Shimano SG-S7001-11 Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

Ver. 1.1
SERVICEANVISNINGAR
SG-S7001-11
SG-S7051-11
1
Introduktion till INTER-11
……………………………………………………………………………………………
2
Återförsäljarmanual
……………………………………………………………………………………………………………
5
  
SG-S7001-11
    
• MONTERING
    
• JUSTERING
    
• UNDERHÅLL
  
SG-S7051-11
    
• MONTERING
    
• ANSLUTNING AV ELEKTRISKA KABLAR
    
• UNDERHÅLL
Felsökning
………………………………………………………………………………………………………………………………………
54
Isärtagning och sammansättning
………………………………………………………………………
58
  
Nödvändiga verktyg och delar
  
Byta ut navinsatsen
  
Ta isär navinsatsen
  
Sätta samman navinsatsen
  
Byta olja
Reservdelar och verktyg
………………………………………………………………………………………………
81
  
Kassettlänk
  
Mätverktyg
  
NEXUS antivridbrickor
Utbytbarhet
……………………………………………………………………………………………………………………………………
84
Navmått
(över låsmutterns mått och axeln)
……………………………………………………………
86
EV / Reservdelslista
………………………………………………………………………………………………………………
91
INNEHÅLL
2
Återgå till indexsidan
SG-S7001-11
SG-S7051-11
För skivbroms (5-växlad)
SG-C7001-11
SHIMANO ALFINE inbyggt växelnav, skivbroms
11-växlat
SHIMANO ALFINE S7001-11 inbyggt växelnav erbjuder ett brett 409% växlingsomfång och förbättrad invändig konstruktion för
bättre växlingsprestanda. Navet är godkänt för användning med E-BIKE och andra cykeltyper, och finns tillgängligt i svart och silver
Förbättrad intern konstruktion för bättre växlingsprestanda
Mjuk växling
Förbättrade prestanda för både E-BIKE och andra cykeltyper
3
Återgå till indexsidan
TEKNIK
9
8
7
6
5
4
3
2
1
9
8
7
6
5
4
3
2
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 2 3 4 5 6 7 8
9
(meter)
8
7
6
5
4
3
2
1
9
(meter)
8
7
6
5
4
3
2
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 2 3 4 5 6 7
24×23T 24×20T
53×13T
53×15T
* BL-M9100/M9120
** BL-M8100/M7100
242
I-SPEC EV
egnar edils mm 41
seerged **02 / *06
rotational angle
Supported here
eb nac srevel VE CEPS-I ,egnar tnemtsujda rediw sti htiW
adjusted to the optimal position to match a wider range
of riding styles (ENDURO/XC/etc.), rider preferences and
rider anatomies (hand and arm alignment).
eht gnivom yb ytidigir revel ekarb sesaercni VE CEPS-I
brake clamp position inward to create an extra point of
lanoitidda sihT .revel eht dna rab eht neewteb tcatnoc
bracing drastically increases bike control and braking
engagement while
maintaining space between the clamp
and support point for other handlebar accessories.
Shifting system
dna kcilc egats-owt eht secalper gnitfihs ESAELER TNATSNI
release shifting you are familiar with. INSTANT RELEASE
shifting releases cable as soon the lever is activated,
resulting in the quickest possible gear changes. Whether it
is an upshift with a top normal rear derailleur or a
downshift with low normal rear derailleur a quicker shift is
always a better shift.
ONAMIHS/TX EROED ONAMIHS/TNIAS/RTX :deppiuqE
ALFINE/SL-R780/SL-RS700
tipkcoc dezimitpo-noitca dna naelc a setaerc VE CEPS-I
that provides greater focus and exibility for a wider
range of riders.
desaeler si gnirps ehT
when operating
the lever.
INSTANT RELEASE
egnar tnemtsujda rediW
INTER-11
(meter)
)retem(
53×13T
T51×35
T32×42
T02×42
240
SHIMANO gear change support mechanism utilizes some
portion of pedaling force at down shifting. The result is a
quick and precise downshift with very light feeling. For
the automatic shifting system, this gear change support
mechanism is the key. Shifting effort is reduced to the
point where the hub can be shifted through a small
low-torque DC motor. Less electricity is required, so a
smaller battery allows the system to be lighter and more
compact.
Equipped: SHIMANO ALFINE/SHIMANO NEXUS INTER-8/
SHIMANO NEXUS INTER-3
Shifting torque
Driver rotation torque
Shift support pressure
applied by pedaling
force
Return
pressure
Sleeve
Shift ratchet
Pedaling force is applied
against the sleeve to help
overcome sleeve return
pressure and execute the
shift.
40% less shifting force required
Shifting system
HYPERGLIDE+ dedicated chain delivers greater chain
retention, improved shifting effi ciency, and smoother
transmission over rough terrain.
Revamped HG chain features an extended inner link plate
that connects seamlessly with new chainring tooth shape
for ultra-effi cient drivetrain performance.
This design change reduces the vibrations normally
caused by the inner and outer chain plates rolling onto
the chainring, and provides better chain engagement,
stronger retention, and smoother pedaling.
HG
The inner outer plate, designed for better contact with
gear teeth, allows smooth shifting even under high load
conditions. In addition, the chain has achieved a pedaling
effi ciency of 0.6% higher.
In order to obtain good gear shifting performance, this
chain has a forward side and a reverse side, and the sides
are marked so that the chain will face the correct way
when installed.
Equipped: SHIMANO TIAGRA
Forward (outer side)
The side with the mark shown in the illustration is the forward
side (outer side).
Reverse (inner side)
HG Road 10-speed
Chain
Shift
completed
Shift
completed
Conventional sprockets
Cause the chain to ride up
and over the gear teeth
before engaging the
sprocket.
HG sprockets
Guide the chain quickly and
directly to the next sprocket
without override.
Shift start Shift start
HG Sprockets
The distinctively designed HYPERGLIDE sprockets
incorporate specially positioned shift ramps and tooth
profi les for improved chain control during shifting. Fast
and responsive indexed shifting is the result.
The HG cassette sprocket, which was developed for the
MTB 10-speed system, underwent comprehensive
optimization to achieve super-highly effi cient shifting.
HG-EV
HG-EV cassette sprocket is for
rider-tuned gear combination &
cadence management. We
provide optimal 11-speed
drivetrain gear ratio; you can
choice wider and closer gear
combination available to match
various riding disciplines.
HG-EV cassette sprocket is
obtained 11-speed gear
without compromising the
10-speed durability and
improved HYPERGLIDE shifting.
HG-EV
Extended
Holding area
H G
+1.85 mm
11-speed
10-speed
Pedalkraften appliceras mot hylsan för att övervinna hylsans
mottryck och genomföra växlingen.
Medbringarens
rotationsmoment
Växlingsmoment
SPÄRRKLACKEN HAR
FASTNAT
1
1,
 
