Svenska–3
0 275 007 PDC | (13.4.16) Bosch eBike Systems
Den begärda motoreffekten visas på visningen . Den maxi-
mala motoreffekten beror på den valda assistansnivån.
In-/urkoppling av ledhjälp
Ledhjälpen kan underlätta elcykelns ledning. Hastigheten i
denna funktion är beroende av ilagd växel och kan uppnå
högst 6 km/h. Ju mindre ilagd växelläge är desto lägre är has-
tigheten i funktionen ledhjälp (vid full effekt).
Funktionen för ledhjälp får endast användas när elcy-
keln leds. Om elcykelns hjul inte har kontakt med marken
när ledhjälpen används finns risk för personskada.
För att aktivera gångstödet, tryck på knappen ”WALK” på
din cykeldator. Efter aktivering, tryck på knappen ”+” inom 3
sekunder och håll den intryckt. eBike-drivningen kopplas in.
Anvisning: Påskjutningshjälpen kan inte aktiveras på assis-
tansnivån ”OFF”.
Gångstödet kopplas ur så snart som något av följande
inträffar:
–Knappen ”+” släpps,
– hjulen på eBike blockeras (t.ex. genom bromsning eller om
du kör på ett hinder),
– hastigheten överskrider 6 km/h.
Anvisning: På vissa system kan gångstödet startas direkt
genom ett tryck på ”WALK”-knappen.
Tända/släcka cykelbelysning
På cyklar med bakåttrampfunktion roterar pedalerna när
skjuthjälpen är inkopplad. Om de roterande pedalerna block-
eras kopplas skjuthjälpen ur.
Anvisningar för åkning med elcykelsystemet
Hur fungerar elcykelns hjälpmotor?
Elcykelns drivenhet ger hjälp under den tid pedalerna tram-
pas. Utan pedaltramp ger drivenheten ingen hjälp. Motoref-
fekten är alltid beroende av den kraft du använder vid tramp.
Är kraften låg kommer även hjälpen att bli mindre än vid högre
kraft. Detta gäller oberoende av assistansnivån.
Elcykelns hjälpmotor kopplas automatiskt från när hastighe-
ten överskrider 25 km/h. När hastigheten sjunker under
25 km/h kopplas hjälpmotorn åter till.
Ett undantag är funktionen påskjutning, där eBike kan skjutas
på i låg hastighet utan att pedalerna behöver trampas. När
denna funktion är aktiv kan pedalerna rotera med.
Elcykeln kan när som helst utan assistans köras som en vanlig
cykel genom att koppla från elcykelsystemet eller genom att
ställa assistansgraden i läge ”OFF”. Samma sak gäller för
tomt batteri.
Elcykelsystemets samspel med växeln
Växeln ska även med elcykelns hjälpmotor användas som på
en vanlig cykel (beakta elcykelns bruksanvisning).
Oberoende av växelns typ rekommenderar vi att under växling
avbryta pedaltrampet. Härvid underlättas växlingen varvid
kraftöverföringens slitage minskar.
Genom att välja rätt växelläge kan med en och samma kraft
hastigheten och räckvidden ökas.
Lär av erfarenhet
Vi rekommenderar att du lär dig hantera elcykeln avsides tra-
fikerade vägar.
Prova ut olika stödnivåer. Börja med den lägsta stödnivån. Så
snart du känner dig säker kan du delta i trafiken med din
eBike, precis som med vilken annan cykel som helst.
Testa elcykelns räckvidd under olika villkor innan du startar
för längre turer.
Räckvidden påverkas av
Räckvidden påverkas av många olika faktorer, som till
exempel:
–stödnivå,
–hastighet,
– växlingsbeteende,
– typ av däck och däcktryck,
– batteriets ålder och hur det har skötts,
–den aktuella sträckas profil (stigningar) och beskaffenhet
(körbanans beläggning),
– motvind och omgivningstemperatur,
– eBikes, förarens och bagagets vikt.
Därför är det inte möjligt att förutsäga exakt räckvidd före
start eller under färden. I allmänhet gäller dock följande:
–Vid samma stödnivå på eBike-drivningen: Ju mindre kraft
du behöver uppbringa för att uppnå en viss hastighet (t.ex.
genom att växla optimalt), desto mindre energi förbrukar
eBike-drivningen och desto längre räcker en batteriladd-
ning.
–Ju högre assistansgraden är under samma villkor, desto
kortare blir körsträckan.
Sköt elcykeln väl
Beakta drifts- och förvaringstemperaturerna för eBike-kom-
ponenterna. Skydda drivenheten, cykeldatorn och batteriet
mot extrema temperaturer (t.ex. på grund av intensiv solin-
strålning utan samtidig ventilation). Komponenterna (framför
allt batteriet) kan skadas av höga temperaturer.
Assistansnivå Assistansfaktor*
(Kedjeväxel)
Cruise CX
”ECO”
50 % 50 %
”TOUR”
120 % 120 %
”SPORT”
190 % 210 %
”TURBO”
275 % 300 %
* Motoreffekten kan avvika på enskilda utföranden.
OBJ_BUCH-2821-001.book Page 3 Wednesday, April 13, 2016 4:38 PM