Pottinger 8-Rad Fahrwerk 8-20SL DLB Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar
Bruksanvisning
"Översättning av original-bruksanvisningen"
Ihre / Your / Votre • Masch.Nr. • Fgst.Ident.Nr.
Nr. 99 549.SW.40H.0
8-Rad hjulsboggi 8-18SL
S
- 2 -
0700_S-INHALT-KA_549
S
ÂÇǾÁ%ÅÅÌ¿DË;¼ÄÇÂÇÀ
ÂççÞácååìßëíÞÜäçâçà
INLEDNING
1. Inledning ......................................................................3
2. Produktansvar och informationsplikt ...........................3
3. Typskylt ........................................................................3
4. Garantiåtaganden ........................................................3
5. Varningssymboler ........................................................4
6. Anvisningar för arbetsoch körsäkerhet .......................4
6.1 Körning i terräng och i plansilo .................................5
6.2 Färder på allmän väg .................................................5
TEKNISKA DATA
7. Tekniska data och utrustningar ...................................6
7.1 Tekniska data .............................................................6
7.2 Extra utrustning på begäran ......................................6
ANSLUTNING EUROPROFI / FARO / PRIMO
8. Släpvagnens montering (Europrofi / Faro / Primo) till
traktorn ............................................................................7
8.1 Anslutning av hydraulslangar ...................................7
8.2 Anslutning av bromsanläggningen ............................7
8.3 Elektriskt system .......................................................7
ANSLUTNING JUMBO / TORRO
8. Släpvagnens montering (Jumbo / Torro) till traktorn ...8
8.1 Anslutning av hydraulslangar ...................................8
8.2 Anslutning av bromsanläggningen ............................8
8.3 Elektriskt system .......................................................8
IDRIFTTAGANDE
9. Idrifttagande ................................................................9
9.1 Kontrollarbeten före varje idrifttagande .....................9
9.2 Kontrollera före färden ...............................................9
10. Drift ..........................................................................10
10.1 Hydraulisk fjädring med automatisk nivåreglering 10
10.2 Styraxel för släpvagnen .........................................10
10.3 Lastanpassningsventil bromssystem ....................10
11. Parkering av vagnen ................................................10
UNDERHÅLL
12. Underhåll .................................................................11
12.1 Hjul ........................................................................12
12.2 Hydraulik ...............................................................13
12.3. Bromsanläggning .................................................14
Underhåll EUROPROFI / FARO / PRIMO ......................15
12.4 Axlar och bromsar .................................................15
12.5 Bärande konstruktion och förbindningar ...............15
12.6 Smörjschema ........................................................15
Underhåll JUMBO / TORRO ..........................................16
12.4 Axlar och bromsar .................................................16
12.5 Bärande konstruktion och förbindningar ...............16
12.6 Smörjschema ........................................................16
TEKNIK
13.1 Pendelutjämning ....................................................17
13.2 Hydraulisk fjädring med automatisk nivåreglering 17
13.3 Styraxel för släpvagnen .........................................18
REPARATIONSARBETEN
14. Underhålls- och reparationsarbeten ........................19
14.1 Hjulbyte .................................................................19
14.2. Nivåregleringens styrning .....................................23
14.3 Bromsspak EUROPROFI / FARO / PRIMO ...........25
14.3 Bromsspak JUMBO / TORRO ...............................26
15. Rengöring ................................................................26
EL-SCHEMA
16. El-schema ...............................................................27
HYDRAULISKT SCHEMA
17. Hydrauliskt schema .................................................28
- 3 -
0700_S-EINLEITUNG-KA_549
S
1. Inledning
Du har gjort ett gott val när du köpte denna boggi - en
kvalitetsprodukt från KURMAN. Vi tackar för ditt förtroende
och gratulerar dig till ditt beslut.
Den här instruktionsboken informerar dig om den nya
8-hjulsboggin. Det ligger i ditt eget intresse att läsa
igenom instruktionsboken noga. Följ anvisningarna för
hantering och underhåll, så undviker du onödiga olyckor
och reparationer.
Vi önskar dig lycka till med din 8-hjulsboggi och tackar
än en gång för ditt förtroende.
Med vänlig hälsning
A. PÖTTINGER Maschinenfabrik, A-4710 Grieskirchen
2. Produktansvar och informationsplikt
Enligt lagen om produktansvar är tillverkaren och åter-
försäljaren förpliktad att överlämna en instruktionsbok
vid försäljningen av maskiner och att skola in kunden
vid den beträffande maskinen under hänvisning till de
gällande föreskrifterna beträffande betjäning, säkerhet
och underhåll.
