Roland SH-201 Användarguide

Typ
Användarguide
Lycka till med ditt nya instrument!
Oavsett om du är nybörjare eller har spelat i många år så är det alltid en speciell
känsla att få ett nytt instrument. Vi har skrivit denna »Quick Guide« för att du enkelt
och snabbt skall komma i gång med musiken.
Roland har tillverkat instrument under många år och är i dag ledande inom
flera instrumentområden. Spelar du piano, keyboard, orgel, synthesizer, gitarr,
trummor, bas eller har någon form av studio - ja, då har Roland den rätta
produkten för dig. På vår hemsida www.roland.se kan du läsa om alla dessa
produkter samt få annan nyttig information om t.ex. MIDI och musik & datorer.
Behöver du hjälp skall du alltid i första hand vända dig till den återförsäljare där
du köpt produkten. Du är också välkommen att kontakta vår Roland-support på
telefon 08-702 18 02 (kl. 14:00-16:00) eller sända oss ett email på
Mycket nöje!
Roland Scandinavia as
SVENSK BRUKSANVISNING RSC-0720
sh-201
2 QUICKGUIDE
Roland SH-201 innehåller en värld av fantastiska ljud, Arpeggiator, D-Beam
controller, extern input med separat filter, USB-port till kommunikation med
mjukvara för redigering i en dator och ett 4 oktavs keyboard med bra och sköna
tangenter. SH-201 är dessutom en användarvänlig synthesizer som kan användas
utan stora förkunskaper. Framför allt finns knappar och andra reglage för i stort
sett alla parametrar och det möjliggör snabba ändringar av ljudet utan att man
behöver bläddra mellan en massa menyer. i displayen.
Denna Quick Guide kommer att hjälpa dig i gång med din nya synthesizer. Om du
vill tränga djupare in i SH-201 bör du också läsa den engelska ”Owners Manual”.
QUICK GUIdE tIll RolANd SH-201
SyNtHESIzER
QUICKGUIDE 3
1. [D Beam ]
Med denna speciella enhet kan man, genom att röra handen i luften ovanför det
lilla ”dubbelögat”, styra olika parametrar på synthesizern som t.ex. tonhöjd, filter
och volym.
2. [Ext In]
Här kan du bestämma ljudstyrkan på den signal som kommer in via den externa
ingången. Det finns även en ”Center Cancel” som kan användas till att ta bort
signaler som finns i mitten av stereofältet som t.ex. sång.
3. [Osc 1/Osc 2]
Dessa 2 oscillatorer är de ljudgenererande enheterna på SH-201, d.v.s. grunden för
synthesizerljuden. För oscillatorerna kan du ställa in tonhöjd och vågform (ljudens
grundklang).
4. Pitch Env
Denna enhet skapar en tidsbestämd ändring av tonhöjden. Här kan du skapa
subtila tonhöjdsförskjutningar som sker t.ex. när en blåsare sätter an tonen. Eller
mer radikala tonhöjdsförskjutningar som sker t.ex. när en ”talking drum” eller ett
elektroniskt trumljud spelas.
BESKRIVNING AV fRoNtpANElEN
1.
5.
3.+ 4.
13.
12.
14.+15.
11.10.
9.
6.
7.
8.
2.
4 QUICKGUIDE
5. [Master Volume] knapp
Denna knapp bestämmer volymen för SH-201.
6.
[Arpeggio]
Denna knapp aktiverar arpeggiatorn. Arpeggiator gör om ackord som spelas på
keyboardet till repeterande toner som spelas upp i ett valfritt tempo och i en valfri
”stilart”.
7.
Recorder
Här har du möjlighet till att spela in det som du spelar på SH-201.
8.
Tempo / Tap
Här ställer man in tempo vilket gäller för både Arpeggiator och Recorder.
9.
[Oct Up/Down]
Transponerar keyboardet upp eller ned i oktaver.
10.
Portamento
Portamento skapar en glidande tonal övergång mellan de toner du spelar.
11.
Solo/Legato
Denna funktion simulerar de speltekniker som finns på monofoniska instrument.
12.
[Audio Filter]
Med detta filter kan du skapa radikala ljudvariationer på den stereosignal som
kommer in via de externa ingångarna.
13.
