Roland CUBE-20XL BASS Användarguide

Typ
Användarguide

Denna manual är också lämplig för

CUBE-XL 20, 60,
120 Bass
SVENSK BRUKSANVISNING RSC-0912
Lycka till med ditt nya instrument!
Oavsett om du är nybörjare eller har spelat i många år så är det alltid en speciell
känsla att få ett nytt instrument. Vi har skrivit denna »Quick Guide« för att du
enkelt och snabbt skall komma i gång med musiken.
Roland har tillverkat instrument under många år och är i dag ledande inom flera
instrumentområden. Spelar du piano, keyboard, orgel, synthesizer, gitarr, trum-
mor, bas eller har någon form av studio - ja, då har Roland den rätta produkten för
dig. På vår hemsida www.roland.se kan du läsa om alla dessa produkter samt få
annan nyttig information om t.ex. MIDI och musik & datorer.
Behöver du hjälp skall du alltid i första hand vända dig till den återförsäljare där
du köpt produkten. Du är också välkommen att kontakta vår Roland-support på
telefon 08-702 18 02 (kl. 14:00-16:00) eller sända oss ett email på
Mycket nöje!
Roland Scandinavia as
2 SNABBGUIDE
INNEHÅLL
Lycka till med din nya CUBE basförstärkare! ............................................................... 3
Välkommen till CUBE-20XL Quickguide! ..................................................................... 4
Kontrollpanelen .............................................................................................................. 5
Namnen på knapparna – och vad de gör ..................................................................... 5
COSM Förstärkare .......................................................................................................... 6
Equalizer .......................................................................................................................... 7
Effekter ............................................................................................................................8
Kontrollpanelen, fortsättning ........................................................................................9
Välkommen till CUBE 60/120XL BASS Quickguide ................................................... 11
CUBE-60XL BASS och CUBE-120XL BASS .................................................................11
Namn på knapparna – och vad de gör ........................................................................ 12
Kontrollpanelen ............................................................................................................ 12
COSM Förstärkare ........................................................................................................ 13
SOLO ............................................................................................................................. 15
Equalizer ........................................................................................................................ 16
EFX (Effekter) ................................................................................................................ 17
Delay/Looper ................................................................................................................ 17
[REVERB] ....................................................................................................................... 18
Power Squeezer (endast på CUBE-60XL BASS) ........................................................ 19
Power ............................................................................................................................ 19
Bakpanelen ................................................................................................................... 20
SNABBGUIDE 3
Den här svenska Quickguiden behandlar de tre modellerna CUBE-20XL BASS och
CUBE-60/120XL BASS. I första delen kan du läsa om CUBE-20XL BASS och den
andra delen täcker CUBE-60/120XL BASS.
Mycket nöje med din nya basförstärkare!
LYCKA TILL MED DIN NYA
CUBE BASFÖRSTÄRKARE!
4 SNABBGUIDE
Först lite om vad din förstärkare 20XL kan erbjuda. Din nya CUBE är en trans-
portvänlig 20 watts basförstärkare med 8-tums baselement, sex COSM förstär-
karmodeller och sju olika effekter: Reverb, Delay, Chorus, Solo, Poly Octave,
Compression och Overdrive. Den har dessutom inbyggd EQ, Tuner och en Power
Squeezer-funktion, som ger ett fett och fylligt ljud, även vid låg ljudnivå. Förstärka-
ren är även försedd med en AUX-ingång, där du kan ansluta en MP3-spelare eller
en CD-spelare som du kan öva till.
I den här svenska Quickguiden kan vi dessvärre inte gå in på alla detaljer, men du
får en översiktlig genomgång av alla funktioner och den allmänna hanteringen av
din nya utrustning. Är det specifika detaljer, som du inte kan hitta här bör du kon-
sultera den engelska huvudhandboken, OWNERS MANUAL. På Rolands amerikan-
ska hemsida kan du dessutom hitta handböcker i pdf-format till alla Roland, Boss,
och Edirols produkter, som du fritt kan ladda ner. Adressen är: www.rolandus.com.
Mycket nöje med CUBE CB-20 XL BASS!
VÄLKOMMEN TILL CUBE-20XL
QUICKGUIDE!
SNABBGUIDE 5
Kontrollpanelen
På ovansidan av CUBE CB-XL BASS finns en användarpanel med en rad knappar,
rattar, samt ingångar (för bas och Aux) och utgångar (för fotomkopplare och hör-
lurar). På illustrationen kan du se de olika sektionerna, inklusive: förstärkardelen,
equalizer (tonkontroll) och effektsektionen.
Pröva att experimentera lite med förstärkarens olika rattar; du lär dig snabbt huv-
udfunktionerna på egen hand, rent praktiskt, eftersom upplägget och ”användar-
interfacet” är mycket intuitivt.
1. INPUT telekontakt
Här ansluter du din bas.
2. COMP/DRIVE ratt
Kompression är en effekt, som på olika sätt kan begränsa kraftiga signaler, så
de blir svagare, och förstärka svaga signaler så de blir lite starkare. Det ger ett
”proffsigt” basljud, som verkligen sticker ut! Men du kan naturligtvis stänga av
effekten, om du föredrar ett obehandlat basljud. Vrider du ratten medurs kommer
du till ”Drive”, som ger en viss förvrängning (distorsion) på ljudet om du vill ha
det. Indikatorlampan lyser, när du har aktiverat Compression eller Drive.
3. SHAPE knapp
Den här knappen ändrar tonen och ljudet i den virtuella förstärkare som du har
valt med COSM Amplifier-ratten (5).
NAMNEN PÅ KNAPPARNA
– OCH VAD DE GÖR
1 2
8 9 10 11 12
6 753 4
6 SNABBGUIDE
4. TUNER
Tunern kan stämma ”Manuellt”, om du t.ex. har bytt strängar och strängarna är
långt ifrån korrekt stämning. Du kan se strängens stämning i displayen, där grönt
betyder att strängen stämmer, medan rött betyder att strängen antingen är för
hög eller för låg. Använd ”Kromatisk” inställning, när du övar eller spelar live, när
strängarna nästan stämmer korrekt.
COSM Förstärkare
5. TYPE ratt
Här kan du välja mellan sex olika förstärkartyper. När ”Tuner” är aktiverad, använ-
der du den här ratten för att välja vilken sträng du ska stämma.
Här är en beskrivning på de sex typerna av förstärkaremuleringar.
SUPER FLAT
Denna tämligen originella förstärkartyp framhäver hela frekvensområdet och du
får ett rätt neutralt basljud, som låter som den bas du har kopplat in.
Tryck på ”Shape”, om du vill höra en variant på ljudet, som framhäver mellanregi-
stret – speciellt lämpligt för bandlös bas eller kontrabas.
FLIP TOP
Den här modellen efterliknar en Ampeg B-15 basförstärkare (med en 15-tums
högtalare), som användes vid många Motown-inspelningar och i amerikansk
soulmusik från 60-talet. Ett tryck på ”Shape” plockar fram fler nyanser, speciellt
vid plektrumspel.
B MAN
Här emuleras en Fender Bassman 100 förstärkare, en utveckling av världens
äldsta basförstärkare. Den byggdes ursprungligen redan 1952, utrustad med en
15-tums Jensen-högtalare på 50 Watt! Senare fick den 4x10-tumshögtalare och
1972-77 blev det 4x12 tum; Det är detta spröda, lite ljusa ljud, som vi använt här.
Bassman blev – trots det ursprungliga användningsområdet – ironiskt nog mycket
populär bland gitarrister, tillsammans med kända gitarrmodeller som Twin Reverb,
Super Reverb och Showman Reverb, speciellt inom country och blues. Prova även
”Shape”-knappen, det ger mer tryck i mellanregistret!
BASS360
En emulering av en Acoustic 360 (med 1 x 18-tums högtalare); användes bl.a. på
70-talet av jazz- och funkbassister. Ett tryck på ”Shape” framhäver fler nyanser vid
plektrumspel.
SESSION
Här emuleras en SWR SM-400 + Goliath (med 4 x 10") + Big Ben (med 1 x 18"). En
förstärkare med brett frekvensregister, och klar och öppen ton, bl.a. känd från den
så kallade westcoast-musiken (eller ”L.A.”-soundet) från 80-talet.
SNABBGUIDE 7
CONCERT 810
En emulering av en Ampeg SVT + 810E (8 x 10") med en rockljud som känne-
tecknas av kraftiga rörförstärkare och stora kabinett med rejäl botten. Tryck på
”Shape”, om du vill ha extra kraftig bas.
*Observera att de ovan nämnda förstärkarna och varumärkena är namn som inte
tillhör Roland. Modellerna nämns enbart för att beskriva det ljud som COSM-
teknologin i CUBE-20XL BASS efterliknar.
6. GAIN ratt
Justering av nivån på pre-ampen (förförstärkaren). Inställningen av GAIN är viktig,
den ska även anpassas till den typ av basgitarr som du ansluter. Vrider du ratten
medurs blir insignalen kraftigare, och vrider du den moturs blir de svagare. Instäl-
lningen beror även på om du får mycket signal du från din bas, eller om mikrofo-
nerna lämnar en något svagare signal.. Med mycket gain, kan du skapa distorsion.
Experimentera lite med inställningen så den passar ditt ljud och din spelstil.
7. VOLUME ratt
Justering av den totala ljudstyrkan. Använd volymratten för att reglera ljudstyrkan,
och ifall du övar ensam eller spelar konsert i en större lokal etc.
Equalizer
Här ställer du in ljudets “klangfärg”. Börja med att ha rattarna i mittläget och gör
sedan gradvis de ändringar du vill göra.
8. BASS ratt
Justering (eq) av basregistret, de djupa/låga tonerna.
9. MIDDLE ratt
Justering (eq) av mellanregistret.
10. TREBLE ratt
Justering (eq) av det högsta registret, diskanten.
8 SNABBGUIDE
Effekter
11. EFX/SOLO Effekt/solo ratt
I effektsektionen lägger du till effekter till ditt ljud. Chorus, Solo och Poly Oktave
kan justeras oberoende av Delay och Reverb (rumsklang). Använd ratten för att
ställa in de tre effekterna (som inte kan användas samtidigt). Vrid på ratten och
välj. Ju mer åt höger du vrider ratten, desto kraftigare blir effekten.
Här följer några mer tekniska förklaringar på vad de fyra effekterna innebär:
CHORUS
En effekt, som ger ett bredare och djupare ljud. ”Chorus” betyder också ”kör” och
det är en modulationseffekt, som uppstår när den direkta signalen mixas med en
fördröjd, modulerad version av samma signal och ger på så sätt illusionen av flera
instrument eller stämmor. Besläktad med Delay, Flanger och Phaser.
SOLO
Med SOLO-funktionen ”boostas” basljuden utan att ändras radikalt. Praktiskt, när
man vill spela solo eller behöver förändra dynamiken.
POLY OCTAVE
Denna effekt lägger till ett ljud en oktav under det du spelar – även för ackord – så
effekten kan användas för att åstadkomma ett ”fetare” ljud när du spelar flera
toner samtidigt.
12. DELAY/REVERB ratt
Vrid på ratten så att den är mitt för den önskade effekten. Du kan även stänga av
effekten genom att vrida ratten helt åt vänster.
DELAY
Justerar hastigheten på ekot. Vrider du åt höger ändras ekohastigheten och ekot
blir högre.
REVERB
Justerar mängden reverb (rumsklang). Vrider du åt höger får du mer reverb, vrider
du åt vänster skruvar du ned reverbeffekten.
SNABBGUIDE 9
Kontrollpanelen, fortsättning
13. [POWER SQUEEZER] knapp
När man sätter på den här funktionen sänks ljudet, och förstärkarens uteffekt blir
bara 2 watt. På så sätt kan du spela med ett bra sound och dina favoritinställningar
på mycket låg ljudnivå, om du t.ex. vill öva hemma.
14. AUX IN minitelekontakt
Här kan du ansluta en extern ljudkälla, t.ex. en iPod, cd-spelare eller MiniDisc-
spelare. Använd stereo-minikontakt (även om ljuden återges enbart i mono)
15. FOOT SWITCH
Till dessa telekontakter kan du ansluta fotomkopplare, som t.ex. FS-5U eller FS-6
(extrautrustning). Fotomkopplarna kan användas för att aktivera COMP/DRIVE,
eller EFX/SOLO.
16
17
15
13 14
TIP : EFX/SOLO
RING : COMP/DRIVE
10 SNABBGUIDE
16. RECORDING OUT/PHONES telekontakt
Utgången som är märkt ”Recording Out/Phones, är ämnad för ”Inspelning Ut”
och ”Hörlurar”. Här kan du koppla din CUBE till en mixer, en stereoanläggning, en
hårddiskinspelning eller till en annan förstärkare. Det är också utgång för hörlurar
– praktiskt att använda när du vill öva utan att störa grannarna, högtalarna kopplas
nämligen bort när du använder denna utgång.
17. POWER SWITCH (strömbrytare)
Här sätter du på och stänger av förstärkaren.
Du kan hitta fler tips och tricks i den engelska handboken, Owners Manual. Bl.a.
kan du baktill i denna hitta exempel på bra ljudinställningar för t.ex. ”Slap Bass”
eller ”Rock Riff”. Mycket nöje med CUBE-20XL BASS.
SNABBGUIDE 11
Välkommen till CUBE 60/120XL BASS Quickguide
Denna QuickGuide behandlar de två basförstärkarna CUBE-60XL BASS och CUBE-
120XL BASS, som i många avseenden liknar varandra. CUBE-60XL BASS har dock
60 Watt uteffekt med en 10-tums (25 cm) högtalare, medan CUBE-120XL BASS
kan spela högre, eftersom den har en uteffekt på 120 Watt och en 12-tums (30 cm)
högtalare. I övrigt är många av funktionerna desamma. Modellerna har åtta inbyg-
gda COSM-förstärkarmodeller, bl.a. den nya ”Super Low”-förstärkaren. Det finns
sju olika effekter, däribland den nya ”Drive” och ”Poly Octave, samt effekter som
Reverb, Delay, Chorus, Compression och Overdrive. Det finns en inbyggd ”Solo”-
funktion (med minnesfunktion, vilket gör att man kan använda den som en extra
”virtuell ingångskanal”) och för första gången i en basförstärkare: en inbyggd
”Phrase Looper” med möjlighet att göra obegränsat antal ”lager-på-lager”-ins-
pelningar. Det finns dessutom inbyggd EQ, och Tuner, och förstärkarna är också
försedda med en AUX-in, där du kan ansluta en MP3-spelare eller CD-spelare, som
du kan öva till.
I denna svenska Quickguide kan vi dessvärre inte gå in på alla detaljer, men du får
en översiktlig genomgång av alla funktioner och den allmänna hanteringen av din
nya utrustning. Är det specifika detaljer, som du inte kan hitta här bör du konsul-
tera den engelska huvudhandboken, OWNERS MANUAL. På Rolands amerikanska
hemsida kan du dessutom hitta handböcker i pdf-format till alla Roland, Boss, och
Edirols produkter, som du fritt kan ladda ner. Adressen är: www.rolandus.com.
Mycket nöje med din CUBE basförstärkare!
På ovansidan av Cube finns en användarpanel med en rad knappar och rattar,
samt diverse ingångar. På baksidan finns utgångarna.
CUBE-60XL BASS OCH CUBE-120XL BASS
12 SNABBGUIDE
Kontrollpanelen
På ovansidan av Cube finns en användarpanel med en rad knappar och rattar,
samt ingångar (för bas och Aux) och utgångar (för fotomkopplare och hörlurar).
På illustrationen kan du se de olika sektionerna, inklusive: förstärkarsektionen,
equalizer- (tonkontroll), effekt- och reverbsektionen.
Pröva att experimentera lite med förstärkarens olika rattar; du lär dig snabbt huv-
udfunktionerna på egen hand, rent praktiskt, eftersom upplägget och ”användar-
interfacet” är mycket intuitivt.
NAMN PÅ KNAPPARNA
– OCH VAD DE GÖR
CUBE-60XL BASS
16 17 20 2118 191511 12
1 6 7 8 9 10 223 4 5
CUBE-120XL BASS
15 16 17 20 2218 191411 13
1
2 6 7 8 9 103 4 5
SNABBGUIDE 13
1. INPUT telekontakt
Här ansluter du din bas.
2. PAD knapp (endast på CUBE-120XL)
Genom att trycka på den här knappen dämpas ingångsnivån med -10dB. Normalt
ska knappen inte vara intryckt, men du har en elbas med kraftig utsignal kan det
var nödvändigt.
3. COMP/DRIVE ratt
Kompression är en effekt, som på olika sätt kan begränsa kraftiga signaler, så
de blir svagare, och förstärka svaga signaler så de blir lite starkare. Det ger ett
”proffsigt” basljud, som verkligen sticker ut! Men du kan naturligtvis stänga av
effekten, om du föredrar ett obehandlat basljud. Vrider du ratten medurs kommer
du till ”Drive”, som ger en viss förvrängning (distorsion) på ljudet om du vill ha
det. Indikatorlampan lyser, när du har aktiverat Compression eller Drive.
4. SHAPE knapp
Den här knappen ändrar tonen och ljudet i den virtuella förstärkare som du har
valt med COSM Amplifier-ratten (6).
5. TUNER
Tunern kan stämma ”Manuellt”, om du t.ex. har bytt strängar och strängarna är
långt ifrån korrekt stämning. Du kan se strängens stämning i displayen, där grönt
betyder att strängen stämmer, medan rött betyder att strängen antingen är för
hög eller för låg. Använd ”Kromatisk” inställning, när du övar eller spelar live, när
strängarna nästan stämmer korrekt.
COSM Förstärkare
6. TYPE ratt
Här kan du välja mellan sex olika förstärkartyper. När ”Tuner” är aktiverad, använ-
der du den här ratten för att välja vilken sträng du ska stämma.
Här är en beskrivning på de sex typerna av förstärkaremuleringar.
SUPER FLAT
Denna tämligen originella förstärkartyp framhäver hela frekvensområdet och du
får ett rätt neutralt basljud, som låter som den bas du har kopplat in.
Tryck på ”Shape”, om du vill höra en variant på ljudet, som framhäver mellanregi-
stret – speciellt lämpligt för bandlös bas eller kontrabas.
FLIP TOP
Den här modellen efterliknar en Ampeg B-15 basförstärkare (med en 15-tums
högtalare), som användes vid många Motown-inspelningar och i amerikansk
soulmusik från 60-talet. Ett tryck på ”Shape” plockar fram fler nyanser, speciellt
vid plektrumspel.
14 SNABBGUIDE
B MAN
Här emuleras en Fender Bassman 100 förstärkare, en utveckling av världens
äldsta basförstärkare. Den byggdes ursprungligen redan 1952, utrustad med en
15-tums Jensen-högtalare på 50 Watt! Senare fick den 4x10-tumshögtalare och
1972-77 blev det 4x12 tum; Det är detta spröda, lite ljusa ljud, som vi använt här.
Bassman blev – trots det ursprungliga användningsområdet – ironiskt nog mycket
populär bland gitarrister, tillsammans med kända gitarrmodeller som Twin Reverb,
Super Reverb och Showman Reverb, speciellt inom country och blues. Prova även
”Shape”-knappen, den ger mer tryck i mellanregistret!
T. E
En emulering av en Trace Elliot AH600SMX basförstärkare + kabinetten 1048
(med 4 x 10") +1518 (med 1 x 15"). Rent basljud, användes ofta av rockband under
80-talet. ”Shape”-knappen ger mer attack i ljudet.
BASS360
En emulering av en Acoustic 360 (med 1 x 18-tums högtalare); användes bl.a. på
70-talet av jazz- och funkbassister. Ett tryck på ”Shape” framhäver fler nyanser vid
plektrumspel.
SESSION
Här emuleras en SWR SM-400 + Goliath (med 4 x 10") + Big Ben (med 1 x 18"). En
förstärkare med brett frekvensregister, och klar och öppen ton, bl.a. känd från den
så kallade westcoast-musiken (eller ”L.A.”-soundet) från 80-talet.
CONCERT 810
En emulering av en Ampeg SVT + 810E (8 x 10") med en rockljud som känne-
tecknas av kraftiga rörförstärkare och stora kabinett med rejäl botten. Tryck på
”Shape”, om du vill ha extra kraftig bas.
SUPER LOW
Liksom ”Super Flat” är det här en originalförstärkartyp som framhäver hela fre-
kvensregistret, så att du får ett rent och neutralt basljud, men ”Super Low” lägger
till extra botten och fyllighet i ljudet, utan att det går ut över renheten. Tryck på
”Shape om du höra en variant på ljudet, som framhäver de lägsta bastonerna.
*Observera att de ovan nämnda förstärkarna och varumärkena är namn som inte
tillhör Roland. Modellerna nämns enbart för att beskriva det ljud som COSM-
teknologin i CUBE-20XL BASS efterliknar.
SNABBGUIDE 15
7. GAIN ratt
Justering av nivån på pre-ampen (förförstärkaren). Inställningen av GAIN är viktig,
den ska även anpassas till den typ av basgitarr som du ansluter. Vrider du ratten
medurs blir insignalen kraftigare, och vrider du den moturs blir de svagare. Instäl-
lningen beror även på om du får mycket signal du från din bas, eller om mikrofo-
nerna lämnar en något svagare signal.. Med mycket gain, kan du skapa distorsion.
Experimentera lite med inställningen så den passar ditt ljud och din spelstil.
8. VOLUME ratt
Justering av den totala ljudstyrkan. Använd volymratten för att reglera ljudstyrkan,
och ifall du övar ensam eller spelar konsert i en större lokal etc.
SOLO
”Solo”-funktionen låter dig spara en ljudinställning, som du sedan snabbt kan
plocka fram om du t.ex. ska spela ett bassolo.
9. SOLO [ON/OFF] knapp
Man sparar sin SOLO-inställning med amp-settings, EQ, Gain, effekter o.s.v.
genom att hålla [ON/OFF]-knappen intryckt flera sekunder. Senare kan man trycka
på SOLO-switchen och ögonblickligen hämta upp sina inställningar. När man
trycker igen går man tillbaks till panelinställningarna som de var innan. Om du
behöver vrida för mycket på rattarna och det känns som att det är något fel på
inställningen kan du återgå till fabriksinställningen av SOLO-funktionen. Först
stänger du av förstärkaren. Därefter håller du nere [TAP/STOP]- och SOLO [ON/
OFF]-knapparna, samtidigt som du sätter på förstärkaren. SOLO-indikatorn blinkar
och inställningarna är tillbaks till sitt ”Factory Default”.
Man kan även ansluta en fotomkopplare som t.ex. BOSS FS FS-5L/FS-5U (säljs
separat) och använda den för att byta ljud i SOLO-sektionen.
10. VOLUME ratt
Justering av ljudstyrkan på SOLO-ljudet. Inställningen av volymen sparas tillsam-
mans med övriga inställningar när du sparar SOLO-inställningen.
16 SNABBGUIDE
Equalizer
Här ställer du in ljudets “klangfärg”. Börja med att ha rattarna i mittläget och gör
sedan gradvis de ändringar du vill göra.
CUBE-60XL BASS
11. BASS ratt
Justering (eq) av basregistret, de djupa/låga tonerna.
12. MIDDLE ratt
Justering (eq) av mellanregistret.
15. TREBLE ratt
Justering (eq) av det högsta registret, diskanten.
CUBE-120XL BASS
11. BASS ratt
Justering (eq) av basregistret, de djupa/låga tonerna.
13. LOW-MID ratt
Justering (eq) av det lägre mellanregistret.
14. HIGH-MID ratt
Justering (eq) av det övre mellanregistret.
15. TREBLE ratt
Justering (eq) av det högsta registret, diskanten.
SNABBGUIDE 17
EFX (Effekter)
16. EFX Effekt ratt
I effektsektionen lägger du till effekter till ditt ljud. Chorus, Poly Octave, Delay och
Reverb kan justeras individuellt. Använd EFX-ratten för att justera Chorus och Poly
Octave. Ju mer du vrider ratten åt höger (medurs), desto kraftigare blir effekten.
Här följer några mer tekniska förklaringar på vad de olika effekterna innebär:
CHORUS
En effekt, som ger ett bredare och djupare ljud. ”Chorus” betyder också ”kör” och
det är en modulationseffekt, som uppstår när den direkta signalen mixas med en
fördröjd, modulerad version av samma signal och ger på så sätt illusionen av flera
instrument eller stämmor. Besläktad med Delay, Flanger och Phaser.
POLY OCTAVE
Denna effekt lägger till ett ljud en oktav under det du spelar – även för ackord – så
effekten kan användas för att åstadkomma ett ”fetare” ljud när du spelar flera
toner samtidigt.
Delay/Looper
17. [DELAY/LOOPER] ratt
Du kan växla mellan Delay och Looper med hjälp av denna ratt. Längst till höger
finns Looper-funktionen. Indikatorlampan lyser, när du aktiverar effekterna.
Hur man använder Delay
17. [DELAY/LOOPER] ratt
Vrid åt vänster, så ratten är mitt för Delay. Vrider du åt höger blir ekoeffekten
kraftigare.
18. [REC/PLAY/DUB] knapp
Knappen blinkar i takt med ekot.
18 SNABBGUIDE
19. [TAP] knapp
Använd denna knapp för att ställa in delaytiden. Tryck två gånger på knappen.
Tiden mellan dina båda tryckningar blir även längden på delaytiden (kan ställas till
max 2 000 ms).
Håller du knappen nedtryckt i mer än en sekund växlar knappen till att reglera
korta delaytider med början vid 30 ms. Med hjälp av [REC/PLAY/DUB]-knappen
kan tiden fininställas till 50, 70 eller 90 ms.
Att använda Looper
Looper är en unik funktion, där du kan spela in upp till 80 sekunders ljudmaterial.
Du kan t.ex. spela in ett gitarriff som du sedan kan ”overdubba”, d.v.s. spela in
ovanpå, eller tillsammans med. Du sköter Looper med knapparna i Delay/Looper-
sektionen, men du kan med stor fördel skaffa en fotomkopplare som du kan styra
funktionen med. Köp t.ex. BOSS FS-5L, FS-5U eller FS-6 om du vill styra Looper
(och övriga funktioner) med fötterna, något som många musiker gör när de upp-
träder live.
17. [DELAY/LOOPER] ratt
Vrid åt höger, så ratten är vid Looper. Vrider du mer åt höger blir effekten starkare.
18. [REC/PLAY/DUB] knapp
Använd denna knapp för att växla mellan Record (inspelning), Playback (uppspel-
ning) och Overdub (inspelning av pålägg).
19. [STOP] knapp
Denna knapp stoppar Looper eller tar bort inspelningen.
Du kan läsa mer om Looper i den engelska handboken, Owners Manual på sidan
14.
[REVERB]
20. [REVERB] ratt
Vrid på ratten, så den är mitt för den önskade reverbeffekten. Du kan välja
”Room”-reverb eller ”Plate. Room låter som ett akustiskt rum i t.ex en inspel-
ningsstudio. Plate är något mer metallisk och diffus och klingar längre i diskanten.
Vrider du åt höger (inom varje effekt), får du mer reverb, vrider du åt vänster
sänker du reverbeffekten. Du kan även använda en fotomkopplare för att sätta på
eller stänga av reverbeffekten.
SNABBGUIDE 19
Power Squeezer (endast på CUBE-60XL BASS)
21. [POWER SQUEEZER] knapp
När man sätter på denna knapp, lyser det rött och ljudet sänks, så förstärkarens
uteffekt blir 2 watt. På så sätt kan du spela med ett bra sound och dina favoritin-
ställningar på mycket låg ljudnivå, om du t.ex. vill öva hemma.
Power
22. [POWER] knapp (strömbrytare)
Här sätter du på och stänger av förstärkaren.
20 SNABBGUIDE
Baktill på CUBE-60XL BASS och CUBE-120XL BASS har vi placerat diverse in- och
utgångar. Till exempel ”Recording Out” för inspelning och ”Aux In” för anslutning
av mp3-spelare. Det är även här du hittar anslutningar för externa fotomkopplare.
Nedan får du hjälp och förklaringar på de vanligaste anslutningsmöjligheterna.
Observera: Det finns fler anslutningsmöjligheter på 120XL BASS än på 60XL
BASS. (Se illustrationen och förklaring på engelska i Owners Manual, sidan 8).
FOOT SWITCH telekontakt
Till dessa telekontakter kan du ansluta fotomkopplare, som t.ex. FS-5U eller FS-6
(extrautrustning). Fotomkopplarna kan användas för att växla kanal, aktivera effek-
ter eller Solo, och styra Looper och Delay.
RECORDING OUT/PHONES
Utgången som är märkt ”Recording Out/Phones, är ämnad för ”Inspelning Ut”
och ”Hörlurar”. Här kan du koppla din CUBE till en mixer, en stereoanläggning, en
hårddiskinspelning eller till en annan förstärkare. Det är också utgång för hörlurar
– praktiskt att använda när du vill öva utan att störa grannarna, högtalarna kopplas
nämligen bort när du använder denna utgång.
LINE OUT/DI OUT
Anslutes till PA-anläggning, hårddiskinspelning eller motsvarande. Utsignalen går
genom COSM högtalarmodellering, som ger ett bra högtalarljud (basförstärkarl-
jud) även om det handlar om en linjeutgång direkt från förstärkaren
DI OUT är en ”Direct Out”, som endast återger ljudet från den anslutna basen, men
det kan även kopplas till en P.A.-anläggning eller liknande.
EXT SPEAKER (endast på 120XL BASS)
Här kan du ansluta en extern högtalare och spela med en extra högtalare, som
låter samtidigt som den inbyggda i CUBE-120XL BASS.
AUX IN minitelekontakt
Här kan ansluta en extern ljudkälla som till exempel en iPod, cd-spelare eller
MiniDisc-spelare med ministereotelekontakt, så du kan spela tillsammans med,
eller öva med redan inspelad musik. Du kan även ansluta en trummaskin eller
liknande (men ljudet återges förstås bara i mono).
Du kan hitta fler tips och tricks i den engelska handboken, Owners Manual.
Mycket nöje med CUBE-20XL BASS, 60XL BASS och 120XL BASS.
BAKPANELEN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Roland CUBE-20XL BASS Användarguide

Typ
Användarguide
Denna manual är också lämplig för