Toro 622 Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
Användarhandbok
Svenska (s)
Form No. 3322-826
622
och 724
Snöslunga
Modell nr. 38063—000000001 och högre
Modell nr. 38063—200000001 och högre
Modell nr. 38073—200000001 och högre
2
The T
oro Company
– 1999
8111 Lyndale Ave. South
Bloomington, MN 55420–1196
All Rights Reserved
Printed in the USA
Innehåll
Sida
Inledning 2.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter 3
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Allmänna säkerhetsföreskrifter för snöslungor
3
. . .
Säkerhetsföreskrifter för T
oro snöslungor
4
. . . . . . .
Bullernivå 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ljudstyrka 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibrationsnivå 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Symbol 6
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering 9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av handtaget
10
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av växelväljarstång
11
. . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av hjuldrivningsstång
11
. . . . . . . . . . . . . .
Montering av reglagelänkaget för
matarskruven/impellern 11
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av reglagestången till utkastaren
12
. . . . .
Skruva fast strålriktaren
13
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av däcktryck
13
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före start
13
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fylla olja i motorn
13
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fylla bensin i bränsletanken
14
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Körning 15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reglage 15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta/stoppa motorn
16
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Frihjul eller självdrift
17
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
T
ips vid snöröjning
17
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 18
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rekommenderat underhåll
18
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av medar och skrapa
19
. . . . . . . . . . . . . . . .
Tömning av bensin
19
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Smörjning av snöslungan
20
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av oljenivån i motorn
20
. . . . . . . . . . . . . . . .
Byta olja i motorn
21
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll/påfyllning av fett i matarskruvväxel
21
. . . .
Justering av matarskruv/ impeller
21
. . . . . . . . . . . . .
Byte av drivrem till matarskruv/impeller
22
. . . . . . . .
Byte av drivrem till hjuldrivningen
22
. . . . . . . . . . . .
Justering av hjuldrivningen
23
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av växelreglaget
23
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byta tändstift
24
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Förvaring 24
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av bränslesystemet
24
. . . . . . . . . . . . . . .
Motorpreparering 25
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av snöslungan
25
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tillbehör 25
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inledning
T
ack för att du köpt en T
oro-produkt. V
i vill att du ska
vara helt nöjd med din nya produkt.
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att använda
och underhålla produkten på rätt sätt. Informationen i
bruksanvisningen hjälper dig och andra att undvika
personskador och skador på produkten. Ä
ven om T
oro
konstruerar och bygger säkra produkter
, så är det du som
är ansvarig för att produkten används på rätt och säkert
sätt.
Ha modell- och serienummer tillgängliga när du kontaktar
din auktoriserade återförsäljare för att få hjälp, köpa T
oro
originalreservdelar eller vill ha annan information.
Skylten med modell- och serienummer sitter på produkten
enligt Figur 1.
m–2592
1
Figur
1
1. Etikett
med modell- och serienummer
Skriv
produktens modell- och serienummer nedan så är
det lätt att hitta.
Modellnr:
Serienr:
Obs:
V
id tiden för tillverkningen uppfyllde eller
överskred snöslungan alla aktuella säkerhetskrav för
snöslungor.
T
oros varningssystem i handboken anger möjliga risker
med särskilda säkerhetsmeddelanden som hjälper dig och
andra att undvika personskador
, i värsta fall döden.
Signalorden F
ARA, V
ARNING och FÖRSIKTIGHET
används för att ange risknivån.
FARA
anger stor fara som leder allvarlig personskada
eller döden om föreskrifterna inte följs.
VARNING
anger fara som kan leda till allvarlig
personskada eller döden om föreskrifterna inte följs.
FÖRSIKTIGHET
anger fara som kan leda till mindre
eller medelsvår personskada om föreskrifterna inte följs.
3
Två andra beteckningar används för att märka ut
föreskrifter
.
Viktigt
anger speciell mekanisk information
och
Obs
anger allmän information värd att
uppmärksamma.
V
ad som är maskinens vänstra och högra sida definineras
utifrån när man står i normalt körläge bakom handtaget.
Säkerhetsföreskrifter
Det är viktigt att du och andra användar
e av
snöslungan läser och förstår innehållet i handboken
innan motorn ens startas, så uppnås högsta säkerhet,
bästa pr
estanda och ni lär känna maskinen. V
ar
särskilt uppmärksam på varningssymbolen
som
betyder FÖRSIKTIGHET
, V
ARNING eller F
ARA-
“för
eskrifter för personlig säkerhet”. Läs
anvisningarna eftersom de r
ör säkerheten.
Personskador kan bli följden om för
eskrifterna inte
följs.
Denna snöslunga är konstruerad och testad och är säker
och ef
fektiv
, förutsatt att den används strikt efter
säkerhetsföreskrifterna nedan. Följs inte nedanstående
anvisningar
kan det r
esultera i kr
oppsskador.
Allmänna säkerhetsföreskrifter
för snöslungor
Nedanstående
föreskrifter har anpassats från ANSI/OPEI
standard B71.3—1995 och ISO standard 8437:1989.
Information och terminologi som är specifik för
T
oro-snöslungor står inom parentes.
Övning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig ordentligt
med reglagen och hur utrustningen ska användas. Lär
dig hur man stannar maskinen och hur reglagen snabbt
kopplas ur
.
Låt aldrig barn köra maskinen. Låt aldrig vuxna
använda maskinen utan ordentlig undervisning.
Håll arbetsområdet fritt från människor
, speciellt
småbarn och sällskapsdjur
.
V
ar försiktig så att du inte halkar eller ramlar
, särskilt
när du kör bakåt.
Förberedelser
Inspektera noga området där maskinen ska köras och
ta bort dörrmattor
, kälkar
, brädor
, trådar och andra
föremål.
Koppla ur alla kopplingar och lägg växeln i friläge
innan motorn startas.
Kör inte maskinen utan att ha ordentliga vinterkläder
.
Bär skor som ger bra grepp på hala underlag.
V
ar försiktig med bränslet, det är mycket eldfarligt.
Använd godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång eller
är varm.
Fyll på bränsle utomhus och var extremt försiktig.
Fyll aldrig på tanken inomhus.
T
a på tanklocken ordentligt och torka upp utspillt
bränsle.
Använd endast nätsladden som följde med snöslungan
och i rätt sorts uttag när sladden används för elstart.
Ställ in höjden på snösamlaren (matarskruven) vid
röjning av grusgångar
, (detta gäller inte för enstegs-
snöslungor).
Gör aldrig några justeringar med motorn igång, utom
när det särskilt anges av tillverkaren (T
oro).
Låt motor och maskin anta utomhustemperatur innan
du börjar snöröjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att
främmande föremål kastas in i ögonen. Bär alltid
skyddsglasögon eller visir under körning och vid
justering och reparation.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under roterande
delar
. Håll er alltid borta från utkastaröppningen.
V
ar extremt försiktig vid körning på och korsning av
grusgångar
, trottoarer och vägar
. Se upp för dolda faror
och trafik.
Stanna motorn om du kört på något föremål. T
a bort
tändkabeln och se efter noga om snöslungan skadats.
Reparera skadorna omedelbart innan du startar och kör
den igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om apparaten
börjar vibrera onormalt. V
ibrationer är vanligen ett
tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen, innan
snösamlaren (matarskruv)/impellerhuset och
utkastaren rensas och vid reparation, inställningar och
vid kontroller
.
Se till att snösamlaren (matarskruv/rotorblad)/impeller
och alla rörliga delar har stannat före rengöring,
reparation och inspektion. Lossa tändkabeln och håll
den borta från stiftet så att motorn inte startar
oavsiktligt. T
a ur sladden till elmotorer
.
Kör inte motorn inomhus, utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur huset. Öppna
ytterdörrarna, avgaser är farliga.
4
Röj aldrig snö i branta sluttningar och kör inte på skrå.
V
ar mycket försiktig när du svänger i sluttningar
.
Kör aldrig snöslungan utan att skydd, plåtar och andra
skyddsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill glasföremål, bilar
,
fönsteröppningar
, kanter etc, utan att rikta snöstrålen åt
rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja för
snabbt.
Kör aldrig maskinen fort på halt underlag. T
itta bakåt
och var försiktig vid backning.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt inge
komma framför maskinen.
Koppla ur drivningen till snösamlaren (snöskruven/
rotorbladen)/impellern när snöslungan transporteras
eller inte används.
Använd bara redskap och tillbehör som godkänts av
tillverkaren, (T
oro), t ex hjulvikter
, kåpor etc.
(Kontrollera med din auktoriserade återförsäljare vilka
tillbehör som finns till din snöslunga).
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra. Se
till att du har fotfäste och håll ordentligt i handtagen.
Gå, spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera
regelbundet att alla fästelement är korrekt
åtdragna så att maskinen är i säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i en
byggnad där det finns gnistkällor
, t ex värmeelement
och varmvattenberedare, torkskåp etc. Låt motorn
kallna före förvaring i slutet utrymme.
I bruksanvisningen beskrivs de viktiga detaljerna om
snöslungan ska förvaras en längre tid.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner
.
Kör maskinen några minuter efter snöröjningen så att
inte snösamlaren (matarskruven)/impellern fryser fast.
(Dra några gånger i startsnöret med motorn igång).
Säkerhetsföreskrifter
för T
oro
snöslungor
Nedan
finns säkerhetsinformation som gäller specifikt för
Toro-produkter
, och annan säkerhetsinformation som inte
finns i ANSI- eller ISO-standarderna.
Den r
oterande impellern och snöskruven kan slita
av eller skada fingrar och händer
.
Håll dej bakom
handtagen och undan från utkastaröppningen under
körningen.
Håll ansikte, händer
, fötter och andra
kr
oppsdelar och klädesplagg borta från dolda
r
örliga och r
oterande delar
.
Stäng av motorn ta ur nyckeln och vänta tills alla
r
örliga delar stannat
innan snöslungan rengörs,
repareras eller kontrolleras och innan utkastaren
rensas. Dra dessutom av tändkabeln från tändstiftet
och håll den borta från tändstiftet för att förhindra
oavsiktliga starter
.
Använd en pinne,
inte händerna, för att ta bort skräp
ut utkastaren.
Stanna motorn och vänta tills alla rörliga delar stannat
innan
du lämnar körpositionen bakom handtagen.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i rörliga
delar.
Reparera före körning om något skydd,
säkerhetsanordning eller varningsetikett är trasig eller
skadad. Se till att alla skruvar
, bultar och muttrar är
åtdragna.
Rök aldrig
när du handskas med bensin.
Kör på lågväxel och i förekommande fall med hjulen i
bakre läget på sluttningar vid snöröjning med
tvåstegsslungor.
Kör inte
snöslungan på tak.
Rör inte motorn när den är igång eller strax efter att
den stoppat, eftersom den då är så varm att du kan
bränna dig. Häll inte på olja och kolla inte oljenivån i
vevhuset med motorn igång.
Utför endast det underhåll som beskrivs i denna
handbok. Stanna motorn, ta ur nyckeln och dra av
tändkabeln från tändstiftet och håll den borta från
tändstiftet för att förhindra oavsiktlig start, innan
underhåll, service och justering utförs. Kontakta
auktoriserad T
oro-återförsäljare om större reparationer
krävs.
Övervarva inte motorn genom att ändra varvtals-
regulatorns inställning.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid än
30 dagar för att undvika risker
. Förvara bensin i en
godkänd, röd plåtdunk. T
a ur nyckeln ur tändningslåset
vid förvaring.
Köp endast T
oro originalreservdelar och tillbehör så
att din T
oro är T
oro rakt igenom och för att säkerställa
bästa prestanda och högsta säkerhet.
Använd inte
“piratdelar” som kan innebära risker
.
5
Bullernivå
Maskinen ger ett ljudtryck vid förarens öra på 90 dB(A),
grundat på mätningar av identiska maskiner enligt direktiv
81/1051/EEC.
Ljudstyrka
Modell 38063 ger en ljudstyrka på 101 LwA och modell
38073 en ljudstyrka på 104 LwA. Värdet grundas på
mätningar av identiska maskiner enligt anvisningarna i
EG-direktivet 79/1
13/EEC.
Vibrationsnivå
Modell 38063 ger maximalt 14,3 m/s
2
vibration och
modell 38073 ger maximalt 14,3 m/s
2
vibration. Värdet
grundas på mätningar av identiska maskiner enligt
EN 1033.
$   & !% %!    
 & & " !  !! 
  $  !! ! ! !
& &
#$
!


 ! #$ 
 "!  &" ! #  $ 
&!!
!    &## 
    % &
 %## !'
"#   &
$"! !
&
6
Symbol
Varningstriangel-
symbolen inuti
triangeln anger farans
typ
Öppna inte och ta inte
bort säkerhetsskydd
när motorn är igång
Varningssymbol
Håll er på säkert
avstånd från maskinen
Läs
användarhandboken
Håll er på säkert
avstånd från
maskinen – enstegs
snöslunga
Följ
serviceanvisningarna i
reparationshandboken
Håll er på säkert
avstånd från
maskinen – tvåstegs
snöslunga
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
gör underhåll eller
reparerar
Kringflygande
föremål-hela kroppen i
riskzonen
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
enstegs snöslunga
Elektrisk stöt – kan
medföra döden
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
tvåstegs snöslunga
Risk för fotskador
eller att foten kan
fastna – roterade
skruv
Finger- och
handskador –
impellerblad
Elstart
7
Heta ytor –
brännskador på fingar
och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
motlut
Frätande vätskor –
kemiska brännskador
på fingrar och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
medlut
Luta inte batteriet Drivning
Håll torrt
Snöslungans
samlarskruv
Rörelseriktning –
framåt
Koppla in
Rörelseriktning –
bakåt
Koppla ur
Till/start Choke
Från/stop
Motorvarv
(gasreglage)
8
Snabbt Neutralläge
Sakta
Snöslungans
matarskruv/impeller
Minska/öka Lås
Start av motor
Lås upp
Stanna motorn
Manövrering av bygel
Utkastarriktning
Manövrering av bygel
Snapspump
(starthjälp)
Blyfritt bränsle
Snapsning
Risk för finger- och
handskador
9
Manövrering
av
gasreglage
Risk för fotskador
Manövrering av
PowerShift
Remdragning
Montering
Obs:
Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Reservdelar
BESKRIVNING ANTAL ANVÄNDS
FÖR
Saxpinne
Planbricka
1
1
Monteras på växelväljarstången
Bultar och böjda brickor
4
Montering av handtaget
Sprint
Saxpinne
Flänsmutter
Låsmutter med fläns
1
1
1
1
Montering av snöskruven/impeller och
reglagestången till hjuldrivningen
Bult
Låsmutter
Låsmutter
Fyrkantbricka
Vagnbult
Fäste
1
1
1
1
1
1
Montering av reglagstången till utkastaren
10
BESKRIVNING ANV
ÄNDS FÖR
ANTAL
Vagnbult
Gummibricka
Friktionsplatta
Stor planbricka
Kupolbricka
Låsmutter
1
1
1
1
1
1
Fäst strålriktaren
Nyckel 1
Används i tändningslåset
Montering
av handtaget
1. Ta
bort spännbanden som håller fast reglagestängerna
på handtaget.
2. T
a bort axelstiften från båda hjulen och dra ut hjulen
cirka 25 mm (1”) på axeln så att det finns utrymme att
montera handtagen (Fig. 2).
653
Figur
2
1. Handtag
2. Bultar
och böjda brickor
3. Låssprint
3. Gänga
på en flänsmutter (inte låsmuttern med fläns)
med flänsen vänd nedåt på hjuldrivningsreglage-
stången på vänster handtag (Fig. 3).
654
Figur
3
1. Reglagestång,
hjuldrivning
2. Ögla
3. Nedre
reglagestång,
hjuldrivning
4. Flänsmutter
5.
Låsmutter med fläns
4. Passa
in vänster handtag mot sidan av maskinen och
trä änden på hjuldrivningsreglagestången genom öglan
i medre reglagestången till hjuldrivningen (Fig. 3).
5.
Passa in hålen i vänster handtag mot hålen i sidoplåten
och skruva fast handtaget med två bultar och böjda
brickor med fingrarna (Fig. 2).
Obs:
Den konkava sidan av den böjda brickan passar mot
utsidan på handtaget.
6.
Passa in hålen i höger handtag mot hålen i sidoplåten
och skruva fast handtaget med två bultar och böjda
brickor med fingrarna.
7.
Se till att handtagen sitter på samma höjd och dra
sedan åt fästskruvarna ordentligt.
8.
För in hjulen och sätt i axelstiftet genom hålen i
hjulnavet och det
inr
e
hålet i axeln (Fig. 4).
473
Figur
4
1. Låssprint
2. Yttre
axelhål
3.
Inre axelhål och hjulnav
Obs:
Sätt i stiften i de
yttr
e
axelhålen om snöslungan ska
utrustas med tillbehören snökedjor
.
11
Montering
av växelväljarstång
1. Dra
växelväljararmen (Fig. 5) till läget helt “ute”.
2.
Dra växelväljararmen (Fig. 6) på reglageplåten till
läge R (reverse).
3.
Sätt i växelväljarstången i väljararmen, trä på en
planbricka på stången och fäst med en saxpinne
(Fig. 5).
648
Figur
5
1. Växelväljararm
2. Växelväljarstång
3. Planbricka
och saxpinne
Montering
av
hjuldrivningsstång
1. Gänga
på låsmutterna med fläns (flänsen vänd uppåt)
på nederänden på hjuldrivningsreglagestången, under
öglan på nedre reglagestången för hjuldrivningen
(Fig. 3).
2.
Skruva de två flänsmuttrarna uppåt och nedåt på
manöverstången tills avståndet mellan överkanten på
handtaget och underdelen på reglaghandtaget för
hjuldrivningen, (Fig. 6 och 7) är cirka 1
1 cm (4
#/8
”).
879
Figur
6
1. Reglagehandtag,
matarskruv
2. Reglagehandtag,
hjuldrivning
3. Växelväljare
4. Växelväljarstång
665
Figur 7
1. Reglagehandtag,
hjuldrivning
2. Handtag
3. 11
cm (4 3/8”)
4.
2,54 - 5 cm (1 - 2”)
3. Dra
åt flänsmuttrarna med fingrarna.
4.
För växelväljaren (Fig. 6) till treans växel.
Obs:
Justering krävs om trean inte går att lägga i, se
avsnittet Justering av växelväljare, sidan 23. Justera innan
du fortsätter monteringen.
5.
Dra snöslungan sakta bakåt medan hjuldrivnings-
reglaget trycks mot handtaget.
Inställningen är rätt när hjulen slutar rulla bakåt och
avståndet mellan översidan på handtaget och
undersidan på hjuldrivningsreglaget är mellan 25 och
50 mm (1 till 2”) (Fig. 7).
6.
Justera flänsmuttrarna om så behövs för att få detta
mellanrum, och dra sedan åt dem ordentligt.
Montering
av reglagelänkaget
för matarskruven/impellern
1. Lossa
stoppmuttern ovanför bygeln på övre
reglagestången (Fig. 8).
2.
Passa in hålen i bygeln och nedre reglagestången och
sätt i sprinten (Fig. 8).
12
649
Figur
8
1. Stoppmutter
2. Bygel
3. Övre
reglagestång
4.
Nedre reglagestång
5. Sprint
6. Saxpinne
3. Mät
avståndet mellan överdelen på handtaget och
underdelen av matarskruv/impellerreglaget
(Fig. 6 och 9). A
vståndet ska vara cirka 10 cm (4”).
665
Figur
9
1. Reglagehandtag,
matarskruv
2. Handtag
3. 10
cm (4”)
4.
2,54 - 5 cm (1 - 2”)
4. Tryck
sakta matarskruv/impellerreglaget mot
handtaget.
Kraften som behövs ökar märkbart när spelet i remmen
tagits upp, (efter ungefär halva rörelsen). Inställningen
är rätt när motståndet
börjar
öka när avståndet mellan
handtaget och matarskruv/impellerreglaget är mellan
25 och 50 mm (1 till 2”) (Fig. 9).
Obs: T
a bort remkåpan om inte motståndet ökar märkbart,
(se avsnittet Byte av matarskruv/impellerrem, steg 1-2,
sidan 22) och mät mellanrummet på 5 cm (2”) ovanför
handtaget när spelet i matarskruv/impellerremmen är
borta.
5. T
a ur sprinten, lossa låsmuttern och skruva bygeln
uppåt eller nedåt för att öka eller minska avståndet
mellan handtag och matarskruv/impellerreglaget om så
behövs (Fig. 8).
6.
Sätt i sprinten och säkra med saxpinnen när
inställningen är rätt (Fig. 8).
7.
Dra åt stoppmuttern så att bygeln säkras (Fig. 8).
Montering
av reglagestången
till utkastaren
1. Montera
utkastarfästet och stången på vänstersidan av
handtaget med en bult och låsmutter
. Låt låsmuttern
vara lös tills allt är monterat (Fig. 10).
886
Figur
10
1. Utkastarreglage
med
fäste
2. Bult
med låsmutter
2. Stryk
på konsistensfett på snäckskruven.
3.
Skruva fast snäckskruven och fästet på
monteringsflänsen med en bult, fyrkantbricka och
låsmutter (Fig. 1
1).
4. T
rä i snäckskruven i kuggarna på utkastarens fästring
och dra åt låsmuttern (Fig. 1
1).
658
Figur
1
1
1. Snäckskruv
med fäste
2.
Bult, bricka och låsmutter
3. Fäste
5. Dra
åt låsmuttern som håller kanalreglagefästet
(Fig. 10).
6.
Kontrollera att kanalreglagestången fungerar och flytta
snäckskruven något utåt om det kärvar
.
13
Skruva
fast strålriktaren
1. Fäll
riktaren uppåt och bakåt till stoppet på riktaren
går över läppen på översidan av kanalen.
2.
Fäst västersidan på riktaren på kanalen med delarna
enligt Figur 12.
Se till att gummibrickan och friktionsplattan monteras
mellan kanal och strålriktare, och att styrtapparna på
friktionsplattan går i hålen på strålriktaren.
667
Figur
12
1. Kanal
2. Strålriktare
3. Vagnbult
4. Gummibricka
5. Friktionsplatta
6. Stor
planbricka
7. Kupolbricka
8. Låsmutter
Obs:
Den konkava sidan på kupolbrickorna passar mot de
stora planbrickorna.
3.
Dra åt muttrarna på båda sidor av strålriktaren. Dra
inte åt för hårt så att det krävs för stor kraft att ändra
vinkel på strålriktaren.
Kontroll
av däcktryck
Kontrollera
däcktrycket eftersom de levereras med förhöjt
tryck. Minska trycket lika i båda däcken till 48–103 kPa
(7–15 psi).
Före
start
Fylla
olja i motorn
Motorn
levereras från fabrik med bara några centiliter olja
i vevhuset. Fyll på olja före start. V
evhuset rymmer
0,62 liter (21 oz.) olja. Eftersom det finns lite olja i
vevhuset ska dock inte hela mängden fyllas på med en
gång. Fyll på olja gradvis enligt nedan:
1.
Gör rent omkring oljestickan (Fig. 13).
2. T
a ur oljestickan ur vevhuset (Fig. 13).
684
Figur
13
1. Påfyllningshål
2. Oljesticka
3. Tanklock
3. Häll
sakta i 3/4 av totalvolymen olja i vevhuset.
Använd endast SAE 5W–30 eller SAE 10 lösande olja
av hög kvalitet med klassning —SE, SF eller SG enligt
American Petroleum Institute (API) “service
classification”. Använd 0W–30 lösande olja med
klassning —SE, SF eller SG enligt American
Petroleum Institute (API) “service classification” vid
extrem kyla, (under –18
°
C eller 0
°F).
4. T
orka av oljestickan med en ren trasa.
5.
Sätt i stickan helt och ta sedan ur den.
Obs:
Oljestickan måste sättas i helt för att visa rätt nivå.
6. T
a ur oljestickan.
7.
Läs av nivån på oljestickan.
8.
Fyll sakta på olja om nivån ligger under märket Full,
och kontrollera nivån regelbundet, (steg 4 t o m 7),
tills nivån på stickan når Full.
VIKTIGT
: Fyll inte på för mycket, det skadar motorn.
14
Fylla
bensin i bränsletanken
Använd
färsk, blyfri bensin med oktantal 85 eller högre.
Köp bara så mycket som går åt inom en månad, så är den
garanterat färsk. Du behöver inte använda premiumbensin.
VIKTIGT
: Använd aldrig metanol, bensin som
innehäller metanol, bensin som innehåller mer än 10%
etanol, pr
emiumbensin eller fotogen eftersom detta
kan skada motorns bränslesystem.
FARA
RISKER
Under vissa omständigheter är bensin extr
emt
lättantändlig och högexplosiv
.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Bensinbrand eller explosion kan skada dig själv
och andra och orsaka materiella skador
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Använd tratt och fyll tanken på en öppen plats
utomhus och när motorn är kall. T
orka upp
spilld bensin.
Fyll inte tanken helt full utan tills nivån ligger
mellan 6 och 13 mm (1/4 och 1/2”) under
påfyllningsrör
ets nederände. Utrymmet medger
att bensinen kan expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin och
håll dig borta från öppen eld eller där
bensinångor kan antändas av gnistor
.
Förvara bensin i godkänd dunk och håll den
borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt inom
en månad.
FARA
RISKER
V
id bensinpåfyllning kan under vissa
betingelser gnistor från statisk elektricitet
bildas och antända bensinen.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Bensinbrand eller explosion kan skada dig själv
och andra och orsaka materiella skador
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Ställ alltid bensindunkar på marken en bit från
ditt fordon för
e påfyllning.
Fyll inte på bensindunkar inne i fordon eller på
lastbilsflak eftersom plastmattor och liknande
kan isolera dunken och förlänga
urladdningstiden för statiska elektriciteten.
Lasta av bensindrivna maskiner från lastbilen
eller släpet om så är praktiskt möjligt och fyll
på bensin när hjulen står på marken.
Fyll på maskinen från en dunk hellr
e än med
ett handtag på en bensinpump om det inte är
möjligt att lasta av maskinen från lastbilen eller
släpet.
Håll kontakt hela tiden mellan munstycket på
bensinpumpen och kanten på tank- eller
dunköppningen tills tankningen är klar om
tankning måste ske från bensinpump.
Användning av stabiliserare under körning och vid
förvaring. Stabiliseraren rengör motorn medan den körs
och förhindrar gummiliknande hartsavlagringar från att
bildas i motorn vid förvaring.
VIKTIGT
: Använd inga andra bränsletillsatser än
sådana som är avsedda för stabilisering av bränslet vid
förvaring. Använd inte alkoholbaserade stabiliserar
e
som t ex etanol, metanol och isopr
opyl.
1.
Gör rent omkring tanklocket (Fig. 13).
2.
Skruva av tanklocket.
3.
Använd blyfri regularbensin. Fyll tanken tills det
återstår 6-13 mm (1/4-1/2”) till helt full (Fig. 13).
VIKTIGT
: Fyll inte bensin upp i påfyllningsr
öret.
Utrymmet behövs för bränslets expansion. Fyll inte
tanken helt full.
4.
Skruva på locket.
5. T
orka upp all utspilld bensin.
15
Körning
Reglage
I listan nedan beskrivs reglagen på snöslungan:
Reglage för matarskruv/impeller
(Fig. 14)—T
ryck
handtaget mot höger handtag för att koppla in både
matarskruv och impeller
. Släpp handtaget för
urkoppling.
Reglage för hjuldrivning
(Fig. 14)—Reglaget måste
klämmas mot vänster handtag vid inkoppling. Släpp
reglaget för att stoppa drivningen.
Hastighetsväljare
(Fig. 14)—Reglaget har fyra lägen:
back och 1, 2 och 3. För reglaget till önskat läge vid
val av hastighet. Reglaget låses i ett spår vid varje
läge.
Bränslekran
(Fig. 14)—Stäng kranen genom att vrida
åt höger för att stoppa flödet ur tanken och öppna den
genom att vrida åt vänster
. Stäng kranen när
snöslungan inte används.
Utkastarreglage
(Fig. 14)—V
rid utkastarreglaget
medsols för att flytta utkastet åt vänster och motsols
för att få utkastet åt höger
.
Strålriktarhandtag
(Fig. 14)—För handtaget framåt
för att sänka snöstrålen och bakåt för att höja strålen.
879
Figur
14
1. Reglagehandtag,
snöskruv
2. Reglagehandtag,
hjuldrivning
3. Växelväljare
4. Vev
för utkastare
5. Bränslekran
6.
Höjdhandtag, utkastare
Tändningslås
(Fig. 15)—Sätt i nyckeln innan motorn
startas. T
a ur nyckeln för att stanna motorn.
Gas
(Fig. 15)—För gasen uppåt för att öka varvtalet
och nedåt för att sänka varvtalet.
Choke
(Fig. 15)—V
rid choken till Full vid start av kall
motor
. För choken gradvis mot Of
f allt eftersom
motorn värms upp.
Snapspump
(Fig. 15)—T
ryck på snapspumpen för att
pumpa in en lite mängd bensin i motorn så underlättas
kallstart.
Snörstart
(Fig. 15)—Dra i snöret för att starta motorn.
16
725
Figur
15
1. Choke
2. Snapspump
3. Gasreglage
4. Snörstart
5. Tändningslås
Starta/stoppa
motorn
Demontering av förvärmaren
Om
motorn ska köras vid högre temperatur än 4
_C
(40_
F), ska förvärmaren på för
gasaren demonteras
(Fig. 16). Sätt tillbaka förvärmaren och ljuddämpars-
kyddet om temperaturen faller under 4
_
C (+40
_F).
1.
Dra av chokeknappen från chokestången (Fig. 15).
2.
Skruva bort de tre skruvarna, låsbrickorna och
brickorna som fäster ljuddämparskyddet på motorn
(Fig. 16) och ta bort skyddet.
3.
Skruva bort två stjärnskruvar och en bult som håller
fast förvärmaren (Fig. 16).
m-2754
Figur
16
1. Tändkabel
2. Skydd
för ljuddämpare
3.
Skruv (3), låsbricka (3),
bricka (3)
4. Förgasarförvärmning
5.
Stjärnskruvar (3)
6.
Skruv med sexkantskalle
4. Lyft
upp och ta bort förvärmaren.
5.
Sätt tillbaka chokeknappen på chokestången.
Starta motorn
FARA
RISKER
När
snöslungan är igång kan impellern och
matarskruven r
otera.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Roterande matarskruv/impeller kan slita av
eller skada händer och fötter
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar
stannat för
e justering, r
engöring och inspektion
av snöslungan samt innan utkastar
en r
ensas.
Dra dessutom av tändkabeln från tändstiftet för
att förhindra oavsiktliga starter
.
Använd en pinne,
inte händerna
, för att ta bort
skräp ut utkastar
en.
Håll dej bakom handtagen och undan från
utkastar
öppningen under körningen.
Håll ansikte, händer
, fötter och andra
kr
oppsdelar samt kläder från dolda r
örliga
eller r
oterande delar
.
VIKTIGT
: Kontr
ollera att snöskruven eller impellern
inte har frusit fast, utan kan r
otera fritt. Se också till
att inte utkastarkåpan satts igen.
Använd en pinne, inte
handen, för att ta bort föremål som fastnat.
1.
För gasen till läge Fast (Fig. 15).
2.
Öppna bränslekranen under tanken (Fig. 14) genom att
vrida den åt vänster
.
3. V
rid choken (Fig. 15) till full choke.
4.
Håll för hålet i mitten av snapspumpen med tummen
och tryck sakta tre gånger med två sekunders paus
mellan varje tryckning.
VIKTIGT
: Snapsa inte om motorn har körts och är
varm.
för mycket snapsning kan flöda motorn och
göra att den inte startar
.
5.
Sätt i tändningsnyckeln (Fig. 15).
6. T
a tag i startsnörets handtag (Fig. 15) och dra det sakta
ut tills det känns ett motstånd. Drag då kraftigt för att
starta motorn.
7.
Håll stadigt i handtaget och släpp in snöret sakta.
Obs:
Om motorn inte startar eller om temperaturen är
under -23
_
C (-10
_
F), kan ytterligare snapsning behövas.
Prova att starta efter varje snapsning innan du snapsar
igen.
8. V
rid omedelbart choken (Fig. 15) till 3/4-läget så fort
motorn startar
.
17
9. V
rid choken till läge 1/2 och vidare till Of
f allt
eftersom motorn värms upp. V
rid tillbaka till läge
1/2 tills motorn värmts upp tillräckligt om den stannar
och vrid sedan till Of
f.
Preparering inför stopp av motorn efter
körning
1. Släpp
framdrivnings- och snöskruv/impellerreglagen
(Fig. 14).
2.
Koppla in matarskruven/impellern för att få bort
kvarvarande snö inne i huset.
3.
Kör motorn några minuter för att få bort fukt som kan
ha samlats på motorn.
4.
Dra ut i snörstarten helt tre-fyra gånger med kraftiga
tag och med motorn igång. Detta förebygger att
snörstarten fryser
.
Obs:
När du drar i snörstarten med motorn igång hörs ett
högt slamrande ljud. Detta skadar inte motorn eller
startanordningen.
Stanna motorn
1. Släpp
reglagen för drivning och matarskruv/impeller
(Fig. 14).
2.
För gasen till sakta och ta ur tändningsnyckeln
(Fig. 15).
3.
Vänta tills alla rörliga delar stannat innan du lämnar
användarplatsen bakom handtagen.
Frihjul
eller självdrift
Snöslungan
kan köras med hjulen frikopplade eller med
hjulen inkopplade så att den driver sig själv
. Det finns två
hål i varje ände på axeln. Om axelstiften sitter i de yttre
hålen och inte genom hjulnaven (Fig. 4), är hjulen
frikopplade. När båda stiften sitter i hålen i hjulnaven och
i de inre axelhålen (Fig. 4), driver snöslungan sig själv när
hjuldrivningsreglaget aktiveras.
Tips
vid snöröjning
FARA
RISKER
Impeller
och matarskruv kan r
otera när
snöslungan körs.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Roterande matarskruv/impeller kan slita av
eller skada händer och fötter
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar
stannat för
e justering, r
engöring och inspektion
av snöslungan samt innan utkastar
en r
ensas.
Dra dessutom av tändkabeln från tändstiftet för
att förhindra oavsiktliga starter
.
Använd en pinne,
inte händerna
, för att ta bort
skräp ut utkastar
en.
Håll dej bakom handtagen och undan från
utkastar
öppningen under körningen.
Håll ansikte, händer
, fötter och andra
kr
oppsdelar samt kläder från dolda r
örliga
eller r
oterande delar
.
VARNING
RISKER
Stenar
, leksaker och andra för
emål kan plockas
upp och kastas av r
otorbladen.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
För
emål som kastas omkring kan orsaka
allvarliga personskador på förar
en och
kringstående.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Håll området som r
öjs r
ent från för
emål som
kan plockas upp och kastas omkring av
rotorbladen.
Håll barn och husdjur borta från området.
Stäng bränslekranen och ta ur nyckeln när snöslungan
inte används.
Röj snön så snart som möjligt efter snöfallet. Det ger
de bästa resultatet.
Justera medarna så att de är anpassade för ytan som
ska röjas. Se avsnittet Justering av skidor och skrapa,
sidan 19.
Snöslungan är konstruerad för att göra rent ända ner
till marken men den kan tendera att resa sig i vissa
lägen. Växla ner och sänk farten framåt om detta
inträffar. L
yft i båda handtagen så att framänden hålls
nere om den ändå vill resa sig.
Rikta snöstrålen mot lä när så är möjligt.
18
Överlappa varje vända för att få bort all snö.
Lägg i en lägre växel för att ta dig fram om hjulen
slirar.
Överbelasta inte snöslungan genom att röja för fort.
Lägg i en lägre växel för att minska hastigheten framåt
om motorn saktar ner
.
Ha alltid full gas, högsta motorvarvtal, vid snöröjning.
Håll högsta motorvarv och överbelasta inte motorn så
att inte utkastarkanalen sätts igen om snön är blöt och
slaskig.
Under vissa snö- och väderförhållanden kan några
reglage och rörliga delar frysa fast. Stanna därför
motorn och vänta tills alla rörliga delar stannar om
några reglage blir svåra att hantera. Kontrollera om
någon del frusit fast.
Använd inte för mycket kraft
för att försöka manövr
era r
eglagen om de frusit.
Underhåll
Rekommenderat
underhåll
Service
av
Serviceåtgärd Första
Varje
körning
10
tim.
15
tim.
25
tim.
100
tim.
Inför
förvaring
Oljenivå i
motorn—
kontrollera
Kontrollera oljenivån
och fyll på vid behov
.
X X
Fett i
matarskruv-
växeln—
kontrollera
Kontrollera fettnivån
och fyll på vid behov
.
X X X
Smörjning av
snöslungan
Olja och fetta in
invändiga rörliga delar
.
X X
Oljebyte i motor
Byt oljan i motorn.
X X
Tändstift
Rengör
, inspektera
och ställ in
elektrodavståndet. Byt
ut vid behov
.
X
FÖRSIKTIGHET
RISKER
Om
tändkabeln sitter kvar på tändstiftet kan någon annan starta motorn.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
En oförutsedd motorstart kan skada dig eller åskådar
e allvarligt.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Dra av tändkablarna från tändstiftet innan du börjar göra service. För också kablarna åt
sidan så att de inte oavsiktligt kommer i kontakt med tändstiften.