Även om kunden själv senare överlämnar maskinen
till någon annan, måste instruktionsboken bifogas och
övertagaren måste instrueras under hänvisning till de
nämnda föreskrifterna.
3. Typskylt
Typskylten är uppsatt på 8-hjulsboggins framsida till
vänster på pelaren. Anteckna uppgifterna på typskylten
i instruktionsboken!
4. Garantiåtaganden
Garantin gäller i ett år. Den börjar gälla samma dag som
maskinen levereras och gäller endast för den första köpa-
ren om denne uppfyllt sin betalningsskyldighet gentemot
försäljaren.
Garantiarbeten ersätts endast om vi eller våra återförsäl-
jare blir informerade om skadan och ger en motsvarande
reparationsorder.
De defekta delarna ska returneras till tillverkaren för att
garantin ska kunna göras gällande.
Skador som uppstått pga otillräckligt underhåll, slitage,
felaktig hantering eller orimlig påfrestning, omfattas
inte av garantin. Garantin gäller inte heller om andra än
original-reservdelarna från KURMANN används eller om
egenmäktiga förändringar genomförs på maskinen av
tredje person.
V.g. fyll i!
INLEDNING
- 4 -
0700_S-EINLEITUNG-KA_549
INLEDNING S
5. Varningssymboler
Den av tillverkaren uppsatta CE- symbolen dokumenterar
maskinens konformitet med bestämmelserna i maskindi-
rektivet och andra tillämpliga EG-direktiv.
- Läs igenom instruktionsboken och
säkerhetsanvisningarna före maskinens
idrifttagande!
- Hjulskruvarnas åtdragnings-moment M18 x 1.5 270
Nm!
- Dra åt hjulmuttrarna efter de första 10 drifttimmarna
och även efter de första 10 drifttimmarna efter ett
hjulbyte!
- Kontrollera hjulmuttrarna var 50:e timme!
- Se upp för roterande maskin-delar!
- Stick aldrig in händerna i områden med risk för kläm- och
krosskador, så länge delarna är i rörelse eller traktorns
motor är i gång!
6. Anvisningar för arbetsoch körsäkerhet
- 8-hjulsboggin har konstruerats för motsvarande
vagntyp. Ombyggnader för att passa in under andra
vagnar och ändringar utan tillverkarens samtycke är
inte tillåtna och medför att samtliga garantiåtaganden
upphör att gälla!
- Originaldelar och tillbehör har koncipierats speciellt för
denna maskin. Vi vill uttryckligen göra dig uppmärksam
på, att endast originaldelar och originaltillbehör har
kontrollerats och frigivits av oss.
- Montering och / eller användning av andra produkter
kan eventuellt försämra boggins konstruktivt föregivna
egenskaper. Vi frånsäger oss allt ansvar för skador
som uppstått pga att främmande reservdelar eller
främmande tillbehör använts.
- Samtliga skyddsanordningar måste vara monterade på
maskinen och vara fullt funktionsdugliga. Det är viktigt
att i god tid byta ut utslitna eller skadade avtäckningar
och andra skyddsanordningar.
- Innan arbetet påbörjas ska användaren göra sig
förtrogen med samtliga manöverdon på maskinen och
deras funktionssätt. Det är för sent när arbetet väl har
påbörjats! (Se kapitel idrifttagande!).
- Kontrollera maskinens körduglighet och arbetssäkerhet
varje gång den tas i drift.
Iaktta
varnings-
symbo-
lerna som finns
uppsatta på
boggin!
I instruk-
tionsboken är alla
ställen som gäller
säkerheten kän-
netecknade med
denna symbol!
- 5 -
0700_S-EINLEITUNG-KA_549
INLEDNING S
6.1 Körning i terräng och i plansilo
Under färder i sluttande terräng finns risk för att vagnen
tippar!
Se upp för kanter, gropar och löst underlag under färder
i plansilon och i terräng! Om de yttre hjulens däckkanter
inte griper längre, höjs risken för att vagnen tippar!
6.2 Färder på allmän väg
Under färder på allmän väg är tipprisken särskilt stor
pga sluttande vägkanter. Vid körning i kurvor med hög
hastighet, kan centrifugal-krafterna som uppstår ha en
negativ inverkan på stabiliteten.
Under färder på allmän väg med en hastighet över 25km/h
är det bättre att spärra styraxeln för släpvagnen.
När styraxeln för släpvagnen är spärrad, blir
körningen lugnare och säkerheten höjs!
Körning i
sluttande
terräng är inte
tillåten!
De yttre
hjulen
måste stå på ett
fast underlag med
stabil bärförmåga!
Vid
körning
i kurvor med hög
hastighet uppstår
centrifugalkraf-
ter som gör att
vagnen kan tippa!
- 6 -
0700_S-TECHNISCHE DATEN-KA_549
S
7. Tekniska data och utrustningar
7.1 Tekniska data
Europrofi / Faro / Primo Jumbo / Torro
Laglig nyttolast 18.000 kg 18.000 kg
Teknisk nyttolast - 24.000 kg
Däckens nyttolast 40 km/h - 28.000 kg / 32.000 kg
Fjädring Hydraulisk fjädring med dämpning, två fjädersystem med automatisk nivåreglering, fjäder-
mag. volym 2x 1.4 liter, tryckbegränsning för chockabsorption
Styraxel för släpvagnen 14° styrutslag med hydraulisk centrering, styrsystem med dämpning
Axlar 4, Spurweite 710 4, Spurweite 710 / 810mm
Bromsar 8x 300x90 8x, 300x90 / 400x80 / 300x135
Bromsspak manuellt inställbar manuellt / automatiskt inställbar
Bromsanläggning Hydraulik eller tryckluft, ALB möjlig
Axelavstånd 1300 mm 1500 mm
Längdutjämning 100 mm 150 mm
Pendelväg tvärs 100 mm / 1000 mm 100 mm / 1000 mm
Vikt (utan hjul) ca. 2020 kg ca. 2020 kg
7.2 Extra utrustning på begäran
7.2.1 Däck och yttre bredd
Axelkropp
spårvidd
Däck Yttre bredd
Europrofi / Primo / Faro Jumbo / Torro Europrofi / Primo / Faro Jumbo / Torro
1325 mm
500/50-17" EPT 0, 500/55-20“ EPT 0 2540 mm 2540 mm
500/50R17" - 2540 mm -
19.0/45-17" - 2500 mm -
1485 mm
500/50-17" EPT 0, 550/45R22.5“ EPT -50 2700 mm 2840 mm
500/50R17" 500/55-20“ EPT 0 2700 mm 2700 mm
19.0/45-17" - 2660 mm -
1540 mm
- 600/40-22.5“ EPT –50 - 2950 mm
- 550/45R22.5“ EPT -50 - 2895 mm
- 500/55-20“ EPT 0 - 2755 mm
7.2.2 Bromsanläggningar
Bromsan-
läggning Broms Bromsspak Fördröjning Hastighet
Europrofi / Faro / Primo Jumbo / Torro Europrofi / Faro / Primo Jumbo / Torro
Hydraulik 300x90 manuell
inställbar >35% 35% 40 km/h 40 km/h
Tryckluft
ALB
möjlig
300x90
300x90
400x80
manuell
inställbar
>35%
>56%
-
-
48%
48 / 56%
40 km/h
60 km/h
-
-
40 km/h
60 km/h
Tryckluft
med ABS 300x135 automatiskt
inställbar - 56% - 65 km/h
TEKNISKA DATA
- 7 -
0700_S-ANBAU-KA_549
S
8. Släpvagnens montering (Europrofi /
Faro / Primo) till traktorn
8.1 Anslutning av hydraulslangar
8.1.1 Hydraulsystem lastarvagn
Den automatiska nivåregleringen kräver en oljeförsörjning
på 3l/min. Denna oljemängd kommer direkt från vagnens
egna hydraulsystem.
Den automatiska nivåregleringen fungerar
inte om vagnens oljeförsörjning är
otillräcklig. Om nivåregleringen inte
arbetar korrekt kan vagnens kör- och
bromsegenskaper påverkas negativt!
Anslutning av hydraulslangarna till traktorn görs enligt
anvisningarna i instruktionsboken PÖTTINGER!
8.1.2 Hydraulik - styraxel för släpvagn
Styraxeln för släpvagnen är utrustad med en spärrcylin-
der. Med denna spärrcylinder kan hjulen centreras under
backningar eller styrfunktionen blockeras under färder på
allmän väg med hög hastighet.
För spärrfunktionen krävs minst en enkelverkande styrventil
med flytläge. För att styraxeln för släpvagnen ska fungera,
måste styrventilen fixeras i flytläge. Trycksätt anslutningen
för centrering och låsning av styraxeln för släpvagnen.
Hydraulledningen för släpvagnens styraxel
måste alltid anslutas!
8.2 Anslutning av bromsanläggningen
8.2.1 Tryckluftbromsanläggning
Se instruktionsboken PÖTTINGER!
8.2.2 Hydraulisk bromsanläggning
Anslut hydraulslangen till motsvarande koppling på trakto-
rn. Den angivna nedbromsningen uppnås vid 125 bar!
8.3 Elektriskt system
För att den automatiska nivåregleringen ska kunna fungera,
måste styrningen försörjas med ström. Anslut vagnens
stickkontakt eller styrningens stickkontakt till traktorn.
ANSLUTNING EUROPROFI / FARO / PRIMO
- 8 -
0700_S-ANBAU-KA_549
S
8. Släpvagnens montering (Jumbo /
Torro) till traktorn
8.1 Anslutning av hydraulslangar
8.1.1 Hydraulsystem lastarvagn
Den automatiska nivåregleringen kräver en oljeförsörjning
på 3l/min. Denna oljemängd kommer direkt från vagnens
egna hydraulsystem.
Den automatiska nivåregleringen fungerar
inte om vagnens oljeförsörjning är
otillräcklig. Om nivåregleringen inte
arbetar korrekt kan vagnens kör- och
bromsegenskaper påverkas negativt!
Anslutning av hydraulslangarna till traktorn görs enligt
anvisningarna i instruktionsboken PÖTTINGER!
8.1.2 Hydraulik - styraxel för släpvagn
Styraxeln för släpvagnen är utrustad med en spärrcylin-
der. Med denna spärrcylinder kan hjulen centreras under
backningar eller styrfunktionen blockeras under färder på
allmän väg med hög hastighet.
För spärrfunktionen krävs minst en enkelverkande styrventil
med flytläge. För att styraxeln för släpvagnen ska fungera,
måste styrventilen fixeras i flytläge. Trycksätt anslutningen
för centrering och låsning av styraxeln för släpvagnen.
Hydraulledningen för släpvagnens styraxel
måste alltid anslutas!
Spärrfunktionen för släpvagnens styraxel kan eventuellt
vara integrerad i LBS-systemet. I det fallet behöver ingen
separat ledning anslutas!
8.2 Anslutning av bromsanläggningen
8.2.1 Tryckluftbromsanläggning
Se instruktionsboken PÖTTINGER!
8.2.2 Hydraulisk bromsanläggning
Anslut hydraulslangen till motsvarande koppling på trakto-
rn. Den angivna nedbromsningen uppnås vid 125 bar!
8.2.3 ABS-bromssystem
Se instruktionsboken PÖTTINGER!
ABS-systemet fungerar inte utan ström-
försörjning!
8.3 Elektriskt system
För att den automatiska nivåregleringen ska kunna fungera,
måste styrningen försörjas med ström. Anslut vagnens
stickkontakt eller styrningens stickkontakt till traktorn.
ANSLUTNING JUMBO / TORRO
- 9 -
0700_S-INBETRIEBNAHME-KA_549
S
9. Idrifttagande
9.1 Kontrollarbeten före varje idrifttagande
- Kontrollera säkerhetskomponenterna beträffande
skador och se till att de sitter fast ordentligt!
- Kontrollera bultförbindningarna och
bultsäkringarna!
- Kontrollera hjulen och hjulmuttrarna!
- Kontrollera det hydrauliska systemet beträffande
täthet. Slangar och ledningar som uppvisar
skavställen måste omedelbart bytas ut!
9.2 Kontrollera före färden
- Ta bort hjulkilarna.
- Lossa handbromsen helt och fäll in
veven.
- Tryckluftbroms: Anpassa last-regulatorn till
lastningstillståndet (ALB auto-matiskt), ställ
bromsventilen på lossa (se instruktionsboken
PÖTTINGER)
- Kontrollera bromsanläggningens
funktion.
IDRIFTTAGANDE
- 10 -
0700_S-INBETRIEBNAHME-KA_549
S
IDRIFTTAGANDE
10. Drift
Observera att boggins däck alltid skjuter ut
över vagnens sidor! Påkörningar i sidled är
farliga och medför stora skador med dyra
reparationer som följd!
10.1 Hydraulisk fjädring med automatisk
nivåreglering
För att nivåregleringen ska kunna fungera, måste vagnen
försörjas med hydraulisk och elektrisk energi! Det elektriska
systemet och vagnens försörjning med olja måste vara
tillkopplade även under färder på allmän väg.
Vid traktorer med konstantström-hydraulpumpar kan
det eventuellt vara nödvändigt att det elektriska och
det hydrauliska systemet frånkopplas under färder på
allmän väg.
10.2 Styraxel för släpvagnen
Under backningar och färder på allmän
väg med en hastighet över 25 km/h, måste
styraxeln för släpvagnen spärras! Detta
kan eventuellt bli nödvändigt även under
andra svåra förhållanden!
10.3 Lastanpassningsventil
bromssystem
Lastanpassningsventilens
inställningar måste an-passas till
vagnens lastningstillstånd. Endast
så kan bromsarnas korrekta funktion
garanteras!
11. Parkering av vagnen
- Lägg under bromskilar.
- Dra åt handbromsen.
- Fäll ner stödbenet.
- Tryckluftbroms: bromsventil i läge „lossa“.
- Demontera bromsledningarna, de hydrauliska och
elektriska anslutningarna.
- Kontrollera det hydrauliska systemet beträffande täthet.
Slangar och ledningar som uppvisar skavställen måste
omedelbart bytas ut!
Vagnen
får endast
parkeras på plant
underlag!
- 11 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
12. Underhåll
Underhållsele-
ment Arbete
Underhållsintervall
1 x Tag
10 h
50 h
4 Wochen
3 Monate
1 Jahr
2 Jahre
Hjul Kontrollera (12.1) X
Däck Kontrollera lufttrycket (12.1.1) X X
Hjulmuttrar Kontrollera åtdragningsmoment (12.1.2) X X
Hydraulik Täthet, ledningarnas och slangarnas
tillstånd (12.2.1) X
Hydraulisk fjädring Spola och lufta (12.2.2) X
Gasackumulator Kontrollera fylltrycket (12.2.3) X
DBV fjädring Kontrollera begränsningstrycket (12.2.4) X
Bromsanläggning Täthet och funktion X
Bromsanläggning Rengör ledningsfiltren X
Axlar och bromsar Se kapitel (12.4) enligt uppgift
Konstruktion,
förbindningar Kontrollera (12.5) X
Smörjschema Smörj (12.6) enligt uppgift
För
underhålls-
arbeten
måste traktorn
vara parkerad och
säkrad!
UNDERHÅLL
- 12 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
UNDERHÅLL
12.1 Hjul
Kontrollera däcken dagligen beträffande
snittskador, sprickor och blåsor och
kontrollera löpytans tillstånd. Skador på
däcken äventyrar vagnens säkra drift!
12.1.1 Lufttryck
Däck Hastighet Lufttryck Bär-
förmåga
JUMBO / TORRO
Vredestein Flotation+
500/55-20“ 40 km/h 2.5 bar 3.250 kg
Vredestein Flotation
Pro 560/45R22.5
40 km/h 2.4 bar 3.550 kg
65 km/h 2.9 bar 3.000 kg
Alliance Flotation I-331
600/40-22.5“ 12PR
40 km/h 1.8 bar 3.430 kg
50 km/h 1.8 bar 3.090 kg
EUROPROFI / FARO / PRIMO
Vredestein Floatation +
500/50-17", 10 Ply 40 km/h 2.3 bar 2.250 kg
Vredestein Flotation
Pro 500/50R17"
40 km/h 2.3 bar 2.550 kg
65 km/h 2.8 bar 2.250 kg
Continental MULTI
SEVICE 505/50R17"
40 km/h 2.5 bar 2.250 kg
65 km/h 3.0 bar 2.250 kg
Observera:
Dra åt hjulmuttrar-
na efter de första
10 drifttimmarna.
Dra åt hjulmut-
trarna även efter
10 drifttimmar
efter ett hjulbyte.
Andra värden och däcktyper enligt däcktillverkarens upp-
gifter! Kontrollera lufttrycket var 50:e drifttimme!
12.1.2 Hjulmuttrar och vridmoment
Kontrollera hjulmuttrarna var 50:e drifttimme och se till
att de sitter fast ordentligt. Vridmoment 270 Nm, bultar
M 18x1.5.
- 13 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
UNDERHÅLL
12.2.2 Fjädringssystem
Inom ramen för det årliga underhållsarbetet ska den
hydrauliska fjädringen spolas och luftas så att tätnings-
elementen på fjädrings-cylindrarna kan försörjas med ny
olja och inga luftkuddar uppstår.
Se till att energiförsörjningen installeras korrekt: volymflöde
hydraulolja minst 4l/min!
1. Omkoppling av styrningen till manuell drift (A).
2. Kör ut fjädercylindern helt och sänk ner den igen, båda
fjädersystemen (B, C).
3. Avlufta den hydrauliska kretsen på mät-anslutningarna
till vänster och höger.
Upprepa denna procedur 5x!
Ställ styrningen avslutnings-vis på automatik igen. Boggin
kör automatiskt till fjädringscylindrarnas medelställning!
12.2 Hydraulik
Hydraulolja är skadlig för miljön!
Läckageställen måste utan dröjsmål
tätas. Ledningar och slangar som uppvisar
skavställen måste bytas ut. Avfallshantera
utspilld hydraulolja enligt gällande
föreskrifter.
12.2.1 Ledningar och slangar
Dagligen: Kontrollera de hydrauliska slangarna och led-
ningarna beträffande täthet. Slangar och ledningar som
uppvisar skavställen ska omedelbart bytas ut. Dra åt
skruvarna vid behov.
Utbytesslangar och -ledningar måste uppfylla tillverkarens
tekniska krav!
Observera:
Risk för personska-
dor och infektion!
Vätskor som
träder ut under
högt tryck kan
penetrera huden.
Ta därför omedel-
bart kontakt med
läkare!
- 14 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
UNDERHÅLL
12.2.3 Gastryckackumulator
Efter en viss tid uppstår ett litet tryckfall på alla gastryck-
ackumulatorer. Gasförlusten kan uppgå till 5% per år.
Kontrollera gastrycket vartannat år och komplettera
fyllningen vid behov!
Underhållsarbeten
gastryckackumulatorn får endast utföras
av auktoriserad fackpersonal!
Det krävs ett speciellt påfyllnings- och kontrollaggregat för
att kunna kontrollera gastrycket och komplettera fyllningen.
För kontroll av gasfyllningen måste ackumulatorns oljesida
vara utan tryck. Sänk därför ner fjäder-hydraulcylindrarna
helt via den manuella manövreringen i styraggregatet. Gas-
tryckackumulatorns förspänningstryck: 20 bar +/-2 bar!
För ackumulatorns fyllning får endast kväve användas. Om
syre eller luft används finns risk för explosioner!
12.2.4 Fjädringskretsarnas
tryckbegränsningsventil
Fjädringskretsarna är utrustade med tryckbegränsnings-
ventiler som absorberar trycktoppar genom slag och
stötar. Ventilerna befinner sig i hydraulblocket på boggins
framsida. Ventilernas reaktionstryck ska kontrolleras en
gång om året! Gör enligt följande:
1. Anslut manometern på mätanslutningen bak på vänster
fjädringskrets.
2. Kör ut fjädringscylindern helt via styrningens manuella
manövrering tills övertrycksventilen reagerar.
3. Läs av manometern: pbör= 170 +/-10 bar
4. Upprepa proceduren på höger sida!
12.3. Bromsanläggning
12.3.1. Tryckluftbromsanläggning
1. Kontrollera anläggningen dagligen beträffande täthet.
Slangar och ledningar som uppvisar skavställen måste
bytas ut!
2. Dränera dagligen vattnet som samlats i luftbehållaren.
Tillvägagångssätt - se instruktionsboken Pöttinger
PÖTTINGER!
3. Rengör ledningsfiltren var tredje månad.
Tillvägagångssätt - se instruktionsboken
PÖTTINGER!
12.3.2. Hydraulisk bromsanläggning
Kontrollera anläggningen dagligen beträffande täthet.
Slangar och ledninga som uppvisar skavställen måste
bytas ut.
12.3.3. Handbroms
Justera handbromsen vid behov via bromskabelns in-
ställningsskruvar.
ackumulatorns
behållare får inga
svets-, lödnings-
eller mekaniska
arbeten företas!
- 15 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
UNDERHÅLL
12.4 Axlar och bromsar
Beteckning Arbetsmoment Antal Intervall
Hjullager Kontrollera lagerspelet. 8 x 15.000 km
Broms Kontrollera slitaget. 8 x 30.000 km
Bromsspak Kontrollera spakvägen. 8x 15.000 km /
1 x om året
Justering krävs endast vid mekaniska inställningsspakar.
De automatiska inställningsspakarna (ABS) justerar vägen
automatiskt!
Observera: Justera bromsspaken på sexkanten (1). Au-
tomatiska inställningsspakar kan inte vridas tillbaka. Om
justeringen var för stor måste spaken demonteras!
12.5 Bärande konstruktion och
förbindningar
Kontrollera den bärande konstruktionen och förbind-
nings-elementen beträffande sprickor och spel var fjärde
vecka!
12.6 Smörjschema
Hela axelkonstruktionen är försedd med underhållsfria
leder. Styrningens glidytor och axlarnas sidoföringar får
inte smörjas!
12.6.1 Bromsstänger
Axlarnas smörjnipplar finns på bromsspaken. Smörj
smörj-nipplarna på bromsspaken efter var 15.000:e km,
men minst 1 gång om året!
12.6.2 Smörjning av hjulnaven
Kontrollera och byt ut hjulnavens fettfyllning var 60.000:
e km. Detta får endast genomföras av auktoriserad
fackverkstad!
Mekanisk
inställningsspak: 1x
Automatisk
inställningsspak: 3x
15‘000 km / 1x Jahr
Underhåll EUROPROFI / FARO / PRIMO
- 16 -
0700_S-WARTUNG-KA_549
S
UNDERHÅLL
12.4 Axlar och bromsar
Beteckning Arbetsmoment Antal Intervall
Hjullager Kontrollera lagerspelet. 8 x 15.000 km
Broms Kontrollera slitaget. 8 x 30.000 km
Bromsspak Kontrollera spakvägen. 8x 15.000 km /
1 x om året
- Kontrollera hjullagrets lagerspel: Lyft upp axeln från
marken tills hjulet kan röra sig fritt. Kontrollera spelet
genom att skaka på hjulet!
- Kontrollera bromsens slitage: Kontrollera
bromsbeläggningens och trummans slitage!
- Kontrollera bromsspakens väg: Den maximala vägen på
spaken vid bromsning måste vara mindre än 45mm!
Justering krävs endast vid mekaniska inställningsspakar.
De automatiska inställningsspakarna (ABS) justerar vägen
automatiskt!
Observera: Justera bromsspaken på sexkanten (1). Au-
tomatiska inställningsspakar kan inte vridas tillbaka. Om
justeringen var för stor måste spaken demonteras!
12.5 Bärande konstruktion och
förbindningar
Kontrollera den bärande konstruktionen och förbind-
nings-elementen beträffande sprickor och spel var fjärde
vecka!
12.6 Smörjschema
Hela axelkonstruktionen är försedd med underhållsfria
leder. Styrningens glidytor och axlarnas sidoföringar får
inte smörjas!
12.6.1 Bromsstänger
Axlarnas smörjnipplar finns på bromsspaken. Smörj
smörj-nipplarna på bromsspaken (och bromsstängerna
[automatisk stånginställning] ) efter var 15.000:e km, men
minst 1 gång om året!
12.6.2 Smörjning av hjulnaven
Kontrollera och byt ut hjulnavens fettfyllning var 60.000:
e km. Detta får endast genomföras av auktoriserad
fackverkstad!
Underhåll JUMBO / TORRO
Mekanisk
inställningsspak: 1x
Automatisk
inställningsspak: 3x
15‘000 km / 1x Jahr
- 17 -
0700_S-TECHNIK-KA_549
S
13.1 Pendelutjämning
8-hjulsboggin har en utmärkt anpassning till marken. Den
egenskapen är en förutsättning för ett optimalt och litet
tryck mot marken!
13.1.1 Pendelutjämning i färdriktning
13.1.2 Pendelutjämning diagonalt mot
färdriktningen
13.2 Hydraulisk fjädring med automatisk
nivåreglering
Den hydrauliska fjädringen är indelad i två system, färd-
riktning vänster och höger. De båda fjädercylindrarna (1) på
ena sidan och de båda gastryckackumulatorerna (2) bildar
ett system. Vid för-ändringar i lastningen regleras nivån
genom komplettering av oljemängden från hydraul-blocket
(3). Hydraulblocket manövreras el-hydrauliskt.
Den hydrauliska effekten kommer från den LS-kompatibla
3-vägs ström-delaren (4). Denna är integrerad i vagnens
egna hydrauliska system.
Nivån fastställs via nivå-regleringens (5) stänger.
TEKNIK
- 18 -
0700_S-TECHNIK-KA_549
S
TEKNIK
Regleringen sker via elektroniken, en Siemens LOGO (6), i
manöverskåpet. Styrningen behöver en spänning på 12V
och är säkrad med en säkring (7) 10 A. Dioden (8) som
är integrerad i kablaget skyddar anläggningen mot över-
spänning (till exempel pga svetsarbeten).
13.3 Styraxel för släpvagnen
Styraxeln på boggin 8-18SL har en helt annan konstruktion
än andra, hittills kända styraxelsystem för släpvagnar. Hä-
varmen mellan vridpunkten (1) och lastangreppet (2) är stor.
För styrrörelser måste släden (3) köra i sidled. Rörelserna
är lugnare, behöver dock mer kraft. Detta förhöjda kraftbe-
hov har emellertid en positiv effekt. Utlänkningen är inget
problem och fungerar som vid „standard“-styraxlar. Detta
styrsystem kan emellertid överföra mer sidokrafter.
För manövrering med boggin 8-18SL kan styraxeln cen-
treras hydrauliskt. Centreringskraften räcker för en axellast
(på styraxeln) på upp till 12 ton på asfalt.
- 19 -
0700_S-REP. ARBEITEN-KA_549
S
Dra åt
hjulmuttrarna
efter de första
10 drifttimmarna
efter ett hjulbyte
(12.1.2).
14. Underhålls- och reparationsarbeten
14.1 Hjulbyte
När vagnen lyfts upp för underhållsarbeten,
måste traktorn vara tillkopplad! Därmed
höjs stabiliteten och vagnen är säkrad mot
att rulla iväg!
14.1.1 Byte av det yttre hjulet
- Lossa hjulmuttrarna lätt.
- Lyft upp vagnen, iaktta lastpunkterna (L).
- Ta bort hulmuttrarna, byt / reparera hjulet.
- Montera hjulet och dra åt hjulmuttrarna.
- Sänk ner vagnen.
- Dra åt hjulmuttrarna med föreskrivet vridmoment
(12.1.2).
REPARATIONSARBETEN
- 20 -
0700_S-REP. ARBEITEN-KA_549
S
REPARATIONSARBETEN
14.1.2 Byte av det inre hjulet fram
Demontering:
1. Lyft upp vagnen helt med nivåregleringens manuella
manövrering (14.2.1) tills fjädringscylindrarna är helt
utkörda.
2. Placera domkraften under vagnen och lägg under
differenshöjden så att domkraftens fulla lyft kan
utnyttjas.
3. Sänk ner fjädringskretsen helt på arbetssidan (14.2.1).
Fjädrings-cylindrarna måste vara helt avspända, låt
brytar-ställningen på styrningen stå på „Man“ och
„Ner“!
4. Lyft upp hjulparet 10cm från marken.
5. Positionera pallvagnen under hjulparet. Lägg i en
distansbricka för det inre hjulet så att båda hjulen ligger
på. Pendelanslaget måste vara i centrum!
6. Lyft upp pallvagnen lätt tills fjädercylindern är avspänd.
Demontera bromsanslutningarna, handbromsen, nivå-
stängerna och fjäder-cylinderns bult.
7. Lyft upp vagnen 10cm och kör ut fjädercylindern.
8. Ta bort vridsäkringens (1) skruv och de nedre skruvarna
(2), demontera plattan.
9. Lyft upp vagnen och kör ut hjulparet med
pallvagnen.
10. Byt ut det inre hjulet, dra åt hjulmuttrarna med föreskrivet
vridmoment (12.1.2).
EURO-
PROFI /
FARO / PRIMO:
Arbetet måste
genomföras på ett
plant och stabilt
underlag!
Material: pallyft-
vagn och dom-
kraft med
minst
300 mm
lyft!
JUMBO /
TORRO:
Arbetet måste
genomföras på ett
plant och stabilt
underlag!
Material: pallyft-
vagn och dom-
kraft (5.000kg)
med
minst 320
mm
lyft!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62

Pottinger 8-Rad Fahrwerk 8-20SL DLB Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar