Allmän säkerhetsinformation
OBSERVERA:
Du kan växla medan du trampar med pedalerna, men i vissa sällsynta fall
kan det hända att hakarna och kransen inne i navet avger vissa oljud
senare, som är normalt vid en växling.
Det 8-växlade navet har en inbyggd mekanism för att underlätta växling.
Oljud eller vibrationer kan alstras när denna mekanism arbetar under
växling. Dessutom kan växlingskänslan ändras i enlighet med drevläget
vid växlingen.
Oljud kan också alstras om vevarmarna vrids bakåt eller om cykeln rullas
bakåt i drevlägena 5, 6, 7 eller 8.
Detta är ett normalt resultat av strukturen för den invändiga
växlingsmekanismen och inte något tecken på att fel har uppstått.
Kassettknuten CJ-8S20 skall användas med dreven från 16T till 23T.
Vi rekommenderar att du arrangerar kedjedreven så att
utväxlingsförhållandena mellan blir ca. 2,1.
Exempel: Fram 36T – Bak 16T, Fram 38T – Bak 18T,
Fram 46T – Bak 22T
För att bibehålla normala prestanda rekommenderar vi att du ber affären
där du köpte cykeln eller närmaste Pro shop att utföra underhållsarbeten
som t.ex. infettning av det invändiga navet ca. vartannat år från den
tidpunkt när du började använda cykeln (eller ca. varje 5.000 km om
cykeln används mycket ofta). Dessutom rekommenderar vi att du
använder Shimanos fett eller smörjsats för invändiga nav vid underhåll.
Om specialfettet eller smörjsatsen inte används kan problem uppstå, t.ex.
att växlingen inte arbetar korrekt.
Det invändiga navet är inte helt vattentätt. Undvik att använda navet på
platser där vatten kan tränga in i det och använd inte högtryckssprayat
vatten för att rengöra navet. Annars kan den invändiga mekanismen
rosta.
Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och
därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med
ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett
effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du
byta ut dreven och kedjan.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett
resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och inställning, var god
kontakta din återförsäljare.
Tag inte isär navet. Om du tror att det är nödvändigt att ta isär navet,
skall du kontakta affären där du köpte det.
Vid installation av navet på ramen tillse att du sätter in rätt spärrbrickor
på vänster och höger sida, och dra åt navmuttrarna med det
specificerade effektiva vridmomentet. Om spärrbrickor endast installeras
på ena sidan så kommer du inte att kunna dra fast navmuttrarna
ordentligt, spärrbrickan kan falla ut, vilket kan förorsaka att navaxeln och
kassettknuten roterar. Detta kan resultera i att styrstången plötsligt dras
av vajern och är extremt farligt eftersom allvarlig olycka kan bli resultatet.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före installation av delar.
Om lösa, slitna eller skadade delar används kan det förorsaka
personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano originaldelar
används.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om
hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta
kan leda till allvarliga skador.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara
dem på en lämplig plats för senare användning.
Anvisningar för teknisk service
Se till att du läser Anvisningarna för teknisk service tillsammans med de
instruktioner som medföljer Inter-M bromsen och Inter-8 växelreglaget
innan du börjar använda utrustningen.
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Kassettknut
Spår i växelöra
Kedjestag
Spärrbricka
(höger)
Installation av drevet på navet
Placera spärrbrickorna på höger och vänster sida av
navaxeln. Vrid i detta ögonblick kassettknuten så att de
utstickande delarna på spärrbrickorna passar in i spåren
på växelöronen. Om detta är gjort kan kassettknuten
installeras så att den är nästan parallell med kedjestaget.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Vänster
Växelöra
Spärrbricka
Bakvänd
Standard
5R/ Gul
6R/Silver
5L / Brun
6L / Vit
Märke/Färg
Storlek
Höger
7R/Svart 7L / Grå
Bakvänd
Heltäckande
kedjeskydd
5R/ Gul
= 0
= 0
5L / Brun
7R
De utstickande delarna bör sitta
på växelöronens sida.
Installera spärrbrickorna så att de utstickande
delarna sitter säkert i spåren i växelöronen på
endera sidan av navaxeln.
Använd en spärrbricka som överensstämmer
med utformningen av växelöronen. Olika
spärrbrickor används på vänster och höger sida.
Märke
Lodrät
8R/ Blå
8L / Grön
20
38
2.
= 60 – 90
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
CJ-8S20
JAPAN
Höger sida av
navhuset.
Kassettknutens låsring
Kassettknutens ledare
Passa in de gula
märkena mot
varandra vid
monteringen.
