Anvisningar om teknisk service SI-5VM0B
RD-M530
Vi rekommenderar att följande kombination används för
att få bästa tänkbara prestanda.
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av DUAL CONTROL-reglaget ST-M530 / M535 i kombination med
bakväxeln RD-M530 av typen med reverserande fjäder. Om du använder reglaget i kombination med en växel RD-M511 av normaltyp,
blir användningen och displayindikeringen den omvända.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte
alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare,
därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att
se nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du
använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit
verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta
upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan
inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta
inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid
montering av delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cyklisten
skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga
delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och
drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
dreven och kedjan.
• Justera bakväxeln RD-M530 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför
att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev
som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i
reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Kontrollera att växlingsvajern och bromsvajern inte kommer i
kontakt med varandra under en bromsning. Om de gör det,
kan bromsningen störas.
Montera vajrarna så att de fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret
vrids så långt det går åt endera hållet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-
ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens
prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig
om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det
främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor
beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-IG51
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN23
TL-CN32 / TL-CN23
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
Handtaget DUAL CONTROL
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Manövrering av reglage och handtag
■ Manövrering av bromshandtaget
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage och
handtag till den mest bekväma bredden för växling och bromsning.
■ Växling
Reglaget återgår alltid till sitt utgångsläge, när det släpps efter
växlingen. När du manövrerar reglaget, skall du alltid komma ihåg
att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett stort till ett mindre drev
För att endast växla ett steg, skall du trycka in reglaget till läge (1).
För att växla två steg samtidigt, skall du trycka in det till läge (2). På
detta sätt kan du växla maximalt två steg samtidigt.
Växling från ett litet till ett större drev
Tryck in reglaget en gång för att växla ett steg från ett mindre till ett
större drev.
Utgångsläge för reglaget
Utgångsläge för reglaget
Extra frigöringsreglage
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering. Vid detta tillfälle skall du inte ta bort
justeringsblocket Pro-Set.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Blir
bredare
Blir
smalare
Blir
smalare
Blir
bredare
1:a fingerleden
Reglagets
ända
ST-M535 ST-M530
Ca. 2 mm
2 mm
insexnyckel
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla delar i kraftöverföringen.
5. SIS-justering
Tryck på reglaget medan du vrider vevarmen för att flytta växeln
till det största drevet. Tryck därefter in reglaget en gång till för att
flytta växeln till 2:ans drev. Därefter skall du endast trycka in
reglaget till slutet av det fria spelet och därefter vrida på
vevarmen.
Vid växling till
3:ans drev
Vrid vajerns justeringsbult
medurs för att dra åt den tills
kedjan återgår till 2:ans drev.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
Vrid vajerns justeringsbult moturs
för att lossa den, tills kedjan
kommer i kontakt med ett drev
och alstrar oljud.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
När inget
oljud alls kan
höras
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras åt
(vrids medurs) tills oljud uppstår utan att reglaget trycks in, och
därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180 grader från denna punkt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Justeringsbult Justeringsbult
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan med
tunga och
gummiavskärmningen skall
monteras på ramens stopp
för ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-
sträckning för att passa
in styrningsskivan så nära
drevet som möjligt, men inte
så nära att den kommer i
kontakt. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för att
förvissa dig om att skivan
inte kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
SIS-justering
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Största
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
Spår
1. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering
så att övre rulltrissan flyttas till
en punkt direkt i linje med det
största drevet.
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du
drar växeln för hand för att
flytta växeln till toppväxelläget.
Vrid därefter på
justeringsskruven för
toppväxeln för att justera så
att styrtrissan är i linje med
ytterkanten av det minsta
drevet sett bakifrån. Drag runt
vevarmen för att flytta växeln
till lågväxelläget.
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När du har
sträckt ytterkabeln på rätt sätt, skall du åter
sätta fast innervajern i bakväxeln på det sätt
som bilden visar.
Anslut innervajern till växeln
på det sätt som bilden visar.
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
övre justering
Drag
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Inpassningsblocket Pro-Set
Montering av kedjan
Montera kedjan medan
inpassningsblcket Pro-Set fortfarande
sitter kvar. Efter monteringen skall du ta
bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drag runt vevarmen för att sätta
bakväxeln i lågväxelläget.
När det gäller styrhandtag av carbon,
kan det bli nötvändigt att sänka
effektivt vridmomentet för att förhindra
skador på styrhandtaget. Rådfråga tillverkaren av cykeln eller
styrhandtaget beträffande den lämpliga nivån för effektivt
vridmomentet för styrhandtag av carbon.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för
styret med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget
3. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage åtta gånger eller mer och kontrollera på
indikatorn att reglaget är i det lägsta läget. Tag därefter bort
kåpan och anslut innervajern.
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Bakväxel
Deore
ST-M530 / ST-M535
SIS-SP41
RD-M530
SGS
FH-M530 / FH-M535
9
CS-HG50-9
CN-HG73
SM-SP17 / SM-BT17
RD-M530
SGS
9
45T
34T
11T
22T
Reglage
Kåpa
Innervajer