannlampa. De lyser därefter i upp till 4h.
14
GUMMIFÖTTER
Gummitter för högre friktion mot kartan. Detta ger dig högre
precision i din navigering.
15
SYFTSPEGEL
Att använda en spegelsyftkompass ökar precisionen i din navigering. Spegeln
medger att man med precision syftar/siktar mot en punkt i terngen samtidigt som
man ser till att kompassnålen är linjerad med norrpilen och norrlinjerna i kompasshu-
set. En spegelsyftkompass kommer som bäst till sin rätt man bever bestämma
riktninmen över långa avstånd i öppen terräng. Tack vare att du inte behöver släppa
blicken fn kompasshuset, samtidigt som du syftar, blir riktningen du tar ut men hjälp
av SILVA 1-2-3 metoden mer noggrann.
r du syftar, håll kompassen horisontellt i ögonhöjd med
spegeln vinklad 45° mot horizontalplanet. Korset I mitten av
spegeln skall du då ha I mitten av kompasshuset/kompassnå-
len. Sikta mot målet siktet. Om du nu vrider kompasshuset
så att norrpilen i botten på kompasshuset linjerar med kom-
passlen (nk på norr mot norr – rött mot rött) kan du läsa
av riktningen på graderingsringen vid indexstrecket.
16
SYFTKORS
r högsta precision skall du se syftkorset i mitten av kompasshuset/kompassnålen
r du syftar.
17
SIGHT
Se 15, Syftspegel.
SPEGELSYFTKOMPASSER
GRUNDLÄGGANDE
KOMPASSFUNKTIONER
1
BASPLATTA (LINJAL)
Mycket tålig basplatta tillverkad i transparent Akryl. Använd kanten av linjalen för att
besmma din bäring. De flesta SILVA-kompasser har en rundad bakkant för att ligga
skönt i handen.
2
VÄTSKEFYLLT KOMPASSHUS
Kompasshuset är fyllt med en speciellt utvecklad, anti-statisk, vätska som säkerställer
god transparens, snabb nål med optimal dämpning, god stabilitet och högsta precision.
3
KLINOMETER (LUTNINGSMÄTARE)
Klinometern används för att mäta lutningen av en slutting, en höjd eller liknande. Rotera
Graderingsringen så att “W” är vid Indexstrecket. Öppna locket helt (så långt det går)
och vänd kompassen på sidan så att klinometerlen pekar net. Håll kompassen med
spegeln till vänster och linjalen till höger. Håll kompassen i ögonhöjd. Luta kompassen
efter terrängen. Läs av lutningen där klinometernålen pekar på deklinationsskalan.
4
5
DEKLINATIONSSKALA / DEKLINATIONSJUSTERING
r karta och kompass används tillsammans är det viktigt att känna till
den lokala missvisningen (deklinationen) och hur man kompenserar för
den.
Missvisning är skillnaden mellan Geografisk Nord (dit kartans meridianer
leder) och Magnetisk Nord (dit kompassnålen pekar). I områden med
stor missvisning behöver man kompensera för detta för att kompassen
och kartan ska visa rätt. Information om missvisningens storlek och rikt-
ning visas på topografiska kartor. Notera att missvisningen förändras
över tid, det är därför viktigt att använda uppdaterade kartor.
JUSTERSKRUV
Denna kompass har en deklinationsjusterskruv på kompasshusets vridring. Inuti sä-
kerhersspännet på halsremmen (skal-lanyard) finns en
liten passande skruvmejsel.
Så här gör du:
Notera missvisningen på din karta. I detta exempel 20°
Öst (East).
Skruva på justerskruven till banden av kompasshu-
sets norrpil pekar på 20° “E.decl” (Ostlig missvisning).
Kom ihåg att annda orienteringslinjerna i kompass-
husets botten och inte Norrpilen när du tar ut en bäring
på kartan.
Notera att kompassnålen, även efter justeringen, fortfa-
rande pekar mot magnetisk nord.
6
KOMPASSNÅL
Magnetisk kompassnål tillverkas av svenskt kvalitetsstål. Kombinationen av safirlag-
ring och härdat slstift minimerar friktionen, vilket I sin tur leder till snabb och korrekt
visning. Nogrannhet mot Magnetisk nord: +/- 1 grad.
Den röda änden pekar mot magnetisk nord!
7
VRIDBART KOMPASSHUS
Annd det vridbara kompasshuset för att finna din bäring eller för att navigera med
SILVA 1-2-3 metoden. Denna kompass är utrustad med en gummerad ergonomisk
vridring. Graderingsringen är självlysande - Se punkt 13.
