Toro 824 Power Throw Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
Bruksanvisning
Svenska (S)
Form No. 3327-973
824 Power Throw
Snöslunga
Modell nr. 38053 – 230000001 och upp
2
Med ensamrätt
Tryckt i USA
2002 av The Toro Company
8111 Lyndale Avenue South
Bloomington, MN 55420–1196
Detta tändningssystem överensstämmer med
bestämmelserna i det kanadensiska ICES-002.
Ce système d’allumage par étincelle de véhicule est
conforme à la norme NMB-002 du Canada.
Den för motorn bifogade bruksanvisningen
tillhandahålles för information som avser den
amerikanska miljömyndighetens – Environmental
Protection Agency (EPA) och Kaliforniens lagstiftning
för utsläppskontroll för utsläppssystem, underhåll och
garanti.
Förvara denna för motorn avsedda bruksanvisning
tillsammans med din enhet. Byt ut denna
bruksanvisning om den skulle skadas eller bli oläslig.
En extra bruksanvisning kan direktbeställas från
motortillverkaren.
Innehåll
Sida
Introduktion 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säker driftspraxis 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter för Toro snöslungor 4. . . . . . .
Ljudtrycksnivå 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ljudstyrka 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibration 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhets- och instruktionsdekaler 6. . . . . . . . . . . .
Montering 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av handtaget 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av växelväljarstång 8. . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av hjuldrivningsstång 9. . . . . . . . . . . . . .
Montering av reglagelänkaget för
matarskruven/impellern 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av reglagestången till utkastaren 10. . . . .
Före start 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fylla olja i motorns vevhus 11. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fylla bensin i bränsletanken 11. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av däcktryck 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Läsa igenom underhållsplanen 12. . . . . . . . . . . . . . . .
Körning 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Driftreglage 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Demontering av förvärmaren på förgasaren 13. . . . .
Montering av förvärmaren på förgasaren 14. . . . . . . .
Starta motorn 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stanna motorn 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Körning med frihjul eller drivning 15. . . . . . . . . . . . .
Tips vid snöröjning 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 16. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sida
Rekommenderat underhåll 16. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av oljenivån i motorn 16. . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av fettnivån i matarskruven 17. . . . . . . . . . .
Justering av medar och skrapa 17. . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av växelreglaget 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av drivremmen till hjuldrivningen 18. . . . .
Byte av drivrem för hjuldrivningen 19. . . . . . . . . . . .
Justering av drivrem för matarskruv/impeller 21. . . .
Byte av drivrem för matarskruv/impeller 21. . . . . . . .
Smörjning av snöslungan 22. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av motorolja 23. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av tändstift 23. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tömma bränsletanken 23. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Förvaring 24. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av bränslesystemet 24. . . . . . . . . . . . . . .
Motorpreparering 24. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av snöslungan 24. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Felsökning 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Introduktion
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att använda och
underhålla produkten på rätt sätt. Informationen i
bruksanvisningen hjälper dig och andra att undvika
personskador och skador på produkten. Även om Toro
konstruerar och bygger säkra produkter så är det du som är
ansvarig för att produkten används på rätt och säkert sätt.
Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller Toros
kundservice och ha produktens modell- och serienummer
till hands om du har behov av service, Toro originaldelar
eller ytterligare information. Figur 1 visar var du finner
produktens modell- och serienummer.
m–4038
1
Figur 1
1. Plats för modell- och serienummer
Skriv produktens modell- och serienummer nedan så är de
lätta att hitta.
Modellnr:
Serienr:
3
Toros varningssystem i bruksanvisningen anger potentiella
risker med särskilda säkerhetsmeddelanden som hjälper dig
och andra att undvika personskador, i värsta fall dödsfall.
Fara, Varning och Försiktighet är nyckelord som används
för att ange risknivå. Var ytterst försiktig oavsett risknivån.
Fara anger stor fara som leder till allvarlig personskada
eller dödsfall om föreskrifterna inte följs.
Varning anger fara som kan leda till allvarlig personskada
eller dödsfall om föreskrifterna inte följs.
Försiktighet anger fara som kan leda till mindre eller
medelsvår personskada om föreskrifterna inte följs.
Två andra ord används också för att markera information.
Viktigt ger läsaren speciell mekanisk information och
Observera: betonar allmän information som bör ges
särskild uppmärksamhet.
Säkerhetsföreskrifter
Denna tvåstegs-snöslunga uppfyller eller överträffar
standarden ISO 8437 vid tidpunkten när den tillverkades.
Det är viktigt att du och andra användare av snöslungan
läser och förstår innehållet i bruksanvisningen innan
motorn ens startas. Då uppnås högsta säkerhet, bästa
prestanda och ni lär känna maskinen.
Detta är varningssymbolen. Den används för att göra
dig uppmärksam på möjliga risker för personskador. Följ
samtliga säkerhetsmeddelanden som följer denna symbol
för att undvika möjliga skador eller dödsfall.
Felaktigt bruk eller underhåll av denna snöslunga kan
leda till personskador eller dödsfall. Följ nedanstående
säkerhetsföreskrifter för att minska denna risk.
Säker driftspraxis
Nedanstående föreskrifter har anpassats från ANSI/OPEI
standard B71.3–1995 och ISO standard 8437:1989.
Information eller terminologi som är specifik för Toros
snöslungor ges i parentes.
Utbildning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig ordentligt med
reglagen och hur utrustningen ska användas. Lär dig hur
man stannar maskinen och hur reglagen snabbt kopplas
ur.
Låt aldrig barn använda snöslungan. Låt aldrig vuxna
använda snöslungan utan ordentlig undervisning.
Håll arbetsområdet fritt från människor (speciellt
småbarn) och sällskapsdjur.
Var försiktig så att du inte halkar eller ramlar, särskilt
när du kör snöslungan bakåt.
Förberedelser
Inspektera området där snöslungan ska användas
ordentligt. Ta bort dörrmattor, kälkar, brädor, sladdar
och andra föremål.
Koppla ur alla kopplingar innan motorn startas. För
Power Shift
-modeller, lägg även snöslungans växel i
friläge.
Använd inte snöslungan utan att ha ordentliga
vinterkläder. Bär skor som ger bra fotfäste på hala
underlag.
Var försiktig med bränslet, det är mycket brandfarligt.
