Dell SupportAssist for Home PCs Användarguide

Typ
Användarguide
SupportAssist for Business Client Systems
Användarhandbok
Anmärkningar, försiktighetsbeaktanden och varningar
OBS: OBS innehåller viktig information som hjälper dig att få ut det mesta av produkten.
VIKTIGT!: VIKTIGT! Indikerar risk för skada på maskinvaran eller förlust av data, samt ger information om hur du undviker
problemet.
VARNING: En varning signalerar risk för egendomsskada, personskada eller dödsfall.
© 2019 Dell Inc. eller dess dotterbolag. Med ensamrätt. Dell, EMC och andra varumärken är varumärken som tillhör Dell Inc. eller dess dotterbolag. Andra
varumärken kan vara varumärken som tillhör respektive ägare.
2019 - 05
Rev. A00
Innehåll
1 Inledning........................................................................................................................................................ 5
Version.................................................................................................................................................................................5
Huvudfunktioner................................................................................................................................................................ 5
Ytterligare resurser.............................................................................................................................................................5
2 Komma igång med SupportAssist for Business Client Systems...................................................................... 6
SupportAssists användargränssnitt................................................................................................................................. 6
Ändra språkinställning........................................................................................................................................................6
Systeminformation............................................................................................................................................................. 7
Meddelanden...................................................................................................................................................................... 7
Meddelanden i SupportAssist-fönster....................................................................................................................... 7
Meddelanden på aktivitetsfältet eller Windows Action Center...............................................................................7
Schemalagda sökningar.....................................................................................................................................................8
3 Genomsöka systemets maskinvara.................................................................................................................9
Genomsökning av specik maskinvarukomponent........................................................................................................ 9
Kör en snabbsökning av maskinvara................................................................................................................................9
Kör ett stresstest..............................................................................................................................................................10
4 Optimera ditt system.................................................................................................................................... 11
Rensa ler...........................................................................................................................................................................11
Finjustera systemprestanda..............................................................................................................................................11
Optimera nätverket.......................................................................................................................................................... 12
Ta bort virus och skadlig programvara........................................................................................................................... 12
Ta bort potentiellt oönskade program...................................................................................................................... 12
Kör alla systemgenomsökningar och optimeringar.......................................................................................................13
Meddelanden i SupportAssist-rutan...............................................................................................................................13
5 Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler................................................................................................... 15
Allvarlighetsgradskategoriseringen av drivrutiner.........................................................................................................15
Installera drivrutinuppdateringar..................................................................................................................................... 15
Avinstallera drivrutinuppdateringar.................................................................................................................................16
Meddelanden om rutan Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler.......................................................................... 16
6 Felsökning av vanliga problem...................................................................................................................... 18
Felsök blåskärmsfel...........................................................................................................................................................18
7 Historiköversikt............................................................................................................................................ 19
8 Få support................................................................................................................................................... 20
Starta DellConnect-session............................................................................................................................................ 20
Skicka ler till Dells tekniska support..............................................................................................................................21
Skicka loggler till Dells tekniska support...................................................................................................................... 21
Innehåll
3
9 Vanliga frågor och svar................................................................................................................................ 22
4 Innehåll
Inledning
Dell SupportAssist för Business Client Systems automatiserar supporten från Dell genom att proaktivt och prediktivt upptäcka maskin- och
programvaruproblem på ditt system. SupportAssist åtgärdar systemprestanda- och stabiliseringsproblem, skyddar mot säkerhetshot,
kontrollerar och upptäcker maskinvarufel och automatiserar kommunikationen med Dells tekniska support. SupportAssist gör det även
möjligt att manuellt uppdatera drivrutiner, genomsöka systemets maskinvara och optimera ditt system.
SupportAssist är kongurerat och driftsatt på ditt system av IT-administratören. Du kan enbart använda de funktioner som är aktiverade av
din IT-administratör för ditt system. Det här dokumentet innehåller information om hur du använder SupportAssist som har installerats på
ditt system av IT-administratören.
Ämnen:
Version
Huvudfunktioner
Ytterligare resurser
Version
2.0.1
Huvudfunktioner
Prediktiv och proaktiv problemdetektering och avisering.
Sök manuellt eller automatiskt efter uppdateringar av drivrutiner som nns tillgängliga för ditt system.
Genomsök manuellt eller automatiskt systemets maskinvara för att identiera problem, i förekommande fall.
Rensa bort tillfälliga ler, optimera nätverksanslutning, njustera systemprestanda och ta bort virus och skadlig programvara.
OBS
: Funktionen för borttagning av virus och skadliga program är inte tillgänglig i vissa regioner, till exempel Kina.
Felsök vanliga problem med hjälp av steg-för-steg-instruktioner eller videohandledningar.
Visa detaljer om alla SupportAssist-händelser och -aktiviteter som har utförts en viss dag, vecka eller månad.
Kontakta Dells tekniska support för fjärrassistans och skicka ler, exempelvis systemaktivitetslogg, till dem.
OBS
: Du kan enbart använda de funktioner som är aktiverade av din IT-administratör för ditt system.
OBS: Vilka SupportAssist-funktioner som är tillgängliga för ett system varierar beroende på Dells serviceplan för systemet.
Ytterligare resurser
Utöver den här handboken kan du använda följande resurser:
För frågor om SupportAssist ska du gå till Dell SupportAssist Community.
Videohandledningar om olika funktioner i SupportAssist nns i SupportAssist for Business Client Systems spellista på YouTube.
1
Inledning 5
Komma igång med SupportAssist for Business
Client Systems
Du kan enbart komma åt SupportAssists användargränssnitt om det är aktiverat för systemet av IT-administratören. Och du kan enbart
använda de funktioner som är aktiverade av IT-administratören.
Ämnen:
SupportAssists användargränssnitt
Ändra språkinställning
Systeminformation
Meddelanden
Schemalagda sökningar
SupportAssists användargränssnitt
Klicka på Kör nu för att köra alla genomsökningar och optimeringar på ditt system. Men om det nns ett väntande meddelande eller
SupportAssist kräver att du utför en åtgärd visas bara vyn med rutor när du öppnar SupportAssist.
Efter att genomsökningarna och optimeringarna har slutförts visas följande information på hemsidan:
Mängden återskapat hårddiskutrymme
Antal installerade uppdateringar av drivrutiner
Antal virus eller skadliga programvaror som tagits bort
OBS
: På hemsidan visas information om genomsökningarna och optimeringarna som har utförts under de senaste 90 dagarna.
Gå till vyn med rutor genom att klicka på .
Beroende på vilken serviceplan du har visas följande rutor på hemsidan:
Hämta drivrutiner och nedladdningar
Genomsöka maskinvara
Rensa ler
Justera prestanda
Optimera nätverket
Ta bort virus och skadlig programvara
Ändra språkinställning
Om denna uppgift
SupportAssist är tillgängligt på 25 språk. Som standard är SupportAssist är inställt på samma språk som operativsystemet. Du kan ändra
språk utifrån dina önskemål.
Steg
1 Öppna SupportAssist.
2 I övre högra hörnet i SupportAssists användargränssnitt klickar du på ikonen för inställningar och sedan på Välj språk.
Språklistan visas.
2
6 Komma igång med SupportAssist for Business Client Systems
3 Välj önskat språk.
4 Klicka på Ja för att starta om SupportAssist på det valda språket.
SupportAssist startas om på valt språk och en visas bredvid det valda språket.
Systeminformation
Hovra över systemmodellen eller servicetaggen som visas i det övre högra hörnet av SupportAssists användargränssnitt för att visa
systeminformation. Följande tabell beskriver systeminformationen som visas:
Tabell 1. Systeminformation
Fält Beskrivning
Systemmodell Systemmodellen, exempelvis Latitude E7440.
Typ av serviceplan Typ av serviceplan hos Dell och dess utgångsdatum.
OBS: När din serviceplan förfaller visas serviceplanens typ
och utgångsdatum i rött.
Service Tag-nummer Systemets unika identiering. Service Tag-numret är en alfanumerisk
identierare.
Express Service-kod Det numeriska identierare som kan användas vid automatisk
telefonhjälp, exempelvis 987-674-723-2.
Minne RAM-minnet som är installerat i systemet, exempelvis 16 GB.
Processor Vilken typ av processor som är installerad i systemet, exempelvis Intel
Core i5 6200U.
Operativsystem Operativsystemet som är installerat i systemet, exempelvis Microsoft
Windows 10 Pro.
Meddelanden
Om funktionen är aktiverad av IT-administratören visar SupportAssist meddelanden om drivrutinuppdateringar och programvaruoptimering.
Meddelanden i SupportAssist-fönster
Följande tabell är en översikt över de meddelanden som visas när du öppnar SupportAssist:
Tabell 2. Meddelanden i SupportAssist fönstret
När meddelandet visar Åtgärd
Om du inte har optimerat ditt systemet under de senaste 14
dagarna
Klicka på Kör alla för att köra alla genomsökningar och
optimeringar på ditt system.
Klicka på Påminn mig senare om du vill se meddelandet när du
öppnar fönstret SupportAssist efter 24 timmar.
Klicka på Avbryt om du vill dölja meddelandet.
Meddelanden på aktivitetsfältet eller Windows Action Center
Beroende på vilken typ av operativsystem som är installerat på ditt system kan SupportAssist visa meddelanden i aktivitetsfältet eller i
Windows Action Center.
Komma igång med SupportAssist for Business Client Systems
7
I Microsoft Windows 8.1, 8 och 7 visas meddelanden i aktivitetsfältet.
I Microsoft Windows 10 visas meddelanden i Windows Action Center.
Följande tabell sammanfattar de typer av meddelanden som visas i aktivitetsfältet eller i Windows Action Center:
Tabell 3. Meddelanden i aktivitetsfältet eller Windows Action Center
När meddelandet visar Åtgärd
Under en schemalagd sökning hittas en viktig uppdatering av en
drivrutin
Klicka på meddelandet för att se drivrutinens detaljsida. Anvisningar
om hur uppdateringar för drivrutiner installeras nns i Installera
drivrutinuppdateringar.
Oönskade program upptäcks under en manuellt initierad eller
planerad genomsökning
Klicka på meddelandet för att granska och ta bort de oönskade
program som upptäcktes under sökningen. Anvisningar för att ta
bort PUP-program nns i Ta bort potentiellt oönskade program.
Virus eller skadlig programvara upptäcks under en genomsökning
som initierats manuellt eller en schemalagd genomsökning
Klicka på meddelandet för att se uppgifter om virus eller skadliga
program som upptäcktes under genomsökningen.
Schemalagda sökningar
Beroende på intervallet som ställts in av IT-administratören initierar SupportAssist automatiskt en genomsökning av systemet för att
upptäcka uppdateringar av drivrutiner maskinvaruproblem och nödvändiga systemoptimeringar.
Före genomsökningen visas ett meddelande för att bekräfta att du villa att SupportAssist kör genomsökningen. Om du inte vill att
SupportAssist ska köra genomsökningen ska du klicka på Kör senare för att skjuta upp genomsökningen. När du skjuter upp sökningen
utför SupportAssist sökningen efter 24 timmar. Du kan skjuta upp schemaläggningen tre gånger. När du skjuter upp den planerada
genomsökningen tredje gången utför SupportAssist automatisk genomsökningen vid nästa planerada tillfälle.
OBS
: SupportAssist utför en planerad genomsökning endast när systemet är ansluten till ett eluttag och inte används under
starten av den planerada genomsökningen.
Om en viktig drivrutinuppdatering, ett maskinvaruproblem, virus eller skadliga program upptäcks under genomsökningen visas ett
meddelande. Typen av meddelande beror på operativsystemet. Information om vilka typer av meddelanden som visas av SupportAssist
nns i Meddelanden.
Om maskinvaruproblem upptäcks vid genomsökningen skapas ett supportärende automatiskt.
Om IT-administratören har ställt in det optimerar SupportAssist automatiskt ditt system efter genomsökningen.
8
Komma igång med SupportAssist for Business Client Systems
Genomsöka systemets maskinvara
Genom att köra en genomsökning av din maskinvara kan du upptäcka om ditt system har maskinvaruproblem. SupportAssist genomsöker
ditt systems maskinvara enligt ett fördenierat schema. Du kan också utföra följande manuellt för att identiera problem med maskinvaran:
Genomsökning av en specik maskinvarukomponent
Kör en snabb genomsökning av maskinvara
Kör ett stresstest
OBS: Om ett problem upptäcks under en genomsökning och du behöver skapa ett supportärende, skapas det automatiskt. Om
SupportAssist inte automatiskt skapar ett supportärende visas alternativet Åtgärda nu i rutan Skanna maskinvara. Du måste
klicka på Åtgärda nu för att försöka skapa supportärende på nytt.
Ämnen:
Genomsökning av specik maskinvarukomponent
Kör en snabbsökning av maskinvara
Kör ett stresstest
Genomsökning av specik maskinvarukomponent
Om denna uppgift
Beroende på dina behov, kan du genomsöka en specik maskinvarukomponent.
OBS
: Följande steg gäller för genomsökning av hårddisken. Stegen för att köra en genomsökning kan variera beroende på vilken
maskinvarukomponent du väljer.
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på iken Felsökning.
2 Klicka på Jag vill kontrollera en specik maskinvarukomponent.
Listan över maskinvarukomponenter som är tillgängliga på systemet visas.
OBS
: Klicka på Uppdatera systemets maskinvara för att uppdatera listan.
3 I avsnittet Lagringsenheter ska du klicka på Hårddisk.
4 Välj test och klicka på Kör Test.
När genomsökningen är klar visas något av följande:
Om inga problem upptäcks visas statusen Inga problem hittades och en .
Om det upptäcks ett problem som inte kräver att ett supportärende skapas kommer statusen Misslyckades och ikonen att visas.
Om ett problem upptäcks och du måste skapa ett supportärende, så skapas detta automatiskt och sidan med problemöversikt visas.
Det skickas även ett meddelande till IT-administratören.
Kör en snabbsökning av maskinvara
Om denna uppgift
Kör en snabbsökning av systemet för att upptäcka problem med maskinvarukomponenter, som hårddisk, processor etc.
3
Genomsöka systemets maskinvara 9
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I rutan Genomsök maskinvara klickar du på Kör nu.
När genomsökningen är klar visas något av följande:
Om inga problem upptäcks visas det ett lämpligt meddelande på rutan.
Om ett problem upptäcks och du måste skapa ett supportärende, så skapas detta automatiskt, optimeringsrutorna inaktiveras och sidan
för problemöversikt visas. Det skickas även ett meddelande till IT-administratören.
Om ett problem upptäcks, och det inte krävs att du skapar ett supportärende för det, visas problemrubriken ovanför rutorna och ett
meddelande visas i rutan Genomsök maskinvara. Optimeringsrutorna är också inaktiverade. Klicka på Hoppa över för att aktivera
optimeringsrutorna.
Kör ett stresstest
Om denna uppgift
Ett stresstest hjälper dig att upptäcka problem med maskinvarukomponenter, som moderkort, optiska enheter, kamera,
maskinvarukomponenter som genomsöks, under en snabb genomsökning.
VARNING: Under ett stresstest kan du se blinkar på skärmen och kanske inte kan använda ditt system.
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på iken Felsökning.
2 Klicka på Jag vill söka hela min PC och klicka på Start.
SupportAssist uppmanar dig att spara dina ler och avsluta alla program.
3 Klicka på OK för att köra testet.
När genomsökningen är klar kan följande observeras:
Om inga problem upptäcks visas det ett lämpligt meddelande på rutan.
Om ett problem upptäcks och du måste skapa ett supportärende, så skapas detta automatiskt, optimeringsrutorna inaktiveras och sidan
för problemöversikt visas. Det skickas även ett meddelande till IT-administratören.
Om ett problem upptäcks, och det inte krävs att du skapar ett supportärende för det, visas problemrubriken ovanför rutorna och ett
meddelande visas i rutan Genomsök maskinvara. Optimeringsrutorna är också inaktiverade. Klicka på Hoppa över för att aktivera
optimeringsrutorna.
10
Genomsöka systemets maskinvara
Optimera ditt system
SupportAssist hjälper dig att optimera ditt system genom att köra en serie diagnostest som identierar ändringar i ler och
systeminställningar. SupportAssist-optimeringar hjälper dig att förbättra systemets hastighet, tillgängligt lagringsutrymme och stabilitet
genom att:
Rensa temporära ler
Finjustera systemprestanda
Optimera nätverket
Ta bort virus, skadliga program och eventuellt oönskade program (PUPs)
OBS: Du kan endast köra de optimeringar som är aktiverade av din IT-administratör för ditt system.
Ämnen:
Rensa ler
Finjustera systemprestanda
Optimera nätverket
Ta bort virus och skadlig programvara
Kör alla systemgenomsökningar och optimeringar
Meddelanden i SupportAssist-rutan
Rensa ler
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
Ta bort överödiga ler, mappar för temporära ler och annat onödigt skräp från systemet.
Steg
1
Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I Rensa ler-rutan klickar du på Kör nu.
VIKTIGT!
: Om du avbryter optimeringen medan den pågår kommer ändringar som har utförts inte att återskapas.
Efter att optimeringen är klar visas ett lämpligt meddelande på rutan. Hur mycket hårddiskutrymme som har återskapats visas även på
sidorna Hem och Historik.
OBS
: Meddelandet som visas på rutan ändras automatiskt beroende på tidpunkten när optimeringen utfördes. Mer
information om vilken typ av meddelande som visas i rutan nns i Meddelanden i SupportAssist-rutan.
Finjustera systemprestanda
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
Du kan justera energiinställningar, register och minnestilldelning för att maximera bearbetningshastigheten i ditt system.
4
Optimera ditt system 11
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I Finjustera prestanda-rutan klickar du på Kör nu.
VIKTIGT!: Om du avbryter optimeringen medan den pågår kommer ändringar som har utförts inte att återskapas.
Efter att optimeringen är klar visas ett lämpligt meddelande på rutan.
OBS: Meddelandet som visas på rutan ändras automatiskt beroende på tidpunkten när optimeringen utfördes. Mer
information om vilken typ av meddelande som visas i rutan nns i Meddelanden i SupportAssist-rutan.
Optimera nätverket
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
Optimera nätverksinställningarna på ditt system för att upprätthålla eektiv och tillförlitlig nätverksanslutning.
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I Optimera nätverk-rutan klickar du på Kör nu.
VIKTIGT!: Om du avbryter optimeringen medan den pågår kommer ändringar som har utförts inte att återskapas.
Efter att optimeringen är klar visas ett lämpligt meddelande på rutan.
OBS
: Meddelandet som visas på rutan ändras automatiskt beroende på tidpunkten när optimeringen utfördes. Mer
information om vilken typ av meddelande som visas i rutan nns i Meddelanden i SupportAssist-rutan.
Ta bort virus och skadlig programvara
Om denna uppgift
Isolera och ta bort ler som smittats av virus och skadliga program för att hålla systemet säkert. Upptäck och ta bort potentiellt oönskade
program (PUP) som är installerade på systemet. Anvisningar för att ta bort PUP-program nns i
Ta bort potentiellt oönskade program.
OBS
: Funktionen för borttagning av virus och skadliga program är inte tillgänglig i vissa regioner, till exempel Kina.
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I Ta bort virus och skadlig programvara-rutan klickar du på Kör nu.
VIKTIGT!
: Om du avbryter optimeringen medan den pågår kommer ändringar som har utförts inte att återskapas.
Efter att optimeringen är klar visas ett lämpligt meddelande på rutan.
OBS
: Meddelandet som visas på rutan ändras automatiskt beroende på tidpunkten när optimeringen utfördes. Mer
information om vilken typ av meddelande som visas i rutan nns i Meddelanden i SupportAssist-rutan.
Ta bort potentiellt oönskade program
Om denna uppgift
Oönskade program är program som installeras på ett diskret vis när du installerar ett annat program. PUP-program, som spionprogram,
annonsprogram och liknande, kan försämra systemets prestanda eller visa oönskade annonser.
SupportAssist upptäcker oönskade program i systemet under en manuellt initierad eller automatisk genomsökning för virus och skadliga
program. Om oönskade program upptäcks, visas Ta bort virus och skadlig programvara-rutan i röd färg och antalet oönskade program
som har upptäckts visas på rutan. Du kan granska och ta bort dessa PUP-program.
12
Optimera ditt system
OBS: Om oönskade program upptäcks under en automatisk sökning, visas ett lämpligt meddelande. Information om vilka typer av
meddelanden som visas av SupportAssist nns i Meddelanden.
Steg
1 Öppna SupportAssist.
2 I Ta bort virus och skadlig programvara-rutan klickar du på Visa.
Uppgifter om PUP-program visas.
OBS: Som standard är alla PUP-program valda. Du kan granska listan och ta bort PUP-program som du inte vill ta bort
från systemet.
3 Om det behövs klickar du på länken Klicka här för mer information för att visa mer information om ett PUP-program.
4 Klicka på Ta bort och klicka på Bekräfta.
Den valda oönskade programmen tas bort från systemet.
5 Klicka på OK.
Antal PUP-program som har tagits bort visas på sidorna Hem och Historik.
Kör alla systemgenomsökningar och optimeringar
Om denna uppgift
Kör era genomsökningar en efter en för att kontrollera tillgängliga drivrutinuppdateringar, upptäcka maskinvaruproblem och identiera
optimeringar som behövs krävs på ditt system. När en genomsökning har genomförts kan nästa påbörjas. Du kan visa uppgifter om alla
genomsökningar och optimeringar på sidan Historik.
Steg
Välj någon av följande åtgärder:
Öppna SupportAssist och klicka på Starta nu.
Öppna SupportAssist och klicka på , klicka sedan på Kör alla.
VIKTIGT!
: Om du avbryter optimeringen medan den pågår kommer ändringar som har utförts inte att återskapas.
När genomsökningen är klar visas något av följande:
Om inget problem upptäcks, och det inte nns några uppdateringar, visas det ett lämpligt meddelande på varje ruta. Hur mycket
hårddiskutrymme som har sparats och antal virus eller skadliga program som tagits bort visas på sidorna Hem och Historik.
Om drivrutinuppdateringar upptäcks under genomsökningen meddelas uppdateringstypen och antal uppdateringar i rutan Hämta
drivrutiner och hämtningsbara ler. Anvisningar om hur uppdateringar för drivrutiner installeras nns i Installera
drivrutinuppdateringar.
Om ett problem med maskinvara upptäcks och du måste skapa ett supportärende, så skapas detta automatiskt och sidan med
problemöversikt visas. Det skickas även ett meddelande till IT-administratören.
Om ett problem upptäcks och det inte kräver att du skapar ett supportärende, visas problemrubriken ovanför rutorna, ett
meddelande visas i rutan Genomsök maskinvara och optimeringsrutorna inaktiveras. Klicka på Hoppa över för att aktivera
optimeringsrutorna.
Om potentiellt oönskade program (Potentially Unwanted Programs) upptäcks visas det ett meddelande på Ta bort virus och
skadlig programvara-rutan. Anvisningar för att ta bort PUP-program nns i Ta bort potentiellt oönskade program.
Meddelanden i SupportAssist-rutan
Meddelandet som visas i rutan SupportAssist beror på när den senaste genomsökningen eller optimeringen utfördes. Följande tabell
beskriver meddelandet som visas i rutan beroende på när den senaste genomsökningen utfördes.
Tabell 4. Meddelanden i SupportAssist-rutor
Tid sedan senaste körningen Meddelande
Mindre än tre timmar Resultat av utförd genomsökning eller optimering och Just nu visas, exempelvis PC ninställd: Just nu
Mer än tre timmar sedan, men
mindre än 24 timmar sedan
Resultatet av den utförda genomsökningen eller optimeringen, samt Idag, visas, exempelvis PC
ninställd: I dag
Optimera ditt system 13
Tid sedan senaste körningen Meddelande
Mer än 24 timmar sedan, men
mindre än 48 timmar sedan
Resultatet av den utförda genomsökningen eller optimeringen, samt Igår, visas, exempelvis PC
ninställd: Igår
Mer än 48 timmar sedan Resultat och det datum då genomsökning eller optimering utfördes, exempelvis 120 MB sparat: 16
mars 2018
Mindre än sju dagar sedan Visas grönt.
Mer än sju dagar sedan, men
mindre än 30 dagar sedan
Visas orange.
Mer än 30 dagar sedan Visas rött.
14 Optimera ditt system
Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler
En drivrutin är programvara som operativsystemet behöver för att kommunicera med maskinvarukomponenter i systemet.
Maskinvarukomponenter som grakkort, ljudkort och modem behöver drivrutiner för att fungera eektivt. Ibland innehåller
operativsystemet drivrutiner till systemet, men generellt behöver drivrutinerna hämtas och installeras separat.
En fast programvara är en programvara som är inbyggd i systemets maskinvara. Den är programmerad att ge anvisningar för att
kommunicera med andra maskinvarukomponenter och utföra enkla uppgifter som inmatning/utmatning.
Systemets drivrutiner och fasta programvara bör uppdateras av era anledningar, som bland annat innefattar förbättring av
systemprestanda, förhindra säkerhetsproblem och utöka kompatibilitet. SupportAssist gör att du kan uppdatera drivrutiner och fast
programvara.
OBS: I detta dokument syftar termen drivrutiner både på drivrutiner och fast programvara.
Som en del av rutinmässig övervakning, genomsöker SupportAssist ditt system varje vecka för att upptäcka drivrutinuppdateringar som är
tillgängliga för ditt system. Om en brådskande uppdatering nns tillgänglig visas ett meddelande. Information om vilka typer av
meddelanden som visas av SupportAssist nns i Meddelanden.
Ämnen:
Allvarlighetsgradskategoriseringen av drivrutiner
Installera drivrutinuppdateringar
Avinstallera drivrutinuppdateringar
Meddelanden om rutan Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler
Allvarlighetsgradskategoriseringen av drivrutiner
SupportAssist kategoriserar drivrutiner och fast programvara baserat på deras betydelse. Drivrutiner är indelade i följande kategorier,
beroende på allvarsgrad:
Viktiga — Uppdateringar som kan förhindra potentiella säkerhetshot för ditt system.
Rekommenderade — Uppdateringar som kan avsevärt förbättra systemets prestanda.
Valfria — Uppdateringar som du kan välja att installera om det behövs.
Installera drivrutinuppdateringar
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
SupportAssist söker igenom ditt system och rekommenderar proaktivt de uppdateringar av drivrutiner som krävs för ditt system. Innan du
installerar en uppdatering, skapar SupportAssist automatiskt en återställningspunkt. Du kan använda en återställningspunkt om du vill
avinstallera uppdateringen och återskapa systemet till ett tidigare läge. SupportAssist kan bara lagra tre återställningspunkter åt gången.
När en ny återställningspunkt skapas, tas den äldsta återställningspunkten bort automatiskt.
OBS
: Om du installerar en nyare version av BIOS som nns tillgänglig för ditt system, kan du inte avinstallera uppdateringen.
OBS: Som standard är inställningen för att skapa återställningspunkt inaktiverad i Windows operativsystem. Om du vill att
SupportAssist ska skapa en återställningspunkt, måste du aktivera inställningarna för att skapa en återställningspunkt i Windows.
5
Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler 15
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på .
2 I rutan Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler klickar du på Kör nu.
Om det nns några uppdateringar tillgängliga för ditt system visas uppdateringstypen och antalet tillgängliga uppdateringar i rutan
Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler.
OBS: Meddelandet i rutan beror på hur allvarlig uppdateringen är. Mer information om vilken typ av meddelanden
som visas på rutan nns i Meddelanden om rutan Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler.
Om SupportAssist inte kan identiera uppdateringar som nns tillgängliga för ditt system visas det ett lämpligt meddelande.
3 Klicka på Uppdatera nu.
Sidan för drivrutiner visas.
OBS: Som standard är alla uppdateringar markerade. Du kan granska listan och rensa de uppdateringar som du inte vill
installera.
4 Klicka på Installera.
För uppdateringar som installeras automatiskt visas en och Klar i kolumnen Status.
Om uppdateringen måste installeras manuellt, visas länken Installera i kolumnenStatus när nedladdningen har slutförts.
Uppdateringen kan installeras genom att klicka på länken Installera.
OBS: Du måste kanske starta om systemet för att slutföra installationen av vissa drivrutiner.
OBS: Om hämtning av en uppdatering pågår kan du klicka på för att avbryta hämtningen. Du kan inte avbryta en
uppdatering medan installationen pågår.
5 Om en uppdatering kräver omstart följer du dessa steg:
a Klicka på Starta om nu för att omedelbart starta om systemet.
SupportAssist uppmanar dig att spara dina ler och avsluta alla program innan du startar om.
b Klicka på Starta om att slutföra installationen.
6 Klicka på Slutför.
Hemsidan visas. Antalet drivrutiner som installerats visas på hemsidan.
Avinstallera drivrutinuppdateringar
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
Om du stöter på problem med systemet efter att du har uppdaterat en drivrutin kan du avinstallera uppdateringen och återskapa systemet
till dess tidigare tillstånd.
Steg
1 Öppna SupportAssist och klicka på iken Historik.
2 På sidan Historik klickar du på länken Återställ system.
Ett meddelande visas som talar om att systemet kommer att återställas till det läge det befann sig i när återställningspunkten
skapades.
3 Klicka på Återställ.
Systemet startar om och uppdateringen har avinstallerats.
Meddelanden om rutan Hämta drivrutiner och
hämtningsbara ler
I följande tabell beskrivs de olika statusmeddelanden som visas i rutan Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler:
16
Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler
Tabell 5. Meddelanderutor för Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler
Uppdateringsikon Rutikon Uppdateringstyp Beskrivning
Ingen ikon visas.
Meddelandet Ingen
tillgänglig visas.
Valfri eller ingen uppdatering
tillgänglig
Ingen uppdatering eller valfri
uppdatering nns tillgänglig.
Rekommenderas Endast rekommenderade typer av
uppdateringar är tillgängliga.
Brådskande Endast brådskande eller era typer av
uppdateringar är tillgängliga.
Hämta drivrutiner och hämtningsbara ler 17
Felsökning av vanliga problem
Felsökningssidan har steg-för-steg-anvisningar som hjälper dig lösa vanliga problem själv utan hjälp från Dells tekniska support. På
Felsökning-sidan har du också tillgång till vägledningsvideor för vanliga problem med maskinvaror, programvaror och operativsystem.
OBS: Beroende på inställningar som valts av IT-administratören kan du komma åt länkar som är aktiverade på sidan Felsökning.
Om ett maskinvaruproblem upptäcks vid en genomsökning eller om ett supportärende skapas för ett maskinvaruproblem, inaktiveras
följande länkar på sidan Felsökning:
Jag vill kontrollera en specik maskinvarukomponent
Jag vill söka hela min PC
Min PC slutade svara eller startade om på ett oväntat sätt. (Jag tror att det var ett ”Blåskärm” fel.)
Om du loggar in till ditt system med icke-administratörs behörigheter kan du bara använda följande länkar och länkarna i avsnittet
Instruktionsvideor:
Jag vill kontrollera en specik maskinvarukomponent
Jag vill söka hela min PC
Felsök blåskärmsfel
Ibland kan systemet starta om automatiskt eller sluta att reagera och en blå skärm visas. Detta kallas ett blåskärmsfel. Den blå
kraschskärmen visas när vissa verksamhetskritiska data i systemet har skadats, ett maskinvarufel har upptäckts eller ett problem i systemet
har upptäckts och systemet behöver startas om omedelbart.
Förutsättning
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Om denna uppgift
Åtgärda ett blåskärmsfel genom att köra SupportAssist-genomsökningar och -optimering.
Steg
1 Öppna SupportAssist.
2 Klicka på ikenFelsökningoch klicka på Min dator slutade svara eller startade oväntat om. (Jag ck ett blåskärmsfel.).
3 Klicka på Åtgärda nu.
Hemsidan visas och genomsökning av systemet initieras. När genomsökningen är klar visas något av följande:
Om inget problem upptäcks, och det inte nns några uppdateringar, visas det ett lämpligt meddelande på varje ruta. På hemsidan
visas hur mycket hårddiskutrymme som återskapats, och antal virus eller skadliga program som tagits bort.
Om drivrutinuppdateringar upptäcks under sökningen visas uppdateringstypen och antalet uppdateringar i rutan Hämta drivrutiner
och hämtningsbara ler. Anvisningar om hur uppdateringar för drivrutiner installeras nns i Installera drivrutinuppdateringar.
Om ett problem med maskinvara upptäcks och du måste skapa ett supportärende, så skapas detta automatiskt och sidan med
problemöversikt visas.
Om ett problem upptäcks och det inte kräver att du skapar ett supportärende, visas problemrubriken ovanför rutorna och ett
meddelande visas i rutan Genomsök maskinvara när alla genomsökningar är klara.
OBS
: Typen av meddelande beror på hur allvarligt maskinvaruproblemet är. Information om vilka typer av
meddelanden som visas av SupportAssist nns i Meddelanden. Klicka på Hoppa över om du vill dölja
meddelandet.
Om potentiellt oönskade program (Potentially Unwanted Programs) upptäcks visas det ett meddelande på Ta bort virus och
skadlig programvara-rutan. Anvisningar för att ta bort PUP-program nns i Ta bort potentiellt oönskade program.
6
18 Felsökning av vanliga problem
Historiköversikt
På sidan Historik nns information om SupportAssist-aktiviteter som har utförts på systemet i kronologisk ordning. Aktiviteterna som listas
omfattar programvaruoptimeringar, felsökningsuppgifter, uppdateringar av drivrutiner, maskinvarusökningar, och så vidare.
I listan Välj historikvy väljer du aktivitetstyp för att visa uppgifter om den specika aktivitetstypen.
Som standard visas de aktiviteter som utförts under innevarande vecka. Klicka på Dag eller Månad för att visa vilka aktiviteter som har
utförts en viss dag eller under månaden. En sammanfattning av antalet installerade uppdateringar av drivrutiner, återskapat
hårddiskutrymme och upptäckta virus eller skadliga program visas ovanför tidslinjen.
OBS: På sidan Historik visas uppgifter om de aktiviteter och händelser som har utförts under de senaste 90 dagarna.
Om du stöter på problem med systemet efter att du har uppdaterat en drivrutin kan du klicka på Återställ systemet för att avinstallera
uppdateringen och återskapa systemet till dess tidigare tillstånd. Anvisningar om hur uppdateringar för drivrutiner avinstalleras nns i
Avinstallera drivrutinuppdateringar.
7
Historiköversikt 19
Få support
Få support-sidan kan du komma åt tillgängliga hjälp- och supportalternativ för ditt system. Hjälp- och supportalternativ som du kan
komma åt är beroende av serviceplanen för ditt system och din region. Om internetanslutning inte är tillgänglig visas telefonnummer till Dells
tekniska support för din region.
OBS: Sidan Få support visas bara om du har administratörsbehörighet för systemet.
I följande tabell beskrivs hjälp- och supportfunktionerna som visas på Få support-sidan:
Tabell 6. Få support-sidan
Funktionen Beskrivning
Starta DellConnect-session Du kan låta en medarbetare på teknisk support få fjärråtkomst till ditt
system för att felsöka och lösa problem. Information om DellConnect
nns i Starta DellConnect-session.
Skicka ler till teknisk support Skicka ler till Dells tekniska support och beskriv problem på ditt
system eller skicka de ler som begärs av en medarbetare på teknisk
support.
OBS: Den maximala storleken på len som kan skickas är 4
MB.
Anvisningar om hur ler skickas nns i Skicka loggler till Dells tekniska
support.
Ladda upp loggl Om medarbetaren på teknisk support begär loggl för systemaktivitet
ska den skickas till Dells tekniska support. Anvisningar om hur loggler
skickas nns i Skicka loggler till Dells tekniska support.
Ägarhandbok Läs och hämta handböcker som är tillgängliga för ditt system.
Garantiinformation Visa garantiinformation för ditt system.
Communityns supportforum Kom åt ämnen som diskuteras i SupportAssist-forumet.
Ämnen:
Starta DellConnect-session
Skicka ler till Dells tekniska support
Skicka loggler till Dells tekniska support
Starta DellConnect-session
Förutsättningar
Du måste ha administratörsbehörighet på systemet.
Se till att en DellConnect-session har initierats av medarbetarna i Dells tekniska support.
Om denna uppgift
Under vissa förhållanden behöver medarbetaren i Dells tekniska support använda sig av fjärråtkomst till ditt system för att felsöka och lösa
problemet. I sådana fall kan du tillåta fjärråtkomst till ditt system för medarbetaren i Dells tekniska support med hjälp av DellConnect.
8
20 Få support
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Dell SupportAssist for Home PCs Användarguide

Typ
Användarguide