DeWalt PE402SHI01M Användarmanual

Typ
Användarmanual
SVENSKA
INLEDNING
Tack för att du köpt en motor från Honda. Vi vill hjälpa dig få ut bästa
möjliga resultat från din nya motor, och även hjälpa dig använda den på
säkert sätt. Den här bruksanvisningen innehåller information om hur man
gör det. Läs den alltså noggrant innan du använder motorn. Om ett
problem uppstår eller om du har frågor om motorn kan du vända dig till
en auktoriserad Hondaverkstad.
All information i det här dokumentet baseras på den senaste
produktinformationen som finns tillgänglig vid tiden för tryckning. Honda
Motor Co., Ltd. förbehåller sig rätten att göra ändringar när som helst
utan föregående meddelande och utan någon form av krav. Inga delar av
det här dokumentet får kopieras utan skriftligt tillstånd.
Bruksanvisningen ska anses vara en permanent del av motorpaketet och
ska därför följa med motorn om motorn säljs vidare.
Vi rekommenderar köparen att läsa garantibestämmelserna så att ni
förstått vad garantin täcker, och vad ert eget ansvar är som ägare.
Garantipolicyn är ett separat dokument som återförsäljaren ska
tillhandahålla.
Läs också anvisningarna för den utrustning som motorn ska driva. Där
kan finnas ytterligare information om motorstart, avstängning, drift,
justeringar eller underhåll.
SÄKERHETSINFORMATION
Din säkerhet och andras säkerhet är mycket viktig. I den här
bruksanvisningen, och på själva motorn, finns viktig säkerhetsinformation.
Läs dessa meddelanden noggrant.
Säkerhetsinformationen visar på risker som kan innebära personskador
för dig själv och andra. Varje säkerhetsmeddelande föregås av en
varningssymbol
och något av dessa tre ord: FARA, VARNING, eller
FÖRSIKTIGHET.
Dessa signalord betyder:
Du KOMMER att DÖ eller bli ALLVARLIGT
SKADAD om du inte följer anvisningarna.
Du KAN DÖ eller bli ALLVARLIGT
SKADAD om du inte följer anvisningarna.
Du KAN SKADAS
om du inte följer anvisningarna.
Varje meddelande beskriver vad faran består i, vad som kan hända, och
vad du själv kan göra för att undvika eller minska skadorna.
MEDDELANDEN OM FÖREBYGGANDE AV SKADOR
Det finns också andra viktiga meddelanden som föregås av ordet OBS.
Detta betyder:
Motorn eller annan egendom kan skadas om du inte följer
anvisningarna.
Syftet med dessa meddelanden är att hjälpa dig att förhindra skada på
motorn, på annan egendom eller på omgivningen.
© 2005 Honda Motor Co., Ltd. - Med ensamrätt
GX240U1·GX270U·GX340U1·GX390U1
3SZ5F600
00X3S-Z5F-6000
BRUKSANVISNING
GX240 · GX270 · GX340· GX390
INNEHÅLL
INLEDNING ................................. 1
SÄKERHETSINFORMATION ..... 1
SÄKERHETSINFORMATION ..... 2
SÄKERHETSETIKETTER ........... 2
KOMPONENTER & REGLAGE,
PLACERING ................................ 2
FUNKTIONER ............................. 3
FÖRE ANVÄNDNING
KONTROLLER ............................ 3
HANDHAVANDE ......................... 4
SÄKER DRIFT, FÖREBYGGANDE
ÅTGÄRDER ............................... 4
STARTA MOTORN ................... 4
STÄNGA AV MOTORN ............ 5
STÄLLA IN
MOTORVARVTAL .................... 6
MOTORSERVICE ........................ 7
VIKTEN AV UNDERHÅLL ....... 7
UNDERHÅLLSSÄKERHET ...... 7
SÄKERHETSÅTGÄRDER ........ 7
UNDERHÅLL SCHEMA ............ 7
BRÄNSLEPÅFYLLNING .......... 8
MOTOROLJA ............................ 8
Rekommenderad olja ............ 8
Kontroll av oljenivå ................ 9
Oljebyte ................................. 9
SLUTVÄXELOLJA ..................... 9
Rekommenderad olja ............ 9
Kontroll av oljenivå ................ 9
Oljebyte ............................... 10
LUFTRENARE ........................... 10
Inspektion ............................ 10
Rengöring ............................ 10
SLAMUPPSAMLINGSSKÅL ...12
TÄNDSTIFT.............................12
GNISTSLÄCKARE .................13
TOMGÅNGSVARVTAL...........13
BRA TIPS OCH FÖRSLAG ........13
FÖRVARING AV MOTORN ....13
TRANSPORT .........................14
HANTERING AV OVÄNTADE
PROBLEM ..............................15
BYTE AV SÄKRING ...............15
TEKNISK & KONSUMENT-
INFORMATION ......................16
Serienumrets placering ..........16
Batterianslutningar för
elstart ......................................16
Länksystem för fjärrkontroll ....16
Förgasarmodifieringar för
körning på höga höjder ..........16
Spritblandade bränslen ..........17
System för utsläppskontroll
Information .............................17
Luftindex .................................18
Specifikationer ........................18
Trimningsspecifikationer ........18
Snabbreferens
Information .............................19
Kretsscheman ........................19
KONSUMENTUPPLYSNING .....20
Distributör/Återförsäljare
Information .............................20
Kundservice
Information .............................20
1
Motoravgaserna från den här produkten
innehåller kemikalier som enligt Staten
Kalifornien orsakar cancer, födelseskador eller
andra skador på fortplantningsorganen.
OBS
SVENSKA
SÄKERHETSINFORMATION
Se till att du förstått hur alla reglage fungerar, och att du vet hur man
stänger av motorn snabbt i händelse av nödsituation. Tillse att
operatören fått tillräckliga instruktioner innan utrustningen används.
Låt inte barn köra motorn. Håll barn och husdjur på behörigt avstånd
från användningsområdet.
Motorns avgaser innehåller giftig kolmonoxid. Kör inte motorn utan god
ventilation, och kör aldrig inomhus.
Motorn och avgassystemet blir mycket heta under drift. Motorn ska stå
minst en (1) meter från byggnader och annan utrustning under drift.
Håll brännbara material på avstånd och lägg ingenting på motorn
medan den är igång.
SÄKERHETSETIKETTER
Den här etiketten varnar för risker som kan orsaka allvarliga
personskador. Läs den noggrant.
Om etiketten faller av eller blir svårläst – kontakta Hondas återförsäljare
för en utbytesdekal.
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt.
Stäng av motorn och låt den svalna före
bränslepåfyllning.
Motorn avger giftig kolmonoxidgas. Kör inte
motorn i slutna utrymmen.
Läs bruksanvisningen före användning.
2
KOMPONENTER & REGLAGE
Endast kanadensiska
modeller:
Fransk etikett medföljer
motorn
TANKLOCK
BRÄNSLETANK
ELSTART (vissa
modeller)
OLJETÖMNINGSPLUGG
OLJEPÅFYLLNINGSLOCK/OLJESTICKA
STARTANORDNING
LJUDDÄMPA
LUFTRENARE
TÄNDSTIFT
STARTHANDTAG
MOTORSTYRNINGSTYPER
C
H
O
KERE
G
LA
G
E
EJ ELSTARTMODELLER
MOTOROMKOPPLARE
MOTOROMKOPPLARE
MOTOROMKOPPLARE
EL
S
TARTM
O
DELLER
G
A
S
RE
G
LA
G
E
CHOKESTAG
(
vissa modeller
)
BRÄNSLEKRAN
SVENSKA
FUNKTIONER
OIL ALERT
®
-SYSTEM (vissa modeller)
Oil Alert
®
-systemet är framtaget för att förhindra motorskador som kan
orsakas av att det är för lite olja i vevhuset. Oil Alert
®
-systemet stoppar
automatiskt motorn innan oljenivån i vevhuset går under säkerhetsnivån
(motorns omkopplare står kvar i läge PÅ/ON).
Kontrollera motoroljenivån om motorn stannar och inte startar om (se
sidan 9) före felsökning av andra områden.
KRETSSÄKRING (vissa modeller)
Kretssäkringen skyddar batteriets laddningskrets. En kortslutning eller ett
batteri som anslutits felaktigt kommer att göra att kretsbrytaren löser ut.
Den gröna indikatorn inuti
kretssäkringen kommer att hoppa ut,
vilket visar att säkringen stängt av.
Lokalisera orsaken till problemet och
åtgärda detta innan du återställer
kretssäkringen.
Tryck in kretssäkringen för att återställa
systemet.
KONTROLLER FÖRE ANVÄNDNING
ÄR MOTORN FÖRBEREDD OCH KLAR?
För din egen säkerhet, och för att maximera användningstiden för din
utrustning är det mycket viktigt att man tar en liten stund för att kontrollera
motorns skick innan man startar den. Tillse att alla problem åtgärdats,
gärna av serviceverkstaden, innan du startar motorn.
Innan några kontroller görs – tillse att motorn står plant och att motorns
omkopplare står i läge AV/OFF.
Kontrollera alltid följande innan du startar motorn:
Kontrollera motorns allmänna skick
1. Titta runt och under motorn för att se om det finns tecken på oljeläckor
eller bensinläckor.
2. Ta bort all smuts och allt skräp, särskilt runt ljuddämparen och
startanordningen.
3. Se efter om det finns tecken på skador.
4. Kontrollera att alla skydd och höljen finns på plats, och att alla muttrar,
skruvar och bultar är åtdragna.
Kontrollera motorn
1. Kontrollera bränslenivån (se sidan 8). Start med full tank hjälper till att
eliminera eller minska driftavbrott för bränslepåfyllning.
2. Kontrollera motoroljenivån (se sidan 9). Om motorn körs med låg
oljenivå kan motorskador uppstå.
Oil Alert
®
-systemet (vissa modeller) stoppar automatiskt motorn innan
oljenivån faller under säkerhetsgränsen. Kontrollera dock alltid
oljenivån före start, för att undvika problem med oväntade stopp.
3. Kontrollera oljenivån i slutväxeln på vissa modeller (se sidan 9). Olja är
nödvändig för slutväxelns funktion och för lång livslängd.
4. Kontrollera luftfilterelementet (se sidan 10). Ett smutsigt
luftfilterelement begränsar luftflödet till förgasaren och försämrar
motorns prestanda.
5. Kontrollera den utrustning som drivs av motorn.
Granska också instruktionerna som följer med den utrustning som
motorn ska driva. Där kan finnas förberedande åtgärder och
arbetsmoment som ska genomföras före motorstart.
3
Felaktigt utfört underhåll av motorn, eller
underlåtenhet att åtgärda problem före drift,
kan orsaka fel som kan leda till allvarliga
personskador eller dödsolyckor.
Utför alltid en kontroll före varje igångkörning, och
åtgärda alla eventuella problem.
KRETSSKYDD
A
V
SVENSKA
HANDHAVANDE
FÖRBEREDELSER FÖR SÄKER DRIFT
Innan motorn körs för första gången – läs avsnittet
SÄKERHETSINFORMATION på sidan 2 och avsnittet KONTROLLER
FÖRE ANVÄNDNING
på sidan 3.
Granska också instruktionerna som följer med den utrustning som motorn
ska driva. Där kan finnas säkerhetsinformation som ska följas vid start,
stopp eller drift av motorn.
STARTA MOTORN
1. Flytta bränslekranens spak till läge PÅ/ON.
2. Flytta chokereglaget eller chokestaget till stängt läge (CLOSED) vid
start av kall motor.
Chokereglaget eller chokestaget stå i läget OPEN när man ska starta
om en varm motor.
Vissa motorsystem har en fjärrmanövrerad choke i stället för det
motormonterade chokereglage som visas här. Se anvisningarna från
respektive tillverkare.
4
3. Flytta gasreglaget bort från MIN-läget, och cirka 1/3 av vägen mot
MAX-läget.
Vissa motorsystem använder fjärrmanövrerat gasreglage i stället för det
motormonterade gasreglage som visas här. Se anvisningarna från
respektive tillverkare.
4. Vrid motoromkopplaren till läge PÅ/ON.
Kolmonoxidgas är giftig. Inandning kan orsaka
medvetslöshet eller till och med dödsfall.
Undvik alla områden och åtgärder där du kan
utsättas för kolmonoxid.
BRÄNSLEKRAN
A
V
P
Å
CHOKEREGLAGE
STÄNGD
STÄNGD
ÖPPEN
STÄNGD
CHOKESTAG (vissa modeller)
MIN.
MIN.
MAX.
1/3-LÄGET
GASREGLAGE
EJ ELSTARTMODELLER
ELSTARTMODELLER
MOTOROMKOPPLARE
MOTOROMKOPPLARE
P
Å
P
Å
P
Å
P
Å
MOTOROMKOPPLARE
ÖPPEN
P
Å
SVENSKA
5. Dra igång motorn med startanordningen.
STARTANORDNING
Dra lätt i starthandtaget tills du känner motstånd, och dra sedan
snabbt. Släpp starthandtaget försiktigt.
Låt inte starthandtaget smälla tillbaka mot motorn. Låt det gå tillbaka
lugnt för att undvika skador på startmotorn.
ELSTART (vissa modeller):
Vrid nyckeln till START och håll kvar den
där tills motorn startar.
Om motorn inte startar inom fem (5)
sekunder släpper du nyckeln. Vänta
sedan minst 10 sekunder innan du
försöker starta igen.
Om elstarten används i över fem (5)
sekunder åt gången kommer startmotorn
att överhettas och kan skadas.
Släpp nyckeln när motorn startar så att
den kan gå tillbaka till läge PÅ/ON.
6. Flytta chokereglaget eller chokestaget (vissa modeller) gradvis mot
öppet läge (OPEN) när motorn värms upp om de fördes till stängt läge
(CLOSED) vid motorstart.
STÄNGA AV MOTORN
Stäng av motorn vid nödsituation genom att flytta motoromkopplaren till
läge AV/OFF. Gör på följande sätt vid normala förhållanden. Se
anvisningarna från respektive tillverkare.
1. Flytta gasreglaget till MIN-läget.
Vissa motorsystem har ett fjärrmanövrerat gasreglage i stället för det
motormonterade gasreglage som visas här.
2. Vrid motoromkopplaren till läge AV/OFF.
3. Vrid bränslekranens spak till läge AV/OFF.
5
STARTHANDTAG
MOTOROMKOPPLARE
(vissa modeller)
OBS
CHOKEREGLAGE
STÄNGD
ÖPPEN
CHOKESTAG
(
vissa modeller
)
ÖPPEN
ÖPPEN
STÄNGD
GASREGLAGE
A
V
A
V
A
V
A
V
A
V
MOTOROMKOPPLARE
EJ ELSTARTMODELLER
ELSTARTMODELLER
MOTOROMKOPPLARE
MOTOROMKOPPLARE
A
V
A
V
A
V
BRÄNSLEKRAN
P
Å
OBS
SVENSKA
STÄLLA IN MOTORVARVTAL
Ställ in gasreglaget på önskat motorvarvtal.
Vissa motorsystem har ett fjärrmanövrerat gasreglage i stället för det
motormonterade gasreglage som visas här. Se anvisningarna från
respektive tillverkare.
Se även anvisningarna för utrustningen som motorn ska driva, för
rekommenderade motorvarvtal.
6
GASREGLAGE
SVENSKA
MOTORSERVICE
VIKTEN AV UNDERHÅLL
Väl utfört underhåll är avgörande för säker, ekonomisk och problemfri
drift. Det hjälper också till att minska utsläppen.
För att du ska kunna utföra underhåll av motorn på rätt sätt innehåller följande
sidor ett underhållsschema, anvisningar för rutinkontroller och enkla
underhållsmoment som utförs med vanliga handverktyg. Andra
serviceuppgifter som är svårare eller som kräver specialverktyg utförs bäst av
proffs, och sådan service görs normalt av en Honda-tekniker eller annan
kvalificerad mekaniker.
Underhållsschemat gäller vid normala användningsförhållanden. Om
motorn körs under svårare förhållanden, t.ex. med hög last under lång tid
eller vid hög temperatur, eller vid särskilt våta eller dammiga förhållanden
– kontakta återförsäljare/serviceverkstad för rekommendationer som
gäller avsedd användning.
Underhåll, byte eller reparation av enheter och system för
utsläppsreglering kan utföras av motorverkstad eller av lämplig
person, som använder delar som certifierats enligt EPA-standard.
UNDERHÅLLSSÄKERHET
Här följer några av de viktigaste säkerhetsföreskrifterna. Vi kan däremot
inte varna för varje tänkbar risk som kan uppstå vid underhållsarbeten.
Det är bara du själv som kan avgöra om ett visst arbete kan utföras.
SÄKERHETSÅTGÄRDER
Kontrollera att motorn är avstängd innan du påbörjar något
underhållsarbete eller några reparationer. Du kan undvika många
potentiella risker så här:
– Koloxidförgiftning från avgaserna.
Se till att du har tillräcklig ventilering när motorn är igång.
– Brännskador av uppvärmda delar.
Låt motorn och avgassystemet svalna innan du rör vid dem.
– Skada från rörliga delar.
Kör inte motorn innan du fått anvisningar om att göra detta.
Läs anvisningarna innan du börjar, och se till att du har de verktyg och
färdigheter som krävs.
Var försiktig när du arbetar i närheten av bensin för att minska risken
för brand eller explosion. Använd inte bensin för att rengöra delar,
endast ett icke brandfarligt lösningsmedel. Cigarretter, gnistor och eld
måste hållas på behörigt avstånd från alla bränslerelaterade delar.
Kom ihåg att en auktoriserad Honda-serviceverkstad känner din motor
bäst, och är komplett utrustad för att underhålla och reparera den.
Bäst kvalitet och högst tillförlitlighet får man genom att endast använda
nya Honda-originaldelar eller motsvarande för reparation och byte.
SERVICESCHEMA
SERVICEINTERVALL (3)
Utförs varje angiven månad
eller efter antal timmar,
beroende på vilket som
inträffar först.
Detalj
Varje
gång
Efter en
månad
eller
20
timmar
Var
tredje
månad
eller var
50:e
timme
Var
sjätte
månad
eller var
100:e
timme
Varje år
eller var
300:e
timme
Se sidan
Motorolja Kontrollera
nivå
Ο 9
Byt Ο Ο 9
Kontrollera
nivå
Ο 9 Slutväxelolja
(vissa modeller)
Byt Ο O 10
Luftfilter Kontrollera Ο 10
Rengör Ο (1) Ο * (1)
Byte Ο**
10-11
Slamuppsamlare Rengör Ο 12
Tändstift Kontrollera-
justera
Ο 12
Byte Ο 13
Gnistsläckare
(vissa modeller)
Rengör Ο 13
Tomgång-
shastighet
Kontrollera-
justera
Ο (2) 13
Ventilfrigång Kontrollera-
justera
Ο (2) Verkst-
handbok
Förbränning-
skammare
Rengör Efter varje 500-timmar-speriod (2) Verkst-
handbok
Bränsletank och
filter
Rengör Ο (2) Verkst-
handbok
Bränsierör Kontrollera Vartannat år (Bytut orn det behövs (2)) Verkst-
handbok
* Endast förgasare med intern ventil och dubbla element.
Cyklontyp var 6:e månad eller var 150:e timme.
* * Byt endast papperselementtyp.
Cyklontyp vartannat år eller var 600:e timme.
(1) Utför service oftare vid användning i dammiga områden.
(2) Service på dessa delar ska utföras av serviceverkstad såvida du inte
har rätt verktyg och själv har de mekaniska kunskaper som krävs. Se
Hondas verkstadshandbok för uppgifter om serviceförfaranden.
(3) Vid kommersiell användning – logga antalet drifttimmar för att
fastställa rätt underhållsintervall.
Om underhållsschemat inte följs kan detta leda till fel som inte täcks av
garantin.
7
Felaktigt utfört underhåll, eller underlåtenhet att åtgärda problem före
drift, kan orsaka fel som kan leda till allvarliga personskador eller
dödsfall.
Följ alltid de rekommendationer för kontroller och underhåll som
Underlåtenhet att följa underhållsinstruktioner och
rsiktighetsåtgärder på rätt sätt kan leda till allvarliga skador
eller dödsfall.
Följ alltid anvisningar och säkerhetsföreskrifter enligt denna
bruksanvisning.
MODELL MED FÖRGASARE MED INTERN
VENTIL
STANDARDTYP
VLUFTNINGSRÖR
VLUFTNINGSRÖR
SLANGKLÄMMA
SVENSKA
BRÄNSLEPÅFYLLNING
Rekommenderat bränsle
Blyfri bensin
USA Pumpbensin, oktantal på 86 eller högre
Oktantal på 91 eller högre (ron)
Utanför USA
Pumpbensin, oktantal på 86 eller högre
Den här motorn är certifierad för att köras på blyfri bensin. Blyfri bensin
ger mindre avlagringar från motor och tändstift och förlänger
avgassystemets livslängd.
Bränsle kan skada lacker och vissa typer av plast. Var försiktig så att du
inte spiller bränsle när du fyller bränsletanken. Skador som orsakas av
utspillt bränsle täcks inte in av distributörens begränsade garanti.
Använd aldrig gammal eller förorenad bensin eller oljeblandad bensin. Se
till att smuts och vatten inte kan komma in i bränsletanken.
Ibland kan man höra ett lätt “knackande” eller “pingande” ljud (metalliskt
ljud) vid körning med tunga laster. Detta är normalt.
Byt bensinmärke om knackning eller pingande ljud uppstår vid stabilt
motorvarvtal under normal last. Låt en auktoriserad Hondaverkstad titta
på motorn om knackningarna eller pingandet fortsätter.
Om motorn körs långvariga perioder med knackningsljud eller pingande
ljud kan motorskador uppstå.
Körning av motorn under långa perioder med ihärdiga knackningsljud
eller pingande ljud anses vara felaktig användning, och distributörens
begränsade garanti täcker inte delar som skadats genom felaktig
användning.
1. Stäng av motorn och tillse att den står på fast och plant underlag, ta av
bränslepåfyllningslocket och kontrollera bränslenivån. Fyll på tanken
om bränslenivån är låg.
2. Fyll på bränsle till precis under gränslinjen i bränsletanken. Fyll inte på
för mycket. Torka upp utspillt bränsle innan du startar motorn.