19
Justering
av medar och skrapa
Betong- och asfaltytor
1. Dra
av tändkabeln från tändstiftet och se till att kabeln
inte oavsiktligt kommer i kontakt med stiftet.
2.
Kontrollera lufttrycket i båda hjulen. Se till att de är
jämt pumpade till mellan 48–103 kPa (7–15 psi).
3.
Flytta snöslungan till plant underlag.
4.
Lossa de (4) brickbultarna som håller fast medarna på
sidorna på matarskruvhuset (Fig. 17) tills medarna
enkelt kan flyttas upp och ner
.
651
Figur
17
1. Mede
2. Sidoplåt,
matarskruv
3. Flänsmuttrar
5. Lägg
under bladen på matarskruven så att både
skrapan och matarskruvbladen (Fig. 18) går fria från
marken med minst 3 mm (1/8”).
652
Figur
18
1. Skrapa
2. Monteringsskruvar
3. Matarskruvblad
Obs:
Skrapan ska ligga högre över marken om underlaget
där snöslungan ska köras är sprucket, knöligt eller ojämnt.
6.
Kontrollera skrapans inställning. Skrapan ska ligga
3 mm (1/8”) över och parallellt med ytan.
7.
Lossa de fem skruvarna (Fig. 18) om skrapan behöver
justeras, ställ in bladet och dra åt skruvarna.
8.
Flytta medarna neråt platt mot marken och dra åt de
fyra (4) brickbultarna som håller medarna i
snöskruvens sidoplåtar (Fig. 17).
Grusytor
1.
Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till att kabeln
inte oavsiktligt kommer i kontakt med stiftet.
2.
Lossa de fyra flänsmuttrarna som fäster båda medarna
på matarskruvens sidoplåtar (Fig. 17).
3.
Skjut ner medarna så långt att snöskruven kommer så
långt från marken som skidjusteringen tillåter
.
4.
Dra åt flänsmuttrarna.
Tömning
av bensin
1. Stäng
bränslekranen under tanken genom att vrida den
åt vänster (Fig. 19).
726
Figur
19
1. Bränslekran
2. Slangklämma
3. Bränsleledning
VARNING
RISKER
Bensin
är mycket brandfarligt.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Bensin kan antändas och vålla allvarliga
kroppsskador.
SÅ UNDVIKS RISKEN
T
appa ur bensinen utomhus.
T
appa ur bensin endast när motorn är kall.
T
orka upp all utspilld bensin.
T
appa inte ur bensin nära en öppen låga eller
där bensinångor kan antändas av en gnista.
Rök inte cigarr
, cigar
ett eller pipa medan du
hanterar bensin.
2.
Sätt ett rent kärl under bränslekranen.
3.
Lossa slangklämman som håller fast bränsleslangen på
kranen och dra av slangen (Fig. 19).
20
4.
Öppna kranen genom att vrida åt höger
. Nu kan
bränslet rinna ner i ett kärl.
5.
Sätt tillbaka bränsleslangen och fäst med
slangklämman.
Smörjning
av snöslungan
Smörj
snöslungans rörliga delar efter var 15:e drifttimme.
VIKTIGT
: Ha inte olja eller fett på gummihjul eller
friktionsdrivningen eftersom hjulen kan slira och
gummit brytas ner
.
1.
Dra av tändkabeln från tändstiftet och se till att kabeln
inte oavsiktligt kommer i kontakt med stiftet.
2. T
appa ur bensinen ur tanken; se avsnittet A
vtappning
av bensin, sidan 19.
3. T
ippa snöslungan framåt på matningsskruv/
impellerhuset och palla under så att den inte kan
ramla.
4.
Skruva bort de fyra skruvarna som fäster bottenkåpan
och ta bort kåpan (Fig. 20).
m–2592
Figur
20
1. Skruvar
5. Smörj
snöslungan lätt med tunn olja, enligt figur 21.
VIKTIGT
: Smörj inte för rikligt eftersom överflödig
olja kastas in i hjuldrivningen och får r
emmen att
slira.
6.
Smörj snöslungan med fett enligt figur 21.
887
Figur
21
7. Torka
upp spilld olja eller fett.
8.
Skruva fast bottenkåpan med de fyra skruvarna.
9.
Ställ snöslungan upprätt igen.
Kontroll
av oljenivån i motorn
Kontrollera
oljenivån var 5:e drifttimma eller varje gång
snöslungan körs.
1.
Flytta snöslungan till plant underlag.
2.
Gör rent omkring oljestickan (Fig. 13).
3. T
a ur oljestickan ur vevhuset (Fig. 13).
4. T
orka av oljestickan med en ren trasa.
5.
Sätt i stickan helt och ta sedan ur den.
Obs:
Oljestickan måste sättas i helt för att visa rätt nivå.
6. T
a ur oljestickan ur vevhuset (Fig. 13).
7.
Läs av nivån på oljestickan (Fig. 13).
8.
Fyll sakta på olja om nivån är under märket Full.
Kontrollera hela tiden nivån och fyll på tills den når
Full.
Häll sakta SAE 5W
-30 SAE 10 renande olja i
påfyllningshålet. Motorn fungerar med alla renande
oljor av hög kvalitet som uppfyller American
Petroleum Institute (API) klassificering -SE, SF eller
SG.
VIKTIGT
: Fyll inte på för mycket, det skadar motorn.
9.
Sätt i oljestickan.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Toro 622 Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual