Skadegaranti och ŠKODA-garanti för nya
bilar
Skadegaranti
Din ŠKODA-partner ansvarar som återförsäljare för skador på din nya bil från
ŠKODA, på ŠKODA originaldelar och på ŠKODA originaltillbehör i enlighet med gäl-
lande bestämmelser och köpeavtalet.
ŠKODA-garanti för nya bilar
Utöver skadegarantin erbjuder ŠKODA AUTO a.s. en ŠKODA-garanti för nya bilar
(nedan kallad "ŠKODA-garanti") i enlighet med de villkor som beskrivs nedan.
Inom ramen för ŠKODA-garantin erbjuder ŠKODA AUTO a.s. följande tjänster:
›
Reparation av skador som uppstår på bilen inom två år från och med det att
ŠKODA-garantin börjar gälla,
›
Reparation av lackskador som uppstår på bilen inom tre år från och med det att
ŠKODA-garantin börjar gälla,
›
Reparation av rostskador på bilens kaross som uppstår inom tolv år från och
med att garantin börjar gälla. Endast skador som uppstår inifrån och ut på ka-
rosseriplåtar omfattas av ŠKODA-garantin.
Garantin börjar gälla från och med den tidpunkt då den första köparen tar emot
fordonet från ŠKODA-partnern eller på datumet för den första registreringen. Av-
görande är vilken av händelserna som inträffar först och därmed dokumenteras
av ŠKODA-partnern i serviceplanen.
Skadereparationen kan ske genom byte eller reparation av den defekta delen. De
gamla delarna övergår då i ŠKODA-servicepartnerns ägo.
Ytterligare anspråk kan inte härledas ur ŠKODA-garantin. I synnerhet har man ing-
en rätt till reservdelsleverans, ingen ångerrätt, ingen rätt till ett ersättningsbil un-
der tiden reparationen pågår och ingen rätt till skadeersättning.
Om din ŠKODA-bil köpts från en ŠKODA-partner i ett land inom Europeiska ekono-
miska samarbetsområdet (dvs. EU-länderna, Norge, Island och Liechtenstein) eller
i Schweiz, skall anspråk baserade på ŠKODA-garantin göras gällande hos en
ŠKODA-servicepartner i något av dessa länder.
Om din ŠKODA-bil köpts från en ŠKODA-partner utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet eller i Schweiz, skall anspråk baserade på ŠKODA-garantin gö-
ras gällande hos en ŠKODA-servicepartner utanför Europeiska ekonomiska sam-
arbetsområdet och Schweiz.
Förutsättning för att kunna utnyttja tjänster som omfattas av ŠKODA-garantin är
att alla servicearbeten har genomförts fackmässigt och i rätt tid i enlighet med
tillverkarens anvisningar. För att anspråk ur ŠKODA-garantin skall kunna göras
gällande krävs intyg på att servicearbeten har genomförts fackmässigt i enlighet
med tillverkarens anvisningar. Om service inte har genomförts resp. inte har ge-
nomförts i enlighet med tillverkarens anvisningar kan garantianspråk fortfarande
göras gällande om du kan bevisa att skadan inte har uppstått till följd av utebli-
ven eller felaktig service.
Naturligt slitage på din ŠKODA täcks inte av garantin. ŠKODA-garantin omfattar
heller inte skador på delar, komponenter eller påbyggnadsdelar från andra tillver-
kare, eller skador på bilen som orsakas av dessa delar. Det samma gäller för tillbe-
hör som inte har installerats och/eller levererats från fabrik.
Garantianspråk kan heller inte ställas om felet eller skadan uppstått under någon
av följande omständigheter:
›
otillåten användning, felaktig hantering (t.ex. användning av bilen i racingtäv-
lingar eller överbelastning), felaktig skötsel, felaktigt underhåll eller otillåtna
ändringar på bilen,
›
underlåtenhet att följa anvisningarna i serviceplanen och instruktionsboken
resp. i övriga medföljande anvisningar,
›
främmande eller yttre påverkan (t.ex. olycka, hagel, översvämning o.d.),
›
användning av delar på bilen som inte godkänts av ŠKODA AUTO a.s. eller för-
ändring av bilen på ett sätt som inte godkänts av ŠKODA AUTO a.s. (t.ex. tu-
ning),
›
vid skador som inte omedelbart visas upp för en fackverkstad eller inte åtgärdas
fackmässigt.
Kunden ansvarar för att bevisa att orsakssamband saknas.
Föreliggande ŠKODA-garanti begränsar inte köparens lagstadgade rättigheter ur
skadegarantin gentemot säljaren av bilen eller eventuella anspråk baserade på
produktansvarslagar.
5
Skadegaranti och ŠKODA-garanti för nya bilar