[Pitch bend och Modulations Hjul]
Detta kombinerade ”hjul” kan dels böja tonen upp eller ner om hjulet dras åt
höger respektive vänster. Om hjulet trycks uppåt får ljuden ett vibrato.
14.
[Dual/Split]
Med denna knapp kan du antingen välja att lägga två ljud ovanpå varandra (Upper
och Lower) eller dela upp keyboardet med var sitt ljud på höger och vänster sida
av keyboardet.
15.
[Upper/Lower]
Här väljer du vilket av de två ljuden som du vill spela med eller redigera med hjälp
av alla knapparna.
QUICKGUIDE 5
22.
23.+24
19.+20
17.+18
16.
21.
16. [Mix/Mod]
Här mixas signalen från Osc1 med signalen från Osc2. Du kan också öka eller
minska mängden basfrekvenser i ljuden.
17. [Filter]
Här justeras mängden bas eller diskant i det ljud som skapas av de 2 oscilla
-
torerna. Parametrarna Cutoff och Resonance är avgörande för att skapa unika
synthesizerljud.
18. Filter Env
Denna enhet skapar en tidsbestämd ändring av Filter Cutoff. Här kan du skapa
klangmässiga ändringar över tid som sker t.ex. när en ton som spelas på en flygel
ändrar klang från skarp när den slås an till mjukare när den klingar ut.
19. [Amp]
Här bestäms ljudstyrkan av den signal som är behandlas av filtret. I denna sektion
kan du också överstyra ljuden för att göra de mer kraftfulla.
6 QUICKGUIDE
20. Amp Env
Denna enhet skapar en tidsbestämd ändring av volymen. Här kan du simulera de
volymmässiga ändringar som sker t.ex. när en ton som spelas på en flygel ändrar
sin volym från stark när den slås an till knappt hörbar i slutat av sin avklingnings
-
period. Eller den mjuka ansats som stråkar kan ha.
21. [Effects]
I denna sektion kan du ge dina ljud djup och bredd genom att använda effekter
som eko (delay) och rumsklang (reverb). När du ger ett ljud rumsklang simulerar
du det akustiska rum som ljudet befinner sig i.
22. [LFO 1/ LFO 2]
Med dessa 2 moduler kan du få fram rytmiska, repeterande modulationer. Det ger
dig välkända effekter som vibrato, wah-wah eller tremolo beroende på om LFO:
erna påverkar Osc, Filter eller Amp.
23. [Group/Bank/Number]
Använd en kombination av dessa knappar för att välja det ljud som du önskar att
spela med.
Om [Arpeggio Select] knappen lyser använder du knapparna till att välja typ av
arpeggio.
24. Write/Cancel
Sparar redigeringar i det interna minnet.
QUICKGUIDE 7
25. [Pedal ingång]
Till detta uttag kan man koppla en expression-pedal (köpes separat) eller en fotpe
-
dal (köpes separat). Den sistnämnda används till att kontrollera sustain.
26. [Input ingång]
Till denna stereoingång kan du ansluta en harddisk recorder, en cd-spelare eller
ett instrument.
27. [Output uttag]
Här skickas en stereo/mono signal ut som du kan skicka till din mixer eller din
förstärkare.
28. [Power On knapp]
Med denna knapp sätter du på och stänger av SH-201. Kom ihåg att spara de
ändringar du gjort innan du stänger av.
29. [USB-kontakt]
Här ansluter du din dator via en USB-kabel.
30. [MIDI In/Out kontakter]
En MIDI IN kontakt där SH-201 tar emot MIDI från andra MIDI-enheter.
En MIDI Out kontakt där SH-201 skickar MIDI till andra MIDI-enheter.
31. [Phones uttag]
Här ansluter du dina hörlurar.
BESKRIVNING AV BAKpANElEN
25.
30.
29.
28.
26.
27.
32.
31.
8 QUICKGUIDE
32. [DC in uttag]
Här kopplar du in sladden till den medföljande externa strömförsörjningen.
QUICKGUIDE 9
VäljA oCH SpElA Ett ljUd
Ställ in volymen
När du spelar på SH-201 så är volymen på själva instrumentet en viktig parameter
att kunna kontrollera. Du kommer under programmeringen av dina egna ljud att
upptäcka volymen är beroende av många faktorer. [Master Volume] knappen är
dock den viktigaste innan du gör dina egna redigeringar. Med denna knapp styrs
den övergripande volymen ut till den förstärkare eller mixer som du har anslutit
till utgångarna från SH-201.