Vrid kassettknutens ledare i den riktning som pilen på
bilden visar, för att passa in de röda märkena på
ledaren och på fästet. När kassettknuten har passats in,
skall du montera den så att det röda märket på
kassettknuten passas in mot det röda märket på
höger sida av navhuset.
Ledare
Fäste
Kassettknut
Bör vara i linje
Fäst nu kassettknuten vid navet med kassettknutens
låsring. Vid monteringen av kassettknutens låsring, skall
du passa in det gula märket mot det gula märket på
kassettknutens ledare, och därefter vrida kassettknutens
låsring 45
°
medurs.
Passa in kassettknutens
fäste ordentligt.
Vrid 45
°
Passa in de
röda märkena
mot
varandra vid
monteringen.
Passa in de
röda märkena
mot
varandra vid
monteringen.
2.
3.
Installera drivenhetens kåpa på drivenheten till höger
om navhuset.
Lägg märke
till riktningen
Installation av kassettknuten på
navet
1.
Drivenhetens
kåpa
Drivenhet
Placera högra sidans dammkåpa C eller B på drivenheten
på höger sida om navhuset. Installera därefter drevet och
lås det på plats med fjäderringen.
Fjäderring
Drev
Installera drivenhetens
kåpa på denna plats.
Kassettknutens
låsring
Passa in räfflorna på navhuset mot räfflorna på Inter-M
bromsen och drag därefter tillfälligt fast bromsenhetens
låsmutter.
Installation av Inter-M bromsen
på navhuset
Navhus
Inter-M broms
Se Anvisningarna för teknisk service för Inter-M
bromsen för ytterligare upplysningar om installationen
av Inter-M bromsen.
Passa in räfflorna.
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Installation av navet på ramen
Navaxel
Växelöra
1.
Lågg på kedjan
på drevet och sätt
sedan in navaxeln
i växelöronen.
Spärrbricka (vänster)
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
6R
Observera:
Spärrbricka
Bricka
Kåpmutter
Bärstag
Stänkstag
3.
Vid installation av del såsom ett stänkstag på
navaxeln, installera enligt turordningen i
illustrationen nedan.
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
Spärrbricka
Kåpmutter
Spänn kedjan och fäst hjulet vid ramen med
kåpmuttrarna.
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Kassettknutens
ledare
Kassettknutens
ledare
Skall vara rakt
Skall vara rakt
De gula inställningslinjerna på kassettknuten sitter
på två ställen. Använd de som är lättast att se.
Kassettknutens fäste
Kassettknutens fäste
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
De gula inställningslinjerna
15 – 20 mm
Inre ändkåpa
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Justering av kassettknuten
Flytta växelreglaget från till .
Kontrollera för att tillse att de gula inställningslinjerna på
kassettknutens fäste och rulle är i linje med varann i
detta ögonblick.
1.
Efter justering av kassettknuten, skär bort överbliven
innervajer och installera den inre ändkåpan.
2.
4
4
1
När cykeln står upp
När cykeln är upp och ner
Vajerns justeringsbult
Om de gula inställningslinjerna inte står i linje med
varann, vrid vajerns justeringsbult på växelreglaget
för att sätta inställningslinjerna i linje med varann.
När detta är gjort, flytta växelreglaget en gång från
till och sedan tillbaka till . Kontrollera
sedan för att tillse att de gula inställningslinjerna
står i linje med varann.
Ställ på
4
1 4
Fjäderring
Drev
Drivenhet
A-specifikationer:
Högra sidans dammkåpa A
B-specifikationer:
Högra sidans dammkåpa A
Lägg märke till
riktningen
B-specifikationer:
Högra sidans dammkåpa B
A-specifikationer:
Högra sidans dammkåpa C
För A-specifikationer: Om drevet är av typen 19T eller
mindre för invändig placering eller för specifikationer
för remdrift, kommer högra sidans dammkåpa A i
kontakt med kedjan eller remskivan och då skall
B-specifikationerna användas i stället.
För B-specifikationer: Om drevet är av typen 16T
med tjocka kuggar för invändig placering eller för
specifikationer för remdrift, skall du ta bort högra
sidans dammkåpa B före användning.
Observera:
A
B
Specifikationer
Drev som kan användas
Utvändig
placering
Invändig
placering
16T – 23T
16T – 23T
20T – 23T
– För att undvika allvarliga skador:
VARNING
SI-37J0A-001
SG-8R31
SG-8R36
CJ-8S20
Inter-8 Nav
Kassettknut