8
Fyll på bränsle i ett väl ventilerat utrymme innan du startar motorn. Låt
motorn svalna först om den varit igång. Fyll på bränsle försiktigt för att
inte spilla bränsle. Fyll inte tanken helt. Fyll den till cirka 25 mm under
taket på bränsletanken så att bränslet kan expandera. Det kan var
nödvändigt att ha mindre bensin i tanken beroende på driftförhållandena.
Dra åt bränslepåfyllningslocket säkert igen efter påfyllningen.
Fyll aldrig på bränsle i motorn inuti en byggnad där bensinångor kan
komma i kontakt med flammor eller gnistor. Håll bensin på behörigt
avstånd från tändsystem, grillar, elutrustning, motordrivna verktyg etc.
Utspillt bränsle är inte bara brandfarligt utan även miljöfarligt. Torka upp
spill omedelbart.
Information om spritblandade bränslen finns på sidan 17.
MOTOROLJA
Oljan är en viktig komponent som påverkar prestanda och livslängd.
Använd fyrtaktsolja av biltyp.
Rekommenderad olja
Använd fyrtaktsmotorolja som
uppfyller eller överskrider kraven för
API-klassning (SJ, SL eller
motsvarande). Kontrollera alltid API-
etiketten på oljebehållaren - den ska
innehålla bokstäverna SJ, SL eller
motsvarande.
SAE 10W-30 rekommenderas för allmän användning. Andra viskositeter
som visas på diagrammet kan användas när medeltemperaturen i
området ligger inom angivna värden.
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt, och kan orsaka
brännskador eller allvarliga personskador vid
bränslepåfyllning.
Stäng av motorn och håll värmekällor, gnistor och eld på
behörigt avstånd.
F
y
ll endast
p
å bränsle utomhus.
OBS
OBS
MAX.
BRÄNSLENIVÅ
(TYP MED SIL)
BRÄNSLE-
TANKENS-
TOPP
MAX.
BRÄNSLENIVÅ
(TYP UTAN SIL)
SAE-VISKOSITETSKLASSER
OMGIVNINGSTEMPERATUR
SVENSKA
Kontroll av oljenivå
Kontrollera motoroljenivån med motorn avstängd och på plant underlag.
1. Ta bort oljepåfyllningslocket/oljestickan och torka av.
2. Sätt in oljepåfyllningslocket/oljestickan så som figuren visar men
skruva inte in. Ta sedan ut oljestickan igen och kontrollera nivån.
3. Fyll på med rekommenderad olja (se sidan 8) till det övre gränsvärdet
(nedre kanten på oljepåfyllningshålet) om oljenivån är nära eller under
den nedre gränsmarkeringen på oljestickan. Fyll inte på för mycket.
4. Sätt tillbaka oljepåfyllningslocket/oljestickan.
Om motorn körs med låg oljenivå kan motorskador uppstå.
Oil Alert®-systemet (vissa modeller) stoppar automatiskt motorn innan
oljenivån faller under säkerhetsgränsen. Kontrollera dock alltid oljenivån
före start, för att undvika problem med oväntade stopp.
Oljebyte
Töm ut den gamla oljan ´när motorn är varm. Varm olja rinner ut snabbt
och fullständigt.
1. Ställ en behållare under motorn för den gamla oljan. Ta sedan bort
oljepåfyllningslocket/oljestickan, pluggen och brickan.
2. Låt den gamla oljan rinna ut helt och hållet, och sätt sedan tillbaka
pluggen och en ny bricka. Dra åt pluggen säkert.
Gammal motorolja ska tas om hand på ett godkänt och miljövänligt sätt.
Vi rekommenderar att du tar den gamla oljan i en försluten behållare
till närmaste återvinningsstation. Den får inte kastas i soporna, hällas
ut på marken eller hällas ut i avloppet.
3. Ställ motorn på plant underlag, fyll på upp till övre gränsvärdet på
oljestickan (nedre kanten på oljepåfyllningshålet). Använd
rekommenderad olja (se sidan 8).
Om motorn körs med låg oljenivå kan motorskador uppstå.
Oil Alert®-systemet (vissa modeller) stoppar automatiskt motorn innan
oljenivån faller under säkerhetsgränsen. Fyll på till övre gränsen och
kontrollera oljan regelbundet för att undvika oavsiktlig avstängning.
4. Montera oljepåfyllningslocket/oljestickan och dra åt ordentligt.
SLUTVÄXELOLJA (vissa modeller)
Rekommenderad olja
Använd samma olja som rekommenderas för motorn (se sidan 8).
Kontroll av oljenivå
Kontrollera slutväxelns oljenivå med motorn avstängd och på plant
underlag.
2 : 1 Slutväxel med centrifugalkoppling
1. Ta bort oljepåfyllningslocket/oljestickan och torka av.
2. Sätt in och ta ut oljepåfyllningslocket/oljestickan utan att skruva in i
påfyllningshålet. Kontrollera oljenivån på oljepåfyllningslocket/
oljestickan.
3. Fyll på olja till det övre gränsvärdet på oljestickan. Använd
rekommenderad olja.
4. Skruva in oljepåfyllningslocket/oljestickan och dra åt ordentligt.
9
OBS
OBS
OLJEPÅFYLLNINGSLOCK/
OLJESTICKA
ÖVRE GRÄNS
OLJEPÅFYLLNINGSHÅL
(
nedre kanten
)
NEDRE GRÄNS
NEDRE GRÄNS
OLJEPÅFYLLNINGSLOCK/
OLJESTICKA
BRICKA
OLJENIVÅ
TÖMNINGSPLUGG
OLJEPÅFYLLNINGSLOCK/
OLJESTICK
A
ÖVRE GRÄNS
SVENSKA
Oljebyte
Töm ut den gamla oljan när motorn är varm. Varm olja rinner ut snabbt
och fullständigt.
1. Ställ en behållare under slutväxelhuset för den gamla oljan. Ta sedan
bort oljepåfyllningslocket/oljestickan, tömningspluggen och brickan.
2. Låt den gamla oljan rinna ut helt och hållet, och sätt sedan tillbaka
oljepluggen och en ny bricka. Dra åt oljepluggen ordentligt.
Gammal motorolja ska tas om hand på ett godkänt och miljövänligt sätt.
Vi rekommenderar att du tar den gamla oljan i en försluten behållare
till närmaste återvinningsstation. Den får inte kastas i soporna, hällas
ut på marken eller hällas ut i avloppet.
3. Ställ motorn på plant underlag, fyll på upp till övre gränsvärdet på
oljestickan. Använd rekommenderad olja (se sidan 9). Kontrollera
oljenivån genom att sätta in och ta ut oljestickan utan att skruva in den.
Växellådans oljevolym: 0,30 liter
Om motorn körs med låg transmissionsoljenivå kan
transmissionsskador uppstå.
4. Skruva in oljepåfyllningslocket/oljestickan och dra åt ordentligt.
10
LUFTRENARE
En smutsig luftrenare begränsar luftflödet till förgasaren och försämrar
motorns prestanda. Om motorn körs på mycket dammiga platser måste
luftfiltret rengöras oftare än vad som anges i UNDERHÅLLSSCHEMAT.
Om motorn körs utan luftfilter eller med skadat luftfilter så kommer smuts
in i motorn vilket gör att den slits ut snabbt. Denna typ av skada täcks inte
av distributörens begränsade garanti.
Inspektion
Ta bort luftrenarkåpan och kontrollera filterelementen. Rengör eller byt ut
smutsiga filterelement. Byt alltid ut skadade filterelement. Kontrollera
även oljenivån om utrustningen har luftrenare av oljetyp.
Se sidorna 10-11 för anvisningar som gäller luftrenare och filter för aktuell
motortyp.
Rengöring
Två filterelement
1. Ta bort vingmuttern från
luftrenarkåpan och ta bort kåpan.
