Alde Comfort 2928 Instructions For Use Manual

Kategori
Vattenvärmare
Typ
Instructions For Use Manual

Denna manual är också lämplig för

2
SE DK NO
A.Skorstenshuv
B.Insugningsslang
C.Nivåmarkering för glykolvätska
D. Lucka
E. Panntermostat
F. Vattenmantel
G.Överhettningsskydd
H.Flamdämpare
I. Ventilationstrumma
J. Brännare
K.Fönster
L. Manöverpanel
M.Expansionskärl
N.Cirkulationspump
FR
A. Chape de la cheminée
B. Conduit d’aspiration
C. Indication de niveau liquide de glycol
D. Porte
E. Thermostat chaudière
F. Chemise d’eau
G.Protection contre les surcharges
H.Guide-flamme
I. Gaine de ventilation
J. Brûleur
K.Fenêtre
L. Panneau de commande
M.Vase d’expansion
N.Pompe de circulation
NL
A. Schoorsteenkap
B. Aanzuigslang
C. Niveaustreepje voor
anti-vries/watermengsel
D. Luikje
E. Ketelthermostaat
F. Watergedeelte
G.Oververhittingsbeveiliging
H. Vlamvertrager
I. Ventilatiekanaal
J. Brander
K. Kijkglas
L. Bedieningspaneel
M.Expansievat
N. Circulatiepomp
DE
A. Schornstein
B. Zuluftschlauch
C. Markierung des Wasserniveaus
D. Klappe
E. Fühler für Kesselthermostat
F. Wassermantel
G.Überhitzungsschutz
H.Flammendämpfer
I. Frischluftkasten
J. Brenner
K.Fenster
L. Schaltpaneele
M.Expansiongefäß
N.Umwälzpumpe
GB
A.Chimney cap
B. Intake hose
C. Level mark for glycol liquid
D. Cover
E. Boiler thermostat
F. Water jacket
G.Overheating protection
H.Flame damper
I. Ventilation duct
J. Burner
K. Window
L. Control panel
M.Expansion vessel
N.Circulation pump
FI
A. Savutorvi
B. Imuputki
C. Glykolinesteen tasomerkintä
D. Luukku
E. Kattilatermostaatti
F. Vesivaippa
G.Ylikuumenemissuoja
H. Liekkivaimennin
I. Tuuletusrumpu
J. Poltin
K. Ikkuna
L. Ohjaustaulu
M.Paisuntasäiliö
N.Kiertopumppu
4
Sida Kapitel
4 1:0 Så är pannan uppbyggd
4 1:1 Teknisk data
4 2:0 Så fungerar pannan
4 2:1 Manöverpanelens funktioner
4 2:2 Start av gasolpanna
5 2:3 Avstängning av gasolpanna
5 2:4 Inställning för bästa värmekomfort
5 2:5 Inställning av rumstemperatur
5 2:6 Cirkulationspump
5 2:7 Elvärme
5 3:0 Externstart
5 4:0 Varmvattenberedare
6 5:0 Skötsel av värmesystemet
6 5:1 Luftning av värmesystemet
6 6:0 Värt att veta om gasol
7 7:0 Felsökning
7 8:0 Garanti
Läs noggrant igenom denna anvisning innan pannan
används.
Bruksanvisningen är godkänd enligt CE no 048AO-0007
för gasolpanna typ 2928 monterad i husbil, husvagn el-
ler byggnad
Dataskylt och tillverkningsnummer är placerade inne på
plåtskalet bredvid expansionskärlet.
1:0 Så är pannan uppbyggd
Pannan arbetar med så kallad konstanttemperatur, d.v.s.
att det hela tiden skall finnas uppvärmd vätska i pannan
att cirkuleras runt i systemet när rumstermostaten kallar
på värme. Alltså ingen uppvärmningstid när värmen som
mest behövs.
Från ett luftintag i skorstenshuven leds förbränningsluft
via en aluminiumslang in till förbränningsrummet. Gasol-
automatik och brännare sitter på en lätt demonterbar plåt
fastskruvad i förbränningsrummet på pannans nedre del.