8
GRADERINGSRING / GRADERINGSSKALA
Vinkeln mellan Geogrask nord och riktningen på din färdväg kallas bäring (från där du
är till dit du ska). Denna vinkel kan läsas av direkt från graderingsringen, vid index-
strecket (efter att du gjort steg 3 i SILVA 1-2-3 metoden). Våra kompasser är antingen
graderade i 360 Grader, 6400 Mils, eller båda. Graderingsringen har även kardinal-
strecken (N-S-E-W) markerade.
9
NORRLINJER / NORRPIL
Denna kompass har röd-svarta norrlinjer och en röd-svart norrpil i botten på kompass-
huset. Detta för att säkerslla enkel och säker insllning. Norrlinjerna och norrpilen är
linjerade mot norr på graderingsringen och är till för att linjeras mot kartans meridianer.
Ena halvan av linjerna och pilen är röda för att indikera norr. Linjerna linjeras med kar-
tans meridianer vid steg 2 i SILVA 1-2-3 metoden.
10
SKALOR
På kompassens linjal och på den medljande halsremmen finns skalor för att mäta av-
snd, bestämma din position etc på kartan. Skalorna på linjalen är varmpräglade vilket
innebär att de är extra hållbara och svåra att nöta bor.
20˚
20 °
E. decl.
kartan
ANVÄNDARINSTRUKTION
SPEGELSYFTKOMPASS 16DCL
SPEGELSYFTKOMPASSER
KOMPASSTILLBEHÖR
EGENSKAPER
HALSREM MED SKALOR
Den medföljande halsremmen med skalor gör det enkelt att
enkelt och snabbt mäta avstånd utefter en krokig (eller rak) väg
på kartan. Halsremmen har fyra tryckta skalor: 1:24 000, 1:25 000,
1:50 000, and 1:62 500.
Halsremmen har ett säkerhetsspänne som öppnar vid ett kraftigt
ryck eller om remmen fastnar I något.
I halsremmens säkerhetssnne finns en skruvmejsel som
används för att göra deklinationsjustering. Se punkt 5 ovan.
LUTNINGSKORT
Lutningskortet används för att på kartan mäta lutningar, uppcka lavinrisk eller för att
bema hur krävande den framrvarande terngen är. Med hjälp av lutningskortet
kan du även mäta hur mycket extra som lutningen adderar till din sträcka.
Vänser sida är för följande kartskalor:
1:25k, Ekvidistans (Contour Interval) 5
1:50k, Ekvidistans (Contour Interval) 10 1:100k, Ekvidistans
(Contour Interval) 20
ger sida är för skala:
1:25k, Ekvidistans (Contour Interval) 10
Ekvidistans (Contour interval) är det vertikala avståndet I
meter mellan två höjdkurvor på kartan.
I mitten av lutningskortet ser du hur många extra meter du
bever gå för varje 100 meter vid en specifik lutningsvinkel.
Exempel: om du går på en sluttning med en lutingngsvinkel
av 45° behöver du gå 41m extra för varje 100 meter du går
horisontellt.
Såhär använder du lutningskortet:
Kolla vilken kartskala och ekvidistans (contour interval) som gäller för din karta.
Besm vilken vinkel som matchar höjdkurvorna på kartan. Detta visar lutningen i ter-
ngen. Antingen kan du mäta mellan var femte höjdkurva på kartan. Dessa är normalt lite
tjockare. Då annder du de yttre mätstrecken på kortat. Du kan också mäta mellan varje
jdkurva, då använder du de inte mätstrecken på kortat. Detta är dock inte lika exakt.
Bilden nedan visar hur du matchar skalkortet med var femte höjdkurva (lite tjockare) för
att se lutningen I terrängen. I nedan exempel är lutningen i terrängen 10°.
KAN KOMPASSEN ANVÄNDAS I HELA VÄRLDEN?
Kompassnålen I denna kompass är balanserad för att användas i MN-zon. Om
du använder kompassen I någon annan del av världen kommer nålen att luta och
kompassen kan komma att visa ett inkorrekt norr.
Silva’s kompasser är balanserade för tre olika zoner på jordklotet:
MN (Magnetic North), ME (Magnetic Equator), MS (Magnetic South). Se till att ha
en kompass för rätt zon när du navigerar.
MN
ME
MS
TA HAND OM DIN KOMPASS
Om din SILVAKOMPASS vårdas väl kommer den att vara ett säkert navigations-
hjälpmedel i många år. Kontrollera alltid din kompass innan du ger dig av.
Utsätt aldrig din kompass för extrema temperaturer (höga eller låga). Detta kan
deformera plasten och göra att kompassen börjar läcka.
Utsätt inte kompassen för kraftigt våld genom fall eller annat.
Undvik att uttta kompassen för kraftiga magnetfält från ex.vis, mobiltelefon,
gtalare magnet, kniv etc. Detta kan avmagnetisera eller polvända kom-
passnålen.
MER
INFORMATION
ANVÄNDARINSTRUKTION
SPEGELSYFTKOMPASS 16DCL
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3

Silva Expedition S Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för