HP Compaq dc5750 Microtower PC Användarguide

Typ
Användarguide

Denna manual är också lämplig för

Handboken Felsökning för dc5750-modeller
HP Compaq Business (arbets)-datorer
© Copyright 2006 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. Informationen i
detta dokument kan ändras utan föregående
meddelande.
Microsoft och Windows är varumärken som
tillhör Microsoft Corporation i USA och andra
länder.
Det enda garantiansvar för HP-produkter och
HP-tjänster definieras i de uttryckliga
garantiavtal som medföljer sådana produkter
och tjänster. Ingenting i denna text skall
anses utgöra ytterligare garantiåtaganden.
HP ansvarar inte för tekniska fel,
redigeringsfel eller för material som
utelämnats i detta dokument.
Detta dokument innehåller information som
omfattas av lagen om upphovsrätt. Ingen del
av detta dokument får kopieras eller
reproduceras i någon form utan skriftligt
medgivande från Hewlett-Packard
Company.
Handboken Felsökning
HP Compaq Business (arbets)-dator
dc5750-modeller
Första upplagan (oktober 2006)
Dokumentets artikelnummer: 434211-101
Om den här boken
VARNING! Den här texten ger information om att allvarliga personskador eller dödsfall kan
uppstå om instruktionerna inte följs.
VIKTIGT Den här texten innehåller varningar om att utrustningen kan förstöras eller information
förloras om inte instruktionerna följs.
OBS! Text framhävd på det här sättet innehåller viktig extra information.
SVWW iii
iv Om den här boken SVWW
Innehåll
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] ............................................................................................ 1
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics ...................................................................... 1
Fliken Överblick ................................................................................................................... 2
Test-fliken ............................................................................................................................ 3
Status-flik ............................................................................................................................. 3
Logg-flik ............................................................................................................................... 4
Fliken Hjälp .......................................................................................................................... 4
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics .................................................... 5
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics .................................. 5
Skydda programvara ............................................................................................................................ 5
Återställa programvara ......................................................................................................................... 6
2 Felsökning utan diagnostik
Säkerhet och arbetsmiljö ...................................................................................................................... 7
Innan du ringer Teknisk support ........................................................................................................... 7
Tips ....................................................................................................................................................... 8
Åtgärda allmänna fel .......................................................................................................................... 10
Åtgärda problem med ström ............................................................................................................... 14
Åtgärda diskettproblem ...................................................................................................................... 16
Åtgärda hårddiskproblem ................................................................................................................... 19
Åtgärda problem med Media Card-läsaren ........................................................................................ 22
Åtgärda problem med bildskärm ........................................................................................................ 24
Åtgärda problem med ljud .................................................................................................................. 28
Åtgärda problem med skrivare ........................................................................................................... 30
Åtgärda problem med tangentbord och mus ...................................................................................... 31
Åtgärda problem vid installation av maskinvara ................................................................................. 33
Åtgärda problem med nätverk ............................................................................................................ 35
Åtgärda problem med minne .............................................................................................................. 38
Lösa problem med processorn ........................................................................................................... 40
Åtgärda problem med CD ROM och DVD .......................................................................................... 41
Åtgärda Drive Key-problem ................................................................................................................ 44
Lösa program med framsidans komponenter ..................................................................................... 45
Lösa problem med Internet-tillgång .................................................................................................... 46
Åtgärda problem med program .......................................................................................................... 48
Kontakta kundsupport ........................................................................................................................ 49
Bilaga A Felmeddelanden under POST
POST-koder och textmeddelanden .................................................................................................... 52
SVWW v
Tolkning av POST diagnostiska lampor på frontpanelen samt ljudsignaler ....................................... 58
Bilaga B Lösenordsskydd och återställning av CMOS
Återställning med lösenordsbygel ...................................................................................................... 62
Radera och återställa CMOS ............................................................................................................. 63
Använda setup-programmet för att återställa CMOS ......................................................... 63
Använda CMOS-omkopplaren för att återställa CMOS ..................................................... 63
Bilaga C DPS (Drive Protection System)
Komma åt DPS via Setup-programmet .............................................................................................. 66
Index ................................................................................................................................................................. 67
vi SVWW
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik]
OBS! HP Insight Diagnostics finns på cd-skivan som medföljer vid leverans av enbart vissa
datormodeller.