Ovanför förbränningsrummet har vattenmanteln sin pla-
cering, som består av ett inre och ett yttre rör. Mellan-
rummet på dessa rör utgör själva vattenmagasinet. Inuti
det inre röret sitter flamdämparen, som består av en
veckad plåt. Den har till uppgift att leda dom varma
rökgaserna som kommer från brännaren, ut mot vatten-
manteln så att vattnet värms upp. Från vattenmantelns
ovandel går ett rör upp till expansionskärlet. I expan-
sionskärlet sitter en 12 volts pump som cirkulerar den
uppvärmda vätskan i systemet. Under expansionskärlet
är manöverenheten placerad med termostatratt, säkring,
strömintag och omkopplare.
Längst upp på pannan sitter kopplingsplinten för
elanslutningen till pannan. Bredvid pannan fästs en
ventilationstrumma som tar in friskluft utifrån och leder
den vidare in till pannan men utanför själva förbrännings-
delen. Friskluften värms upp av pannkroppen och leds
via ventilationsgallret i frontplåten ut i rummet.
1:1 Teknisk data
Gas: Propan Butan
Effekt: 5,8 kW 6,7 kW
Gasförbrukning: Max 420 g/h Max 480 g/h
Gastryck: I
3+
28-30/37 mbar, I
3B/P
30 mbar
Vätskevolym (glykolvatten) i panna: 2,6 liter
Vätskevolym (glykolvatten) i elpatron: 1,0 liter
Systemtemperatur i pannan: 35-75
°
C
2:0 Så fungerar pannan
När rumstermostaten kallar på värme, startar cirkula-
tionspumpen. Vätskan i systemet börjar då cirkulera, och
kallt vatten kommer in i pannan. Känselkroppen som sit-
ter på vattenmanteln känner av att vattnet är kallare än
den temperatur som ställts in på panntermostaten. Hu-
vudbrännaren tänds och värmer upp vattnet som cirku-
lerar runt i systemet. När värmen i bilen uppnåt inställd
temperatur på rumstermostaten stannar cirkulationspum-
pen. Känselkroppen på pannan känner då av att vattnet
uppnåt inställd temperatur på panntermostaten. Den
stänger då av huvudbrännaren och går ner till pilotlåga.
När sedan vattentemperaturen sjunkit några grader i
pannan tänds huvudlågan igen. På så vis finns det alltid
uppvärmt vatten när rumstermostaten kallar på värme.
2:1 Manöverpanelens funktioner (fig 1)
A. Normalläge för elpatron. Värmeelementet styrs via
rumstermostaten.
B. Konstantläge för elpatron. Värmeelementet styrs via
elpatronens termostat. Omkopplaren bör stå i detta
läge när varmvattenberedaren skall värmas upp.
C. 1000 watts effekt på elpatronen.
D. 2000 watts effekt på elpatronen.
E. 230 volts cirkulationspump på elpatronen.
F. 12 volts cirkulationspump på pannan.
G.Normalläge för 12 och 230 volts cirkulationspump.
Pumpen styrs av rumstermostaten.
H.Konstantläge för 12 och 230 volts cirkulationspump.
Pumpen går konstant och rumstemperaturen regle-
ras med pannans termostatratt, i och med att pan-
nans systemtemperatur är justerbar. Konstantläget
används t.ex. när ett flertal personer befinner sig i vag-
nen. Sitter man då nära rumstermostaten kan den
bryta cirkulationspumpen, med kallras vid golv och
fönster som följd. Detta förhindras i och med att pum-
pen går konstant.
I. Säkring 1 A.
J. Strömintag 12 V DC. (används vid bl.a. extern start.
Se kap 3:0).
K.Indikatorlampa för tändgnista.
L. Termostatratt.
2:2 Start av gasolpanna
1. Öppna huvudkranen för gasolen.
2. Vrid termostatratten till tändläge (se fig 2). Indikator-
lampan för tändgnista börjar nu blinka.
3. Tryck ner termostatratten helt i botten. Håll den i ned-
tryckt läge i cirka 15 sekunder efter det att indikator-
lampan slocknat. (Pannan har tänt så fort indikator-
SE DK NO
5
lampan slocknat, men för att tändsäkringen skall för-
bli öppen, måste termostatratten hållas nedtryckt den
erforderliga tiden).
4. Släpp upp termostatratten.
5. Vrid den till driftläge och ställ in önskad system-
temperatur (se kap 2:4).
6. Om indikatorlampan börjar blinka omedelbart efter det
att termostatratten släppts upp har pannan ej tänt.
Tryck ner termostatratten igen och gör om starten enligt
ovan, men håll den nere lite längre.
7. Du kan även kontrollera genom fönstret i nedre front-
plåten att pannan brinner.
Om pannan skulle slockna, vrid termostatratten till stopp-
läge (se fig 3). Vänta 3 minuter och gör därefter om
starten.
Pannan är utrustad med automatisk återtändning vilket
innebär att om den av någon anledning skulle slockna,
så försöker den att återstarta i cirka 20 sekunder (tills
det att tändsäkringen brutit gasoltillförseln). Skulle
gasolen ta slut när pannan är igång börjar indikatorlampan
att blinka, och fortsätter så tills pannan stängts av eller
startats upp på nytt.
2:3 Avstängning av pannan
1. Vrid termostatratten medurs till stoppläge (se fig 3).
Efter cirka 20 sekunder skall ett ”klick” höras från au-
tomatiken, vilket innebär att tändsäkringen stängts.
2. Stanna cirkulationspumpen.
3. Stäng huvudkranen för gasolen.
OBS! Släckt panna får ej tändas på nytt förrän efter
3 minuter.
2:4 Inställning för bästa värmekomfort
För bästa möjliga trivselvärme och ekonomi är det vik-
tigt att kunna ställa in rätt vattentemperatur i systemet.
Vid låga yttertemperaturer behövs en högre vattentemp-
eratur i pannan än vid mer normala temperatur-
förhållanden. Idealinställningen på termostatratten är när
cirkulationspumpen går cirka 75% av tiden.
Vid uppvärmning av starkt nedkyld panna, bör termo-
statratten ej ställas på maxtemperatur, utan på mellan-
läge de första 10 minuterna.
De olika siffrorna på termostatratten motsvarar grad-
antalet på vattentemperaturen i pannan enligt fig 4.
Vid extremt kalla förhållande, kan gasolpanna och elpa-
tron samköras. På så sätt får man ut maximal effekt av
värmesystemet.
Vid användning av värmesystemet på hög höjd föränd-
ras vätskeblandningens kokpunkt av lufttrycket. En sänk-
ning av max systemtemperatur får då göras i förhållande
till höjden man befinner sig, se fig 5.
För att kunna utnyttja den vattenburna värmens princip
på bästa möjliga sätt är det viktigt att luft fritt kan pas-
sera under sänglådor och bakom ryggdynor. Om bilen
utrustas med t.ex. en heltäckningsmatta så se till att
mattan ej täcker för insugningshålen till konvektorerna.
Lika viktigt är att kuddar och filtar ej täpper till luftcirkula-
tionen bakom ryggdynorna.
2:5 Inställning av rumstemperatur
Den temperatur som önskas i bilen ställs in på rums-
termostatens vred, som är graderad mellan 5-30
°
C.
2:6 Cirkulationspump
För att cirkulera runt det uppvärmda glykolvattnet i sys-
temet, behövs det någon form av pump. I gasolpannans
expansionskärl är en 12 volts cirkulationspump monte-
rad som standard. Pannan kan dessutom vara utrustad
med elpatron med 230 volts cirkulationspump.
Val av vilken pump som skall användas, samt om den
skall köras konstant eller styras av rumstermostaten, görs
på pannans manöverpanel.
2:7 Elvärme
Om elpatron är monterad på pannan går den endast att
använda om du har tillgång till 230 volt~ . Elpatronen
finns i två versioner. En med cirkulationspump och en
utan. Effekten är på 1050 och 2100 watt. Val av effekt
görs på pannans manöverpanel.
Innanför elpatronens skyddskåpa sitter två termostater.
Den ena ser till att elpatronen håller en driftstemperatur
på ca 80
°
C medan den andra fungerar som ett överhe-
ttningsskydd, som automatiskt bryter strömmen om el-
patronen av någon anledning skulle koka. Har över-
hettningsskyddet utlöst, återställs det genom att trycka
in återställningsknappen på sidan av elpatronen (se fig
6 A).
Se till att textilier och annat brännbart material ej kan
komma i kontakt med elpatronen.
OBS! Alla elektriska ingrepp i elpatronen skall ut-
föras av behörig person.
3:0 Externstart
(gäller endast om elpatron är monterad)
Vill du vagnen skall vara uppvärmd när du anländer?
Då kan din granne eller campingvärden starta upp vär-
men utan att behöva gå in i vagnen. Förutsättningen är
att pannan är utrustad med elpatron och att en batteri-
eliminator (art.nr. 2921 520) är kopplad till pannan.
Gör så här vid externstart:
1. Sätt batterieliminatorn i ett 230 voltsuttag.
2. Sätt 12 voltskontakten i strömintaget på pannans ma-
növerpanel (se fig 1 J).
3. Välj effekt och cirkulationspump på manöverpanelen.
4. Slå ifrån huvudströmbrytaren i vagnen.
5. Dra ur 230 voltskabeln ur elstolpen eller ur vagnens
elbox.
6. När värmen sedan skall startas, sätts 230 voltskabeln
in i elstolpen eller elboxen. Elpatronen och cirkulations-
pumpen går då igång tack vare att batterieliminatorn
transformerar ner spänningen till 12 volt.
4:0 Varmvattenberedare
Gasolpannan kan utrustas med en rostfri varmvattenbe-
redare av förrådstyp. Den har en volym på 7 liter färsk-
vatten, som vid maximalt utnyttjande kan ge ca. 12,5
liter 40
°
C vatten.
SE DK NO
6
När varmvattenberedaren skall användas bör gasolpan-
nan startas ca 20 minuter i förväg, och gå på max
panntemperatur för att få ut maximalt med varmvatten.
Om elpatron används istället för gas tar uppvärmnings-
tiden längre tid.
Spola alltid igenom beredaren innan den används, spe-
ciellt efter längre stillestånd.
OBS! Trots att varmvattenberedaren är frostskyddad,
skall alltid färskvattnet i beredaren tappas ut när det
är risk för frost och vagnen inte används
Gör så här vid avtappning:
Töm färskvattentanken. Öppna avtappningskranen på
vattenledningen (fig 6 b), samt luftskruven (fig 6 c) på
beredaren och töm ut vattnet som står i beredaren. Om
avtappningskran saknas, lossa istället slangen från
nippeln på beredaren. Låt det stå såhär tills vagnen skall
användas igen.
Om vagnen är utrustad med tryckstyrd pump skall den
vara tillslagen. Töm färskvattentanken. Öppna vatten-
kranarna och låta dom stå så tills endast luft kommer.
Stäng av pumpen. Öppna avtappningskranen på vatten-
ledningen (fig 6 b), samt luftskruven (fig 6 c) på bereda-
ren. Låt det stå såhär tills vagnen skall användas igen.
5:0 Skötsel av värmesystemet
Kontrollera regelbundet värmesystemets vätskenivå i
pannans expansionskärl. Nivån skall ligga ca. 1 cm över
min-strecket vid kall panna.
Systemet skall vara fyllt med en 40%-ig glykolblandning
av samma typ som används i bilmotorer (ej diesel). Om
värmeanläggningen utsätts för lägre temperaturer än -
25
°
C skall glykolhalten höjas, dock ej över 50%.
Glykolhalten bör kontrolleras innan ny vätska fylls på.
Detta för att förhindra för hög koncentration av glykol i
vätskeblandningen.
Glykolblandningen bör bytas vartannat år, då egenska-
perna som t.ex. korrosionsskydd försämras.
Låt aldrig värmesystemet stå tomt på glykolvätska.
Om vätskenivån i expansionskärlet sjunker annat än ren
avdunstning, kontrollera alla skarvar, avtappningskran
och luftskruvar så de inte läcker. Har glykolvatten läckt
ut, skölj med vatten och torka upp.
Kontrollera även regelbundet gasolsystemet så att kopp-
lingar och slangar är täta. Gasolslangar bör bytas vart-
annat år då de torkar ut och spricker, med eventuella
läckage som följd.
Påfyllning av vätska:
Se till att bilen står vågrätt före påfyllning, så att inga
luftfickor kan bildas. Kontrollera att luftskruvar och av-
tappningskran är stängda. Tag bort den övre frontplåten
(se fig 7) drag den uppåt, nederkanten utåt och sedan
nedåt. Lossa pumpens mutter och lyft upp pumpen. Häll
på glykolblandningen sakta i expansionskärlet.
OBS! Sprit får ej användas som frostskyddsmedel.
Kylarcement får ej blandas i systemet.
5:1 Luftning av systemet
Vid fyllning av systemet kan luftfickor bildas, beroende
på hur rörsystemet installerats. Ett kännetecken på att
det är luft i systemet är när värmen bara går ut någon
meter i rören från pannan, trots att cirkulationspumpen
är igång.
Lufta såhär:
Pannan skall vara igång och cirkulationspumpen från-
slagen. Börja med att öppna luftskruvarna (se i vagnens
instruktionsbok var dom är placerade). Låt dom vara
öppna tills vatten kommer ut ur pipen. Starta cirkulations-
pumpen och låt den gå en stund. Känn efter om rör och
radiatorer blir varma runtom i vagnen.
Är det svårt att få ut luften ur systemet, kan man
förfara på följande sätt:
Stanna cirkulationspumpen. Hissa upp bilen där bak el-
ler ställ den i en nerförsbacke (fig 8). Låt den stå så i
några minuter så att luften hinner vandra uppåt i syste-
met. Öppna luftskruven på högsta punkten och håll den
öppen tills all luft kommit ut. Höj sedan bilen i framänden
och förfar på samma sätt i detta läge ( fig 9). Ställ bilen
vågrätt och starta cirkulationspumpen. När utgående rör
och returrör är nästan lika varma är systemet fritt från
luft. Vid luftning av husvagn är det lättast att höja och
sänka vagnen med stödhjulet eller stödbenen.
Vid nypåfyllt system kan det bildas små luftbubblor i
expansionskärlet. Stanna cirkulationspumpen några sek-
under så brukar dom försvinna.
Fig 8-9 A. Luftskruv B. Luft
6:0 Värt att veta om gasol
Gasol är en petroleumprodukt som officiellt kallas ”kon-
denserad petroleumgas”. Den består främst av gaserna
propan och butan. Propan har fördelen att den förgasas
ner till -40
°
C medan butan fungerar dåligt under 10
°
C.
Därför används nästan uteslutande propan som gas.
I flaskan finns gasolen både i vätskeform och gasform.
När flaskan fylls så omvandlas gasen till vätskeform av
kompressionen. När sedan flaskventilen öppnas, om-
vandlas gasolvätskan till gas igen.
När gasolen brinner avges endast koldioxid (CO
2
) och
vattenånga, precis som i vår egen utandningsluft. För att
förbränningen skall bli fullständig fordras god lufttillför-
sel. Gasol är mycket miljövänlig och sotar inte vid full-
ständig förbränning. Den kan förvaras i flaska i obegrän-
sad tid, utan att kvaliten försämras.
Gasolen är helt fri från giftiga ämnen. Däremot kan in-
andning av koncentrerad gas ge en viss narkosverkan,
andningsnöd och kvävningssymptom. Symptomerna för-
svinner snabbt om man inandas vanlig luft eller syrgas.
Risken med gas är att utläckande gas antänds, med en
explosion som följd. Eftersom gasolen är giftfri har svavel-
föroreningar tillsatts som ger en tydlig och frän lukt re-
dan då gaskoncentrationen är så låg som en femtedel
av den undre explosionsgränsen.
Gasolbrännaren arbetar som regel med lägre tryck än
det i flaskan. Det vanligaste trycket är lågtryck (max 5
kPa) som man får genom att låta gasolen passera ge-
nom en reduceringsventil. Apparater som arbetar med
lågtryck är som regel tystare än apparater som har ett
högre arbetstryck.
SE DK NO
7
7:0 Felsökning
Här nedan följer ett litet felsökningsschema som kan vara
till hjälp vid enkla fel.
Tändgnista kommer men pannan startar ej
1. Slut på gasolen?
2. Är huvudkranen fullt öppen?
3. Om pannan ej varit i drift på länge eller om gasol-
flaskan bytts tar det längre tid att tända den än nor-
malt.
4. Termostatratten måste tryckas helt i botten vid start.
5. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Ingen tändgnista
1. Kontrollera att det finns 12 volt till pannan.
2. Kontrollera att säkringen på pannan är hel.
3. Kontrollera att indikatorlampan för tändgnista blinkar.
4. Tag bort nedre frontplåten. Kontrollera att kablarna till
tändtransformatorn (liten svart box alldeles under
manöverlådan) och mikrobrytaren (under termostat-
ratten) sitter ordentligt fast samt så att det ej är korro-
sion på kabelskorna.
5. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Pannan tänder men slocknar när termostat-
ratten släpps
1. upprepa tändningen enligt kapitel 2:2 (vänta först 3
minuter innan pannan tänds igen). Se till att termostat-
ratten trycks helt i botten och håll kvar den i detta läge
i ca 20-30 sekunder efter det att indikatorlampan slock-
nat.
2. Kontrollera att pilotlågan träffar termoelementets spets
(till höger om pilotbrännaren).
3. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Pannan kokar
1. Vrid termostatratten till 1:an (lägsta systemtemp.) och
kontrollera att huvudlågan slocknar, vilket den skall
göra.
2. Kontrollera att känselkroppen sitter fastspänd. Den
skall sitta med en fjäderklämma på pannkroppen strax
under manöverlådan med ett värmeledande kitt emel-
lan.
3. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Vibrationer i cirkulationspumpen (12 volt)
1. Lossa muttern som håller cirkulationspumpen.
2. Vrid pumpen lite och spänn fast muttern igen.
3. Kontrollera att gummikopplingen mellan motor och axel
sitter rakt och inte kastar vid gång.
4. Kontrollera att det inte ligger något ivägen för pumpen
i botten på expansionskärlet.
5. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Oljud i motorn på cirkulationspumpen (12 volt)
1. Droppa en droppe symaskinsolja i centrumhålet på
motorns topp.
2. Försvinner ej ljudet eller kommer tillbaka efter en stund
skall motorn bytas.
Cirkulationspumpen (12 volt) startar ej
1. Kontrollera att strömbrytaren på rumstermostaten är i
läge ”ON”.
2. Kontrollera att gradantalet är högre på rumstermosta-
ten än i bilen.
3. Kontrollera att omkopplaren på manöverpanelen för
cirkulationspump står på 12 volts pump
4. Tag bort den gula hatten upp på cirkulationspumpen
och kontrollera att kablarna sitter ordentligt fast, samt
att det finns 12 volt.
5. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
Missvisande temperatur på rumstermostaten
1. Kontrollera med en rättvisande termometer tempera-
turen i vagnen.
2. Ta av kåpan på rumstermostaten (tryck in fästtappen
på vänster sida och dra kåpan rakt ut)
3. Dra ut ratten och flytta den så många grader uppåt
eller nedåt som den slog fel, och tryck dit den igen.
4. Sätt på kåpan och kontrollera att temperaturen stäm-
mer mot skalan på rumstermostaten.
Elpatronen upphört att fungera
1. Kontrollera att det finns ström (230 volt) i vägguttaget.
2. Kontrollera att reläerna som sitter i elpatronen slår till
(ett svagt knäppande skall höras).
3. Kontrollera om överhettningsskyddet löst ut. Om så
är fallet, tryck in knappen som sitter på sidan av kå-
pan.
4. Om detta ej hjälper, kontakta serviceverkstad.
För lite varmvatten från beredaren
1. Kontrollera att termostatratten på pannan står på max
temperatur.
8:0 Garanti
Alde garanti gäller ett år från leveransdatum och omfat-
tar endast material eller fabrikationsfel, förutsatt att denna
anvisning har följts.
OBS! Endast originaldelar från Alde får användas som
reservdel.
SE DK NO
Rev 758 • 500 ex
Wrangels allé 90 • Box 11066 • 291 11 Färlöv • Kristianstad • Sweden
Tel +46 (0)44 712 70 • Fax +46 (0)44 718 48 • www.alde.se • e-mail: [email protected]
Alde International Systems AB
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Alde Comfort 2928 Instructions For Use Manual

Kategori
Vattenvärmare
Typ
Instructions For Use Manual
Denna manual är också lämplig för

på andra språk