Capreo
SL-F800
OT-SP41 (SIS-SP41)
RD-F800
SS / GS
FH-F700
9
CS-HG70-S
CN-HG73
SM-SP17 / SM-BT17
RD-F800
SS
9
17 T
9 - 26 T
9 T
GS
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid
cykling. Rengör kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare.
Använd aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade lösningsmedel som
t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av
och orsaka allvarliga personskador.”
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se
nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några
andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den
aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att
kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av
ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon
annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en
förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte
utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket
kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats
för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns
bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem
igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande
insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en
tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev som har en
annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om
styret vrids så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att
växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så
långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller
någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens
prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern
kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Spänntrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera spänntrissan så att
pilen pekar medurs när du ser på växelns utsida.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Observera: Du skall regelbundet kontrollera att
det inte finns något gap mellan växelörat och
fästet på det sätt som visas på bilden. Om det
finns ett gap mellan dessa två delar, kan det
uppstå problem med växlingen.
Var noga med att läsa igenom bruksanvisningen för drivsystemet Capreo tillsammans
med denna bruksanvisning.
Anvisningar om teknisk service SI-5XJ0A-001
RD-F800
Bakväxel
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 /TL-CN27
TL-CN32 /TL-CN27
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
SI-5XJ0A-001-03
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara prestanda.
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Drev som kan användas
Minsta drevet
Bakväxel
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 8:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
7:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 8:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
7:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 8:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 7:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
Montering av bakväxeln
5 mm insexnyckel
Växelöra
Fäste
Åtdragningsmoment
för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa in så
att övre rulltrissan är inpassad mot den yttre
linjen för det minsta drevet, när du tittar bakifrån.
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre
rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med det
största drevet.
Justering
Skruv för
övre justering
Skruv för
nedre justering
Övre rulltrissan
Största drevet
Yttre linje för minsta
drevet
3. Ytterhöljets längd
(1) Lossa justeringsskruven för B-sträckning tills den finns i det
läge som bilden visar.
(2) Kontrollera att det finns tillräcklig slakhet i ytterhöljet. Passa
därefter in ytterhöljet mot den nedre
kanten av ytterhöljets hållare vid
bakväxeln och skär därefter bort all
överflödig längd för ytterhöljet.
Mindre än 30 mm
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det kedjedrevet och det största drevet och vrid
vevarmen för att växla. Vrid därefter justeringsskruven för B-
sträckning för att justera så
att styrtrissan inte kommer i
kontakt med drevet, men
inte så nära att den
kommer i kontakt med
kedjan. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för
att förvissa dig om att
trissan inte kommer i
kontakt med drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv för
B-sträckning
Observera:
Sätt dit innervajern så att den sticker ut mindre
än ca. 30 mm och kontrollera därefter att
innervajern inte kommer i kontakt med hjulets
ekrar. Ha hjulet stillastående medan du utför
detta steg.
Ytterhölje
Ytterhöljets hållare
(2)
(1)
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
■ Byte av bakväxeln
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Styrtrissa /
Sträckningstrissa med effektivt vridmoment :
2,5 - 5,0 N·m {25 - 50 kgf·cm}
3 mm insexnyckel
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut denna kåpa mot
en aluminiumkåpa (Säljes
separat).
Den ända av ytterhöljet som har
en aluminiumkåpa, skall vara på
växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan