Allmän säkerhetsinformation
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
● Ta ut, och läs noggrant
bruksanvisningen före installation av
delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada
för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast
genuina Shimano originaldelar används.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar ●
om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga skador:
Minska kraften på pedalerna när du växlar.
Om du försöker växla medan du trycker
kraftigt på pedalerna så kan det hända att
dina fötter halkar av pedalerna och cykeln
ramlar omkull, vilket kan resultera i allvarlig
personskada.
OBSERVERA:
Kassettknuten CJ-S700 skall användas ●
med dreven från 18T till 23T.
Om du använder kedjesträckaren
CT-S500 skall du använda specialdrevet
CS-S500 18T eller 20T med kedjeskydd.
Använd ingen annan typ av drev; då kan
kedjan falla av drevet.
Vid smörjning av kedjan eller kransarna ●
skall du vara försiktig så att ingen
olja hamnar på gummibälgen eller på
kassettknutens gummiskydd.
Delar garanteras inte mot normal ●
förslitning eller försämring som ett resultat
av normal användning.
SI-6TV0A-001
SL-S700
CJ-S700
Växelhandtag
Kassettknut
Anvisningar för teknisk service
Var noga med att läsa igenom dessa
anvisningar för teknisk service tillsammans
med anvisningarna för teknisk service
beträffande navet SG-S700 före användning.
Använda växelspaken för att
växla
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör
snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen
frigörs omedelbart när ett reglage trycks in.
Reglagen har också mekanismerna 2-WAY
RELEASE och MULTI RELEASE, så att du nu
kan växla två steg med en enda manövrering,
endera genom att trycka in eller dra ut
reglaget.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till
utgångsläget, när det släpps efter en växling.
För att växla till en lägre växel
(Reglage A)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera
reglagets intryckning. Tryck in reglaget till läge (1)
för att växla endast ett steg, eller tryck in reglaget
till läge (2) för att växla två steg. På detta sätt kan
du maximalt växla två steg.
Utgångsläge för reglage (A)
1611
SI-6TV0A-001-03
Att koppla ur växelvajern när du
tar bort bakhjulet från ramen.
Koppla loss växelvajern från kassettknuten
när du tar bort bakhjulet från ramen.
Kassettknut
Ställ växelhandtaget på
1.
11
.
Ställ på
11
Tryck spaken på ledaren medsols för att
2.
lossa innervajern. I de följande stegen 3
och 4, fortsätt arbetet i detta läge.
Vrid ledaren.
Ledarens
spak
Dra ut det yttre höljets hållare från det yttre
3.
höljets hållarsektion på kassettknuten.
Ta bort innervajern med gummibälgarna
från fästets springa. Var försiktig så att
gummibälgarna inte skadas.
1
2
Fäste
Gummibälg
Det yttre höljets
hållarsektion
Springa
Ytterhöljets hållare
Ta bort från springan.
Dra ut det yttre
höljets hållare från
det yttre höljets
hållarsektion.
Ta bort innervajerns låsbultenhet från
4.
kassettknutens ledare.
Innervajerns låsbultenhet
Kassettknutens ledare
Observera:
Om du använder vajern igen, se stegen 9
till 12 under "Installation av växelvajer".
För att växla till en högre växel
(Reglage B)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera
reglagets intryckning. Tryck in reglaget till läge (1)
för att växla endast ett steg, eller tryck in reglaget
till läge (2) för att växla två steg. På detta sätt kan
du maximalt växla två steg.
1611
●2-WAY RELEASE
●MULTI RELEASE
Utgångsläge för reglage (B)
Installation av växelhandtag
Installera växelhandtaget på det sätt som bilden
visar.
Använd ett handtagsgrepp med en maximal
ytterdiameter på 34 mm.
Dra åt
1
3
2
4 mm insexnyckel Handtag till styret
22,2mm
34mm
eller
mindre
Styre
Klämmbult
Effektivt vridmoment:
4,5 – 6,5 N·m {45 – 65 kgf·cm}
Utbyte och ihopsättning av
indikatorenheten
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras
vid borttagning och utbyte av indikatorenheten.
■ Borttagning
Tryck in spak B 10 gånger eller mer för att
1.
sätta den i läge
11
.
Lossa och tag bort de 3 låsskruvarna för
2.
skyddet som håller fast indikatorenheten.
Tag bort indikatorenheten på det sätt som
3.
bilden visar.
Spak B
Indikatorenhet
Låsskruvar för skyddet
Låsskruvar för
sk
ddet
■ Installation
Kontrollera att indikatorns nål fi nns på
4.
vänster sida (läge
11
) och installera därefter
indikatorenheten så att den är vänd rakt
uppåt. Se nu till att huvudaxeln är installerad i
kamenhetens hål och att stiftet på kamenheten
är installerad i trissans hål, för sedan in
indikatorskaftet som sticker fram från botten av
indikatorenheten i kamenhetens spår.
Kamenhetens
hål
Huvudaxel
Indikatorskaft
Trissans hål
Kamenhetens
spår (läge
11
)
Kamenhetens stift
Indikatorenhet
Installation av växelvajer
Använd en växelvajer med en inre
vajertrumma.
Vajer med en innervajertrumma:
OT-SP41/SP40 (4 mm dia.)
Ställ växelhandtaget på
1.
11
.
Ställ på
11
■ Växelhandtagssidan
Lossa och tag bort vajerändans
2.
fasthållningskåpa.
Vajerändans fasthållningskåpa
För in innervajern i hålet i trissan och
3.
drag den därefter genom hålet i vajerns
justeringsbult. Dra därefter innervajern så
att innervajerns trumma passas in i hålet i
trissan.
Hål i vajerns
justeringsbult
Trissans hål
Innervajerns
trumma
Hål i trissan
Skruva in vajerändans fasthållningskåpa på
4.
det sätt som bilden visar tills det tar stopp.
Om den vrids längre, kommer skruvgängan i
skyddet att skadas.
Dessutom kan skyddet stukas, vilket kan bli
ett hinder mellan skyddet och spak A och då
kanske spak A inte kan manövreras korrekt.
Om spak A inte kan återvända korrekt, skall
du lossa vajerändans fasthållningskåpa en
aning så att det blir ett gap mellan spak A
och skyddet. Kontrollera därefter att detta
förbättrar återgången av spak A.
Spak A
Skydd
Vajerändans fasthållningskåpa
Effektivt vridmoment:
0,3 – 0,5 N·m {3 – 5 kgf·cm}
Dra innervajern genom ytterhöljet OT-SP41/
5.
SP40 in genom änden med plastkåpan.
luminiumkåpa Plastkåpa
(Spaksidan)
Om du vill klippa av ytterhöljet, klipp nära
änden med plastkåpan medan kåpan sitter
på. Runda sedan av änden och sätt fast
plastkåpan.
Plastkåpa
Ta bort plastkåpan
Sätt fast plastkåpan
Runda av änden
■ Kassettknutenssidan
Installera gummiskyddet och gummibälgen
6.
på ytterhöljets hållare.
Ytterhöljets hållare Gummiskydd
Gummibälg
Torka bort allt fett som kan fi nnas på
7.
innervajern och drag därefter innervajern
genom gummibälgen.
Därefter skall du sätta in ytterhöljet i
gummiskyddet och sätta in det i ytterhöljets
hållare.
Använd en ny innervajer. Använd inte en vajer,
vars ända har skurits bort.
Var försiktig med innervajerns ända
OK Inte OK Inte OK
1) Sätt in innervajern medan du håller i
gummibälgens ända. Var försiktig så att du vid
detta tillfälle inte tränger igenom gummibälgen
med innervajerns ända.
Gummibälgens ända Innervajer
2) Skjut gummibälgen på innervajern.
Gummibälg
3) Tryck mot ytterhöljet så att det är i säker
kontakt med dess hållare.
Innervajer
Gummibälg Gummiskydd
Ytterhöljets hållare
Ytterhölje
Efter att ha sett till att änden på ytterhöljet
8.
sitter ordentligt fast i växelreglagets
justeringsbult för vajern, fäst innervajerns
låsbultenhet på innervajern.
Det rekommenderas att det speciella
verktyget TL-S700 används när innervajerns
fästbultenhet monteras.
Innervajerns låsbultenhet
Observera: Denna fästbult för innervajern
är endast avsedd för CJ-S700.
7-stegs och 8-stegs
fästbultenheter kan inte
användas.
Innervajerns låsmulter
Innervajerns låsbricka
(svart)
Innervajerns låsbult
(svart)
184 mm
75 mm eller mindre
Passa innervajern genom hålet.
Dra i innervajern medan du fäster
innervajerns låsbultenhet.
10mm
Effektivt vridmoment:
3,5 – 5,5 N·m {35 – 55 kgf·cm}
Vrid ledarens spak medsols.
9.
I de följande stegen 10 och 12, fortsätt
arbetet i detta läge.
Vrid ledaren.
Ledarens spak
För vajern runt kassettknutens ledare och
10.
håll den så att innervajerns låsmutter sitter
utåt (mot ramänden), och dra sedan över
den platta delen av innervajerns låsbricka in
i ledarens hål.
Innervajerns låsmutter
Ledare
De platta delarna av
innervajerns låsbricka
Hål i ledaren
Vrid vajern 60° medurs och fäst den sedan
11.
i haken.
rid vajern
60 grader
Hake
Fäst innervajern i ledaren så som visas
12.
på bilden, dra den del av innervajern där
gummibälgarna är fästa genom springan i
kassettknutens fäste, och stoppa sedan in
det yttre höljets hållare ordentligt i det yttre
höljets hållarsektion. Var försiktig så att du
inte skadar gummibälgen vid detta tillfälle.
1
2
Det yttre höljets hållarsektion
Gummiskydd
Gummibälg
Springa
Sätt in
gummibälgen i
springan
Sätt dit
ytterhöljets
hållare
Ytterhöljets
hållare
Innervajer
Ledare
Fäste
Observera:
Kontrollera att innervajern sitter rätt inuti
ledarguide.
GuideGuide
OK Inte OK
Fäst vajern vid ramen med ytterhöljets band.
13.
Ytterhöljets band
Jestering av kassettknuten
Ställ växelhandtaget från
1.
11
till
6
.
Kontrollera för att tillse att de gula
inställningslinjerna på kassettknutens
fäste och rulle är i linje med varann i detta
ögonblick.
De gula inställningslijerna
De gula inställningslinjerna på kassettknuten
sitter på två ställen. Använd de som är lättast
att se.
När cykeln står upp
Kassettknutens
ledare
Kassettknutens
fäste
Skall vara rakt
När cykeln är upp och ner
Kassettknutens
ledare
Kassettknutens
fäste
Skall vara rakt
Om de gula inställningslinjerna inte står i linje
med varandra, vrid vajerns justeringsbult
på växelhandtaget för att sätta de gula
inställningslinjerna i linje med varandra.
När detta är gjort, fl ytta växelhandtaget en
gång från
6
till
11
och sedan tillbaka till
6
. Kontrollera sedan för att tillse att de gula
inställningslinjerna står i linje med varann.
Vajerns justeringsbult
Efter justering av kassettknuten, skär bort
2.
överbliven innervajer och installera den inre
ändkåpan.
Efter att ha monterat det inre locket, böj
innervajern utåt (mot ramänden) för att
förhindra att den kommer i kontakt med
kedjan.
25 – 30 mm
Inre ändkåpa
* Bruksanvisningar på andra språk fi nns på:
http://techdocs.shimano.com
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Lås fast indikatorenheten med de 3
5.
låsskruvarna för skyddet.
Effektivt vridmoment:
0,3 – 0,5 N·m {3 – 5 kgf·cm}
Tryck in spak A och spak B och kontrollera
6.
deras funktion. Om de inte fungerar korrekt,
skall du åter installera indikatorenheten
medan du är särskilt uppmärksam på steg
4. här ovan.
Tag inte isär indikatorenheten eller
växelhandtagets enhet. Om du tar isär dem
kan felfunktioner uppstå.