6S PN 161-5 / PN 200-3 E412sv1_02.doc
Underhåll
Skaderisk!
Innan arbeten företas vid maskinen skall
tryckluftslangen kopplas ifran!
S m ö r j n i n g stansstyrning
Smörj alltid borrhålet (som stansen förs i) efter
verktygsväxling.
Originalfett: Smörjfett "G1", tub
TRUMPF best.-nr 344969
S m ö r j n i n g växel/växelhuvud
Växelfett måste fyllas på eller bytas efter eventuella
reparationer, dock senast efter 300 drifttimmar.
Originalfett: Smörjfett "G1", dosa
TRUMPF best.-nr 139440
S m ö r j n i n g tryckluftmotor
Materialskador!
Tryckluftmotorns smörjning är mycket
viktig. Redan kortvaring drift utan
smörjning medför att motorn inte längre
fungerar.
En apparat för smörjning med oljedimma skall
sättas in tryckluftledningen (t.ex. Atlas Copco DIM 25).
Kontroll av motorns försörjning med olja
När motorn är igång hålls ett stycke papper framför
öppningen för den utgående luften vid motorhöljet.
Om oljefläckar bildas är tillförseln av olja tillräcklig.
Rekommenderade oljor (smörjning tryckluftmotor):
• BP Energol RD 80 (-15 till +10° C),
• BP Energol RD-E80 (+10 till +30° C),
• Shell Tellus Oil 15 (-15 till +10° C),
• Torculla 33 (+10 till +30° C).
Rengöring
För att undvika strypning resp. effektreduktion skall
silen 327 rengöras var 10 ie driftstimme.
En bild av silen 327 finns i reservdelslistan.
Lamellbyte
Maskinens effekt reduceras om lamellerna blir för hårt
slitna.
Lamellbyte och alla andra reparationer måste utföras
av fackkunnig personal!
Lamellsats (4 st) vid tryckluftmotorns rotor. En
bild finns i reservdelslistan, se position 315.
Reparationer
Skaderisk
Lufttryckverktygenuppfyller alla relevanta
säkerhetsbestämmelser. Reparationer får
endast utföras av behörig personal, annars
föreligger risk för olycksfall.
Använd endast originalreservdelar.
Var god beakta uppgifterna på typskylten.
TRUMPF-filialernas adresser finns i slutet av
bruksanvisningen.