2
Återgå till indexsidan
SG-C3001-7R SG-C3001-7C SG-C3001-7DSG-C3001-7C-DX
SG-C3001-7R
Inbyggt växelnav för cyklar med navrullbroms (7-växlat)
• Förbättrad intern växling som ger mjukare färd
• Ny, uppdaterad och polerad design som
komplementerar cykeln
»Navhylsa i aluminium
• Färgalternativ: svart, silver
SG-C3001-7C
Inbyggt växelnav för cyklar med fotbroms (7-växlat)
• Förbättrad intern växling som ger mjukare färd
• Ny, uppdaterad och polerad design som
komplementerar cykeln
»Navhylsa i stål
• Premiumversion (SG-C3001-7C-DX)
• Färgalternativ: svart, silver
SG-C3001-7D
Inbyggt växelnav för cyklar med skivbroms (7-växlat)
• Förbättrad intern växling som ger mjukare färd
• Ny, uppdaterad och polerad design som
komplementerar cykeln
»Navhylsa i aluminium
• Version med skivbroms för sportigare cyklar
»Skivbromsspecifikationer för ett större utbud av
cyklar
• CENTER LOCK
• Färgalternativ: svart, silver
CENTER LOCK-systemet gör det enkelt att montera skivbromsar med splinefäste
och låsring.
Fästsystemet med låsring minskar det sammanlagda antalet arbetstimmar genom
att både montering och demontering går snabbare. Dessutom förbättrar den
säkra infästningen med splinefäste precisionen och styvheten, samtidigt som
bromsarna blir mer effektiva.
TEKNIK
Spline till bromsskiva
Bromsskiva
Låsring
CENTER LOCK-systemet
Fotbroms
SHIMANO NEXUS fotbroms aktiveras genom att trampa bakåt på pedalerna
på samma sätt som vanliga fotbromsar. Det unika med den här bromsen är
att bromskraft som överförs till hjulet direkt för den inbyggda fotbromsen
SHIMANO NEXUS är oberoende av den inbyggda växlingsmekanismen i navet.
Den genererar också samma bromskraft oavsett växelläge för komfortabel och
tillförlitlig cykling. Bromskraften aktiveras i enlighet med aktuell ISO-standard.
Navhylsa
Drev
Bromsbelägg
Bromsrulle Bromskam
Manöverdon
Likvärdig bromskraft på alla växlar
1,5
1,0
2,0
0,5
SNABBT
ÄNDE
FÖRSIKTIGHET
148 %
skillnad
låg-hög
244 %
skillnad
låg-hög
307 %
skillnad
låg-hög
1:a
INTER-3
I tabellen till vänster anges relativ utväxling
vid användning med ett 20-tandat drev.
Siffrorna inom parentes visar den
drevstorlek varje utväxling motsvarar i ett
växlingssystem.
Använd en antivridbricka för att
sätta fast navaxeln i ramens
dropout.
INTER-7
INTER-8
2:a
3:e 4:e
5:e
6:e 7:e 8:e
INTER-8, INTER-7 och INTER-3,
brett växlingsomfång
1,61 (12T)
1,55 (13T)
1,42 (14T)
1,34 (15T)
1,22 (16T)
1,15 (17T)
1,00 (20T)
0,99 (20T)
0,85 (24T)
0,84 (24T)
0,75 (27T)
0,74 (27T)
0,64 (31T)
0,63 (32T)
0,53 (38T)
1,36 (15T)
1,00 (20T)
0,73 (27T)