HP Compaq dx2400 Microtower PC Användarguide

Typ
Användarguide

Denna manual är också lämplig för

Handboken Felsökning – Microtower-
modellerna dx2390, dx2400 och dx2450
HP Compaq Business (arbets)-datorer
© Copyright 2008 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. Informationen i
detta dokument kan ändras utan föregående
meddelande.
Microsoft, Windows och Windows Vista är
antingen varumärken eller registrerade
varumärken som tillhör Microsoft
Corporation i USA och/eller andra länder.
Det enda garantiansvar för HP-produkter och
HP-tjänster definieras i de uttryckliga
garantiavtal som medföljer sådana produkter
och tjänster. Ingenting i denna text skall
anses utgöra ytterligare garantiåtaganden.
HP ansvarar inte för tekniska fel,
redigeringsfel eller för material som
utelämnats i detta dokument.
Detta dokument innehåller information som
omfattas av lagen om upphovsrätt. Ingen del
av detta dokument får kopieras eller
reproduceras i någon form utan skriftligt
medgivande från Hewlett-Packard
Company.
Handboken Felsökning
HP Compaq Business (arbets)-datorer
Microtower-modellerna dx2390, dx2400 och
dx2450
Andra upplagan (april 2008)
Dokumentets artikelnummer: 464057-102
Om den här boken
VARNING: Den här texten ger information om att allvarliga personskador eller dödsfall kan uppstå om
instruktionerna inte följs.
VIKTIGT: Den här texten innehåller varningar om att utrustningen kan förstöras eller information
förloras om inte instruktionerna följs.
OBS! Text framhävd på det här sättet innehåller viktig extra information.
SVWW iii
iv Om den här boken SVWW
Innehåll
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] ............................................................................................ 1
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics ...................................................................... 1
Fliken Överblick ................................................................................................................... 2
Test-fliken ............................................................................................................................ 3
Status-flik ............................................................................................................................. 3
Logg-flik ............................................................................................................................... 4
Fliken Hjälp .......................................................................................................................... 4
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics .................................................... 5
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics .................................. 5
Skydda programvara ............................................................................................................................ 5
HP Backup and Recovery Manager ..................................................................................................... 6
2 Felsökning
Säkerhet och arbetsmiljö ...................................................................................................................... 7
Innan du ringer Teknisk support ........................................................................................................... 7
Tips ....................................................................................................................................................... 8
Åtgärda allmänna fel .......................................................................................................................... 10
Åtgärda problem vid installation av maskinvara ................................................................................. 13
Tolka ljudsignaler under POST .......................................................................................................... 14
Kontakta kundsupport ........................................................................................................................ 15
SVWW v
vi SVWW
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik]
OBS! HP Insight Diagnostics finns på cd-skivan som medföljer vid leverans av enbart vissa
datormodeller.
Programmet HP Insight Diagnostics gör det möjligt för dig att visa information om datorns
maskinvarukonfiguration och att utföra diagnostiska maskinvarutester av datorns delsystem.
Programmet gör det enklare att effektivt identifiera, diagnostisera och isolera maskinvaruproblem.
Fliken Överblick visas när du startar HP Insight Diagnostics. Den här fliken visar datorns aktuella
konfiguration. Från fliken Överblick kommer du åt flera kategorier av information om datorn. Övriga flikar
ger ytterligare information, inklusive diagnostiska testalternativ och testresultat. Informationen i
programmets samtliga fönster kan sparas som html-fil och sparas på en diskett eller en USB-HP Drive
Key.
Använd HP Insight Diagnostics för att fastställa om systemet känner av alla i datorn installerade enheter
och om de fungerar som de skall. Du rekommenderas att köra tester efter installation eller anslutning
av nya enheter, även om detta inte är nödvändigt.
Du bör köra tester, spara testresultaten och skriva ut dem så att du har de utskrivna rapporterna
tillgängliga innan du ringer kundtjänst.
OBS! Det är inte säkert att utrustning från andra tillverkare än HP detekteras av HP Insight
Diagnostics.
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics
Du måste skapa en uppsättning återställningsskivor och sedan starta datorn med cd-skivan som
innehåller verktyget för att komma åt HP Insight Diagnostics. Den kan också hämtas från
http://www.hp.com. Mer information finns i Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight
Diagnostics på sidan 5.
OBS! HP Insight Diagnostics finns enbart med på återställningsskivan för vissa datormodeller.
Om du redan har skapat en uppsättning återställningsskivor börjar du proceduren vid steg 4.
1. KlickaStart > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager för att öppna
guiden till Backup and Recovery. Klicka sedan på Nästa.
2. KlickaSkapa återställningsskivor (rekommenderas) och klicka på Nästa.
3. När installationsguiden öppnas följer du instruktionerna på skärmen.
4. Använd Windows Utforskaren för att söka igenom uppsättningen återställningsskivor efter cd-
skivan med mappen compaq\hpdiags.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 1
5. Medan datorn är på placerar du cd-skivan i en optisk enhet i datorn.
6. Stäng av operativsystemet och sedan datorn.
7. Starta datorn. Systemet kommer att starta från cd-skivan.
OBS! Om systemet inte startar från cd-skivan i den optiska enheten, måste du kanske ändra
startordningen i setup-programmet, så att systemet försöker starta från den optiska enheten innan
den startar från hårddisken. Mer information finns i Konfigureringshandbok (F10).
8. Välj lämpligt språk och klicka på Fortsätt.
OBS! Det rekommenderas att du accepterar standardtangentbordet för ditt språk om du inte
önskar testa ditt speciella tangentbord.
9. På sidan med Licensavtalet (EULA) klickar du på Godkänner, om du godkänner villkoren.
Programmet HP Insight Diagnostics startar med att fliken Överblick visas.
Fliken Överblick
Fliken Överblick visar information om viktig systemkonfiguration.
I fältet Visa nivå kan du välja vyn Sammanfattning för att se en del konfigurationsdata, eller välja vyn
Avancerat för att se alla data i den valda kategorin.
I fältet Kategori kan du välja att visa följande informationskategorier:
Alla — Ger en förteckning över alla informationskategorier om datorn.
Översikt — Ger dig en förteckning över allmän information om datorn.
Arkitektur Ger information om systemets BIOS- och PCI-enheter.
Inventariespårning — Visar produktnamn, inventarienummer, systemets serienummer och
processorinformation.
Kommunikation — Visar information om inställningarna för datorns parallellportar (LPT) och seriella
(COM) portar, plus information om USB- och nätverksstyrenheter.
Grafik — Visar information om datorns grafikkort.
Inmatningsenheter — Visar information om tangentbordet, musen och andra inmatningsenheter som
är anslutna till datorn.
Minne — Visar information om samtliga minnen i datorn. Detta inkluderar minnesplatser på moderkortet
och alla installerade minnesmoduler.
Diverse — Visar versionsinformation för HP Insight Diagnostics, information som erhållits från datorns
konfigurationsminne (CMOS), BIOS-data för systemhantering och data om moderkortet.
Lagring — Visar information om lagringsmedia som är anslutna till datorn. Den här förteckningen
inkluderar alla fasta diskar, diskettenheter och optiska enheter.
System — Visar information om datormodellen, processorn, chassit och BIOS, plus information om
inbyggda högtalare och PCI-bussar.
2 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
Test-fliken
Från Test-fliken kan du välja vilka olika delar av systemet du önskar testa. Du kan också välja testtyp
och testläge.
Det finns tre olika testtyper att välja mellan:
Snabbtest — Ger ett förutbestämt script där ett urval av varje maskinvarukomponent provas. Detta
kräver inget ingripande från användaren varken i Oövervakat eller Interaktivt läge.
Fullständigt test — Ger ett förutbestämt script där varje maskinvarukomponent testas fullständigt.
Det finns fler tester tillgängliga i det Interaktiva läget, men dessa kräver användarens medverkan.
Anpassat test Ger mest flexibilitet när det gäller att ha kontroll över ett systemtest. I det
Anpassade testet kan du välja vilka speciella enheter, tester och testparametrar som körs.
Du kan välja mellan två testlägen för varje testtyp:
Interaktivt läge — Ger maximal kontroll över testprocessen. Diagnostikprogrammet kommer att
be dig om information under test som kräver din medverkan. Du kan också få avgöra huruvida ett
test har lyckats eller inte.
vervakat läge — Visar inga instruktioner på skärmen och kräver ingen medverkan av
användaren. Om fel uppstår visas dessa när testet har slutförts.
Så här börjar du testprocessen:
1. Välj Test-fliken.
2. Välj fliken för den testtyp du vill köra: Snabb, Fullständig eller Anpassad.
3. Välj Testläge: Interaktivt läge eller Oövervakat läge.
4. Välj hur du vill att testet ska utföras, antingen Antal slingor eller Total testtid. När du väljer att
köra testet över ett visst antal slingor, anger du antalet slingor som ska utföras. Om du önskar att
utföra det diagnostiska testet under en viss tidsperiod, anger du tiden i minuter.
5. Välj enheten du vill testa från listan om du utför ett Snabbtest eller ett Fullständigt test. Klicka på
knappen Expandera och välj enheterna som ska testas eller klicka på knappen Kontrollera alla
om du utför ett Anpassat test.
6. Klicka på knappen Starta test i det nedre högra hörnet av skärmen för att starta testet. Status-
fliken, som gör att du kan övervaka testförloppet, visas automatiskt under testprocessen. När testet
är slutfört visas om enheten klarat testet eller inte på Status-fliken.
7. Om något fel upptäcks går du till Logg-fliken och klickar på Fellogg för att visa detaljinformation
och rekommenderade åtgärder.
Status-flik
På Status-fliken visas de valda testernas status. Här visas även vilken testtyp som utförts (Snabb,
Fullständig eller Anpassad). På huvudförloppsstapeln visas hur stor procentandel av de aktuella
testerna som slutförts. Under testets gång visas en Avbryt test-knapp som du kan använda om du
önskar avbryta testet.
När testet slutförts ersätts Avbryt test-knappen med en Testa igen-knapp. Om du klickar på knappen
Testa igen kommer de senaste testerna att utföras på nytt. Detta ger dig möjlighet att köra testerna en
gång till, utan att behöva mata in alla data i Test-fliken på nytt.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 3
Status-fliken visar även:
Vilka enheter som testas
Teststatus (körs, avslutat eller misslyckades) för varje enhet som testas
Det övergripande testfortskridandet för alla enheter som testas
Testfortskridandet för varje enhet som testas
Den förbrukade testtiden för varje enhet som testas.
Logg-flik
Fliken Logg innehåller en Testlogg-flik och en Fellogg-flik.
Testloggen visar alla tester som har utförts, antalet gånger som respektive test utförts, antalet gånger
testet misslyckats och den tid det tog att slutföra varje test. Med knappen Radera testlogg raderas
innehållet i Testloggen.
Felloggen visar vilka enheter som visat sig vara felaktiga under det diagnostiska testet och innehåller
följande informationskolumner.
Avsnittet Enhet visar den enhet som testas.
Avsnittet Test visar typen av testkörning.
Avsnittet Beskrivning beskriver felet som hittades under det diagnostiska testet.
I Rekommenderad åtgärd ges en rekommenderad åtgärd som bör utföras för att åtgärda den
felaktiga maskinvaran.
I Antal misslyckanden visas antalet gånger som enheten har gjort ett misslyckat test.
I Felkod anges felet som en sifferkod. Felkoderna definieras i Hjälp-fliken.
Med knappen Radera fellogg raderas innehållet i Felloggen.
Fliken Hjälp
Hjälp-fliken innehåller en HP Insight Diagnostics-flik, en Felkoder-flik och en Testkomponenter-flik.
HP Insight Diagnostics-fliken innehåller hjälpavsnitt och inkluderar sök- och indexfunktioner.
Fliken Felkoder ger en beskrivning av alla numeriska felkoder som kan uppträda i fliken Fellogg
fliken Logg. Till varje kod hör ett Meddelande och en åtgärd för Rekommenderad repartion som bör
vara till hjälp för att lösa problemet. Ange felkoden i rutan överst på fliken och klicka Finn felkoder
för att snabbt hitta en felkodsbeskrivning.
Fliken Testkomponenter visar lågnivåinformation om de tester som körs.
4 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics
Du kan spara den information som visas på Översikt- och Logg-flikarna i HP Insight Diagnostics på en
diskett eller USB 2.0 HP Drive Key (64MB eller högre). Du kan inte spara informationen på hårddisken.
Systemet skapar automatiskt en html-fil som ser likadan ut som bildskärmens information.
1. Sätt in en diskett eller en USB 2.0 HP Drive Key (kapaciteten måste vara 64MB eller högre). USB
1.0 Drive Keys kan ej användas.
2. KlickaSpara i nedre högra hörnet på skärmen.
3. Välj Spara på disketten eller Spara på USB-key.
4. Skriv in ett filnamn i rutan Filnamn och klicka på knappen Spara. En html-fil kommer nu att sparas
på den insatta disketten eller USB HP Drive Key.
OBS! Ta inte bort disketten eller USB-nyckeln förrän du ser ett meddelande om att html-filen har
skrivits till mediet.
5. Skriv ut informationen som du har sparat på den lagringsenhet som du valt.
OBS! För att avsluta HP Insight Diagnostics klickar du på knappen Avsluta diagnostik i skärmens
nedre vänstra hörn och tar därefter bort cd-skivan från den optiska enheten.
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics
1. Gå till http://www.hp.com.
2. Klicka på länken Software & Driver Downloads (Nedladdningsbara program & drivrutiner).
3. Ange ditt produktnummer (till exempel dx2400) i textrutan och tryck på Retur.
4. Välj din datormodell.
5. Markera vilket operativsystem du använder.
6. Klicka på länken Diagnostic (Diagnostik).
7. KlickaHP Insight Diagnostics Offline Edition.
8. Välj ett språk och klicka på Download.
OBS! Det nedladdade materialet innehåller även anvisningar om hur du kan skapa en start-cd.
Skydda programvara
För att skydda programmen mot förlust eller skada bör du ha säkerhetskopior av alla systemprogram,
program och relaterade filer som finns på hårddisken. I dokumentationen till operativsystemet eller
säkerhetskopieringsprogrammet hittar du instruktioner om hur filer säkerhetskopieras.
SVWW Skydda programvara 5
HP Backup and Recovery Manager
HP Backup and Recovery Manager är ett lättanvänt, mångsidigt program som gör det möjligt för dig att
säkerhetskopiera och återställa hårddisken på datorn. Programmet fungerar i Windows för att göra
säkerhetskopior av Windows, alla program och alla datafiler. Säkerhetskopieringar kan schemaläggas
så att de automatiskt sker vid angivna intervall, eller också kan de startas manuellt. Viktiga filer kan
arkiveras separat från normala säkerhetskopior.
HP Backup and Recovery Manager är förinstallerat på C-enheten och skapar en återställningspartition.
Återställningspunkter och säkerhetskopior kan kopieras till CD- eller DVD-skivor medan alla
säkerhetskopior kan kopieras till nätverket eller sekundära hårddiskar.
HP rekommenderar starkt att du skapar en uppsättning återställningsskivor direkt innan du börjar
använda datorn och att du schemalägger regelbundna, automatiska säkerhetskopieringar med
återställningspunkter.
Skapa en uppsättning återställningsskivor:
1. Klicka på Start > HP Backup and Recovery > HP Backup and Recovery Manager för att öppna
guiden till Backup and Recovery. Klicka sedan Nästa.
2. Klicka på Skapa återställningsskivor (rekommenderas) och klicka på Nästa.
3. Följ instruktionerna i guiden.
Mer information om hur du använder HP Backup and Recovery Manager finns i Användarhandboken
HP Backup and Recovery Manager som du hittar genom att välja Start > HP Backup and
Recovery > HP Backup and Recovery Manager Manual.
OBS! Du kan beställa återställningsskivor från HP genom att ringa till HP support center. Gå till
följande webbplats, välj region och klicka på länken Technical support after you buy (Teknisk support
efter köp) under rubriken Call HP (Ring HP) om du vill få telefonnumret till supportcentret i din region.
http://welcome.hp.com/country/us/en/wwcontact_us.html
6 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
2 Felsökning
Säkerhet och arbetsmiljö
VARNING: Överdriven användning av datorn eller dålig arbetsställning kan leda till allt från obehag
till allvarliga skador. I handboken Säkerhet och arbetsmiljö på webbplatsen
http://www.hp.com/ergo
finns mer information om hur arbetsplatsen ska utformas så att den blir säker och bekväm.
VARNING: Strömförande och rörliga delar finns inuti datorn.
Koppla från strömmen från utrustningen innan höljet tas bort.
Sätt tillbaka och gör fast höljet innan du återför ström till utrustningen.
Innan du ringer Teknisk support
Om du har problem med datorn kan du försöka att göra följande innan du ringer teknisk support.
Kör HP:s diagnostiska verktyg.
Kör hårddiskens självtest i setup-programmet. Mer information finns i Konfigureringshandbok
(F10).
Lyssna på serien med ljudsignaler från datorn. Ljudsignalerna är felkoder som hjälper dig att
identifiera felet. Information om koderna finns i
Tolka ljudsignaler under POST på sidan 14.
Om bildskärmen är tom, ansluter du den till en annan bildskärmskontakt, om sådan finns. Du kan
även byta ut bildskärmen mot en som du vet fungerar.
Om du är ansluten till ett nätverk kan du ansluta en annan dator med en annan kabel till ditt
nätverksuttag. Nätverkskontakten eller kabeln kan vara trasig.
Om du nyligen installerade ny maskinvara tar du bort den och kontrollerar om datorn då fungerar.
Om du nyligen installerade ny programvara, avinstallerar du denna och kontrollerar om datorn
fungerar.
Starta datorn i Felsäkert läge för att undersöka om den startar utan att alla drivrutiner har laddats.
Använd “Den senast kända konfigurationen” när du startar operativsystemet.
Vi hänvisar även till den heltäckande online-hjälpen på adressen
http://www.hp.com/support.
Se
Tips på sidan 8 i den här handboken om du vill veta mer.
Som hjälp till att åtgärda fel online får du självdiagnostisk hjälp via HP Instant Support Professional
Edition. Om du måste kontakta HP-support använder du chattfunktionen i HP Instant Support
SVWW Säkerhet och arbetsmil 7
Professional Edition. Du kommer till HP Instant Support Professional Edition på adressen:
http://www.hp.com/go/ispe.
Du kommer till Business Support Center (BSC) på adressen
http://www.hp.com/go/bizsupport. Här får
du den senaste online-supportinformationen, programvaran och drivrutinerna samt kommer i kontakt
med likasinnade och HP-experter över hela världen.
Om det blir nödvändigt att ringa teknisk support bör du tänka på följande för att säkert få den service
du behöver:
Sitt framför datorn när du ringer.
Skriv ner datorns serienummer och produktnummer samt bildskärmens serienummer innan du
ringer.
Se till att ha tid för felsökningen tillsammans med serviceteknikern.
Ta bort all maskinvara som nyligen installerats i systemet.
Ta bort all programvara som nyligen installerats i systemet.
OBS! För försäljningsinformation och garantiuppgraderingar (Care Packs) ber vi dig kontakta
närmaste auktoriserade återförsäljare.
Tips
Om du stöter på mindre problem med dator, bildskärm eller programvara studerar du följande lista med
allmänna förslag innan du går vidare:
Kontrollera att datorn och bildskärmen är anslutna till ett fungerande elektriskt vägguttag.
Kontrollera att spänningsväljaren (på vissa modeller) är satt till den nätspänning som används där
du befinner dig (115 V eller 230 V).
Kontrollera att datorn är påslagen och att strömlampan lyser.
Kontrollera att bildskärmen är på och att den gröna bildskärmslampan lyser.
Öka ljusstyrka och kontrast på bildskärmen om bilden är svag.
Håll en tangent nedtryckt. Om systemet avger ljudsignaler fungerar tangentbordet korrekt.
Kontrollera att inga kablar är lösa eller felaktigt anslutna.
”Väck” datorn genom att trycka på en tangent på tangentbordet eller genom att trycka på
strömknappen. Om datorn ”sover” i mer än fyra sekunder, stänger du av den genom att hålla
strömknappen intryckt i minst fyra sekunder och trycker sedan på knappen igen för att starta om
datorn. Om det inte går att stänga av datorn drar du ut nätsladden, väntar några sekunder och
sätter sedan tillbaka den. Datorn startar om automatiskt om du har ställt in omstart efter
strömavbrott i setup-programmet. Om datorn inte startar om automatiskt trycker du på
strömknappen för att starta den.
Konfigurera om din dator efter installation av maskinvara som inte stöder Plug&Play.
Kontrollera att alla nödvändiga drivrutiner är installerade. Om du t ex använder en skrivare, behöver
du drivrutiner till just den modellen.
Ta ut alla startbara media (diskett, cd-skiva och/eller USB-enhet) innan du startar datorn.
8 Kapitel 2 Felsökning SVWW
Om du har installerat ett annat operativsystem än det förinstallerade, måste du kontrollera att det
stöds av systemet.
Om systemet har stöd för flera installerade videoinsignaler (inbyggt, PCI- eller PCI-Express-kort)
och en bildskärm måste bildskärmen anslutas till den bildskärmskontakt som angivits som primär
VGA-adapter. Vid uppstart inaktiveras de övriga videokontakterna och om bildskärmen är ansluten
till en av dessa kommer den inte att fungera. Du kan välja standardinställning för VGA-adaptern i
setup-programmet.
VIKTIGT: Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att inte skada
moderkortet och dess komponenter måste du koppla loss nätsladden innan du öppnar datorn.
SVWW Tips 9
Åtgärda allmänna fel
De små problem som beskrivs i det här avsnittet kan du förmodligen enkelt lösa själv. Om problemet
kvarstår eller om du är osäker på om du kan klara av det kontaktar du en auktoriserad HP-auktoriserad
återförsäljare.
Det går inte att starta datorn.
Orsak
Åtgärd
Kablar till den nya externa strömenheten är inte anslutna. Kontrollera att kablarna som ansluter datorn till den externa
strömkällan är anslutna på korrekt sätt och att väggkontakten
fungerar.
Nätaggregatets spänningsväljare på datorns baksida (på vissa
modeller) är felinställd (115 V eller 230 V).
Ställ in den spänning som stämmer med vägguttagets
spänning.
Ett felaktigt PCI-kort har installerats. Ta bort eventuella nyinstallerade expansionskort.
Enhetens data-eller strömkablar kanske inte är anslutna på rätt
sätt.
Återanslut enhetens data- och strömkablar.
Enhetens temperatur överskreds. En fläkt kan vara blockerad. 1. Enheten finns i en alltför varm miljö. Låt den kylas ned.
2. Kontrollera att datorns lufthål inte är blockerade och att
den interna fläkten är igång.
3. Kontakta en auktoriserad HP-återförsäljare.
Datorn verkar vara låst och stängs inte av när strömknappen trycks in.
Orsak
Åtgärd
Programstyrningen av knappen fungerar inte. 1. Håll knappen intryckt under minst 4 sekunder tills datorn
stängs av.
2. Dra ut nätsladden ur vägguttaget.
Datorn reagerar inte när ett USB-tangentbord eller en USB-mus används.
Orsak
Åtgärd
Systemet har låst sig. Starta om datorn.
Tangentbord eller mus är inte anslutna till datorn. Anslut kablarna för tangentbord och mus till datorn.
Datorn är i viloläge. Tryck på strömknappen eller valfri tangent för att återgå från
viloläge.
VIKTIGT: När du vill fortsätta från viloläge får du inte hålla
strömknappen intryckt i mer än fyra sekunder. Annars stängs
datorn av och du förlorar de data som du inte har sparat.
10 Kapitel 2 Felsökning SVWW
Datorns datum och klockslag är felaktiga.
Orsak
Åtgärd
RTC-batteriet (realtidsklocka) kanske måste bytas.
OBS! Om datorn är ansluten till ett fungerande eluttag
förlängs livstiden för RTC-batteriet.
Först återställer du datum och tid på Kontrollpanelen (även
setup-programmet kan användas för att uppdatera RTC-
datum och -tid). Om problemet kvarstår byter du ut RTC-
batteriet. Mer information om hur ett nytt batteri installeras
finns i Referenshandboken eller kontakta en auktoriserad
återförsäljare för RTC-batterier.
Markören kan inte flyttas med pil-tangenterna på det numeriska tangentbordet.
Orsak
Åtgärd
Num Lock-tangenten kan vara på. Tryck Num Lock-tangenten. Num Lock-lampan ska inte lysa
om du vill använda pil-tangenterna. Num Lock-funktionen kan
stängas av (eller sättas på) från setup-programmet.
Dålig prestanda.
Orsak
Åtgärd
Processorn är överhettad. 1. Kontrollera att kylluftcirkulationen i datorn inte är
blockerad. Kontrollera att det finns cirka 10 cm utrymme
runt datorns alla sidor med ventilationshål och ovanför
bildskärmen för att luftcirkulationen ska bli tillräcklig.
2. Kontrollera att fläktarna är anslutna och att de fungerar
(vissa fläktar är bara på vid behov).
3. Kontrollera att processorns kylfläns är korrekt monterad.
Hårddisken är full. Överför data från hårddisken för att få ökat minnesutrymme på
hårddisken.
För litet minnesutrymme. Öka minnesutrymmet.
Hårddisken fragmenterad. Defragmentera hårddisken.
Program som du öppnade tidigare frigjorde inte reservminne
till systemet.
Starta om datorn.
Det finns virus på hårddisken. Kör virusprogram.
Du kör alltför många program samtidigt. 1. Stäng onödiga program för att frigöra minnesutrymme.
Vissa program körs i bakgrunden och du kan avsluta dem
genom att högerklicka på deras ikoner i aktivitetsfältet.
Om du vill hindra att dessa program startar när datorn
startas går du till Start > r (Microsoft Windows XP)
eller Start > Alla program > Tillbehör > Kör (Microsoft
Windows Vista) och skriv msconfig. Gå till fliken
Autostart i verktyget Systemkonfiguration och
avmarkera program som inte ska startas automatiskt.
VIKTIGT: Avmarkera inte program som måste startas
automatiskt för att systemet ska fungera riktigt.
2. Öka minnesutrymmet.
SVWW Åtgärda allmänna fel 11
Dålig prestanda.
Orsak
Åtgärd
Vissa program, särskilt spel, innebär en påfrestning på det
grafiska delsystemet.
1. Sänk det aktuella programmets bildskärmsupplösning
eller ta del av informationen som ges i programmets
dokumentation, där det finns förslag om hur prestandan
kan förbättras genom justering av programparametrarna.
2. Öka minnesutrymmet.
3. Uppgradera bildupplösningen.
Okänd orsak. Starta om datorn.
Ingen bild.
Orsak
Åtgärd
Bildskärmen är inte på och bildskärmslampan lyser inte. Slå på bildskärmen och kontrollera att bildskärmslampan lyser.
Kabelanslutningarna är felaktiga. Kontrollera kabelanslutningen från bildskärmen till datorn och
till eluttaget.
Du kanske har en skärmsläckare installerad eller
strömsparfunktioner aktiverade.
Tryck på valfri tangent eller klicka med musen och ange
lösenordet om ett sådant ställts in.
Datorn är i viloläge. Tryck på strömknappen för att fortsätta från viloläge.
VIKTIGT: När du vill fortsätta från viloläge får du inte hålla
strömknappen intryckt i mer än fyra sekunder. I annat fall
stängs datorn av och du förlorar de data som du inte har sparat.
Du använder en bildskärm med fast synk som inte
synkroniserar vid vald upplösning.
Kontrollera att bildskärmen kan acceptera samma horisontella
svephastighet som den valda upplösningen.
Bildskärmskabeln är ansluten i fel kontakt. Kontrollera att bildskärmen är ansluten till en aktiv kontakt på
datorns baksida. Om det finns en annan ledig kontakt, anslut
bildskärmen till den och starta om datorn.
Trasig bildskärm. Prova med en annan bildskärm.
Datorn piper och startar inte.
Orsak
Åtgärd
Ett internt fel har inträffat och datorn signalerar en kod. Information om felkoderna finns i Tolka ljudsignaler under
POST på sidan 14.
12 Kapitel 2 Felsökning SVWW
Åtgärda problem vid installation av maskinvara
Du kanske måste konfigurera om datorn när du lägger till eller tar bort utrustning, t ex en extra
diskettenhet eller expansionskort. Om du installerar en Plug&Play-enhet hittar Windows operativsystem
automatiskt enheten och konfigurerar datorn. Om du installerar en enhet som inte är Plug&Play-
kompatibel måste du konfigurera om datorn sedan du har installerat den nya maskinvaran. I Windows
operativsystem använder du guiden Lägg till maskinvara och följer instruktionerna på bildskärmen.
VARNING: Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att minska
risken för personskada på grund av elektrisk stöt, roterande fläktar och/eller varma ytor måste du ta ut
nätsladden från vägguttaget och låta de interna systemkomponenterna svalna innan du rör vid dem.
Leta upp lampan på moderkortet. Om lampan fortfarande lyser, tar systemet fortfarande emot ström.
Stäng av datorn och ta bort nätsladden innan du fortsätter.
En ny enhet kan inte hittas som en del i systemet.
Orsak
Åtgärd
Enheten är inte riktigt ansluten. Kontrollera att enheten är ordentligt och säkert ansluten och
att stiften i kontakten inte har böjts.
Kabeln(/kablarna) till den nya enheten är lösa eller nätkablarna
inte anslutna.
Kontrollera att alla kablar är korrekt och ordentligt anslutna och
att kontaktstiften inte har böjts.
Strömbrytaren till den nya externa enheten är inte på. Stäng av datorn, sätt på den externa enheten och sätt sedan
på datorn för att integrera enheten i systemet.
Du följde inte uppmaningen att ändra konfigurationen av ditt
system.
Starta om datorn och följ instruktionerna så att datorn
konfigureras om.
Ett Plug&Play-kort kanske inte har konfigurerats automatiskt
när det anslöts om standardinställningen är i konflikt med
andra enhetsinställningar.
Använd Enhetshanteraren i Windows för att välja bort
automatisk inställning för kortet och välj en baskonfiguration
som inte ger resurskonflikter. Du kan också använda setup-
programmet för att konfigurera om eller inaktivera enheter som
orsakar konflikten.
Datorns USB-portar är inaktiverade i setup-programmet. Starta setup-programmet (F10) och aktivera USB-portarna.
Datorn startar inte.
Orsak
Åtgärd
Fel typ av minnesmoduler kan ha använts vid uppgraderingen,
eller kanske installerats på fel plats.
1. Studera dokumentationen som medföljde datorn och
kontrollera att rätt minnesmoduler används och att de är
rätt installerade.
2. Lyssna på signalerna från datorn. Se
Tolka ljudsignaler
under POST på sidan 14 för att fastställa möjliga
orsaker.
3. Om du fortfarande inte kan lösa problemet kontaktar du
kundsupport.
SVWW Åtgärda problem vid installation av maskinvara 13
Tolka ljudsignaler under POST
I detta avsnitt berörs de ljudsignaler som kan höras före eller under POST. Dessa är inte nödvändigtvis
knutna till en felkod eller ett textmeddelande.
VARNING: Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att minska
risken för personskada på grund av elektrisk stöt och/eller varma ytor måste du ta ut nätsladden från
vägguttaget och låta de interna systemkomponenterna svalna innan du rör vid dem.
Ljudsignaler Innebörd Rekommenderad åtgärd
1 kort ljudsignal och 1 lång följd
av en paus på tre sekunder
Minnet är skadat eller felkonfigurerat. Kontrollera att minnesmodulerna är riktigt
installerade och de är av rätt typ.
2 korta ljudsignaler och 1 lång
följd av en paus på tre sekunder
Inget grafikkort installerat, eller fel vid
grafikkortsinitiering.
För system med ett grafikkort:
1. Sätt i grafikkortet på nytt. Starta datorn.
2. Byt ut grafikkortet.
3. Byt ut moderkortet.
För system med inbyggd grafik byter du ut
moderkortet.
3 korta ljudsignaler och 1 lång
följd av en paus på tre sekunder
Processorn är ogiltig eller
felkonfigurerad, vilket upptäcktes innan
grafikkortet initierades.
1. Uppgradera BIOS till rätt version.
2. Byt ut processorn.
1 kort ljudsignal följd av en paus
på en sekund
Ingen legacy-diskettenhet eller optisk
enhet hittades.
1. Kontrollera anslutningarna.
2. Kör setup-programmet och kontrollera att
enhetens port är aktiverad.
1 kort ljudsignal följd av en paus
på tre sekunder
Ingen diskett eller cd hittades. 1. Kontrollera vilken typ av enhet du använder
och använd rätt mediatyp.
2. Byt ut den disketten eller cd:n mot en ny.
3 korta ljudsignaler följda av en
paus på tre sekunder
Flashning ej klar (verktyg eller BIOS-
avbildsfil saknas, t ex)
Uppgradera BIOS till rätt version.
4 korta ljudsignaler följda av en
paus på tre sekunder
Flashningsåtgärden misslyckades
(checksummefel, skadad avbild t ex)
1. Kontrollera att det är rätt ROM.
2. Uppgradera ROM-minnet om det behövs.
3. Om ett expansionskort nyligen har
installerats, tar du bort detta för att se om
problemet kvarstår.
4. Rensa CMOS.
5. Om meddelandet försvinner kan det vara fel
på expansionskortet.
6. Byt ut moderkortet.
5 korta ljudsignaler följda av en
paus på tre sekunder
BIOS-återställning lyckades Ingen åtgärd behövs.
14 Kapitel 2 Felsökning SVWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

HP Compaq dx2400 Microtower PC Användarguide

Typ
Användarguide
Denna manual är också lämplig för