Använd en godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång eller är
varm.
Fyll på bränsle utomhus och var extremt försiktig.
Fyll aldrig på tanken inomhus.
Skruva på tanklocket ordentligt och torka upp allt
utspillt bränsle.
Använd endast nätsladden som följde med snöslungan
och i rätt sorts uttag när sladden används för el-start.
Justera höjden på matarskruvhuset vid röjning av
grusgångar
Gör aldrig några justeringar med motorn igång utom när
det särskilt anges av Toro.
Låt motorn och snöslungan vänja sig vid utomhus-
temperaturen innan du börjar röjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att
främmande föremål kastas in i ögonen. Använd alltid
skyddsglasögon eller visir under körning och vid
justering och reparation.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under roterande
delar. Håll dig alltid borta från utkastaröppningen.
Var extremt försiktig vid körning på och korsning av
grusgångar, trottoarer och vägar. Se upp för dolda faror
och trafik.
Stanna motorn om du har kört på något föremål. Ta bort
tändkabeln och se efter noga om snöslungan skadats.
Reparera skadorna omedelbart innan du använder den
igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om apparaten
börjar vibrera onormalt. Vibrationer är vanligen ett
tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen, innan
matarskruven/impellerhuset och utkastaren rensas och
vid reparation, inställningar och vid kontroller.
4
Se till att matarskruv/impeller och alla rörliga delar har
stannat före rengöring, reparation och kontroll. Lossa
tändkabeln och håll den borta från stiftet så att motorn
inte startar oavsiktligt.
Kör inte motorn inomhus, utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur huset. Öppna
ytterdörrarna, avgaser är farliga.
Röj aldrig snö tvärs över sluttningar. Var mycket
försiktig när du svänger i sluttningar. Försök inte att
röja i branta sluttningar.
Kör aldrig snöslungan utan att skydd och andra
säkerhetsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill inglasade utrymmen, bilar,
fönsteröppningar och kanter utan att rikta snöstrålen åt
rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja för
snabbt.
Kör aldrig maskinen fort på halt underlag. Titta bakåt
och var försiktig vid backning.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt ingen
komma framför maskinen.
Koppla ur drivningen till matarskruven/impellern när
snöslungan transporteras eller inte används.
Använd bara redskap och tillbehör som godkänts av
Toro, t.ex. hjulvikter, motvikter, kåpor etc. (Kontrollera
med din auktoriserade återförsäljare vilka tillbehör som
finns till din snöslunga).
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra. Se
till att du har fotfäste och håll ordentligt i handtaget. Gå,
spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera regelbundet att alla fästelement är korrekt
åtdragna så att maskinen är i säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i en
byggnad där det finns gnistkällor, t.ex. varmvatten-
beredare, värmeelement och torkskåp. Låt motorn
kallna innan maskinen ställs undan i ett slutet utrymme.
I bruksanvisningen beskrivs de viktiga detaljerna om
snöslungan ska förvaras en längre tid.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner.
Fortsätt att ha snöslungan påslagen ett par minuter efter
snöröjning så att matarskruven/impellern inte fryser
fast.
Säkerhetsföreskrifter för Toro
snöslungor
Nedan finns säkerhetsinformation som gäller specifikt för
Toro-produkter och annan säkerhetsinformation som du bör
känna till.
Den roterande matarskruven/impellern kan hugga
av eller skada fingrar och händer. Håll dig bakom
hand-tagen och undan utkastaröppningen under
körningen. Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar och klädesplagg borta från dolda,
rörliga och roterande delar.
Stäng av motorn ta ut nyckeln och vänta tills alla
rörliga delar har stannat innan snöslungan rengörs,
repareras eller kontrolleras och innan utkastaren rensas.
Lossa dessutom tändkabeln från tändstiftet och håll den
borta från tändstiftet för att förhindra oavsiktliga starter.
Använd en pinne, inte händerna, för att ta bort skräp
från utkastaren.
Stanna motorn, ta ur nyckeln och vänta tills alla rörliga
delar har stannat innan du lämnar körpositionen.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i rörliga
delar.
Reparera före körning om ett skydd, en säkerhets-
anordning eller en varningsetikett är trasig eller skadad.
Se till att alla skruvar, bultar och muttrar är åtdragna.
Rök aldrig när du handskas med bensin.
Kör på lågväxel när du kör snöslungan i sluttningar. Kör
med hjulen i bakre läget vid röjning med Power
Shift
-snöslungor.
Kör inte snöslungan på tak.
Rör inte motorn när den är igång eller strax efter att den
stannat, eftersom den då kan vara så varm att du kan
bränna dig. Fyll inte på olja och kontrollera inte olje-
nivån i vevhuset med motorn igång.
Utför endast det underhåll som beskrivs i denna hand-
bok. Stanna motorn, ta ut nyckeln och lossa tändkabeln
från tändstiftet innan underhåll, service och justering
utförs. Håll tändkabeln borta från tändstiftet för att
förhindra oavsiktliga starter. Kontakta auktoriserad
återförsäljare om större reparationer krävs.
Ändra inte varvtalsregulatorns inställning på motorn.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid än
30 dagar för att undvika risker. Förvara bränslet i en
godkänd bränsledunk. Ta ut nyckeln ur tändningslåset
vid förvaring.
Köp endast Toro originalreservdelar och tillbehör, för
att säkerställa bästa prestanda och högsta säkerhet.
5
Ljudtrycksnivå
Maskinen ger en ljudtrycksnivå vid förarens öra på
93 dB(A), grundat på mätningar på identiska maskiner
enligt direktiv 98/37/EG.
Ljudstyrka
Maskinen ger en garanterad ljudstyrka på 108 dB(A),
grundat på mätningar på identiska maskiner enligt
anvisningarna i direktivet 2000/14/EG.
Vibration
Maskinen ger inte högre vibrationsnivå än 9,9 m/s
2
vid
händerna, grundat på mätningar på identiska maskiner
enligt anvisningarna i direktivet 98/37/EG.
Läs och förstå innehållet i denna handbok innan
du kör snöslungan. Bekanta dig ordentligt med
reglagen och lär dig att stanna motorn snabbt.
Före körning
Förarplats
472
1508
Varning: Felaktig användning kan
resultera i förlust av fingrar,
händer och fötter.
Det finns en högvarvig
impeller inom 5 cm från
öppningen.
Den lågvarviga
matarskruven har en
rörlig klämpunkt
intill öppningen.
6
Säkerhets- och instruktionsdekaler
Säkerhetsdekaler och säkerhetsinstruktioner är fullt synliga för föraren och finns nära alla
potentiella farozoner. Dekaler som skadats eller försvunnit ska bytas ut.
94-2558
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern – håll dig på avstånd från
rörliga delar, stanna motorn och ta ut nyckeln innan du utför
underhåll
94-2568
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern och matarskruven – håll
kringstående på avstånd
100-3411
1. Drivning
2. Kläm ihop handtaget för att
aktivera maskinen
3. Släpp handtaget för att
koppla ur
4. Varning – läs
bruks-
anvisningen
5. Risk för kringflygande
föremål – håll kringstående
på avstånd
6. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern och matarskruven
– håll dig på avstånd från
rörliga delar, stanna motorn
och ta ut nyckeln innan du
utför underhåll
7. Varning – stäng av motorn
innan du lämnar maskinen
8. Matarskruv-/impellerreglage
100–3564
1. Hastighetsinställningar för
framåtdrift
2. Växelväljare
3. Hastighetsinställningar för
bakåtdrift
7
Tecumseh Artikel nr. 35077
1. Nyckeltändning
2. Koppla in för att starta
motorn
3. Koppla ur för att stänga
av motorn
4. Snabbt
5. Stigande skala
6. Sakta
7. Stäng av motorn
Tecumseh Artikel nr. 36501
1. Snapspump
Tecumseh Artikel nr. 37119
1. Varning – het yta; rör inte
Montering
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Reservdelar
BESKRIVNING KVALITET ANVÄNDNING
Handtagsdelar 1
Bultar 4
Montering av handtaget
Böjda brickor 4
gg
Växelväljarstång 1
Saxpinne 1
Montering av växelväljarstången
Planbricka 1
gjg
Fjäder 1
Montering av drivstång
Låsmutter med fläns 1
Montering av drivstång
Nedre länk 1
Flänsmutter 1
Montering av reglagelänkaget för matarskruven/
im
p
ellern
Låsmutter med fläns 1
impellern
Reglagestång till utkastare (Stång och
fäste, snäckskruv samt fäste)
1
Bult, fyrkantbricka och låsmutter 1
Monterin
g
av re
g
la
g
estån
g
en till utkastaren
Bult 1
Montering
av
reglagestången
till
utkastaren
Låsmutter 1
Tändningsnyckel 1 Starta och stänga av motorn
8
Montering av handtaget
1. Klipp av spännbanden som håller fast reglagestängerna
på handtaget.
2. Ta bort låssprintarna på båda hjulen (fig. 3) och dra ut
hjulen ca 2,5 centimeter på axeln.
1
2
3
653
Figur 3
1. Låssprint (2)
2. Bultar och böjda
brickor (4)
3. Handtagsdelar
3. Håll handtagen i monteringsläget och sätt i den övre
hjuldrivningsstången genom öglan i den undre
reglagestången till hjuldrivningen (fig. 4).
3
m–4039
4
2
1
Figur 4
1. Nedre reglagestång,
hjuldrivning
2. Ögla
3. Övre hjuldrivningsstång
4. Handtagets vänstra sida
4. Sätt handtagets vänstersida mot vänstersidan på
snöslungan, passa in hålen i handtaget med hålen i
sidoplåten och skruva fast handtagets vänstra sida med
två bultar och böjda brickor med fingrarna (fig. 3).
Observera: Den konkava sidan av de böjda brickorna
passar mot utsidan på handtaget.
5. Sätt handtagets högersida mot högersidan på
snöslungan, passa in hålen i handtaget med hålen i
sidoplåten och skruva fast handtagets högra sida med
två bultar och böjda brickor med fingrarna.
6. Se till att handtagets bägge sidor är i linje med varandra
och dra sedan åt bultarna som fäster handtaget.
7. För in hjulen och sätt i varje låssprint genom hålet i
vardera hjulnav och genom det inre hålet i axeln
(fig. 5).
1
3
2
473
Figur 5
1. Inre axelhål och hjulnav
2. Yttre axelhål
3. Låssprint
Observera: För att använda snökedjor (tillbehör), monteras
låssprintarna genom de yttre axelhålen.
Montering av växelväljarstång
1. Dra växelväljararmen (fig. 6) till dess yttersta läge.
3
2
1
m–2672
4
Figur 6
1. Växelväljararm
2. Saxpinne
3. Planbricka
4. Växelväljarstång
2. Dra växelväljaren (fig. 15) på reglageplåten till läge R
2
(Reverse).
3. Vrid växelväljarstången i skruvleden (fig. 7) tills
stångens nedre ände glider in i hålet i växelväljararmen
(fig. 6).
9
m–2670
2
1
Figur 7
1. Skruvled 2. Växelväljarstång
4. Sätt i växelväljarstången i väljararmen, trä på en
planbricka på stången och fäst med en saxpinne (fig. 6).
Observera: Justera växelväljaren om den inte kan föras till
femte växeln eller inte uppfyller dina hastighetskrav. Se
avsnittet Justering av växelreglaget, sidan 18.
Montering av hjuldrivningsstång
1. Trä på fjädern på underdelen av den övre
hjuldrivningsstången (fig. 8)
3
m–4039a
4
2
1
Figur 8
1. Låsmutter med fläns
2. Fjäder
3. Nedre reglagestång,
hjuldrivning
4. Övre hjuldrivningsstång
2. Gänga på låsmuttern med fläns (med flänsen vänd
uppåt) på underdelen av den övre hjuldrivningsstången,
under fjädern (fig. 8).
3. Justera låsmuttern med fläns uppåt eller nedåt på
hjuldrivningsstången tills avståndet mellan ovansidan
av handtaget och undersidan av hjuldrivningsreglaget är
ungefär 13 cm som framgår av figur 9.
1
4
m–2628
2
3
Figur 9
1. Reglagehandtag,
hjuldrivning
2. Ca 13 cm
3. 7,5–10 cm
4. Handtag
4. För växelväljaren (fig. 15) till femmans växel.
5. Dra snöslungan sakta bakåt medan
hjuldrivningsreglaget långsamt trycks mot handtaget.
Observera: Inställningen är rätt när hjulen slutar rulla
bakåt och avståndet mellan ovansidan av handtaget och
undersidan av hjuldrivningsreglaget är mellan 7,5 och
10 cm såsom framgår av fig. 9.
6. Justera flänsmuttrern vid behov för att få korrekt
avstånd mellan ovansidan av handtaget och undersidan
av hjuldrivningsreglaget.
Montering av reglagelänkaget
för matarskruven/impellern
1. Gänga på en flänsmutter, (med flänsen vänd nedåt), på
den övre reglagestången på högersidan på handtaget
(fig. 10).
1
m–2676
3
5
2
4
Figur 10
1. Nedre reglagestång
2. Övre reglagestång
3. Flänsmutter
4. Låsmutter med fläns
5. Nedre länk
2. Trä i den undre länken genom yttre hålet i den nedre
reglagestången enligt figur 10.
10
3. Trä i den övre reglagestången genom öglan i den nedre
länken (fig. 10).
4. Gänga på en låsmutter med fläns, (flänsen vänd uppåt),
på nederdelen av den övre reglagestången, under öglan i
den nedre länken (fig. 10).
5. Mät avståndet mellan överdelen på handtaget och
underdelen av matarskruven/impellerreglaget.
Avståndet ska vara ca 10 cm såsom framgår av figur 11.
4
1
m–2628
3
2
Figur 11
1. Handtag
2. 5 cm
3. Ca 10 cm
4. Reglage för
matarskruv/impeller
6. Tryck sakta reglaget för matarskruv/impeller mot
handtaget.
Observera: Kraften som behövs ökar märkbart när
spelet i remmen till matarskruven/impellern tagits upp,
(efter ungefär halva rörelsen). Inställningen är rätt när
motståndet börjar öka och när avståndet mellan
ovansidan av handtaget och undersidan av reglaget är
5 cm, som framgår av fig. 11.
Observera: Ta bort remkåpan om inte motståndet ökar
märkbart, (se steg 3 i avsnittet Byte av drivrem för
hjuldrivningen, sidan 19) och mät 5 cm ovanför
handtaget där spelet i matarskruv-/impeller-
remmen tas bort.
7. Justera flänsmuttern och låsmuttern med fläns vid
behov (fig. 10), för att få korrekt avstånd mellan
ovansidan av handtaget och undersidan av matarskruv/
impellerreglaget.
8. Dra åt muttrarna ordentligt.
Montering av reglagestången
till utkastaren
1. Montera utkastarfästet och stången till vänster om
handtaget med bulten och låsmuttern såsom framgår av
figur 12.
Observera: Låt låsmuttern vara lös.
886
1
2
Figur 12
1. Utkastarfäste och stång 2. Bult och låsmutter
2. Stryk på universalfett Nr 2 på snäckskruven (fig. 13).
658
1
2
4
3
Figur 13
1. Snäckskruv
2. Fäste
3. Bult, fyrkantbricka och
låsmutter
4. Monteringsfläns
3. Skruva fast snäckskruven och fästet på monterings-
flänsen med en bult, en fyrkantbricka och en låsmutter
såsom framgår av figur 13.
4. Trä i snäckskruven i kuggarna på utkastarens fästring
och dra åt låsmuttern (fig. 13).
5. Dra åt låsmuttern som håller utkastarfästet (fig. 12).
6. Kontrollera att reglagestången till utkastaren fungerar
och flytta snäckskruven något utåt om det kärvar.
11
Före start
Fylla olja i motorns vevhus
Motorn levereras från fabriken med bara några centiliter
olja i vevhuset. Fyll på olja före start. Vevhuset rymmer
0,77 liter olja. Eftersom det finns lite olja i vevhuset ska
dock inte hela mängden fyllas på med en gång. Använd
endast högkvalitativa renande oljor av typen SAE 5W–30
eller SAE–10 som uppfyller American Petroleum Institute
(API) klassificering SF, SG, SH eller SJ. Använd 0W–30
renande olja med klassificering SF, SG, SH, eller SJ enligt
American Petroleum Institute (API) ”service classification”
vid extrem kyla, (under –18°C).
Fylla på olja:
1. Flytta snöslungan till ett jämnt underlag för att få en
noggrann avläsning av oljenivån.
2. Gör rent runt oljestickan (fig. 14).
2
1
m–2673
Figur 14
1. Oljesticka 2. Tanklock
3. Ta ut oljestickan genom att vrida locket motsols och dra
stickan utåt (fig. 14).
4. Fyll sakta ca 3/4 av vevhuset med olja.
5. Torka av stickan med en ren trasa.
6. Sätt tillbaka oljestickan i påfyllningsröret och ta sedan
ut den.
Observera: För att få en noggrann avläsning måste hela
oljestickan sättas i.
7. Läs av nivån på stickan.
8. Om oljenivån ligger under markeringen Add (Fyll på)
på oljestickan, tillsätter du sakta tillräckligt med olja i
påfyllningsöppningen så att oljenivån stiger till
markeringen Full på oljestickan.
Viktigt Fyll inte på för mycket olja i vevhuset med
motorn igång då det skadar motorn. Tappa ur den
överflödiga oljan tills oljestickan står på Full.
9. För in oljestickan i påfyllningsröret och vrid locket
medsols tills det är hårt åtdraget.
Fylla bensin i bränsletanken
Använd ren, färsk, blyfri bensin med oktantal 87 eller
högre för bästa resultat. Köp bara så mycket som går åt
inom en månad så är den garanterat färsk. Genom att
använda blyfri bensin minskar avsättningen i
explosionskammaren och motorn varar längre. Det går att
använda blyhaltig bensin om blyfri inte är tillgänglig.
Viktigt Tillför inte olja till bensinen.
Viktigt Använd inte metanol, bensin som innehåller
metanol, bensen som innehåller mer än 10 % etanol,
premiumbensin eller fotogen. Detta kan skada motorns
bränslesystem.
Viktigt Använd inte bensin som är mer än 30 dagar
gammal.
Fara
Under vissa omständigheter är bensin extremt
lättantändligt och högexplosivt. Brand eller
explosion i bensin kan orsaka brännskador och
materiella skador.
Fyll tanken på en öppen plats utomhus och när
motorn är kall. Torka upp utspilld bensin.
Fyll inte tanken helt full. Fyll bränsletanken
med bensin tills nivån ligger mellan 6 och
13 mm under påfyllningsrörets nedersta del.
Utrymmet tillåter bensinen att expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin och håll
dig borta från öppen eld eller där bensinångor
kan antändas av gnistor.
Förvara bensin i en godkänd bränsledunk och
håll den borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt inom
en månad.
12
Fara
Vid bensinpåfyllning kan under vissa omständig-
heter gnistor från statisk elektricitet bildas och
antända bensinen. Brand eller explosion i bensin
kan orsaka brännskador samt materiella skador.
Ställ alltid bensindunkar på marken en bit från
ditt fordon före påfyllning.
Fyll inte på bensindunkar inne i ett fordon eller
på lastbilsflak eftersom plastmattor och
liknande kan isolera dunken och förlänga
urladdningstiden för statisk elektricitet.
Lasta av bensindrivna maskiner från lastbilen
eller släpet om så är praktiskt möjligt och fyll
på bensin när hjulen står på marken.
Fyll på maskinen från en dunk, inte med
munstycket på en bensinpump, om du inte kan
lasta av maskinen från lastbilen eller släpet.
Håll kontakt hela tiden mellan munstycket på
bensinpumpen och kanten på tank- eller
dunköppningen tills tankningen är klar om
tankning måste ske från bensinpump.
Använd en stabiliserare under körning och vid förvaring.
Stabiliseraren rengör motorn medan den körs och
förhindrar gummiliknande hartsavlagringar från att bildas i
motorn vid förvaring.
Viktigt Använd inga andra bränsletillsatser än sådana
som är avsedda för stabilisering av bränslet vid förvaring.
Använd inte alkoholbaserade stabiliserare som t.ex. etanol,
metanol och isopropyl.
1. Gör rent omkring tanklocket (fig. 14).
2. Ta bort tanklocket.
3. Använd blyfri regularbensin. Fyll tanken tills det
återstår 6–13 mm till helt full. Fyll inte bensin upp i
påfyllningsröret.
Viktigt Fyll inte bränsletanken längre upp än 6 mm från
tankens ovankant eftersom bensinen måste ha tillräckligt
med utrymme att expandera.
4. Skruva på tanklocket och torka upp all utspilld bensin.
Kontroll av däcktryck
Kontrollera däcktrycket eftersom däcken levereras med
förhöjt tryck. Minska trycket lika mycket i båda däcken till
mellan 82 och 103 kPa.
Läsa igenom underhållsplanen
Se Rekommenderat underhåll, sidan 16. Det kan vara
nödvändigt att utföra en eller fler procedurer innan eller
strax efter snöslungan tas i drift.
Körning
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika
med användarens vänstra respektive högra sida vid normal
körning.
Driftreglage
Reglage för matarskruv/impeller (fig. 15) – Tryck
spaken mot höger handtag för att koppla in både
matarskruv och impeller. Släpp reglagehandtaget för
urkoppling.
879
1
3
2
4
5
6
Figur 15
1. Reglage för
matarskruv/impeller
2. Reglagehandtag,
hjuldrivning
3. Växelväljare
4. Reglage för utkastare
5. Strålriktarhandtag,
utkastare
6. Avstängningsventil
Reglage för hjuldrivning (fig. 15) – Tryck spaken mot
vänster handtag för att koppla in hjuldrivningen. Släpp
reglaget för att stoppa drivningen.
Växelväljare (fig. 15) – Reglaget har sju lägen: fem
växlar framåt och två bakåt. För växelväljaren till
önskat läge vid val av hastighet. Reglaget låses i ett spår
vid varje läge. De kan vara svårt att växla under hög
belastning.
Observera: Hjuldrivningsreglaget måste släppas före
växling mellan bakåt och framåt. Du kan växla mellan
framåt-växlarna under körning utan att släppa hjul-
drivningsreglaget.
Utkastarreglage (fig. 15) – Vrid utkastarreglaget
medsols för att flytta utkastet till vänster och motsols
för att flytta det till höger.
13
Strålriktarhandtag (fig. 15) – För handtaget framåt för
att sänka snöstrålen och bakåt för att höja strålen.
Avstängningsventil (fig. 15) – Stäng ventilen genom
att vrida den medsols. Öppna den genom att vrida den
motsols. Stäng ventilen när snöslungan inte används.
Tändningslås (fig. 16) – Sätt i nyckeln innan motorn
startas. Ta ur nyckeln för att stanna motorn.
4
3
2
m–4034
1
Figur 16
1. Tändningslås
2. Choke
3. Gasreglage
4. Snapspump
Choke (fig. 16) – Vrid choken medsols till On vid start
av kall motor. Vrid choken gradvis motsols mot Off allt
eftersom motorn värms upp.
Gasreglage (fig. 16) – För gasen uppåt för att öka
varvtalet och nedåt för att sänka varvtalet. Flytta gasen
till Stop för att stanna motorn.
Snapspump (fig. 16) – Tryck på snapspumpen för att
pumpa in en liten mängd bensin i motorn så underlättas
kallstart.
Startsnöre (fig. 17) – Startsnöret sitter på motorns
baksida. Starta motorn genom att dra i startsnöret.
934
1
Figur 17
1. Startsnöre
Demontering av förvärmaren
på förgasaren
Om motorn körs vid högre temperatur än 4C, ska
förvärmaren på förgasaren demonteras (fig. 18).
2
1
m–2673
6
5
3
4
Figur 18
1. Skruv och låsbricka
2. Tändkabel
3. Bult
4. Förgasarförvärmare
5. Bultar
6. Skruvar
1. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med stiftet (fig. 18).
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset (fig. 16).
3. Dra av chokehandtaget (fig. 16).
4. Ta bort fästelementen som fäster förvärmaren på
förgasaren (fig. 18).
Observera: Montera fästelementen i sina respektive hål
för säker förvaring.
5. Lyft upp förvärmaren på förgasaren och ta bort den från
motorn.
6. Lossa den gröna jordningskabelklämman under gasen
(fig. 19).
1
m-4947
Figur 19
1. Grön jordningskabelklämma
7. Sätt tillbaka chokehandtaget.
8. Sätt i tändningsnyckeln.
9. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
14
Viktigt Använd förvärmaren på förgasaren som
utgångspunkt för att avgöra chokens och gasens placering.
Montering av förvärmaren på
förgasaren
Montera förvärmaren på förgasaren genom att utföra steg 1
till 9 i avsnitt Demontering av förvärmaren på förgasaren,
sidan 13 i omvänd ordning. Ta bort fästelementen från sina
respektive hål innan förvärmaren på förgasaren monteras.
Starta motorn
Viktigt Se till att matarskruv/impeller och utkastare inte
är blockerade innan snöslungan sätts i drift. Använd en
pinne, inte handen, för att ta bort föremål som fastnat i
matarskruv/impeller och utkastare.
1. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
2. Flytta gasen till läget Fast.
3. Släpp reglagen för och matarskruv/impeller och
hjuldrivning (fig. 15).
4. Öppna avstängningsventilen under bränsletanken
(fig. 20).
726
3
2
1
Figur 20
1. Bränsleledning
2. Slangklämma
3. Avstängningsventil
5. Vrid choken (fig. 16) till On.
6. Sätt i tändningsnyckeln (fig. 16).
Viktigt Snapsa eller choka inte om motorn har körts och
är varm. För mycket snapsning kan flöda motorn och göra
att den inte startar.
7. Håll för hålet i mitten av snapspumpen med tummen
(fig. 16) och tryck in tre gånger med en paus mellan
varje tryckning.
8. Ta tag i startsnörets handtag (fig. 17) och dra det sakta
utåt tills du känner ett motstånd. Dra då kraftigt för att
starta motorn.
9. Håll stadigt i handtaget och släpp in snöret sakta.
Observera: Om motorn inte startar eller om temperaturen
är –23C eller lägre kan motorn behöva ytterligare
snapsning. Prova att starta efter varje snapsning innan du
snapsar igen.
10.Vrid omedelbart choken (fig. 16) till 3/4-läget så fort
motorn startar. Rotera choken till 1/2-läget medan
motorn värms upp. Rotera choken till Off (Av) när
motorn är tillräckligt varm.
11. Flytta växelväljaren (fig. 15) till ettan, kläm ner
reglagehandtaget för hjuldrivning till handtaget och
släpp det därefter. Om snöslungan flyttar sig framåt
innan hjuldrivningsreglaget aktiveras eller efter reglaget
släpps, se avsnittet Justering av drivrem för hjul-
drivningen, sidan 18.
Viktigt Kör inte snöslungan om matarskruv och
impeller roterar när reglaget för matarskruv och impeller är
urkopplat.
Stanna motorn
1. Aktivera matarskruven för att få bort kvarvarande snö
inne i huset.
2. Kör motorn i ett par minuter för att eventuell vätska ska
kunna torka.
3. Släpp reglagen för och matarskruv/impeller och hjul-
drivning (fig. 15).
4. Stäng av motorn genom att följa någon av nedanstående
anvisningar:
A. För gasen till läget Slow (långsamt) och ta ut
tändningsnyckeln.
B. Flytta gasen till Stop.
5. Stäng avstängningsventilen (fig. 20).
6. Dra ut startsnöret helt tre-fyra gånger med snabba,
kraftiga tag. Detta förhindrar att startsnöret fryser fast.
7. Vänta tills alla rörliga delar har stannat innan du lämnar
användarplatsen.
15
Körning med frihjul eller
drivning
Snöslungan kan köras med drivningsfunktionen aktiverad
eller urkopplad (frihjul). Om låssprintarna sätts i de yttre
hålen och inte genom hjulnaven (fig. 5), frikopplas hjulen.
Om låssprintarna sätts genom hålen i hjulnaven och de inre
axelhålen (fig. 5) och hjuldrivningsreglaget kopplas in
driver snöslungan fram sig själv.
Tips vid snöröjning
Fara
När snöslungan är i drift kan impellern och
matarskruven rotera och kapa eller skada händer
och fötter.
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar
har stannat före justering, rengöring, reparation
och kontroll av snöslungan samt innan
utkastaren rensas. Lossa tändkabeln från
tändstiftet och håll den borta från stiftet för att
förhindra oavsiktliga starter.
Använd en pinne, inte händerna, för att ta bort
skräp ur utkastaren.
Håll dig bakom handtagen och undan från
utkastaröppningen under körningen.
Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar och klädesplagg borta från dolda,
rörliga och roterande delar.
Varning
Matarskruven/impellern kan plocka upp och kasta
stenar, leksaker och andra främmande föremål och
orsaka föraren eller kringstående allvarliga
personskador.
Håll området som röjs rent från föremål som
kan plockas upp och kastas omkring av
matarskruv/impeller.
Håll barn och husdjur borta från området.
Justera medarna så att de är anpassade för ytan som ska
röjas. Se avsnittet Justering av medar och skrapa,
sidan 17.
Under snö- och kalla väderförhållanden kan vissa
reglage och rörliga delar frysa fast. Använd inte för
mycket kraft för att försöka manövrera reglagen om
de frusit. Starta motorn och låt den köra ett par minuter
om du har svårighet att manövrera ett reglage eller en
del.
Röj snön så snart som möjligt efter snöfallet. Det ger
det bästa resultatet.
Under snöröjning ska gasen alltid vara i läget Fast
(snabbt).
Överlappa varje vända för att få bort all snö.
Rikta snöstrålen mot lä när så är möjligt.
Överbelasta inte snöslungan genom att röja för fort.
Lägg i en lägre växel för att sänka farten framåt om
motorns varvtal sjunker.
Håll högsta motorvarv och överbelasta inte motorn så
att inte utkastarkanalen sätts igen om snön är blöt och
slaskig.
Sänk hastigheten framåt om snöslungans framände
tenderar att resa sig genom att lägga i en lägre växel.
Lyft i båda handtagen så att framändan hålls nere om
den ändå vill resa sig.
Lägg i en lägre växel för att ta dig fram om hjulen slirar.
Fortsätt att ha motorn påslagen ett par minuter efter
snöröjning så att rörliga delar inte fryser fast. Koppla in
matarskruven/impellern för att få bort kvarvarande snö
inne i huset. Stäng av motorn, vänta tills alla rörliga
delar har stannat och ta bort all is och snö från
snöslungan.
Ha motorn avstängd och dra startsnörets handtag flera
gånger för att undvika att det fryser fast.
Stäng avstängningsventilen och ta ut nyckeln när
snöslungan inte är i bruk.
16
Underhåll
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Rekommenderat underhåll
Underhållsintervall Underhållsförfarande
Inledningsvis
Kontrollera oljenivån.
1
Se Kontroll av oljenivån i motorn, sidan 16.
Justera medar och skrapa.
2
Se Justering av medar och skrapa, sidan 17.
Justera växelväljaren.
3
Se Justering av växelreglaget på sidan 18.
Varje timme
Kontrollera och justera drivremmen för hjuldrivningen. Se Justering av drivrem
för hjuldrivningen, sidan 18.
Kontrollera och justera drivremmen till matarskruven/impellern. Se Justering av
drivrem för matarskruv/impeller, sidan 21.
Varannan timme Byt oljan i motorn. Se avsnittet Byte av motorolja, sidan 23.
Var 5:e timme
Kontrollera och justera eller byt ut drivremmen för hjuldrivningen vid behov. Se
Justering av drivrem för hjuldrivningen, sidan 18 eller Byte av drivrem för
hjuldrivningen, sidan 19.
Kontrollera och justera eller byt ut drivremmen till matarskruv/impeller vid behov.
Se Justering av drivrem för matarskruv/impeller, sidan 21 eller Byte av drivrem
för matarskruv/impeller, sidan 21.
Var 15:e timme Olja och fetta in invändiga rörliga delar. Se Smörjning av snöslungan, sidan 22.
Var 25:e timme Byt oljan i motorn. Se avsnittet Byte av motorolja, sidan 23.
Var 100:e timme
Kontrollera tändstiftet och ställ in elektrodavståndet. Byt ut vid behov. Se Byte av
tändstift, sidan 23.
Årligen
Byt motoroljan mot slutet av snöröjningssäsongen. Se avsnittet Byte av
motorolja, sidan 23.
Olja och fetta in invändiga rörliga delar mot slutet av snöröjningssäsongen. Se
Smörjning av snöslungan, sidan 22.
Tappa ur bensinen och kör motorn för att torka ut tanken och förgasaren mot
slutet av snöröjningssäsongen. Se Tömma bränsletanken, sidan 23.
1
Kontrollera oljenivån i motorn varje gång snöslungan ska användas och fyll på olja vid behov.
2
Justera medar och skrapa efter behov.
3
Justera växelväljaren vid behov.
Viktigt Se motorns bruksanvisning för ytterligare underhåll.
Försiktighet
Om du lämnar kabeln på tändstiftet kan någon av misstag starta motorn och skada dig eller
någon annan person allvarligt.
Lossa tändkabeln från tändstiftet innan du utför underhåll på maskinen. För kabeln åt sidan så
att den inte oavsiktligt kommer i kontakt med tändstiftet.
Kontroll av oljenivån i motorn
Innan du börjar använda snöslungan bör du se till att
oljenivån ligger mellan markeringarna Add och Full
oljestickan.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Flytta snöslungan till ett jämnt underlag för att få en
noggrann avläsning av oljenivån.
17
3. Gör rent runt oljestickan (fig. 14).
4. Ta ut oljestickan genom att vrida locket motsols och dra
stickan utåt (fig. 14).
5. Torka av stickan med en ren trasa.
6. Sätt tillbaka oljestickan i påfyllningsröret och ta sedan
ut den.
Observera: För att få en noggrann avläsning måste hela
oljestickan sättas i.
7. Läs av nivån på stickan.
8. Om oljenivån ligger under markeringen Add (Fyll på)
på oljestickan, tillsätter du sakta tillräckligt med olja i
påfyllningsöppningen så att oljenivån stiger till
markeringen Full på oljestickan.
Observera: Använd endast högkvalitativa renande oljor
av typen SAE 5W–30 eller SAE–10 som uppfyller
American Petroleum Institute (API) klassificering SF,
SG, SH eller SJ. Använd 0W–30 renande olja med
klassificering SF, SG, SH, eller SJ enligt American
Petroleum Institute (API) ”service classification” vid
extrem kyla, (under –18°C).
Viktigt Fyll inte på för mycket olja i vevhuset med
motorn igång då det skadar motorn. Tappa ur den
överflödiga oljan tills oljestickan står på Full.
9. För in oljestickan i påfyllningsröret och vrid locket
medsols tills det är hårt åtdraget.
Kontroll av fettnivån i
matarskruven
Kontrollera till en början fettnivån i matarskruven var
10:e körtimme och när den tas ut från den årliga
avställningen.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
3. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med tändstiftet (fig. 18).
4. Gör rent omkring rörpluggen (fig. 21).
1
652
Figur 21
1. Rörplugg
5. Skruva bort rörpluggen från växeln (fig. 21)
6. Kontrollera fettnivån i växeln. Fettet måste synas
genom hålet.
7. Fyll på Lubriplate MAG-1-fett (ett högtrycksfett för
låga temperaturer) i växeln tills det nästan rinner över
om nivån är låg.
8. Skruva i rörpluggen i växeln.
9. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
Justering av medar och skrapa
Medarna och skrapan ska justeras till en början och sedan
vid behov för att se till att matarskruven inte vidrör
stenbeläggningen eller grusunderlaget. Justera dem också
vid behov för att motverka slitage.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
3. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med stiftet (fig. 18).
4. Kontrollera lufttrycket i hjulen. Se avsnittet Kontroll av
däcktryck, sidan 12.
5. Lossa de 4 flänsmuttrarna som håller fast medarna på
sidorna på matarskruvhuset (fig. 22) tills medarna
enkelt kan flyttas upp och ner.
1
3
2
651
Figur 22
1. Mede (2)
2. Flänsmuttrar (4)
3. Sidoplåt, matarskruv (2)
18
6. Stötta matarskruvbladen så att de är 3 mm ovanför
marken (fig. 23).
652
1
3
2
2
Figur 23
1. Skrapa
2. Monteringsskruvar
3. Matarskruvblad
7. Kontrollera skrapans justering. Skrapan ska ligga 3 mm
över och parallellt med en yta.
För betong- och asfaltytor:
Justera medarna så att skrapan sänks om snöslungan inte
röjer snön tillräckligt nära trottoaren. Justera medarna så att
skrapan ligger högre över marken om underlaget är
sprucket, knöligt eller ojämnt.
För grusytor:
Stötta matarskruvbladen ett par centimeter ovanför marken
och justera medarna så att snöslungan inte plockar upp
stenar.
8. Lossa de fem skruvarna (fig. 23) om skrapan behöver
justeras, ställ in skrapan och dra åt skruvarna.
9. För ner medarna så långt som möjligt.
10.Dra åt de fyra flänsmuttrarna som fäster båda medarna
på matarskruvens sidoplåtar (fig. 22).
11. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
Justering av växelreglaget
Justera växelväljarlänkaget till en början samt när
snöslungan är långsam eller inte går på ettans växel eller
när det inte går att lägga i femmans växel.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med stiftet (fig. 18).
3. Dra växelväljaren (fig. 15) på reglageplåten till läge R
2
(Reverse).
4. Ta bort saxpinnen och planbrickan (fig. 6).
5. Dra ut växelväljarstången ur hålet i växelväljararmen
(fig. 6).
6. Justera hastigheten framåt genom att vrida växel-
väljarstången i skruvleden (fig. 7).
Observera: Görs stången längre ökar hastigheten
framåt, görs den kortare minskar hastigheten framåt.
7. Sätt i växelväljarstågen i växelväljararmen och fäst den
med planbrickan och saxpinnen.
8. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
Justering av drivremmen till
hjuldrivningen
Undersök drivremmen till hjuldrivningen för korrekt
spändhet efter den första arbetstimmen, efter var
5:e körtimme samt om växlingsreglaget fungerar korrekt
men snöslungan ändå inte går framåt eller bakåt. Justera
remmen vid behov.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med stiftet (fig. 18).
3. Kontrollera justeringen enligt stegen 3 t.o.m. 6 i
avsnittet Montering av hjuldrivningsstång, sidan 9.
Utför erforderliga justeringar.
4. Kontakta en auktoriserad Toro-återförsäljare om
problemen kvarstår med korrekt justerat länkage.
5. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
19
Byte av drivrem för
hjuldrivningen
Byt drivremmen till hjuldrivningen om den blivit sliten,
oljeindränkt eller fått andra skador.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Lossa tändkabeln från tändstiftet och se till att den inte
kommer i kontakt med stiftet (fig. 18).
3. Skruva bort de tre bultarna som fäster remkåpan och
ställ kåpan åt sidan (fig. 24).
m–4040
2
1
Figur 24
1. Övre remkåpa 2. Bult (3)
4. Lossa bromsarmen till matarskruven genom att lossa
den bakersta skruven och skruva bort den främre
skruven (fig. 25).
m–2678
1
2
3
4
Figur 25
1. Bakersta skruven
2. Främre skruv
3. Fjäder till mellanremskiva
4. Bromsarm till
matarskruven
5. Ta bort fjädern till mellanremskivan (fig. 25). Låt
bromsarmen hänga löst men samtidigt ur vägen.
6. Skruva bort de två bultarna, de två brickorna och de två
låsbrickorna som fäster remstyrningen (fig. 26).
10
9
8
6
2
5
7
m–3331
4
11
1
3
Figur 26
1. Mellanremskiva för
hjuldrivning
2. Mellanremskiva
3. Bult, bricka och låsbricka
4. Drivrem för hjuldrivning
5. Motorremskiva
6. Drivrem för matarskruv/
impeller
7. Remstyrning
8. Motorremskiva
9. Vevaxelbult, låsbricka och
bricka
10. Stor remskiva för
matarskruv/impeller
11. Remskiva för hjuldrivning
7. Skruva bort bulten, låsbrickan och brickan på motorns
vevaxel (fig. 26).
8. Dela och ta bort motorremskivan (fig. 26).
9. Ta bort drivremmen till matarskruven/impellern och dra
den runt den stora remskivan för matarskruv/impeller.
10.Ta bort motorremskivan (fig. 26).
11. Ta bort drivremmen till hjuldrivningen från
drivremskivan och motorns vevaxel (fig. 26).
12.Dra mellanremskivan för hjuldrivningen utåt och
montera den nya drivremmen för hjuldrivningen
(fig. 26).
20
13.Sätt tillbaka motorremskivan.
Observera: Se till att inte klämma fast drivremmen för
hjuldrivning (fig. 27).
m–2677
3
4
2
1
5
Figur 27
1. Drivrem för hjuldrivning
2. Motorremskiva
3. Styrflik i styrspår
4. Motorremskiva
5. Drivrem för matarskruv/
impeller
14.Dra mellanremskivan utåt och dra remmen till
matarskruven/impellern framför motorremskivan och se
till att remmen hamnar på insidan av mellanremskivan
(fig. 26).
15.Sätt tillbaka motorremskivan och se till att styrfliken på
motorremskivan riktas in mot styrspåret i skivan på
motorn (fig. 27).
16.Sätt tillbaka brickan, låsbrickan och vevaxelbulten som
fäster motorremskivan (fig. 27).
Observera: Se till att inte klämma fast drivremmen till
matarskruven/impellern (fig. 27).
17.Se till att bromsklossen är rätt monterad på broms-
armen. Sätt den vinklade kanten på bromsklossen som
visas i figur 28.
m–2681
1
2
3
4
Figur 28
Vy från maskinens vänstra sida
1. Bromskloss
2. Vinklad kant
3. Drivrem för matarskruv/
impeller
4. Drivrem för hjuldrivning
18.Skruva fast de två skruvarna som fäster bromsarmen till
matarskruven. Se till att styrtapparna går in i hålen på
snöslungans vänstra sida (fig. 29).
m–2678
1
Figur 29
1. Styrtappar i hål
19.Be någon klämma ner reglagehandtaget för
matarskruven/impellern (fig. 15) mot handtaget och
montera remstyrningen med två bultar, två brickor och
två låsbrickor.
20.Kontrollera och justera remstyrningen och se till att den
inte kommer i kontakt med någon del av motor-
remskivan.
21.Kontrollera och justera reglagelänkaget för
matarskruven/impellern. Se stegen 5 t.o.m. 7 i avsnittet
Montering av reglagelänkaget för matarskruven/
impellern, sidan 9.
22.Montera fjädern till mellanremskivan.
23.Skruva fast remkåpan med de tre bultarna.
24.Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
Viktigt Kör inte snöslungan om matarskruv och
impeller roterar när reglaget för matarskruv och impeller är
urkopplat.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Toro 824 Power Throw Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual