Innan du ringer Teknisk support
Om du har problem med datorn kan du försöka att göra följande innan du ringer teknisk support.
●
Kör diagnostikprogrammet (finns endast på vissa modeller). Mer information finns i kapitel 1,
Diagnostiska funktioner på sidan 1.
●
Kör hårddiskens självtest i setup-programmet. Mer information finns i Konfigureringshandboken
på cd-skivan Documentation and Diagnostics.
●
Kontrollera om På/Av-lampan för ström på datorns framsida blinkar. Blinkande lampor är felkoder
som hjälper dig att identifiera felet. Information om koderna finns i
Tolka diagnostiklamporna
på sidan 17.
●
Om bildskärmen är tom, ansluter du den till en annan bildskärmskontakt, om sådan finns. Du kan
även byta ut bildskärmen mot en som du vet fungerar.
●
Om du är ansluten till ett nätverk kan du ansluta en annan dator med en annan kabel till ditt
nätverksuttag. Nätverkskontakten eller kabeln kan vara trasig.
●
Om du nyligen installerade ny maskinvara tar du bort den och kontrollerar om datorn då fungerar.
●
Om du nyligen installerade ny programvara, avinstallerar du denna och kontrollerar om datorn då
fungerar.
●
Starta datorn i Felsäkert läge för att undersöka om den startar utan att alla drivrutiner har laddats.
Använd “Den senast kända konfigurationen” när du startar operativsystemet.
●
Vi hänvisar även till den heltäckande online-hjälpen på adressen
http://www.hp.com/support.
●
Se
Tips på sidan 11 i den här handboken om du vill veta mer.
●
Återställ systemet till en återställningspunkt som skapades i HP Backup and Recovery Manager
eller kör Restore Plus! . Mer information om hur man använder HP Backup and Recovery Manager
finns i Användarhandboken HP Backup and Recovery Manager som du hittar genom att välja
Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager Manual.
VIKTIGT: Om du kör Restore Plus! rensas hårddisken från all information.
Som hjälp till att åtgärda fel online får du självdiagnostisk hjälp via HP Instant Support Professional
Edition. Om du måste kontakta HP-support använder du chattfunktionen i HP Instant Support
Professional Edition. Du kommer till HP Instant Support Professional Edition på adressen:
http://www.hp.com/go/ispe.
Du kommer till Business Support Center (BSC) på adressen
http://www.hp.com/go/bizsupport. Här får
du den senaste online-supportinformationen, programvaran och drivrutinerna samt kommer i kontakt
med likasinnade och HP-experter över hela världen.
Om det blir nödvändigt att ringa teknisk support bör du tänka på följande för att säkert få den service
du behöver:
●
Sitt framför datorn när du ringer.
●
Skriv ner datorns serienummer och produktnummer samt bildskärmens serienummer innan du
ringer.
●
Se till att ha tid för felsökningen tillsammans med serviceteknikern.
SVWW Innan du ringer Teknisk support 9