4
2,
 
3
2
3 4
STÖDSPÄRRKLACKEN
AKTIVERAD
STÖDSPÄRRKLACKEN DRAR
RUNT HYLSAN
HYLSAN TRYCKER TILLBAKA
SPÄRRKLACKEN
Hylsa
Hylsa
Växlingsspärrklack
Växelspärrklack
Soldrev
Soldrev
40% Mindre växlingskraft krävs
Hylsa
Hylsa
Brett utväxlingsintervall
Skruvhjulsdrev
Skivbroms
Mjuk och komfortabel cykling
Bättre driveffektivitet
Utökad livslängd
Litet underhållsbehov
Tyst och komfortabel cykling
Bättre fartresurser
Nållager
Rullkopplingsmekanism
Klarar de flesta terrängtyper
Tillryggalagd sträcka per vevarmsvarv (700C)
(meter)
(meter)
Kedjedrev med 45 tänder
Kassettdrev med 23 tänder
Växlingsintervall: 409%
Diagrammet ovan visar avståndet per vevarmsvarv.
Om vi jämför med olika bakväxelkombinationer med kedjedrevl/
kassettdrev, har SG-S700111-navets första växel samma prestanda som
ett kedjedrev med 24 tänder och ett kassettdrev med 23 tänder.
SG-S7001 11-navets 11:e växel har samma prestanda som ett kedjedrev
med 53 tänder och ett kassettdrev med 13 tänder. Sammantaget ger
det här ett stort växelintervall.
SG-S7001-11 SG-S501
Kedjedrev med 45 tänder
Kassettdrev med 20 tänder
Växlingsintervall: 306%
INTER-11
SHIMANO ALFINE 11-växlat nav
Växelsupportmekanism
SHIMANO växelsupportmekanism använder en del av
pedalkraften vid nedväxling. Resultatet är snabb, lätt och
exakt nedväxling. Växelsupportmekanismen är avgörande
för det automatiska växlingssystemet. Kraften som krävs för
växling reduceras så mycket att växlarna kan manövreras
med en liten likströmsmotor med lågt vridmoment. Det här
ger lägre strömförbrukning, vilket möjliggör användning av
ett lättare batteri och därmed ett kompaktare system med
lägre vikt.
Tillgängligt för: SHIMANO ALFINE/SHIMANO NEXUS
INTER-8/SHIMANO NEXUS INTER-3
4
Återgå till indexsidan
TEKNIK
234
Labyrinth & contact seal (road)
Specifically designed seals inside the hub shut out mud,
dust, dirt and moisture and protect the bearing
mechanisms, realizing low maintenance as well as longer
service life.
This maintains the original performance for a longer
period of time under unfavorable environmental
conditions.
The 9-speed gear cluster actualizes close ratio gearing
without impairing wide gear range.
Light pedaling with efficient drivetrain
Optimal gear ratio for each wheel size
The larger the wheel the more range needed in the
cassette to maintain light pedaling.
Refined front shifting system
Gear combinations specialized for each tire size reduces
the number of recovery rear shifts needed with front close
gear ratio.
Tire clearance improved for better maneuverability
MEGA 9 DRIVE TRAIN
MEGA 9 LITE
26 inch
11-32T
Front chainwheel
40-30-22T
27.5 inch
11-34T
29 inch
12-36T
OCTALINK
Bottom Bracket Joint
Compared the power transfer of OCTALINK with the
conventional square taper spindle, the 8-splined OCTALINK
interface that connects bottom bracket and crank set
increases the strength and rigidity for entire assembly.
To meet customer needs in the
best possible way, SHIMANO
has developed the press-fit
bottom bracket, staying
focused on our final goal: total
performance in pedaling.
The bottom bracket axle is
steadily supported by the wide
placed bearings on the basis of
HOLLOWTECH II technologies
providing highly-efficient power transfer.
Equipped: All HOLLOWTECH II and 2-PIECE CRANKSET
Drivetrain
BR-R9100
222
The CENTER LOCK system makes an easy disc brake rotor
installation possible with spline mount and a lock ring.
The lock ring mounting system reduces the total working
hours by shortening the amount of time of both
installation and de-installation. In addition, the secure
xing by the spline mount enhances precision and rigidity
while improving braking effi ciency.
Disc brake rotor spline
Disc brake rotor
Lock ring
CENTER LOCK System
The SHIMANO NEXUS coaster brake is operated by
pedaling backward in a similar way as ordinary types. Its
uniqueness is that braking power transmitted to the wheel
directly for the SHIMANO NEXUS internal coaster brake is
independent of the gear shifting mechanism built into the
hub.
Also it always generates the same braking force regardless
of gear position to actualize comfortable and reliable
riding. For INTER-7/INTER-3, it actualizes the braking force
to meet the DIN standard.
In particular, the INTER-8C is 60% more powerful than the
INTER-7C.
Equipped: SHIMANO NEXUS INTER-8/SHIMANO NEXUS
INTER-7/SHIMANO NEXUS INTER-3
CEN standard approved by SMP
(Svensk Maskinprovning AB)
Powerful braking force
regardless of gear position
60% more powerful than INTER-7
Deceleration
(m/s
2
)
Gear position
Hub shell
Sprocket
Brake shoe
Brake roller Braking cam
Actuator
Equal braking force in each gear
INTER-8
INTER-7
The dual-pivot design realized a lightweight, compact and
durable braking system. Dual-pivot caliper brake have
made considerable progress in reduction of tolerance and
defl ection as well as in durability. They have achieved fi rm
and instantaneous braking response while assuring longer
service life. Moreover, the brake pads have an improved
durability of 100% to help enjoy high-response braking
over longer periods.
Brake system
Labyrint- och
kontakttätning
Specialkonstruerade tätningar inne i navet stänger
ute lera, damm, smuts och fukt, vilket skyddar
lagermekanismerna så att underhållsbehovet minskar och
livslängden ökar.
Navet bibehåller därmed också sina ursprungliga
prestanda längre, även under svåra förhållanden.
Labyrint- och kontakttätning (väg)
CENTER LOCK-system
CENTER LOCK-systemet gör det enkelt att montera
skivbromsar med splinefäste och låsring.
Fästsystemet med låsring minskar det sammanlagda antalet
arbetstimmar genom att både montering och demontering
går snabbare. Dessutom förbättrar den säkra infästningen
med splinefäste precisionen och styvheten, samtidigt som
bromsarna blir mer effektiva.
Låsring
Spline till bromsskiva
Bromsskiva
5
Återgå till indexsidan
Återförsäljarmanual
SG-S7001-11
6
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
MONTERING
Montering av klingan CS-S500 med kedjeskydd
1
(z)
(B)
(C) (D)
(A)
Montera kedjeskyddet på navstommens
högra dammkåpa och montera sedan
den högra dammkåpan B på drivhjulet.
Montera den högra dammkåpan B i
riktningen (z).
(A)
Höger dammkåpa B
(B)
Ekerskydd
(C)
Höger dammkåpa
(D)
Medbringare
2
(B)
(C) (A)
(D)
Montera klinga CS-S500 på drivhjulet på
höger sida om navstommen med
skyddsplattan vänd utåt, och fäst den
med fästringen.
(A)
Medbringare
(B)
Fästring
(C)
Skyddsplatta
(D)
Drev CS-S500
7
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Montering av kassettenheten på navet
1
(z)
(A)
(B)
Montera drivhjulets kåpa på drivhjulet
på höger sida om navstommen.
Montera drivhjulets kåpa i riktningen (z).
(A)
Medbringarbricka
(B)
Medbringare
2
(A)
(B)
(C)
Vrid kassettenhetens trissa i pilens
riktning på bilden för att inpassa de röda
märkningarna på trissan och fästet.
När kassettenhetens trissa är i det läget
ska du montera den med de röda
märkningarna på kassettenheten
inpassad med den röda märkningen
på höger sida om navstommen.
(A)
Trissa
(B)
Fäste
(C)
Kassettlänk
8
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
3
LOCK
LOCK
(B)
(A)
(B)
Sätt fast kassettenheten på navet med
kassettenhetens monteringsring.
När du monterar kassettenhetens
monteringsring ska den gula
märkningen inpassas med den gula
märkningen på kassettenhetens trissa,
och vrid sedan kassettenhetens
monteringsring 45° medurs.
(A)
Trissa
(B)
Kassettenhetens monteringsring
9
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Montering av bromsskivan
Montera bromsskivan enligt bilden.
(A) (B) (C) (D)
(A)
Bromsskiva
(B)
Bromsskivans mellanlägg
(C)
Bromsskivans monteringsring
(D)
TL-LR10
Åtdragningsmoment
40 Nm
10
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Montering av klingan på ramen
1
LOCK
(A) (B)
När kedjans åtdragningsanordning inte
används
Montera kedjan på klingan, och sätt
sedan navaxeln i gaffeländarna.
(A)
Navaxel
(B)
Gaffeländar
(C)
Kedjespännare
OBS!
När kedjans åtdragningsanordning används
bör du se till att läsa dessa
underhållsanvisningar tillsammans med
underhållsanvisningarna för
åtdragningsanordningen CT-S500.
LOCK
(B) (A)
(C)
När kedjans åtdragningsanordning
används
Montera kedjan på klingan, och sätt
sedan navaxeln i gaffeländarna.
2
LOCK
7R
(A) (B)
(E)(D)(C)
Placera anti-vridbrickorna på höger sida
och vänster sida om navaxeln.
Vid det här laget ska du vrida
kassettenheten så att de utstickande
delarna på anti-vridbrickorna passar i
spåren på gaffeländarna. Om detta görs
kan kassettenheten monteras så att den
nästan är parallell med kedjestaget.
(A)
Antivridbricka (för vänster sida)
(B)
Gaffeländens spår
(C)
Kedjestag
(D)
Kassettlänk
(E)
Antivridbricka (för höger sida)
TEKNISKA TIPS
Använd vilken anti-vridbricka som helst
som passar gaffeländarna. Olika anti-
vridbrickor används för höger och vänster
sida.
De utstickande delarna bör vara på
gaffeländarnas sida.
Montera anti-vridbrickorna så att de
utstickande delarna sitter fast ordentligt i
gaffeländarnas spår på varje sida om
navaxeln.
Märke
θ
Gaffeländar Antivridbricka
Märkning/färg Storlek
Höger Vänster
Standard 5R/gul 5L/brun
ϴ ≤ 20°
7R/svart 7L/grå
20° ≤ ϴ ≤ 38°
Omvänt 6R/silver 6L/vit
ϴ = 0°
Omvänt
(helt kedjeskydd)
5R/gul 5L/brun
ϴ = 0°
Vertikal 8R/blå 8L/grön
ϴ = 60° – 90°
11
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
3
LOC
K
7R
(A) (B)
Dra åt slakheten i kedjan och sätt fast
hjulet på ramen med kapselmuttrarna.
(A)
Antivridbricka
(B)
Kupolmutter
(C)
Hållarstag
(D)
Bricka
(E)
Stänkskärmsstag
Åtdragningsmoment
30–45 Nm
OBS!
När navet monteras på ramen kan
kedjeskyddet lossna, och därför bör du
kontrollera att kedjeskyddet är ordentligt
monterat så att det inte lossnar.
Om det inte är ordentligt monterat kommer
oljud att uppstå.
LOCK
7R
Ekerskydd
6R
(A) (C) (D)
(E) (B)
När du monterar en del som ett
stänkskärmsstag på navaxeln, ska du
montera i ordningen som visas på bilden.
12
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Montering av växelreglaget
1
(z)
Montera växelreglaget på styret.
(z) Φ22,2
OBS!
Använd ett styre med en yttre diameter på
Φ22,2mm.
2
(A)
Montera handtaget på styret och sätt
fast växelreglaget.
(A)
4mm insexnyckel
Åtdragningsmoment
5–7 Nm
OBS!
Använd ett handtag med en ytterdiameter
som är Φ32mm.
13
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
För inbyggda 11-delade
Växelreglagets sida
1
Ställ in växelreglaget till
11
.
OBS!
Använd en växelvajer med en lintrumma
för innervajrar.
Vajer med en lintrumma för innervajrar:
OT-SP41
Se till att sköldkåpan är vid växelreglagets
ände.
2
(A)
Lossa och ta bort vajerändens
ihakningskåpa.
(A)
Plugg för vajerinfästningshål
3
(A)
(B)
Sätt i innervajern i hålet i
rullmaskinenheten och dra den sedan
genom hålet i vajerjusteringen.
(A)
Hål i vajerjusteringen
(B)
Hål i rullmaskinenheten
4
(A)
(B)
Dra innervajern så att innervajerns
lintrumma passar i hålet i rullmaskinens
enhet.
(A)
Innervajerns lintrumma
(B)
Hål i rullmaskinenheten
14
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
5
(C)(B)
(A)
Skruva i vajerändens ihakningskåpa så
som bilden visar till den stannar.
Om den vrids längre än så kommer den
skada skruvens gänga i kåpan.
Dessutom kan enhetens kåpa böjas,
vilket kan orsaka ett hinder mellan
enhetens kåpa och huvudreglaget, och
då kanske inte huvudreglaget fungerar
ordentligt.
Om huvudreglaget inte återgår
ordentligt ska du lossa vajerändens
ihakningskåpa något för att skapa ett
utrymme mellan huvudreglage och
enhetens kåpa och sedan kontrollera att
det här förbättrar huvudreglagets
återgång.
(A)
Plugg för vajerinfästningshål
(B)
Enhetens kåpa
(C)
Huvudreglage
Åtdragningsmoment
0,3–0,5 Nm
6
(A) (B)
(z)
Dra innervajern genom ytterhöljet
OT-SP41 genom änden med plastkåpan.
(z) Reglagets sida
(A)
Aluminiumhylsa
(B)
Plastkåpa
TEKNISKA TIPS
Om du kapar ytterhöljet ska du kapa det nära
änden med plasthylsan medan hylsan
fortfarande sitter fast.
Gör sedan beskärningens ände helt rund och
fäst plastkåpan.
Se till att den beskurna änden är
perfekt runt formad.
Fäst plastkåpan
Ta bort plastkåpan
Plastkåpa
15
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Kassettenhetens ände
1
(A) (B) (C)
Montera gummiskyddet och
gummibälgen på ytterhöljets
hållarenhet.
(A)
Gummibälg
(B)
Ytterhöljets hållarenhet
(C)
Gummiskydd
2
(D) (E)
(E)
(A) (C)
(B) (F)
Torka bort eventuellt fett på innervajern
och dra sedan igenom innervajern
medan du håller i gummibälgens ände.
Var försiktig så att du inte sticker hål på
gummibälgen med änden av innervajern.
Skjut på gummibälgen på innervajern.
Efter det ska du sätta i ytterhöljet i
gummiskyddet och sätta det i
ytterhöljets hållarenhet. Tryck dit
ytterhöljet så att det ordentligt nuddar
ytterhöljets hållarenhet.
(A)
Gummibälg
(B)
Ytterhöljets hållarenhet
(C)
Gummiskydd
(D)
Gummibälgens ände
(E)
Innervajer
(F)
Ytterhölje
OBS!
Använd en ny innervajer. Använd inte en
vajer som har en kapad ände.
Var försiktig med innervajerns ände.
16
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
3
(A)
(x)
(B)
(C)
(D)
(y)
(z)
Efter att ha kontrollerat att änden av
ytterhöljet sitter fast ordentligt i
vajerjusteringen för växelreglaget ska du
fästa innervajerns fästbultenhet till
innervajern.
Dra sedan innervajern medan du fäster
innervajerns fästbultenhet.
(x) 10mm
(y) 184mm
(z) 75mm eller mindre
(A)
Innervajerns fästbultenhet
(B)
Innervajerns fästmutter
(C)
Innervajerns fästbricka (svart)
(D)
Innervajerns fästbult (svart)
Åtdragningsmoment
3,5–5,5 Nm
OBS!
Innervajerns fästbultenhet är endast utformad
för CJ-S700. 7- och 8-delade fästbultenheter
kan inte användas.
TEKNISKA TIPS
När du monterar innervajern ska du använda
specialverktyget TL-S700-B.
4
(A)
Vrid trissans reglage medurs.
Fortsätt att arbeta i det här läget i
följande steg 5 och 7.
(A)
Trissreglage
5
(A)
(B)
(z)
(y)
För runt vajern till kassettenhetens trissa,
håll den så att innervajerns fästmutter
vetter utåt (mot gaffeländen), och låt
sedan de platta delarna (y)
innervajerns fästbricka glida in i trissans
gap (z).
(A)
Innervajerns fästmutter
(B)
Trissa
17
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
6
(A)
Vrid vajern 60° moturs och fäst den i
haken.
(A)
Hake
7
(A)
(H)
(G)
(y)
(C)
(z)
(B)
(D)
(F)
(E)
Sätt innervajern i trissan som bilden
visar, och medan du håller i
gummiskyddet ska du sätta in
innervajerns gummibälg i skåran i
kassettenhetens fäste (y), och ordentligt
sätta ytterhöljets hållarenhet i
kassettenhetens ytterhöljeshållare (z).
Var försiktig så att du inte skadar
gummibälgen.
(A)
Gummibälg
(B)
Ytterhöljets hållarenhet
(C)
Gummiskydd
(D)
Innervajer
(E)
Trissa
(F)
Fäste
(G)
Urtag
(H)
Ytterhöljets hållare
OBS!
Kontrollera att innervajern sitter korrekt inuti
trissledaren.
Styrning Styrning
8
(A)
(y)
(y)
(z)
Fäst vajern på ramen med ytterhöljets
band.
(y) 10mm
(z) 15mm
(A)
Ytterhöljets band
18
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
Urkoppling av växelvajern vid borttagning av bakhjulet från ramen
(A)
Koppla ur vajern från kassettenheten när
du tar bort bakhjulet från ramen.
(A)
Kassettlänk
1
Ställ in växelreglaget till
11
.
2
(A)
Lossa innervajern genom att dra trissans
reglage medurs. Fortsätt att arbeta i det
här läget i följande steg 3 och 4.
(A)
Trissreglage
3
(C)
(y)
(z)
(B)
(D) (E)
(A)
Ta bort ytterhöljets hållarenhet från
kassettlänkens ytterhöljeshållare (y).
Ta bort innervajern som gummibälgen
sitter fast på från skåran i fästet (z). Var
försiktig så att du inte skadar
gummibälgen.
(A)
Gummibälg
(B)
Ytterhöljets hållare
(C)
Ytterhöljets hållarenhet
(D)
Fäste
(E)
Urtag
4
(A)
(B)
Ta bort innervajerns fästbultenhet från
kassettenhetens trissa.
(A)
Innervajerns fästbultenhet
(B)
Kassettenhetens trissa
OBS!
Om du på nytt monterar vajern ska du gå till
stegen 4 till 7 under ”Kassettenhetens ände”.
19
Återgå till indexsidan
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
https://si.shimano.com/DM/SG0004
Återförsäljarmanual (SG-S7001-11)
JUSTERING
Justering av kassettenheten
För inbyggda 11-delade
1
(A)
(B)
Ställ in växelreglaget från
11
till
6
.
Se till att de gula inställningslinjerna på
kassettenhetens fäste och trissan är
inpassade.
Om de gula inställningslinjerna inte är
inpassade vrider du växelreglagets
vajerjustering så att de blir det.
Efter det ska du ändra på växelreglaget
en gång från
6
till
11
och sedan tillbaka
till
6
, och sedan återigen utföra en
kontroll för att se till att de gula
inställningslinjerna är inpassade.
(A)
Gula inställningslinjer
(B)
Vajerjustering
TEKNISKA TIPS
De gula inställningslinjerna på
kassettenheten sitter på två platser.
Använd den som är lättast att se.
< När cykeln står upp >
Kassettenhetens
trissa
Kassettenhetens fäste
Ska vara rak
< När cykeln står upp och ner >
Kassettenhetens trissa
Kassettenhetens fäste
Ska vara rak
2
(A)
(z)
Efter att ha justerat kassettenheten ska
du kapa överflödig längd av innervajern.
Montera sedan den inre ändkåpan.
När den inre ändkåpan har fästs böjer du
innervajern utåt (mot ramänden) så att
den inte kan komma i kontakt med
kedjan.
(z) 25 - 30mm
(A)
Inre ändhylsa
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94

Shimano SG-S7001-11 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för