CJ-NX10
JAPAN
LOCK
7R
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
Kassettknut
Drivenhet
Anvisningar för teknisk service
Se till att du läser denna bruksanvisning
tillsammans med instruktionerna som följer
med växelhandtaget Inter-7 innan du börjar
använda det.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
– För att undvika
allvarliga skador:
Det är viktigt att tillfullo förstå hur din cykels
bromssystem fungerar. Felaktig användning av
bromssystemet kan resultera i att du förlorar
kontrollen över cykeln eller olycka som skulle
kunna leda till allvarlig personskada. Eftersom
alla cyklar kan komma att reagera lite annorlunda
så ska du se till att du lär dig vilken bromsteknik
som passar just din cykel och hur du ska hantera
den. Detta kan du göra genom att höra med din
återförsäljare och den handbok som följer med
cykeln. Men kanske främst genom att prova att
cykla och bromsa in.
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du
vara noga med att använda en
bromsarmsklämma som överensstämmer med
storleken för kedjestaget och dra fast dessa delar
ordentligt med klämskruven och klämmuttern till
specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning
(självlåsande mutter) för klämmutter.
Vi rekommenderar att du använder Shimano
originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda
en bromsarmsklämma som överensstämmer med
storleken för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller
om klämskruven eller bromsarmsklämman
skadas, kan bromsarmen rotera på kedjestaget
så att styret plötsligt vrids åt sidan, eller att
cykelhjulet låses så att cykeln faller omkull
framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Vid installation av navet på ramen tillse att du
sätter in rätt spärrbrickor på vänster och höger
sida, och dra åt navmuttrarna med det
specificerade effektiva vridmomentet.
Om spärrbrickor endast installeras på ena sidan
så kommer du inte att kunna dra fast
navmuttrarna ordentligt, spärrbrickan kan falla ut,
vilket kan förorsaka att navaxeln och
kassettknuten roterar. Detta kan resultera i att
styrstången plötsligt dras av vajern och är
extremt farligt eftersom allvarlig olycka kan bli
resultatet.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten. Vi rekommenderar varmt att endast
genuina Shimano originaldelar används.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan
du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något
sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan
leda till allvarliga skador.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om
teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
Om bromsarna används mycket kommer
bromstrumman att bli het. Rör aldrig vid
bromstrumman under minst 30 minuter efter att
du slutat cykla.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller
4x. Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte
användas, därför att ekrarna och hjulet kan
skadas vid bromsning och bromsoljud kan
uppstå.
Du kan växla medan du trampar med pedalerna,
men i vissa sällsynta fall kan det hända att
hakarna och kransen inne i navet avger vissa ljud
senare, som är normalt vid en växling.
Om du placerar foten på pedalen och för cykeln
bakåt kommer ett klickande att kännas i pedalen.
Detta är normalt och inte något tecken på
felfunktion.
Kassettknuten CJ-NX10 skall användas med
kransar från 16T till 23T.
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera,
skall du byta ut bromsskorna eller smörja hjulet
med fett.
Sätt inte något fett inne i navet. Då kommer fettet
ut.
Du skall regelbundet tvätta dreven med ett
neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in
dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan
med ett neutralt rengöringsmedel och
efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att
förlänga drevens och kedjans livslängd.
Om kedjan faller av dreven upprepade gånger
under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
OBSERVERA
–
För att undvika
allvarliga skador:
Undvik att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att
invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket
kan förorsaka att bromseffekten minskas. Det
kan också förorsaka att mängden bromsfett inuti
bromsen minskar, vilket kan leda till problem
som till exempel onormal plötslig inbromsning.
Snurra runt hjulet och bekräfta att
frihjulsbromsens bromseffekt är tillräcklig.
Placera häger dammkåpa C på drivenheten på höger sida
om navhuset. Installera därefter kransen och sätt den på
plats med fjäderringen.
Kassettknutens låsring
Fjäderring
Krans
Höger
dammkåpa C
Installation av kassettknuten på
navet
OBSERVERA:
Drivenhet
Kassettknut
Spår i gaffelända
Kedjestag
Spärrbricka
(höger)
Installation av navet på ramen
Installation av kransen på navet
Lågg på kedjan på kransen och sätt sedan in navaxeln i
gaffeländarna.
Navaxel
Gaffelända
De utstickande delarna bör sitta på
gaffeländarnas sida.
Installera spärrbrickorna så att de utstickande
delarna sitter säkert i spåren i gaffeländarna
på endera sidan av navaxeln.
Det finns olika typer av spärrbrickor tillgängliga
med både standardgafflar och bakvända gafflar.
Använd det som passar dina behov.
Placera spärrbrickorna på höger och vänster sida av
navaxeln. Vrid i detta ögonblick kassettknuten så att de
utstickande delarna på spärrbrickorna passar in i spåren
på gaffeländarna. Om detta är gjort kan kassettknuten
installeras så att den är nästan parallell med
kedjestaget.
7R
Märke
Spärrbricka (vänster)
Fäst bromsarmen ordentligt vid kedjestaget med
bromsarmklämman.
Vid installation av bromsarmklämman dra åt
klämmskruven ordentligt medan du håller
klämmuttern med en 10 mm nyckel.
Observera:
Efter installation av bromsarmklämman,
kontrollera att klämmskruven sticker ut ungefär
2 – 3 mm från klämmuttern.
Bromsarm
Klämmutter
Klämmskruv
Klämmutter
Bromsarm
Bromsarmklämman
Klämmskruv
(M6 16 mm)
Spänn kedjan och fäst hjulet vid ramen med
kåpmuttrarna.
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
2 – 3 mm
2.
1.
3.
4.
Innan du börjar använda frihjulsbromsen, skall du
kontrollera att bromsen fungerar på rätt sätt och att hjulet
snurrar jämnt.
5.
2.
1.
Lägg märke
till riktningen
Installera drivenhetens kåpa på drivenheten till höger om
navhuset. Därefter, vrid kassettknutens ledare i pilens
riktning så att det gula märket befinner sig i linje med
det gula märket och ställ sedan det gula märket på
kassettknuten i linje med det gula märket på höger
sida av navhuset.
Drivenhetens kåpa
CJ-NX10
JAPAN
Ledare
Bör vara
i linje
Lägg märke
till riktningen
Gula märken
Gula märken
CJ-NX10
JAPAN
Kassettknutens ledare
Sätt de gula
märkena i linje med
varann vid installation.
Fäst nu kassettknuten vid navet med kassettknutens
låsring. Vid installation av kassettknutens låsring, sätt
de gula märket i linje med det gula märket på
kassettknutens ledare.
1)
CJ-NX10
JAPAN
Kassettknutens låsring
Efter installation av kassettknutens låsring, vrid den
45 medurs.
Vrid 45
2)
Passa in kassettknutens
fäste ordentligt.
Gaffelända
Spärrbricka
Bakvänd
Standard
7R/Svart
6R/Silver
7L/Grå
6L/Vit
Märke/Färg
Vänster
Storlek
Höger
38
20
5R/Gul 5L/Brun
= 0
Bakvänd
Heltäckande
kedjeskydd
= 0
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Bromstrumman
CJ-NX10
JAPAN
LOCK
7R
Spärrbricka
Kåpmutter
SI-7C26C
SG-7C18
SG-7C16
CJ-NX10
Inter-7 nav
med frihjulsbroms
Kassettknut
Bromsarmklämman
Kedjestag