Programmet HP Insight Diagnostics gör det möjligt för dig att visa information om datorns
maskinvarukonfiguration och att utföra diagnostiska maskinvarutester av datorns delsystem.
Programmet gör det enklare att effektivt identifiera, diagnostisera och isolera maskinvaruproblem.
Fliken Överblick visas när du startar HP Insight Diagnostics. Den här fliken visar datorns aktuella
konfiguration. Från fliken Överblick kommer du åt flera kategorier av information om datorn. Övriga flikar
ger ytterligare information, inklusive diagnostiska testalternativ och testresultat. Informationen i
programmets samtliga fönster kan sparas som html-fil och sparas på en diskett eller en USB-HP Drive
Key.
Använd HP Insight Diagnostics för att fastställa om systemet känner av alla i datorn installerade enheter
och om de fungerar som de skall. Du rekommenderas att köra tester efter installation eller anslutning
av nya enheter, även om detta inte är nödvändigt.
Du bör köra tester, spara testresultaten och skriva ut dem så att du har de utskrivna rapporterna
tillgängliga innan du ringer kundtjänst.
OBS! Det är inte säkert att utrustning från andra tillverkare än HP detekteras av HP Insight
Diagnostics.
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics
Du måste starta datorn med cd-skivan Documentation and Diagnostics enligt beskrivningarna nedan
för att komma åt HP Insight Diagnostics.
1. Medan datorn är på placerar du cd-skivan Documentation and Diagnostics i en optisk enhet i
datorn.
2. Stäng av operativsystemet och sedan datorn.
3. Starta datorn. Systemet kommer att starta från cd-skivan.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 1
OBS! Om systemet inte startar från cd-skivan i den optiska enheten, måste du kanske
ändra startordningen i setup-programmet, så att systemet försöker starta från den optiska
enheten innan den startar från hårddisken. Mer information finns i
Konfigureringshandboken på cd-skivan Documentation and Diagnostics.
Du kan också ändra startordningen så att systemet startar från den optiska enheten endast
denna gång, genom att trycka F9-tangenten vid starten.
4. Välj lämpligt språk och klicka på Fortsätt.
OBS! Det rekommenderas att du accepterar standardtangentbordet för ditt språk om du
inte önskar testa ditt speciella tangentbord.
5. På sidan med Licensavtalet (EULA) klickar du på Godkänner, om du godkänner villkoren.
Programmet HP Insight Diagnostics startar med att fliken Överblick visas.
Fliken Överblick
Fliken Överblick visar information om viktig systemkonfiguration.
I fältet Visa nivå kan du välja vyn Sammanfattning för att se en del konfigurationsdata, eller välja vyn
Avancerat för att se alla data i den valda kategorin.
I fältet Kategori kan du välja att visa följande informationskategorier:
Alla—Ger en förteckning över alla informationskategorier om datorn.
Översikt—Ger dig en förteckning över allmän information om datorn.
Arkitektur—Ger information om systemets BIOS- och PCI-enheter.
Inventariespårning—Visar produktnamn, inventarienummer, systemets serienummer och
processorinformation.
Kommunikation—Visar information om inställningarna för datorns parallellportar (LPT) och seriella
(COM) portar, plus information om USB- och nätverksstyrenheter.
Grafik—Visar information om datorns grafikkort.
Inmatningsenheter—Visar information om tangentbordet, musen och andra inmatningsenheter som
är anslutna till datorn.
Minne—Visar information om samtliga minnen i datorn. Detta inkluderar minnesplatser på moderkortet
och alla installerade minnesmoduler.
Diverse—Visar versionsinformation för HP Insight Diagnostics, information som erhållits från datorns
konfigurationsminne (CMOS), BIOS-data för systemhantering och data om moderkortet.
Lagring—Visar information om lagringsmedia som är anslutna till datorn. Den här förteckningen
inkluderar alla fasta diskar, diskettenheter och optiska enheter.
System—Visar information om datormodellen, processorn, chassit och BIOS, plus information om
inbyggda högtalare och PCI-bussar.
2 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
Test-fliken
Från Test-fliken kan du välja vilka olika delar av systemet du önskar testa. Du kan också välja testtyp
och testläge.
Det finns tre olika testtyper att välja mellan:
Snabbtest—Ger ett förutbestämt script där ett urval av varje maskinvarukomponent provas. Detta
kräver inget ingripande från användaren varken i Oövervakat eller Interaktivt läge.
Fullständigt test—Ger ett förutbestämt script där varje maskinvarukomponent testas fullständigt.
Det finns fler tester tillgängliga i det Interaktiva läget, men dessa kräver användarens medverkan.
Anpassat test—Ger mest flexibilitet när det gäller att ha kontroll över ett systemtest. I det
Anpassade testet kan du välja vilka speciella enheter, tester och testparametrar som körs.
Du kan välja mellan två testlägen för varje testtyp:
Interaktivt läge—Ger maximal kontroll över testprocessen. Diagnostikprogrammet kommer att be
dig om information under test som kräver din medverkan. Du kan också få avgöra huruvida ett test
har lyckats eller inte.
Oövervakat läge—Visar inga instruktioner på skärmen och kräver ingen medverkan av
användaren. Om fel uppstår visas dessa när testet har slutförts.
Så här börjar du testprocessen:
1. Välj Test-fliken.
2. Välj fliken för den testtyp du vill köra: Snabb, Fullständig eller Anpassad.
3. Välj Testläge: Interaktivt läge eller Oövervakat läge.
4. Välj hur du vill att testet ska utföras, antingen Antal slingor eller Total testtid. När du väljer att
köra testet över ett visst antal slingor, anger du antalet slingor som ska utföras. Om du önskar att
utföra det diagnostiska testet under en viss tidsperiod, anger du tiden i minuter.
5. Välj enheten du vill testa från listan om du utför ett Snabbtest eller ett Fullständigt test. Klicka på
knappen Expandera och välj enheterna som ska testas eller klicka på knappen Kontrollera alla
om du utför ett Anpassat test.
6. Klicka på knappen Starta test i det nedre högra hörnet av skärmen för att starta testet. Status-
fliken, som gör att du kan övervaka testförloppet, visas automatiskt under testprocessen. När testet
är slutfört visas om enheten klarat testet eller inte på Status-fliken.
7. Om något fel upptäcks går du till Logg-fliken och klickar på Fellogg för att visa detaljinformation
och rekommenderade åtgärder.
Status-flik
På Status-fliken visas de valda testernas status. Här visas även vilken testtyp som utförts (Snabb,
Fullständig eller Anpassad). På huvudförloppsstapeln visas hur stor procentandel av de aktuella
testerna som slutförts. Under testets gång visas en Avbryt test-knapp som du kan använda om du
önskar avbryta testet.
När testet slutförts ersätts Avbryt test-knappen med en Testa igen-knapp. Om du klickar på knappen
Testa igen kommer de senaste testerna att utföras på nytt. Detta ger dig möjlighet att köra testerna en
gång till, utan att behöva mata in alla data i Test-fliken på nytt.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 3
Status-fliken visar även:
Vilka enheter som testas
Teststatus (körs, avslutat eller misslyckades) för varje enhet som testas
Det övergripande testfortskridandet för alla enheter som testas
Testfortskridandet för varje enhet som testas
Den förbrukade testtiden för varje enhet som testas.
Logg-flik
Fliken Logg innehåller en Testlogg-flik och en Fellogg-flik.
Testloggen visar alla tester som har utförts, antalet gånger som respektive test utförts, antalet gånger
testet misslyckats och den tid det tog att slutföra varje test. Med knappen Radera testlogg raderas
innehållet i Testloggen.
Felloggen visar vilka enheter som visat sig vara felaktiga under det diagnostiska testet och innehåller
följande informationskolumner.
Avsnittet Enhet visar den enhet som testas.
Avsnittet Test visar typen av testkörning.
Avsnittet Beskrivning beskriver felet som hittades under det diagnostiska testet.
I Rekommenderad åtgärd ges en rekommenderad åtgärd som bör utföras för att åtgärda den
felaktiga maskinvaran.
I Antal misslyckanden visas antalet gånger som enheten har gjort ett misslyckat test.
I Felkod anges felet som en sifferkod. Felkoderna definieras i Hjälp-fliken.
Med knappen Radera fellogg raderas innehållet i Felloggen.
Fliken Hjälp
Hjälp-fliken innehåller en HP Insight Diagnostics-flik, en Felkoder-flik och en Testkomponenter-flik.
HP Insight Diagnostics-fliken innehåller hjälpavsnitt och inkluderar sök- och indexfunktioner.
Fliken Felkoder ger en beskrivning av alla numeriska felkoder som kan uppträda i fliken Fellogg
fliken Logg. Till varje kod hör ett Meddelande och en åtgärd för Rekommenderad repartion som bör
vara till hjälp för att lösa problemet. Ange felkoden i rutan överst på fliken och klicka på Finn felkoder
för att snabbt hitta en felkodsbeskrivning.
Fliken Testkomponenter visar lågnivåinformation om de tester som körs.
4 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics
Du kan spara den information som visas på Översikt- och Logg-flikarna i HP Insight Diagnostics på en
diskett eller USB 2.0 HP Drive Key (64MB eller högre). Du kan inte spara informationen på hårddisken.
Systemet skapar automatiskt en html-fil som ser likadan ut som bildskärmens information.
1. Sätt in en diskett eller en USB 2.0 HP Drive Key (kapaciteten måste vara 64MB eller högre). USB
1.0 Drive Keys kan ej användas.
2. Klicka på Spara i nedre högra hörnet på skärmen.
3. Välj Spara på disketten eller Spara på USB-key.
4. Skriv in ett filnamn i rutan Filnamn och klicka på knappen Spara. En html-fil kommer nu att sparas
på den insatta disketten eller USB HP Drive Key.
OBS! Ta inte bort disketten eller USB-nyckeln förrän du ser ett meddelande om att html-
filen har skrivits till mediet.
5. Skriv ut informationen som du har sparat på den lagringsenhet som du valt.
OBS! För att avsluta HP Insight Diagnostics klickar du på knappen Avsluta diagnostik i
skärmens nedre vänstra hörn och tar därefter bort cd-skivan Documentation and Diagnostics från
den optiska enheten.
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics
1. Gå till http://www.hp.com.
2. Klicka på länken Software & Driver Downloads (Nedladdningsbara program & drivrutiner).
3. Ange ditt produktnummer (till exempel dc5750) i textrutan och tryck på Retur.
4. Välj din datormodell.
5. Markera vilket operativsystem du använder.
6. Klicka på länken Diagnostic (Diagnostik).
7. Klicka på HP Insight Diagnostics Offline Edition.
8. Välj ett språk och klicka på Download.
OBS! Det nedladdade materialet innehåller även anvisningar om hur du kan skapa en start-
CD.
Skydda programvara
För att skydda programmen mot förlust eller skada bör du ha säkerhetskopior av alla systemprogram,
program och relaterade filer som finns på hårddisken. I dokumentationen till operativsystemet eller
säkerhetskopieringsprogrammet hittar du instruktioner om hur filer säkerhetskopieras.
SVWW Skydda programvara 5
Återställa programvara
HP Backup and Recovery Manager är ett lättanvänt, mångsidigt program som är förinstallerat på alla
system och gör det möjligt för dig att
skapa återställningspunkter för att kunna säkerhetskopiera hela systemet inkrementellt
säkerhetskopiera hela hårddisken till ett enda arkiv
säkerhetskopiera enstaka filer
Säkerhetskopieringar kan schemaläggas så att de automatiskt sker vid angivna intervall, eller också
kan de startas manuellt. Återställning kan utföras från återställningspartitionen på hårddisken eller med
hjälp av återställningsskivorna. Återställningsskivorna inkluderar cd-skivan Restore Plus! samt
Microsofts operativsystem och cd-skivor till övrig programvara.
OBS! HP rekommenderar starkt att du skapar en uppsättning återställningsskivor direkt innan
du börjar använda datorn och att du schemalägger regelbundna, automatiska
säkerhetskopieringar med återställningspunkter.
HP Backup and Recovery Manager tillhandahåller två grundläggande säkerhetskopieringsmetoder.
Den första, återställning av filer och mappar, opererar i Windows. Den andra, PC-återställning, kräver
en återstart med återställningspartitionen eller från återställningsskivorna. Tryck på F11 vid starten när
du ser meddelandet "Press F11 for Emergency Recovery" när du ska starta från
återställningspartitionen.
OBS! Mer information om hur man använder HP Backup and Recovery Manager finns i
Användarhandboken HP Backup and Recovery Manager som du hittar genom att välja
Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager Manual.
6 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
2 Felsökning utan diagnostik
I det här kapitlet finns information om hur du kan känna igen och rätta till en del vanliga problem med
diskettenheter, hårddiskar, optiska enheter, grafik, ljud, minne och program. Om du får problem med
datorn tittar du i tabellerna i det här kapitlet för att hitta troliga orsaker och rekommenderade åtgärder.
OBS! Information om enskilda felmeddelanden som visas på skärmen under POST (Power-
On Self-Test) när du startar datorn finns i bilaga A,
Felmeddelanden under POST.
Säkerhet och arbetsmiljö
VARNING! Överdriven användning av datorn eller dålig arbetsställning kan leda till allt från
obehag till allvarliga skador. I handboken Säkerhet och arbetsmiljö på cd-skivan Documentation
and Diagnostics och på webbplatsen
http://www.hp.com/ergo finns mer information om hur
arbetsplatsen utformas så att den blir säker och bekväm. Denna utrustning har testats och
befunnits uppfylla gränskraven för en Class B digital enhet, svarande mot Part 15 av FCC:s regler.
Mer information finns i Säkerhet och föreskrifter på cd:n Documentation and Diagnostics.
Innan du ringer Teknisk support
Om du har problem med datorn kan du försöka att göra följande innan du ringer teknisk support.
Kör diagnostikprogrammet. Mer information finns i kapitel 1,
Diagnostiska funktioner.
Kör självtestet DPS (Drive Protection System) i setup-programmet. Mer information finns i
Konfigureringshandboken på cd-skivan Documentation and Diagnostics.
Kontrollera om strömlampan på datorns framsida blinkar rött. Blinkande lampor är felkoder som
hjälper dig att identifiera felet. Mer information finns i bilaga A,
Felmeddelanden under POST.
Om bildskärmen är tom, ansluter du den till en annan bildskärmskontakt, om sådan finns. Du kan
även byta ut bildskärmen mot en som du vet fungerar.
Om du är ansluten till ett nätverk kan du ansluta en annan dator med en annan kabel till ditt
nätverksuttag. Nätverkskontakten eller kabeln kan vara trasig.
Om du nyligen installerade ny maskinvara tar du bort den och kontrollerar om datorn då fungerar.
Om du nyligen installerade ny programvara, avinstallerar du denna och kontrollerar om datorn då
fungerar.
Starta datorn i Felsäkert läge för att undersöka om den startar utan att alla drivrutiner har laddats.
Använd “Den senast kända konfigurationen” när du startar operativsystemet.
SVWW Säkerhet och arbetsmiljö 7
Vi hänvisar även till den heltäckande online-hjälpen på adressen
http://www.hp.com/support.
Se avsnittet
Tips i denna handbok.
Som hjälp till att åtgärda fel online får du självdiagnostisk hjälp via HP Instant Support Professional
Edition. Om du måste kontakta HP-support använder du chattfunktionen i HP Instant Support
Professional Edition. Du kommer till HP Instant Support Professional Edition på adressen:
http://www.hp.com/go/ispe.
Du kommer till Business Support Center (BSC) på adressen
http://www.hp.com/go/bizsupport. Här får
du den senaste online-supportinformationen, programvaran och drivrutinerna samt kommer i kontakt
med likasinnade och HP-experter över hela världen.
Om det blir nödvändigt att ringa teknisk support bör du tänka på följande för att säkert få den service
du behöver:
Sitt framför datorn när du ringer.
Skriv ner datorns serienummer och produktnummer samt bildskärmens serienummer innan du
ringer.
Se till att ha tid för felsökningen tillsammans med serviceteknikern.
Ta bort all maskinvara som nyligen installerats i systemet.
Ta bort all programvara som nyligen installerats i systemet.
Återställ systemet till en återställningspunkt som skapades i HP Backup and Recovery Manager
eller kör cd-skivan Restore Plus! . Mer information om hur man använder HP Backup and Recovery
Manager finns i Användarhandboken HP Backup and Recovery Manager som du hittar genom att
välja Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager Manual.
VIKTIGT Om du kör cd-skivan Restore Plus! rensas hårddisken från all information.
OBS! För försäljningsinformation och garantiuppgraderingar (Care Packs) ber vi dig kontakta
närmaste auktoriserade servicegivare eller återförsäljare.
Tips
Om du stöter på mindre problem med dator, bildskärm eller programvara studerar du följande lista med
allmänna förslag innan du går vidare:
Kontrollera att datorn och bildskärmen är anslutna till ett fungerande elektriskt vägguttag.
Kontrollera att spänningsväljaren (på vissa modeller) är satt till den nätspänning som används där
du befinner dig (115 V eller 230 V).
Kontrollera att datorn är påslagen och att den gröna strömlampan lyser.
Kontrollera att bildskärmen är på och att den gröna bildskärmslampan lyser.
Kontrollera om strömlampan på datorns framsida blinkar rött. Blinkande lampor är felkoder som
hjälper dig att identifiera felet. Mer information finns i bilaga A,
Felmeddelanden under POST.
Öka ljusstyrka och kontrast på bildskärmen om bilden är svag.
Håll en tangent nedtryckt. Om systemet avger ljudsignaler fungerar tangentbordet korrekt.
8 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Kontrollera att inga kablar är lösa eller felaktigt anslutna.
”Väck” datorn genom att trycka på en tangent på tangentbordet eller genom att trycka på
strömknappen. Om inte datorn ”väcks”, stänger du av den genom att hålla strömknappen intryckt
i minst fyra sekunder och trycker sedan på knappen igen för att starta om datorn. Om det inte går
att stänga av datorn drar du ut nätsladden, väntar några sekunder och sätter sedan tillbaka den.
Datorn startar om automatiskt om du har ställt in omstart efter strömavbrott i setup-programmet.
Om datorn inte startar om automatiskt trycker du på strömknappen för att starta den.
Konfigurera om datorn efter installation av expansionskort eller annan maskinvara som inte stöder
Plug&Play. Se
Åtgärda problem vid installation av maskinvara för instruktioner.
Kontrollera att alla nödvändiga drivrutiner är installerade. Om du t ex använder en skrivare, behöver
du drivrutiner till just den modellen.
Ta ut alla startbara media (diskett, cd-skiva och/eller USB-enhet) innan du startar datorn.
Om du har installerat ett annat operativsystem än det förinstallerade, måste du kontrollera att det
stöds av systemet.
Om systemet har stöd för flera videoinsignaler (inbyggt, PCI- eller PCI-Express-kort) installerade
(inbyggd grafik finns bara i vissa modeller) och en bildskärm måste bildskärmen anslutas till den
bildskärmskontakt som angivits som primär VGA-adapter. Vid uppstart inaktiveras de övriga
videokontakterna och om bildskärmen är ansluten till en av dessa kommer den inte att fungera.
Du kan välja standardinställning för VGA-adaptern i setup-programmet.
VIKTIGT Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att inte
skada moderkortet och dess komponenter måste du koppla loss nätsladden innan du öppnar
datorn.
SVWW Tips 9
Åtgärda allmänna fel
De allmänna problem som beskrivs i det här avsnittet kan du förmodligen enkelt lösa själv. Om problemet
kvarstår eller om du är osäker på om du kan klara av det kontaktar du en auktoriserad återförsäljare.
VARNING! Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att
minska risken för personskada på grund av elektrisk stöt och/eller varma ytor måste du ta ut
nätsladden från vägguttaget och låta de interna systemkomponenterna svalna innan du rör vid
dem.
Leta upp lampan på moderkortet. Om lampan fortfarande lyser, tar systemet fortfarande emot
ström. Stäng av datorn och ta bort nätsladden innan du fortsätter.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel
Datorn verkar vara låst och stängs inte av när strömknappen trycks in.
Orsak
Åtgärd
Programstyrningen av knappen fungerar inte. 1. Håll knappen intryckt under minst 4 sekunder tills datorn
stängs av.
2. Dra ut nätsladden ur vägguttaget.
Datorn reagerar inte när ett USB-tangentbord eller en USB-mus används.
Orsak Åtgärd
Datorn är i viloläge. Tryck på strömknappen för att fortsätta från viloläge.
VIKTIGT När du vill fortsätta från viloläge får du inte
hålla strömknappen intryckt i mer än fyra sekunder. I
annat fall stängs datorn av och du förlorar de data som
du inte har sparat.
Systemet har låst sig. Starta om datorn.
Datorns datum och klockslag är felaktiga.
Orsak Åtgärd
RTC-batteriet (realtidsklocka) kanske måste bytas.
OBS! Om datorn är ansluten till ett fungerande
eluttag förlängs livstiden för RTC-batteriet.
Först återställer du datum och tid under Kontrollpanelen
(Även Setup-programmet kan användas för att uppdatera
RTC-datum och -tid). Om problemet kvarstår byter du ut RTC-
batteriet. Mer information om hur ett nytt batteri installeras
finns i Maskinvarureferenshandboken på cd-skivan
Documentation and Diagnostics eller genom att kontakta en
auktoriserad återförsäljare för RTC-batterier.
10 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Markören kan inte flyttas med piltangenterna på det numeriska tangentbordet.
Orsak Åtgärd
Num Lock-funktionen kan vara på. Tryck Num Lock-tangenten. Num Lock-lampan ska inte lysa
om du ska använda pil tangenterna. Num Lock-funktionen kan
stängas av (eller sättas på) från setup-programmet.
Det hörs inget ljud eller ljudvolymen är för låg.
Orsak Åtgärd
Systemvolymen är låg eller är avstängd. 1. Kontrollera F10 BIOS-inställningarna så att de interna
systemhögtalarna inte är avstängda. (Denna inställning
påverkar inte de externa högtalarna.)
2. Kontrollera att de externa högtalarna är ordentligt
anslutna, att strömmen är påslagen och att högtalarnas
volymkontroll är rätt inställd.
3. Använd operativsystemet systemvolymkontroll för att se
att högtalarvolymen inte är avstängd, eller för att höja
volymen.
Ljudenheten kan vara ansluten till fel uttag på datorns baksida
eller så har uttaget omdefinierats för en annan funktion.
Kontrollera att enheten är ansluten till rätt uttag på datorns
baksida. Om rätt uttag används och problemet kvarstår, kan
uttaget ha omdefinierats för en annan funktion än
standardfunktionen. Öppna Realtek-kontrollpanelen genom
att klicka på ikonen Realtek HD Audio Manager i aktivitetsfältet
eller på Realtek-posten i Kontrollpanelen i operativsystemet
och ställ in uttaget till önskad funktion.
Dåliga prestanda.
Orsak Åtgärd
Processorn är överhettad. 1. Kontrollera att kylluftcirkulationen i datorn inte är
blockerad. Kontrollera att det finns cirka 10 cm utrymme
runt datorns alla sidor med ventilationshål och ovanför
bildskärmen för att luftcirkulationen ska bli tillräcklig.
2. Kontrollera att fläktarna är anslutna och att de fungerar
(vissa fläktar är bara på vid behov).
3. Kontrollera att processorns kylfläns är korrekt monterad.
Hårddisken är full. Överför data från hårddisken för att få ökat minnesutrymme på
hårddisken.
För litet minnesutrymme. Öka minnesutrymmet.
Hårddisken fragmenterad. Defragmentera hårddisken.
Program som du öppnade tidigare frigjorde inte reservminne
till systemet.
Starta om datorn.
Det finns virus på hårddisken. Kör virusprogram.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel (fortsättning)
SVWW Åtgärda allmänna fel 11
Dåliga prestanda.
Orsak Åtgärd
Du kör alltför många program samtidigt. 1. Stäng onödiga program för att frigöra minnesutrymme.
Vissa program körs i bakgrunden och du kan avsluta dem
genom att högerklicka på deras ikoner i aktivitetsfältet. Du
kan hindra dessa program från att startas när du startar
datorn. Gå till Start > Kör och skriv msconfig. Gå till
fliken Autostart i verktyget Systemkonfiguration och
avmarkera program som inte ska startas automatiskt.
VIKTIGT Avmarkera inte program som måste
startas automatiskt för att systemet ska fungera
riktigt.
2. Öka minnesutrymmet.
Vissa program, särskilt spel, innebär en påfrestning på det
grafiska delsystemet.
1. Sänk det aktuella programmets bildskärmsupplösning
eller ta del av informationen som ges i programmets
dokumentation, där det finns förslag om hur prestandan
kan förbättras genom justering av programparametrarna.
2. Öka minnesutrymmet.
3. Uppgradera bildupplösningen.
Okänd orsak. Starta om datorn.
Datorn stängdes av automatiskt och strömlampan blinkar rött två gånger, en per sekund, följt av två sekunders
uppehåll och datorn ger ifrån sig två ljudsignaler. (Ljudsignalerna upphör efter den femte signalen, men lamporna
fortsätter att blinka.)
Orsak
Åtgärd
Processorns termiska skydd har löst ut:
En fläkt kan vara blockerad eller trasig.
ELLER
Processorns kylfläns är felaktigt monterad.
1. Kontrollera att datorns lufthål inte är blockerade och att
processorns kylfläkt är igång.
2. Öppna datorn, tryck på strömknappen och se efter om
fläkten går. Om processorfläkten inte går kontrollerar du
att fläktkabeln är ansluten till moderkortskontakten.
3. Om fläkten är ansluten och monterad på rätt sätt men inte
går ändå måste den bytas ut.
4. Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller
servicegivare.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel (fortsättning)
12 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Systemet startar inte och lamporna på datorns framsida blinkar inte.
Orsak Åtgärd
Systemet kan inte starta. Håll strömknappen intryckt mindre än fyra sekunder. Gör så
här om hårddiskens lampa lyser grönt:
1. Kontrollera att spänningsväljaren på baksidan av
nätaggregatet (på vissa modeller) är satt till rätt spänning.
Korrekt spänning beror på i vilken region du är.
2. Ta bort expansionskorten, ett i taget, tills 5 V_aux-lampan
på moderkortet börjar lysa.
3. Byt ut moderkortet.
ELLER
Håll strömknappen intryckt mindre än fyra sekunder. Om
hårddisklampan inte lyser grönt:
1. Kontrollera att datorn är ansluten till ett fungerande
eluttag.
2. Öppna datorn och kontrollera att strömknappen är
ansluten till moderkortet som den skall.
3. Kontrollera att båda kablarna från nätaggregatet är
anslutna till moderkortet.
4. Kontrollera om 5 V_aux-lampan på moderkortet är tänd.
Om den är tänd byter du ut strömknappen.
5. Om 5 V_aux-lampan på moderkortet inte är tänd måste
du byta nätaggregat.
6. Byt ut moderkortet.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel (fortsättning)
SVWW Åtgärda allmänna fel 13
Åtgärda problem med ström
Vanliga orsaker och åtgärder vid strömproblem finns i följande tabell:
Tabell 2-2 Åtgärda problem med ström
Nätaggregatet slår ifrån av och till.
Orsak
Åtgärd
Nätaggregatets spänningsväljare på datorns baksida (på vissa
modeller) är felinställd (115 V eller 230 V).
Ställ in den spänning som stämmer med vägguttagets
spänning.
Nätaggregatet slår aldrig på för att det är trasigt. Kontakta en auktoriserad servicegivare för att byta ut
nätaggregatet.
Datorn stängdes av automatiskt och strömlampan blinkar rött två gånger, en per sekund, följt av två sekunders
uppehåll och datorn ger ifrån sig två ljudsignaler. (Ljudsignalerna upphör efter den femte signalen, men lamporna
fortsätter att blinka.)
Orsak
Åtgärd
Processorns termiska skydd har löst ut:
En fläkt kan vara blockerad eller trasig.
ELLER
Processorns kylfläns är felaktigt monterad.
1. Kontrollera att datorns lufthål inte är blockerade och att
processorns kylfläkt är igång.
2. Öppna datorn, tryck på strömknappen och se efter om
fläkten går. Om processorfläkten inte går kontrollerar du
att fläktkabeln är ansluten till moderkortskontakten.
3. Om fläkten är ansluten och monterad på rätt sätt men inte
går ändå måste den bytas ut.
4. Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller
servicegivare.
Strömlampan blinkar rött fyra gånger, en per sekund, följt av två sekunders uppehåll och sedan hörs fyra ljudsignaler.
(Ljudsignalerna upphör efter den femte signalen, men lamporna fortsätter att blinka.)
Orsak
Åtgärd
Strömavbrott (nätaggregatet är överbelastat). 1. Kontrollera att spänningsväljaren på baksidan av
nätaggregatet (på vissa modeller) är satt till rätt spänning.
Korrekt spänning beror på i vilken region du är.
2. Öppna datorn och kontrollera att nätaggregatkabeln (4-
eller 6-ledare) är riktigt ansluten till moderkortet.
3. Kontrollera om någon enhet orsakar problemet genom att
ta bort ALLA anslutna enheter (hårddiskar,
diskettenheter, optiska enheter och expansionskort).
Starta datorn. Om systemet påbörjar POST stänger du av
datorn och byter ut en enhet i taget tills den som ger felet
har hittats. Byt ut den felaktiga enheten. Anslut sedan
resten av enheterna, en i taget för att kontrollera att allt
fungerar.
14 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74

HP Compaq dc5750 Microtower PC Användarguide

Typ
Användarguide
Denna manual är också lämplig för