Shimano ST-T300-S Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid
användning av växelreglaget ST-T300-S i kombination med
bakväxeln RD-T300 av typen med reverserande fjäder. Om
du använder reglaget i kombination med en växel RD-M310
av normaltyp, blir användningen och displayindikeringen den
omvända.
4. SIS-justering
Tryck på knappen (B) medan du vrider vevarmen för att
flytta växeln till det största drevet. Tryck därefter in reglaget
(A) en gång för att flytta växeln till 2:ans drev. Därefter skall
du vrida på vevarmen.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på
något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade
eller syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana
kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se
nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder
några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte
passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
Observera
• Justera bakväxeln RD-T300 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter
smörja in dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt
rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga
drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven
och kedjan.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar.
Använd aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att
den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv,
även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för
att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• De reglage som är relaterade till växling, skall endast manövreras
medan det främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av
delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp
vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan
inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte
görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta
kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du
faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Silver
Svart
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Både reglaget (A) och knappen (B) återgår till sina respektive
utgångslägen, när de släpps efter växlingen. När du
manövrerar reglaget (A) eller knappen (B), skall du alltid
komma ihåg att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev
[Reglage (A)]
Tryck på reglage (A) till läge (1) för att endast växla ett steg.
Tryck till läge (2) för att växla två steg samtidigt.
På detta sätt kan du växla upp
till tre steg samtidigt.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp med en maximal ytterdiameter
på 32 mm.
5 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med
växelörat, annars kan resultatet bli deformering.
(RD-T300)
Vid detta tillfälle skall du inte ta bort justeringsblocket Pro-Set.
5 mm insexnyckel
växelörat
Justeringsskruv
för B-sträckning
Effektivt vridmoment för fästesspindel:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Kedjans längd
Montering av kedjan
(RD-T300)
Lägg till 2 länkar (med
kedjan på både det största
drevet och det största
kedjedrevet)
1. Montera kedjan medan inpassningsblocket Pro-Set
fortfarande sitter kvar. Efter monteringen skall du ta bort
inpassningsblocket Pro-Set.
2. Drag runt vevarmen för att sätta bakväxeln i lågväxelläget.
Kedja
Största kedjedrevetKedjaStörsta drevet
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du drar växeln för hand för att
flytta växeln till toppväxelläget. Vrid därefter på
justeringsskruven för
toppväxeln för att justera
så att styrtrissan är i linje
med ytterkanten av det
minsta drevet sett
bakifrån. Drag runt
vevarmen för att
flytta växeln till
lågväxelläget.
3. Montering och fastlåsning av ytterhöljet och
innervajern
Tryck 7 gånger eller mer på knappen (B) för att sätta
reglaget i det lägsta läget. Kontrollera på indikatorn att det
lägsta läget är korrekt och montera samt justera därefter
innervajern.
Lossa skruven, tag bort
kåpan och drag därefter
innervajern genom vajerns
justeringsbult såsom bilden
visar. Drag vajern längs
spåret i
uppspolningstrissan
och haka fast den i
uppspolningstrissans
hål. Innerändans kåpa
skall tryckas in så långt det
går i uppspolningstrissans hål.
Justering
(RD-T300)
1
2
1 2
Övre rulltrissan
Yttre linje för minsta
drevet
Skruv för
övre justering
1. Nedre justering
Vrid skruven för
nedre justering så
att övre rulltrissan
flyttas till en punkt
direkt i linje med
det största drevet.
1
1 2
2
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
Största
drevet
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Knapp (B)Indikator
Uppspolningstrissans
hål
Kåpa
Skruv
Vajerns
justeringsbult
Innervajer
Reglage (A)
Byte av indikatorn
1. Tryck på knapp (B) för att sätta reglaget i sitt lägsta läge.
2. Sätt in indikatordrevets tapp i uppspolningstrissans hål.
3. Flytta indikatorns nål till läge [1].
4. När steg 3 är klart, skall du placera indikatorn ovanpå
bromshandtagets fäste. Var försiktig så att indikatorns nål inte
flyttas vid detta tillfälle.
5. Lås fast indikatorn med dess två skruvar.
Indikatorns skruvar
Indikator
Knapp (B)
Indikatordrev
Uppspolningstrissans hål
Växling
Växling från ett litet till ett större kedjedrev [knapp (B)]
Tryck en gång på knappen (B)
och släpp därefter upp den för
att växla ett steg från ett litet till
ett större kedjedrev.
1
2
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (A)
Knapp (B)
Effektivt vridmoment:
0,4 N·m {4 kgf·cm}
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
a
c
-
1
4
T
Märkningen U
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt
och placeras så att
triangelmärkningen (U) på varje
drev och A-delen (där spårbredden
är bredast) av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
A
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Låsring
Montering av dreven
Vi rekommenderar att följande kombination används
för att få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Drevkassett
Kedja
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Vajerledaren vid vevlagret
NEXAVE
ST-T300-S
SP40 försegling / Gummiavskärmning
RD-T300 / RD-M310
MGS
FH-RM30-7
7
CS-HG30-7I
CN-HG50
SM-SP18 / SM-BT18
Främre kedjedrev som kan användas
(kedjedrevets kuggkonfiguration)
Modell nummer RD-T300 / RD-M310
MGS
43T
7
34T
20T
FC-M191
(42T-34T-22T, 48T-38T-28T)
Typ
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Bakväxel
Drev Gruppnamn
ac
7
Typ
HG
Kuggkombination
11, 13, 15, 18,
21, 24, 28T
Kuggkombination för drevkassett
Kuggskillnad för främre kedjedrev
11T
Inpassningsblocket
Pro-Set
Observera om den förslutna kåpan med tunga och
gummiavskärmning
Den förslutna kåpan med tunga och gummiavskärmningen
skall monteras på ramens stopp för ytterhöljet.
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med märkningen.
Fetta in från ändan med märkningen, så att
vajern fungerar på rätt sätt.
Märkning
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda
snittkanten så att hålets insida får en
jämn diameter.
Sätt fast samma
yttre ändkåpa på
den avskurna
ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När
du har sträckt ytterkabeln på rätt sätt,
skall du åter sätta fast innervajern i
bakväxeln på det sätt som bilden visar.
Drag
Anslut innervajern till
växeln på det sätt som
bilden visar.
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Vid växling till
3:ans drev
Vrid vajerns justeringsbult
medurs för att dra åt den tills
kedjan återgår till 2:ans drev.
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras
åt (vrids medurs) tills oljud uppstår utan att reglaget (A)
trycks in, och därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180
grader från denna punkt.
Tryck in reglaget (A) för att växla och kontrollera att inga
oljud uppstår vid något av drevlägena.
När inget
oljud alls kan
höras
Vrid vajerns justeringsbult
moturs för att lossa den, tills
kedjan kommer i kontakt med
ett drev och alstrar oljud.
Justeringsbult Justeringsbult
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla delar i kraftöverföringen.
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert i spåret.
Spår
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
Gummiavskärmning
Innervajer
Drevmellanlägg
Vid monteringen av HG-drev skall du
använda specialverktyget (TL-LR15) för
att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda
specialverktygen (TL-LR15) och
TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Bakre drivsystem
Anvisningar om teknisk service SI-R670B-001
SI-R670B-001-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort
navaxeln, skall du ta bort
frirullningshusets
fasthållningsbult (inne i
frirullningshuset) och
därefter byta ut
frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att det kan
leda till att felfunktion uppstår.
Frirullningshus Frirullningshusets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano ST-T300-S Service Instructions

Typ
Service Instructions