Allmän säkerhetsinformation
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
Vid installation av navet på ramen tillse att du sätter in rätt spärrbrickor på
●
vänster och höger sida, och dra åt navmuttrarna med det specifi cerade
effektiva vridmomentet.
Om spärrbrickor endast installeras på ena sidan så kommer du inte att kunna
dra fast navmuttrarna ordentligt, spärrbrickan kan falla ut, vilket kan förorsaka
att navaxeln och kassettknuten roterar. Detta kan resultera i att styrstången
plötsligt dras av vajern och är extremt farligt eftersom allvarlig olycka kan bli
resultatet.
●
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före installation av delar. Om
lösa, slitna eller skadade delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano originaldelar används.
Bulten på navhöljet används för att byta olja. Lossa aldrig denna bult förutom
●
för att byta olja. Det kan orsaka läckage och att olja skvätter ut.
Se till att installera rotorns mellanläggsbricka innan du monterar skivrotorn.
●
Om detta inte görs kan skivrotorn lossna och orsaka onormalt ljud eller
bromsfel.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen
●
sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till
allvarliga skador.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem
●
på en lämplig plats för senare användning.
OBSERVERA:
Använd 3-kors- eller 4-kors-ekringsmetoden för att montera ihop ett hjul, men
●
inte radiell ekring.
Felaktig montering kan skada ekrarna eller hjulet eller orsaka onormalt ljud
när bromsen används.
Du kan växla medan du trampar med pedalerna, men i vissa sällsynta fall kan
●
det hända att hakarna och kransen inne i navet avger vissa ljud senare, som
är normalt vid en växling.
Det 11-växlade navet har en inbyggd mekanism för att underlätta växling.
●
Oljud eller vibrationer kan alstras när denna mekanism arbetar under växling.
Dessutom kan växlingskänslan ändras i enlighet med drevläget vid växlingen.
Oljud kan också alstras om vevarmarna vrids bakåt eller om cykeln rullas
bakåt i drevlägena 7 – 11.
Detta är ett normalt resultat av strukturen för den invändiga
växlingsmekanismen och inte något tecken på att fel har uppstått.
Kassettknuten CJ-S700 skall användas med dreven från 18T till 23T.
●
Om du använder kedjesträckaren CT-S500 skall du använda specialdrevet
●
CS-S500 18T eller 20T med kedjeskydd. Använd ingen annan typ av drev; då
kan kedjan falla av drevet.
Det rekommenderas att den främre kedjeringens utväxling ställs in på ungefär
●
1,9.
Exempel: F34T – R18T, F39T – R20T, F45T – R23T
För att behålla enhetens prestanda rekommenderas att underhåll såsom
●
internt oljebyte utförs i den butik där du köpte den eller hos en professionell
verkstad efter att du åkt totalt 1 000 km sedan du började använda den och
därefter vartannat år (varje 5 000 km om du åker ofta).
SG-S700 Oil och underhållssats TL-S703 måste också användas vid
underhåll.
För oljeunderhåll vänligen titta i instruktionsboken för TL-S703 för vidare
instruktioner.
För att installera den högra sidopackningen använd TL-S704.
Om SG-S700 Oil inte används kan det orsaka problem såsom oljeläckage, fel
på den inre mekanismen etc.
Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och
●
därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett
neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt
att förlänga drevens och kedjans livslängd.
Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
●
dreven och kedjan.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett resultat
●
av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och inställning, var god kontakta
●
din återförsäljare.
Montera inte isär navet själv. Om det är nödvändigt att plocka isär det,
●
kontakta butiken där du köpte det.
SI-37R0A-002
SG-S700
Nav för Inter-11 skivbroms
CS-S500
Drev med kedjeskydd
CJ-S700
Kassettknut
Anvisningar för teknisk service
Var noga med att läsa igenom dessa anvisningar för teknisk service tillsammans
med anvisningarna för teknisk service för bromshandtaget och växelreglaget
före användning.
SI-37R0A-002-03
Installation av drevet CS-S500
med kedjeskydd
Installera kedjeskyddet på den högra sidans dammkåpa
1.
för navhuset och installera därefter den högra sidans
dammkåpa D på drivenheten.
Högra sidans dammkåpa
Kedjeskydd
Högra sidans dammkåpa D
Drivenhet
Högra sidans
dammkåpa D
Kedjeskydd
Lägg märke
till riktningen
Installera drevet CS-S500 på drivenheten på höger sida
2.
av navhuset med skyddsplattan vänd utåt och lås fast
den på plats med låsringen.
Låsring
Skyddsplatta Drevet CS-S500
Drivenhet
Installation av kassettknuten på
navet
Installera drivenhetens kåpa på drivenheten till höger
1.
om navhuset.