Välj ett ljud
Ljuden i SH-201 är indelade i 2 grupper: Preset och User. Presets är fabriksljud
som inte kan sparas på sin egen minnesplats men som i redigerad form kan
sparas på en plats i User. User är ljud som när som helst kan redigeras eller rade
-
ras av användaren.
Det vanligaste arbetssättet när du skall göra ett personligt och unikt ljud är att som
utgångspunkt använda ett ljud som påminner om det du vill skapa; redigera det
som du önskar och spara den på en plats i User. Hur du redigerar och sparar ljud
kan du läsa om senare i denna Quick guide.
I var och en av de två grupperna, Preset och User, finns det 4 banker, A,B,C och D,
med vardera 8 ljud, kallade 1-8. Det betyder således att du har 32 Preset ljud och
32 User ljud i SH-201s minne.
10 QUICKGUIDE
Om du t.ex. vill välja ljud User B-5 gör du följande:
1. Tryck först på [User] knappen under [Grp].
2. Tryck därefter på [B] under [Bank]
3. Och tryck till sist på [5] under [Number]
4. Spela nu med ljudet User B-5
Ändring av ljuden i relation till din spelteknik
När du har valt ett ljud så kan du ändra ljudens karaktär med din spelteknik.
Först och främst kommer ljudens volym och i vissa fall också ljudens klang att
ändras när du spelar svagt eller kraftigt på SH-201s tangenter. Detta kallas Velocity
(anslagskänsla). Du kommer att märka att somliga ljud ändras mer med varierat
anslag än andra ljud. Denna velocity-parameter kan under programmeringen av
ljuden väljas till att ha mindre eller större påverkan på volym och klang allt efter
behov.
Till vänster om keyboardet har du ett kombinerat pitch- och modulationshjul som
både kan tryckas åt vänster/höger och bakåt. När du drar det åt vänster så sänks
tonhöjden med ett förutbestämt intervall. Hur mycket tonen sänks bestäms av en
parameter i själva ljudet så några ljud kan ”böjas” mer än andra ljud. På samma
sätt blir en dragning åt höger en höjning av tonen. När Pitch- och modulationshju
-
let trycks bakåt så ges en annan variation i ljuden. I de flesta fall ger det vibrato på
ljuden. Även här är effekten beroende av en variabel parameter i det valda ljudet
så därför kommer du att uppleva olika vibrato beroende på vilket ljud du valt.
Modulation
Ge
modulation
Pitch Bend
Höj
tonhöjden
Sänk
tonhöjden
QUICKGUIDE 11
Ändring av oktaveringen av keyboardet
Du kan ändra keyboardets normala 4 oktaver till att nå över ett större område med
att använda oktaveringsknapparna. Du gör följande:
1. Tryck en eller flera gånger på [Oct Up] knappen. För vart tryck flyttas keyboardets
område en oktav upp. När du har tryckt en gång kommer lampan i knappen att
lysa för att indikera att ditt keyboard är oktaverat 1 oktav upp.
2. Tryck en eller flera gångar på [Oct Down] knappen. För vart tryck flyttas keyboar
-
dets område en oktav ned. När du har tryckt en gång kommer lampan i knappen
att lysa för att indikera att ditt keyboard är oktaverat 1 oktav ned.
3. Tryck samtidig på både [Oct up] och [Oct Down] knappen för att komma tillbaka till
keyboardets normala område.
För din hand över D-Beam för att ändra tonhöjd, volym
och filter
Till vänster ovanför keyboardet har du en D-Beam controller som styrs med att
föra handen over lysdioderna. När du för handen upp och ned kan du antingen
kontrollera tonhöjd, volym, filter (ljudens klang) eller en valfri parameter.
1. Tryck på [D-Beam Pitch] så den lyser. För handen upp och ner over D-Beam-ögat
samtidig som du spelar en ton eller ett ackord på keyboardet. Tonehöjden (pitch)
kommer nu att följa handens rörelser. Tryck igen på [Pitch] knappen.
12 QUICKGUIDE
2. Tryck på [D-Beam Express] så den lyser. För handen upp och ner over D-Beam-
ögat samtidig som du tar en ton eller ett ackord på keyboardet. Ljudstyrkan
kommer nu att följa handens rörelser. Tryck igen på [Express] knappen.
3. Tryck på [D-Beam Filter/Assign] så den lyser. För handen upp och ner over D-
Beam-ögat samtidig som du tar en ton eller ett ackord på keyboardet. Mängden av
diskant i ljuden kommer nu att följa handens rörelser. Tryck igen på [Filter/Assign]
knappen.
4. Tryck på [D-Beam Filter/Assign] så den lyser. Dra nu i en av de många reglage SH-
201 i den riktning som du vil att D-Beam skall styra parametern. För handen upp
och ner över D-Beam-ögat samtidig som du tar en ton eller ett ackord på keyboar-
det. Den valda parametern kommer nu att följa handens rörelser. Tryck igen på
[Filter /Assign] knappen.
Spela med den inbyggda Arpeggiatorn
Arpeggiatorn gör om ackord till återkommande monofona toner som spelas upp i
valt tempo och i en valfri ”stilart”.
1. Välj ett valfritt ljud.
2. Tryck på [Arpeggio On] knappen så att den lyser.
3. Spela ett ackord på keyboardet och lyssna till hur arpeggiatorn delar upp det.
<ill>P22#1</ill>
4. Ett Arpeggio spelar på ett bestämt sätt beroende på vilket ljud du har valt. Det
kallas för template och du har 32 olika preset Arpeggio templates i SH-201. Du
växlar mellan dessa 32 templates genom att först trycka på [Select] knappen och
därefter trycka på knapparna [Bank A-D] och [Preset 1-8].
5. Du kan också med hjälp av den medföljande programvaran programmera dina
egna Arpeggio-mönster. Läs mer om detta i den engelska ”Owners Manual”.
6. Tempot på de repeterande tonerna regleras med att använda [Tempo Up/Down]
knapparna eller med att slå an tempo på [Tap] knappen.
QUICKGUIDE 13
7. Du stänger av Arpeggio genom att trycka på [Arpeggio On/On Hold] så att den inte
lyser.
14 QUICKGUIDE
SpElA IN mEd dEN INByGGdA
fUNKtIoNEN RECoRdER
Med SH-201 inbyggda recorder-funktion kan du spela in upp till 8 olika tagningar
vilka kallas ”Phrases” och var phrase kan vara upp till 8 takter lång. Denna recor
-
der-funktion spelar in MIDI-information och inte själva ljuden.
Inspelning
1. Tryck på [Rec] knappen. Lampan i knappen blinkar, metronomen går i gång och du
är nu i läget Rec standby.
2. Med hjälp av Preset knapparna 1-8 kan du bestämma hur många takter din inspel
-
ning skall vara. D.v.s. om du vill spela in 4 takter så trycker du på knappen 4.
3. Bestäm det önskade tempot genom att ändra tempot med [Tempo Up/Down]
knappen.
4. Tryck nu på [Play/Stop] knappen och efter en inräkning på 1 takt börjar inspelnin
-
gen.
5. Om du spelar fel under inspelningen kan du radera de felaktiga tonerna vid nästa
genomspelning. Strax innan de felaktiga tonerna trycker du på [Cancel] knappen
och håller den nere så länge som du vill radera.
QUICKGUIDE 15
5. När inspelningen är perfekt och färdig trycker du på [Play/Stop] knappen.
Spara den färdiga inspelningen
Om du stänger av SH-201 innan du sparat dina inspelningar så försvinner dina
inspelningar och du måste börja om från början. Kom därför alltid ihåg att spara
viktiga inspelningar. Det görs på följande sätt.
1. Håll nere [Rec] knappen och tryck på [Write].
2. Den Phrase som du har spelat in indikeras med att ett av numren 1-8 blinkar.
[Write] knappen blinkar också.
3. Tryck på det nummer [1-8] dit du vill spara din Phrase.
4. Tryck på [Write] knappen igen och din inspelade Phrase är sparad.
Ta fram en inspelad och sparad Phrase
1. Håll nere [REC] knappen. Knapparna [1-8] lyser grönt och en av dem blinkar grönt
(den redan valda phrasen).
2. Tryck nu på den av knapparna [1-8] där den önskade Phrasen ligger. Denna knapp
blinker nu för att indikera att den är vald.
3. Släpp [REC] knappen, och tryck på [Play/Stop] för att spela upp den Phrase du valt.
4. Om du vill ändra på tempot kan det göras genom att antingen trycka på [Tempo
Up/Down] eller att slå rytmisk på [Tap] knappen.
5. Stanna uppspelningen genom att trycka på [Play/Stop].
16 QUICKGUIDE
ljUdUppByGGNAd I SH-201
I SH-201 består ett ljud av 2 Tones, Lower Tone och Upper Tone. Var Tone är en kom-
plett synthesizer med Oscillator, Filter, Amplifier, Envelopes och LFO. För vart ljud i
SH-201, kan du välja om den skall spela [Upper] ljud, [Lower] ljud, en kombination
av de två [Dual], där både Upper Tone och Lower Tone spelar over hela keyboardet
eller [Split], därur [Lower] ljudet ligger i det lägre området av tangenterna medan
[Upper] ligger i den övre delen av tangenterna.
En Patch med endast en Tone är givetvis mindre komplex än en Patch med 2 Tones
(dual) men i gengäld har den enklare 1 Tones Patch 10 toners polyfoni medan en
2 Tones Patch endast har 10/2=5 toners polyfoni. Ett mer komplext ljud använder
alltså mer polyfoni.
QUICKGUIDE 17
REdIGERA dINA EGNA ljUd på
RolANd SH-201
En djupgående förklaring av hur du skapar dina egna ljud från grunder ligger
utanför ramen för denna Quick Guide. Där får du vända dig till den engelska bruk
-
sanvisningen.
I denna Quick Guide får du här nedan några tips om hur du med små medel
skapar ändringar i ett ljud.
De olika elementen i SH-201
På den ovanliggande illustrationen ser du de moduler som en enkel ”Tone” i SH-
201 består av. Kom ihåg att det är alltid 2 ”Tones” i ett ljud på SH-201, en ”Upper”
tone och en ”Lower” tone.
Och tänk på att alltid ställa in båda Tones även om du för stunden bara har använd
-
ning för ett ljud i den aktuella Patchen. Det ger nämligen en möjlighet för snabbt
byte mellan de två ljuden när du spelar eller för att ”utveckla” ljudet med att gå till
läget [Dual].
Den översta raden består av de moduler där ljuden skapas och formas. Ljudens
”väg” är i de grå pilarnas riktning. På den nedersta raden hittar du de moduler
som styr funktioner i de övre modulerna. De skapar ”kontrollsignaler” och kallas
modulatorer.
Några mindre använda parametrar på SH-201 ligger inte omedelbart framme på
kontrollpanelen. Dessa kommer man åt genom att hålla vissa bestämda tryckknap
-
par nere och ändras med reglage som vid en första anblick ser ut att ha en annan
funktion. Läs mer om dessa funktioner i den engelska bruksanvisningen.
Låt oss se på var modul och ge en kort förklaring till de viktigaste parametrarna
och funktionerna.
FILTER ENV
AMP ENV
Control signalsAudio signals
Varies the brightness
as the sound begins
or ends
LFO 2
Modulates the pitch,
the brightness, or
the volume
LFO 1
Modulates the pitch,
the brightness, or
the volume
PITCH ENV
Varies the pitch
at which the
sound begins
Specifies how the
sound begins and
ends
MIX/MOD
Mixes
waveforms
FILTER
Specifies the
brightness of
the sound
AMP
Specifies the
loudness of
the sound
EFFECTS
Adds depth or
spaciousness
OSC 1
Generates the
waveform and
specifies the pitch
OSC 2
Generates the
waveform and
specifies the pitch
18 QUICKGUIDE
Osc
Det är 2 oscillatorer i SH-201. Det är med oscillatorerna man bestämmer tonhöjd
(Pitch) och grundklang (Waveform). Om en Oscillator moduleras med en kontrol
-
lsignal (LFO eller Envelope) kommer de att skapa ändringar i tonhöjd (Vibrato eller
Bend) eller ändring i vågform (pulsbredd).
De 2 Oscillatorerna är identiska och du väljer om du skall ändra i Osc1 eller Osc2
med hjälp av knapparna ovanför modulen.
Om du vill simulera att flera spelar samtidig eller om ditt ljud skall vare brett
och animerat, är det en god idé att låta de 2 oscillatorerna ha samma oktav och
vågform och därefter ge den ena Oscillatorn lite detune neråt och den andra Oscil
-
latorn lika mycket detune upp.
Mixer/Mod
I denna modul mixas ljudstyrkan av de 2 oscillatorer eller så låter du den ena
Oscillatorn påverka den andra (Sync och Ring). Den sistnämnda möjligheten ger
helt nya och spännande vågformer.
Filter
Filtret bestämmer om du skär bort frekvenser i diskanten (LowPass filter), i basen
(HighPass filter) eller både i basen och diskanten (BandPass filter). [Resonance]
framhäver de frekvenser som ligger runt på avskärningsfrekvensen (CutOff fre
-
kvensen).
Om man vill att CutOff skall ändras över tid när en tangent trycks ned (med hjälp
av LFO och Filter Env) är Cutoff troligtvis den viktigaste parametern i förhållande
till det slutgiltiga ljudet på SH-201.
Amp
Denna kontrollerbara förstärkare (Amplifier) är det sista modulen i synthesizern
och här bestäms allt som har med ljudstyrka att göra. Till synes är det bara en
[Volume] knapp på Amp men Amp-envelopen styr attack och utklingning när Amp
Env ”startas” av en tangent som trycks ned.
QUICKGUIDE 19
Effects
I SH-201 har du 2 simultana effekter. Delay ger eko (långt eller kort) och om du
modulerar delayen kan du skapa effekter som chorus och flanger. Reverb är en
rumsklangeffekt och du kan simulera olika stora ”akustiska” rum. [Depth] styr hur
mycket delay eller reverb som skall mixas in i ljuden.
LFO 1/LFO2
SH-201 har 2 LFO som är identiska och du väljer om du skall styra LFO 1 eller LFO2
med hjälp av knapparna över modulen. LFO-modulation ger upprepade ändringar
av den parameter som LFO:n påverkar. Vilken parameter som blir påverkad
bestäms av [Destination] knapparna. Så LFO kan påverka två parametrar samtidig.
Om Osc moduleras av LFO får du ett vibrato. Om Filter moduleras av LFO får du
Wah-wah-effekt och om Amp moduleras av LFO så får u tremolo. Men det finns
också andra parametrar som kan styras av LFO.
Pitch Env
Pitch Env ger en tidsbestämd förändring av tonhöjden när du spelar på en tan-
gent. [Attack] avgör tiden tills förändringen når sin högsta punkt medan [Release]
är tiden det tar ner till normal tonhöjd. [Depth] bestämmer hur hög eller djup
(minusvärde) påverkan skall vara. Som regel arbetar man med korta tider och litet
djup på en pitch envelope för att den skall vara musikalisk.
Filter Env
Filter Env ger en tidsbestämd förändring av CutOff:en när du spelar på en tangent.
D.v.s. att beståndet av bas och/eller diskant kontrolleras i förhållande till tid av
parametrarna på Filter Env. Envelopen startas när en tangent trycks ned och
[Attack] bestämmer tiden innan förändringen når sin högsta punkt. [Decay] är
tiden som går innan förändringen stabiliseras på [Sustain] nivån. Förändringen
stannar på [Sustain] nivån tills tangenten släpps varefter [Release] är tiden tillbaks
till utgångspunkten. [Depth] bestämmer hur mycket (+ eller -) filtret skall påverkas.
Amp Env
Amp Env ger en tidsbestämd förändring av volymen när du spelar på en tangent.
D.v.s. ansats och avklingning kontrolleras i förhållande till tid av parametrarna på
Amp Env. Envelopen startas när en tangent trycks ned och parametrarna är de
samma som på Filter envelopen med skillnaden att de kontrollerar volymen. Av
tekniska orsaker kan man inte använda minusvärden på en Amp Envelope.
20 QUICKGUIDE
Väldigt många instrument i den akustiska världen har en avklingning som på
synthesizern kan simuleras med en [Sustain] nivå på 0. Exempel på detta piano,
el-piano, bas och gitarr d.v.s. instrument som klingar ut. Här kan en mycket kort
[Attack] tid, en lång [Decay] tid och en kort [Release] tid vara en god utgångspunkt.
Det är självfallet en annan sak med instrument som orgel, stråkar, pads och
liknande hur man skall arbeta med [Sustain] nivån.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Roland SH-201 Användarguide

Typ
Användarguide