Drivenhetens kåpa
Drivenhetens kåpa
Drivenhet
Lägg märke
till riktningen
Vrid kassettknutens ledare i den riktning som pilen på
2.
bilden visar, för att passa in de röda märkena
●
på
ledaren och på fästet. När kassettknuten har passats
in, skall du montera den så att det röda märket
●
på
kassettknuten passas in mot det röda märket
●
på
höger sida av navhuset.
Höger sida av
navhuset.
Kassettknut
Passa in de
röda märkena
●
mot
varandra vid
monteringen.
Passa in de
röda märkena
●
mot
varandra vid
monteringen.
Bör vara i linje
Ledare
Fäste
Fäst nu kassettknuten vid navet med kassettknutens
3.
låsring. Vid monteringen av kassettknutens låsring,
skall du passa in det gula märket
●
mot det gula
märket
●
på kassettknutens ledare, och därefter vrida
kassettknutens låsring 45° medurs.
LOC
K
L
O
C
K
Vrid 45°
Kassettknutens låsring
Kassettknutens ledare
Kassettknutens låsring
Passa in de gula
märkena
●
mot
varandra vid
monteringen.
Passa in kassettknutens
fäste ordentligt.
Montering av rotorn
Rotor
TL-LR10
Rotorns monteringsring
Rotorns mellanläggsbricka
Effektivt vridmoment:
40 N•m {400 kgf•cm}
Installation av navet på ramen
Metoden för installation av navet på ramen är
densamma vare sig kedjesträckaren används eller ej.
Lågg på kedjan på drevet och sätt sedan in navaxeln i
1.
växelöronen.
När kedjesträckaren inte används
Navaxel
Växelöra
När kedjesträckaren används
Vid användning av kedjesträckaren, var noga med
att läsa igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
kedjesträckarna (CT-S500/CT-S510).
Kedjesträckare
Navaxel
Växelöra
Mellanläggsbricka
(endast höger sida)
Fäste för CT-S510
Kedjestag
Armens fästbult
Spår i växelöra
Kassettknut
Spärrbricka (8L)
Placera spärrbrickorna på höger och vänster sida av
2.
navaxeln. Vrid nu kassettknuten så att de utstickande
delarna på spärrbrickorna passar in i spåren på
växelöronen och kassettknuten följer insidan av
kedjestaget.
7
R
Använd en spärrbricka som överensstämmer med
●
utformningen av växelöronen. Olika spärrbrickor
används på vänster och höger sida.
Växelöra
Spärrbricka
Märke/Färg
Storlek
Höger Vänster
Standard
5R/Gul 5L/Brun θ
<
=
20°
7R/Svart 7L/Grå θ
<
=
38°
Bakvänd 6R/Silver 6L/Vit θ = 0°
Bakvänd
(Heltäckande kedjeskydd)
5R/Gul 5L/Brun θ = 0°
Lodrät 8R/Blå 8L/Grön θ = 60°- 90°
7R
Märke
De utstickande delarna bör sitta på växelöronens
●
sida.
Installera spärrbrickorna så att de utstickande
●
delarna sitter säkert i spåren i växelöronen på
endera sidan av navaxeln.
Spärrbricka (vänster)
Kassettknut
Spår i växelöra
Spärrbricka (höger)
Kedjestag
Spänn kedjan och fäst hjulet vid ramen med
3.
kåpmuttrarna.
Kåpmutter
Spärrbricka
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N•m
{300 – 450 kgf•cm}
* Bruksanvisningar på andra språk fi nns på:
http://techdocs.shimano.com
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Jestering av kassettknuten
Ställ växelhandtaget från
1.
11
till
6
.
Kontrollera för att tillse att de gula inställningslinjerna
på kassettknutens fäste och rulle är i linje med varann i
detta ögonblick.
De gula inställningslijerna
Ställ på
6
De gula inställningslinjerna på kassettknuten sitter
på två ställen. Använd de som är lättast att se.
När cykeln står upp
Skall vara rakt
Kassettknutens
ledare
Kassettknutens fäste
När cykeln är upp och ner
Skall vara rakt
Kassettknutens
ledare
Kassettknutens fäste
Om de gula inställningslinjerna inte står i linje
med varann, vrid vajerns justeringsbult på
växelhandtaget för att sätta inställningslinjerna i linje
med varann. När detta är gjort, fl ytta växelhandtaget
en gång från
6
till
11
och sedan tillbaka till
6
. Kontrollera sedan för att tillse att de gula
inställningslinjerna står i linje med varann.
Vajerns justeringsbult
Efter justering av kassettknuten, skär bort överbliven
2.
innervajer och installera den inre ändkåpan. Efter att
ha monterat det inre locket, böj innervajern utåt (mot
ramänden) för att förhindra att den kommer i kontakt
med kedjan.
Inre ändkåpa
25 - 30 mm