2. Ta bort vingmuttern från luftfiltret
och ta bort filtret.
3. Ta bort skumplastfiltret från
pappersfiltret.
4. Kontrollera båda
luftfilterelementen och byt ut dem
om de skadats. Sätt alltid tillbaka
luftfiltrets papperselement vid
angivna intervall (se sidan 7).
OBS
OBS
NEDRE GRÄNS
ÖVRE GRÄNS
TÖMNINGSPLUGG
OLJEPÅFYLLNINGSLOCK/OLJESTICKA
STANDARDELEMENTTYP MED
DUBBLA FILTER
VINGMUTTER
LUFTRENARKÅPA
VINGMUTTER
PAPPERSFILTER-
ELEMENT
FILTERELEMENT I
SKUMPLAST
PACKNING
DUBBELT FILTERELEMENT
(
CYKLON
)
FÖRRENARKÅP
A
VINGMUTTER
LUFTRENARKÅP
A
SPECIALSKRUV (3)
KLACK
LUFTSTYRNING
VINGMUTTER
PAPPERSFILTERELEMENT
FILTERELEMENT I SKUMPLAST
SPÅR
PACKNING
CYKLONHUS
SVENSKA
5. Rengör luftfilterelementen om de ska återanvändas.
Pappersluftfilter: Knacka filterelementet flera gånger mot hårt underlag
för att få bort smuts, eller blås med tryckluft [inte mer än 207 kPa (2,1
kgf/cm)] genom filterelementet från insidan. Försök aldrig borsta av
smuts; borstning driver in smuts i fibrerna.
Skumplastluftfilter: Rengör i varmt löddrande vatten, skölj, och låt torka
ordentligt. Alternativt kan man rengöra i icke brännbart
rengöringsmedel och låta torka. Doppa filterelementet i ren motorolja
och pressa sedan ut all överskottsolja. Motorn ryker när man startar
den om det är för mycket olja kvar i skumplasten.
6. ENDAST CYKLONTYP: Ta bort de tre skruvarna (koniskt huvud) från
förrenarkåpan, och därefter cyklonhuset och luftstyrningen. Tvätta
delarna med vatten, torka dem noggrant och montera ihop dem igen.
Montera luftstyrningen så som figuren visar.
Montera cyklonhuset så att luftintagets klack passar i spåret i insatsen.
7. Torka av smutsen från luftrenarens insida (basdel och kåpa) med en
fuktig trasa. Smuts får inte komma in i luftkanalen som leder till
förgasaren.
8. Placera luftfilterelementet av skumplast över papperselementet och
sätt tillbaka det hopmonterade luftfiltret. Kontrollera att packningen
sitter som den ska under luftfiltret. Dra åt luftfiltrets vingmutter så den
sitter ordentligt.
9. Montera luftrenarkåpan och dra åt kåpans vingmutter ordentligt.
Typ med oljebad och enkel filterelement
1. Ta bort vingmuttern och ta bort luftrenarlocket och kåpan.
2. Ta bort luftfilterelementet. Tvätta kåpan och filterelement i varmt
löddrande vatten, skölj och låt torka ordentligt. Alternativt kan man
rengöra i icke brännbart rengöringsmedel och låta torka.
3. Doppa filterelementet i ren motorolja och pressa sedan ut all
överskottsolja. Motorn ryker om det är för mycket olja kvar i
skumplasten.
4. ENDAST OLJEBADTYP: Töm ut den gamla oljan ur luftrenarhuset,
tvätta bort smuts med rengöringsmedel (ej brandfarligt!) och torka av.
5. ENDAST OLJEBADTYP: Fyll luftrenarhuset till märket OIL LEVEL
(oljenivå) med samma olja som rekommenderas för motorn (se sidan
8).
Oljevolymer:
GX240/GX270: 60 cm
3
GX340/GX390: 80 cm
3
6. Montera luftrenaren och dra åt vingmuttern ordentligt.
Typ med låg profil
1. Knäpp upp luftrenarkåpans
klämmor, ta bort luftrenarkåpan
och ta bort luftfilterelementet.
2. Tvätta elementet i en lösning
bestående av vanligt
kommersiellt rengöringsmedel
och varmt vatten och skölj sedan
omsorgsfullt. Eller tvätta med ett
rengöringsmedel som inte är
brandfarligt, eller som har hög
flampunkt. Låt elementet torka
ordentligt.
3. Sänk ner luftfilterelementet i ren
motorolja och pressa sedan ut
överskottsoljan. Om det är för
mycket olja kvar i elementet
ryker motorn när den startas
första gången.
4. Sätt tillbaka luftfilterelementet
och kåpan.
11
OLJEBADTYP
VINGMUTTER VINGMUTTER
LUFTRENARKÅP
A
LUFTRENARKÅP
A
FILTERELEMENT
NÄT
NÄT
FILTERELEMENT
I SKUMPLAST
STÅLULL
LUFTRENARJUS
OLJENIVÅ
LOCK
TYP MED ENKELT FILTERELEMENT
LUFTRENARKÅP
A
KLÄMM
A
KLÄMM
A
LUFTFILTERELEMENT
ELEMENT
SVENSKA
SLAMUPPSAMLINGSSKÅL
Rengöring
1. Sätt bränslekranen i läge AV/OFF och ta sedan bort
slamuppsamlingsskålen och O-ringen.
2. Tvätta slamuppsamlingsskålen och O-ringen i rengöringsmedel som
INTE är brandfarligt, och torka ordentligt.
3. Montera O-ringen i bränslekranen och montera
slamuppsamlingsskålen. Dra åt slamuppsamlingsskålen ordentligt.
4. Flytta bränsleventilen till läge PÅ/ON och kontrollera om det finns
läckage. Byt ut O-ringen om det finns några läckage.
12
TÄNDSTIFT
Rekommenderade tändstift: BPR6ES (NGK)
W20EPR-U (DENSO)
Rekommenderade tändstift har rätt värmetal för normala
motortemperaturer.
Felaktiga tändstift kan orsaka motorskador.
För bästa prestanda måste tändstiftet ha rätt elektrodavstånd och vara
fritt från avlagringar.
1. Tag bort tändkabelskon och ta
bort all smuts runtom tändstiftet.
2. Ta bort tändstiftet med en
tändstiftsnyckel (13/16 tum).
3. Kontrollera tändstiftet. Byt
tändstiftet om det är skadat eller
kraftigt nedsmutsat, om
tätningsbrickan är dålig eller om
elektroden är sliten.
4. Mät elektrodavståndet med ett
trådmått. Korrigera vid behov
genom att böja sidoelektroden
försiktigt.
Elektrodavståndet ska vara:
0,70-0,80 mm
5. Montera tändstiftet försiktigt (för
hand) så att inte gängorna
skadas.
6. Dra in stiftet till anliggning mot
packningen och dra sedan åt
med en 13/16-tums
tändstiftnyckel för att pressa
samman packningen.
7. Ett nytt tändstift skall dras 1/2 varv efter anliggningen mot packningen.
8. Ett tändstift som återanvänds ska dras 1/8-1/4 varv efter anliggning för
att pressa samman packningen.
Ett löst sittande tändstift kan överhetta motorn och skada den. Alltför
kraftig åtdragning av tändstiftet kan skada gängorna i topplocket.
9. Fäst tändkabelskon vid tändstiftet.
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt, och
kan orsaka brännskador eller allvarliga
personskador vid hantering av bränsle.
Stäng av motorn och håll värmekällor, gnistor
och eld på behörigt avstånd.
Fyll endast på bränsle utomhus.
Torka upp spill omedelbart.
BRÄNSLEKRAN
SLAMUPPSAMLINGSSKÅL
A
V
TÄNDSTIFTSNYCKEL
SIDOELEKTROD
TÄTNINGSBRICKA
OBS
OBS
O-RING
0,70
0,80 mm
SVENSKA
GNISTSLÄCKARE (vissa modeller)
Gnistsläckaren kan vara standardutrustning eller tillval beroende på
motormodell. I vissa regioner är det olagligt att köra en motor utan
gnistsläckare. Kontrollera lokala lagar och bestämmelser. Gnistsläckare
kan beställas från auktoriserade Honda-representanter.
Gnistsläckaren måste ses över var 100:e arbetstimme för att inte
funktionen ska gå förlorad.
Om motorn har varit i gång är ljuddämparen het. Låt den svalna innan du
utför någon service på gnistsläckaren.
Demontering av gnistsläckare
1. Ta bort de två muttrarna på 8 mm och ta bort ljuddämparen från
cylindern.
2. Lossa de båda skruvarna på 4 mm från avgasledplåten och ta bort
plåten.
3. Lossa de fyra skruvarna på 5 mm från ljuddämparskyddet och ta bort
skyddet.
4. Lossa skruven på 4 mm från gnistsläckaren och ta bort gnistsläckaren
från ljuddämparen.
Rengöring och kontroll av gnistsläckare
1. Använd en borste för att ta bort
sotavlagringar från gnistsläckarens
nät. Var försiktig så att nätet inte
skadas. Byt gnistsläckaren om den
har hål eller skador.
2. Montera gnistsläckaren, ljuddämparskyddet, ljuddämparavledaren och
ljuddämparen i motsatt ordning mot demonteringen.
TOMGÅNGSVARVTAL
Justering
1. Starta motorn utomhus och låt
den värmas upp till
drifttemperaturen.
2. Flytta gasreglaget till minimiläget.
3. Vrid gasspjällets stoppskruv för
att ställa in rätt tomgångsvarvtal.
Normalt tomgångsvarvtal: 1400 ± 150 varv/min
TIPS OCH FÖRSLAG
FÖRVARING AV MOTORN
Förberedelser innan förvaring
Det är viktigt att man förberett motorn inför förvaringen så att den kan
köras problemfritt och hållas snygg. Följande steg hjälper till att hålla bort
rost och korrosion, så att motorns funktion och utseende inte försämras.
Det blir också lättare att starta motorn när den ska användas igen.
Rengöring
Låt motorn svalna under minst en halvtimme före rengöringen om den
har varit igång nyligen. Rengör alla yttre ytor, bättra på skadad färg och
bestryk andra ytor som kan rosta med ett lätt lager olja.
Använd inte trädgårdsslang eller högtryckstvätt eftersom dessa kan
pressa in vatten i luftrenaren eller ljuddämparen. Vatten i luftrenaren
dränker luftfiltret, och vatten som går igenom luftfiltret eller ljuddämparen
kan komma in i cylindern och orsaka skador.
Bränsle
Bensin oxideras och försämras när den förvaras under lång tid. Gammal
bensin gör det svårare att starta, och den lämnar också efter sig
avlagringar som sätter igen bränslesystemet. Om bensinen i motorn
försämras under förvaringen kan det bli nödvändigt att göra service eller
att byta ut förgasaren eller andra delar i bränslesystemet.
Tiden som bensin kan lämnas i bränsletanken och förgasaren utan att
orsaka funktionsproblem varierar beroende på bensinblandning,
förvaringstemperatur och om bränsletanken är full eller delvis full. Luften i
en delvis fylld bränsletank skyndar på bränslenedbrytningen. Mycket
höga förvaringstemperaturer snabbar också upp bränslenedbrytningen.
Bränsleproblemen kan uppstå inom några månader, eller ännu kortare tid
om bensinen inte var ny när du fyllde på bränsletanken.
Skador på bränslesystemet eller problem med motorprestandan som
beror på att man inte förberett motorn för förvaring täcks inte in av
distributörens begränsade garanti.
Du kan förlänga bränslets livslängd genom att tillsätta ett
stabiliseringsämne, eller undvika att bränslet bryts ner genom att tömma
bränsletanken och förgasaren.
Fylla på med stabiliseringsmedel för att förlänga bränslets
livslängd
När man fyller på stabiliseringsmedel i bränslet ska bränsletanken först
fyllas med ny bensin. Om den bara är delvis fylld kommer luften i tanken
att snabba upp bränslenedbrytningen under förvaringen. Om du har en
reservdunk ska du tillse att den bara innehåller ny bensin.
1. Fyll på stabiliseringsmedel enligt tillverkarens anvisningar.
2. När du fyllt på stabiliseringsmedel ska motorn köras utomhus under 10
minuter så att den behandlade bensinen hunnit ersätta den
obehandlade bensinen i förgasaren.
3. Stäng av motorn.
13
OBS
LJUDDÄMPARSKYDD
A
VGASAVLEDARE
SKRUV PÅ 5 mm
SKRUV PÅ 4 mm
GNISTSLÄCKARE
LJUDDÄMPARE
MUTTRAR PÅ 8 mm
GNISTSLÄCKARE
SKÄRM
STOPPSKRUV FÖR
GASSPJÄLL
SVENSKA
Tömning av bränsletank och förgasare
1. Sätt en godkänd bensindunk under förgasaren och använd en tratt så
att inget bränsle spills ut.
2. Ta bort förgasarens tömningsskruv och packning. Ta bort
slamuppsamlingsskålen och O-ringen och flytta sedan bensinkranen
till läge PÅ/ON.
3. När allt bränsle samlats upp sätter du tillbaka tömningsskruven,
packningen, slamuppsamlingsskålen och O-ringen. Dra åt
tömningsskruven och fäst slamuppsamlingsskålen säkert.
Motorolja
1. Byt motorolja (se sidan 9).
2. Ta bort tändstiftet (se sidan 12).
3. Häll en matsked – 5-10 cm
3
– ren motorolja i cylindern.
4. Dra i startsnöret flera gånger så att oljan fördelas i cylindern.
5. Sätt tillbaka tändstiftet.
6. Drag sakta i startsnöret tills det känns ett motstånd. Fortsätt att dra tills
strecket på startsnörskivan står mitt för hålet i snörstartmekanismen. I
detta läge är ventilerna stängda och ingen fukt kan komma in i
cylindern. Släpp tillbaka startsnöret försiktigt.
14
Förebyggande åtgärder före förvaring
Om motorn ska förvaras med bensin i bränsletanken och förgasaren är
det viktigt att man minskar risken för att bensinångor antänds. Använd ett
väl ventilerat förvaringsutrymme på behörigt avstånd från all utrustning
där flammor kan förekomma (t.ex. ugn, varmvattenberedare eller
torkskåp). Undvik alla platser där det förekommer gnistor (elmotorer) eller
där motordrivna verktyg används.
Undvik om möjligt förvaringsområden med hög luftfuktighet, eftersom
detta ger rost och korrosion.
Ställ motorn plant vid förvaring. Lutning kan orsaka bränsle- eller
oljeläckage.
Kontrollera att motorn och avgassystemet är svala och täck över motorn
för att hålla dammet borta. En het motor och ett hett avgassystem kan
antända eller smälta vissa material. Använd inte plastskynken som
dammöverdrag. Ett helt tätt överdrag gör att fukt hålls kvar runt motorn
vilket underlättar för rost och korrosion.
Ett batteri för elstart ska laddas upp en gång i månaden under motorns
förvaring. Detta hjälper till att förlänga batteriets livslängd.
När maskinen ska användas igen efter förvaring
Kontrollera motorn enligt beskrivningen under KONTROLLER FÖRE
ANVÄNDNING
i den här bruksanvisningen (se sidan 3).
Om bränslet tömdes ut innan maskinen ställdes undan ska tanken fyllas
med ny bensin. Om du har en reservdunk ska du tillse att den bara
innehåller ny bensin. Bensin oxideras och bryts ner med tiden vilket gör
att maskinen blir svårare att starta.
Om cylindern bestrukits med olja innan maskinen ställdes undan kommer
motorn att ryka något vid starten. Detta är normalt.
TRANSPORT
Låt motorn svalna i minst 15 minuter innan den motordrivna utrustningen
lastas på transportfordonet, om motorn körts nyligen. En het motor och
ett hett avgassystem kan orsaka brännskador och antända vissa material.
Ställ motorn plant under transport för att minska risken för bränsleläckage.
Vrid bränslekranen till läge AV/OFF (se sidan 5).
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt, och
kan orsaka brännskador eller allvarliga
personskador vid hantering av bränsle.
Stäng av motorn och håll värmekällor, gnistor
och eld på behörigt avstånd.
Fyll endast på bränsle utomhus.
Torka upp spill omedelbart.
BRÄNSLEKRAN
O-RING
SLAMUPPSAMLINGSSKÅL
PACKNING
DRÄNERINGSPLUGG
Rikta in märket på skivan
relativt hålet överst på
säkringshöljet.
P
Å
SVENSKA
HANTERING AV OVÄNTADE PROBLEM
MOTORN STARTAR
INTE
Tänkbar Orsak Åtgärd
Urladdat batteri Ladda batteriet 1. Elstart (vissa modeller)
Kontrollera batteri och
säkring
Bränd säkring Byt ut säkringen
(sid. 15)
Bränslkran av För reglaget till
påslaget läge
Choke öppen För reglaget till
stängt läge,
2. Kontrollera
reglagepositioner
Motoromkopplare av Vrid
motoromkopplaren
till påslaget läge
om motorn inte är
varm
3. Kontrollera
motoroljenivån
Låg motoroljenivå (oil
alert-modeller).
Fyll på
rekommenderad
olja till rätt nivå (sid.
9)
Slut på bränsle Fyll på bränsle (sid.
8)
4. Kontrollera bränsle
Dåligt bränsle; motorn
har förvarats utan att
bränslet behandlats
eller tappats av
eller dåligt bränsle
har fyllts på
Töm bränsletanken
och förgasaren
(sid. 14) och fyll på
med färskt bränsle
(sid. 8)
Tändstiftet är defekt
eller förorenat eller
elektrodavståndet är
fel.
Justera
elektrodavståndet
eller byt tändstift
(sid. 12).
5. Ta ut tändstiftet och
kontrollera det
Tändstiftet dränkt av
bränsle (flödad
motor).
Torka av tändstiftet
och sätt tillbaka
det. Starta motorn
med gasreglaget i
max-läge.
6. Lämna in motorn på en
auktoriserad
Hondaverkstad eller
läs
verkstadshandboken
Bränslefiltret igensatt,
fel på förgasaren, fel
på tändsystemet,
ventiler har fastnat,
eller liknande
Byt ut eller reparera
felaktiga
komponenter efter
behov
MOTORN SAKNAR
KRAFT
Tänkbar Orsak Åtgärd
1. Kontrollera luftfiltret Ett eller flera
igensatta
Filterelement
Rengör eller byt ut
filterelementet/elem
enten (sid. 10-11)
2. Kontrollera bränsle Dåligt bränsle. Motorn
har förvarats utan att
bränslet behandlats
eller tappats av, eller
dåligt bränsle har
fyllts på
Töm bränsletanken
och förgasaren
(sid. 14)
Fyll på färskt
bränsle (sid. 8)
3. Lämna in motorn på en
auktoriserad
Hondaverkstad eller
läs
verkstadshandboken
Bränslefiltret igensatt,
fel på förgasaren, fel
på tändsystemet,
ventiler har fastnat,
eller liknande
Byt ut eller reparera
felaktiga
komponenter efter
behov
BYTE AV SÄKRING (vissa modeller)
Elstartens reläkrets och batteriets laddkrets skyddas med en säkring på
5 A. Om säkringen bränner kommer elstarten inte att fungera. Motorn kan
startas manuellt om säkringen bränt, men batteriet laddas då inte när
motorn är igång.
1. Ta bort skruven på 6 × 12 mm från det bakre höljet på motorns
säkringsdosa.
2. Ta bort locket över säkringen och dra sedan ut säkringen och
kontrollera den.
Kassera säkringen om den är bränd. Montera en ny säkring på 5 A
och sätt tillbaka säkringslocket.
Använd aldrig en säkring med högre värde än 5 A. Detta kan orsaka
brand eller allvarliga skador på elsystemet.
3. Sätt tillbaka det bakre höljet. Sätt i skruven på 6 x 12 mm och dra åt
den ordentligt.
Om säkringen bränner ofta tyder det på kortslutning eller överbelastning i
elsystemet. Om säkringen bränner ofta ska motorn lämnas in till en
Hondaverkstad för reparation.
15
OBS
MOTOROMKOPPLARE,
BAKRE KÅP
A
SÄKRINGSHÖLJE
5
A
-SÄKRING
SPECIALSKRUV
p
å 6 X 12 mm
SVENSKA
TEKNISK INFORMATION OCH
KONSUMENTINFORMATION
TEKNISK INFORMATION
Serienumrets placering
Notera motorns serienummer
avsedd plats nedan. Du behöver
informationen vid beställning av
delar och vid tekniska frågor eller
garantifrågor.
Motorns serienummer: __ __ __ __ - __ __ __ __ __ __ __
Motortyp: ___ ___ ___ ___
Inköpsdatum: ____/ ____/ ____
Batterianslutningar för elstart (vissa modeller)
Använd ett batteri på 12 V med en kapacitet av minst 18 Ah.
Anslut inte batteriet till fel poler eftersom det kortsluter batteriets
laddsystem. Anslut alltid batteriets pluspol (+) till batterianslutningen
innan du ansluter minuskabeln (–), så att verktygen inte kan orsaka
kortslutning om de kommer i kontakt med en jordad del när man drar åt
pluspolens (+) batterikabel.
1. Anslut batteriets positiva (+) pol till startreläets anslutning som bilden
visar.
2. Anslut batteriets negativa pol (–) med en motorfästbult, en annan bult
på motorn eller någon säker jordpunkt på motorn.
3. Anslut batteriets positiva (+) kabel till batteriets pluspol (+) som bilden
visar.
4. Anslut batteriets negativa (–) kabel till batteriets minuspol (–) som
bilden visar.
5. Smörj in polerna och kabeländarna med fett.
16
Länksystem för fjärrkontroll
Gasreglaget och chokereglaget har hål för extra vajrar. Följande figurer
visar exempel på installationer för fast vajer samt flexibel flätad vajer. Vid
användning av flexibel flätad vajer ska en returfjäder läggas till enligt
figuren.
Man måste lossa gasreglagets friktionsmutter när gasreglaget ska
fjärrmanövreras.
LÄNKSYSTEM FÖR FJÄRRMANÖVRERING AV GASREGLAGE
LÄNKSYSTEM FÖR FJÄRRMANÖVRERING AV CHOKE
Modifiering av förgasare för körning på hög höjd
På hög höjd är den vanliga luft-/bränsleblandningen för rik för förgasaren.
Prestandan minskar och bränsleförbrukningen ökar. En mycket fet
blandning smutsar också ner tändstiftet och gör det svårare att starta.
Drift på andra höjder än de som motorn certifierats för, under längre tider,
kan öka utsläppen.
Ett batteri kan explodera om man inte följer rätt
arbetsgång vilket kan orsaka allvarliga
personskador.
Håll alla gnistor, öppna lågor och rökutvecklande
material på behörigt avstånd från batteriet.
ELSTART (VISSA
MODELLER
)
SERIENUMRETS OCH
MOTORTYPENS PLATS
STARTMOTORSOLENOID
NEGATIV ()
BATTERIKABEL
POSITIV
(
+
)
BATTERIKABEL
RETURFJÄDER
FRIKTIONSMUTTER
FÖR GASREGLAGE
Fäste för flexibel
ledarkärna
VAJER
SKRUV
PÅ 4 mm
VAJERH-
Å
LLARE
TILLVAL
GASREG-
LAGE
Fäste för fast
ledarkärna
FJÄDERRING
PÅ 5 mm
VAJERHÅLLARE CHOKEREGLAGE
SVENSKA
Prestandan på höga höjder kan förbättras genom särskilda modifieringar
av förgasaren. Om motorn alltid ska köras på höjder över 1 500 meter
över havet ska serviceverkstaden modifiera förgasaren. När den här
motorn körs på hög höjd med modifierad förgasare kommer den att
uppfylla gällande miljöstandarder under hela sin livslängd.
Även med modifierad förgasare kommer dock prestandan att minska med
cirka 3,5 % för var 300:e meters ökning i höjd. Om ingen
förgasarmodifiering gjorts kommer effektförlusten att bli större.
När förgasaren modifierats för användning på hög höjd kommer bränsle-
/luftblandningen att vara för mager för körning på låg höjd. Körning på
höjder under 1 500 meter över havet med modifierad förgasare kan göra
att motorn överhettas, vilket kan innebära allvarliga motorskador. Vid
användning på låga höjder ska serviceverkstaden återställa förgasaren till
ursprungsskicket.
Spritblandade bränslen
Vissa bensintyper blandas med alkohol eller andra ämnen. Dessa
bränslen benämns spritblandade bränslen. För att uppfylla lagar om ren
luft används spritblandade bränslen i vissa delar av USA och Kanada för
att minska utsläppen.
Om du bestämmer dig för att använda spritblandad bensin, måste denna
vara blyfri, och oktanvärdet måste vara minst lika högt som det som
rekommenderas av Honda.
Kontrollera bränslets innehåll innan du använder spritblandade bränslen.
Vissa stater/regioner kräver att denna information anges på pumpen.
Här följer EPA-godkända halter:
ETANOL (etylalkohol eller spannmålsalkohol) 10 %
(volymprocent). Du kan använda bensin som innehåller
upp till 10 % volym etanol. Bensin som innehåller
etanol kan marknadsföras under namnet Gasohol.
MTBE (metyl-tertiär-butyl-eter) 15% (volymprocent). Du kan
använda bensin som innehåller upp till 15% volym
MTBE.
METANOL (metyl- eller träsprit) 5 % (volymprocent). Du kan
använda bensin som innehåller upp till 5 % volym
metanol så länge som bränslet också innehåller
lösningsmedel och korrosionsskyddsmedel. Bensin
som innehåller mer än 5 % metanol (volymprocent) kan
orsaka startproblem eller andra prestandaproblem. Det
kan också skada delar i metall, gummi och plast som
ingår i bränslesystemet.
Prova ett annat tankställe eller byt till ett annat bensinmärke om du
upptäcker oönskade problem vid driften.
Skador på bränslesystemet och försämrade prestanda på grund av
användning av bränsle som innehåller högre halter än de som anges
ovan täcks inte in av distributörens begränsade garanti.
Information om system för utsläppskontroll
Utsläppskällor
Förbränningsprocessen bildar koloxid och kolväten, kväveoxider och
kolväten. Det är därför mycket viktigt att kolväten och kväveoxider
begränsas, eftersom de under vissa förhållanden reagerar genom att
bilda fotokemisk smog när de utsätts för solljus. Koloxid reagerar inte på
samma sätt, men är giftig.
Honda använder magra förgasarinställningar och andra system för att
minska utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och kolväten.
Miljöbestämmelser i USA och Kalifornien
Bestämmelserna i EPA, Kalifornien och Kanada stipulerar att alla
tillverkare måste tillhandahålla skriftliga instruktioner som beskriver drift
och underhåll av utsläppssystem.
Följande instruktioner och arbetsmoment måste följas för att hålla
avgasutsläppen från Hondamotorn inom gällande bestämmelser.
Manipulering och ändringar
Manipulering eller ändring av systemet för utsläppsreglering kan öka
avgasutsläppen så att de överstiger gällande gränsvärden. Bland annat
följande åtgärder anses utgöra manipulering:
Demontering eller förändring av någon del av insuget, bränslesystemet
eller avgassystemet.
Förändring eller förbikoppling av varvtalsregulatorns länksystem eller
hastighetsreglerande mekanism, så att motorn arbetar utanför
avsedda värden.
Problem som kan påverka utsläppen
Om du vet att något av följande symptom förekommer ska motorn
kontrolleras och repareras av serviceverkstaden.
Svårstartad eller stannar efter start.
Ojämn tomgång.
Feltändning eller baktändning vid belastning.
Efterförbränning (baktändning).
Svart avgasrök eller hög bränsleförbrukning.
Reservdelar
Systemet för avgasrening/utsläppsreglering på din Hondamotor har
konstruerats, byggts och certifierats för att uppfylla bestämmelserna i
EPA, Kalifornien och Kanada. Vi rekommenderar användning av Honda
originaldelar vid varje servicetillfälle.
Originaldelarna tillverkas med samma standard som motorns
ursprungliga delar och du kan därför vara säker på deras funktion.
Användning av piratdelar som inte har originalutförande eller
originalkvalitet kan försämra effektiviteten i
avgasreningen/utsläppsregleringen.
Tillverkare av tredjepartsdelar har ansvar för att komponenten inte
påverkar avgasutsläppen negativt. Den tillverkare som tillverkat den
aktuella delen måste certifiera att användning av delen inte kommer att
leda till motorfel, samt att utsläppskraven uppfylls.
Underhåll
Följ underhållsschemat på sidan 7. Kom ihåg att detta schema bygger på
att maskinen används i det syfte den är avsedd. Långvarig användning
under hög belastning eller hög temperatur, eller användning i osedvanligt
våta eller dammiga omgivningar innebär att service måste utföras oftare.
17
OBS
SVENSKA
Luftindex
En dekal/märketikett med luftindexinformation är fäst vid motorer som
certifierats enligt en viss tidsperiod för utsläppsvärden, i enlighet med
kraven från California Air Resources Board.
Diagrammet avser att ge dig som kund en möjlighet att jämföra
utsläppsnivåer hos tillgängliga motorer. Ju lägre luftindex, desto lägre
miljöutsläpp.
Beskrivningen avser att ge dig information som avser motorns förmåga
att hålla samma utsläppsvärden över tiden. Beskrivningen indikerar den
förmodade livslängden för motorns utsläppsreglersystem. Se även
garantin om utsläppsreglering för ytterligare information.
Beskrivande Begrepp Tillämplig För Utsläppstidsperiod
Medelhög 50 timmar (0-65 cm³ (0-65cc))
125 timmar (mer än 65 cm³ (65cc))
Mellanliggande 125 timmar (0-65 cm³ (0-65cc))
250 timmar (mer än 65 cm³ (65cc))
Utökad 300 timmar (0-65 cm³ (0-65cc))
500 timmar (mer än 65 cm³ (65cc))
Dekalen/etiketten med luftindexinformation måste finnas kvar på motorn
tills den säljs. Ta bort dekalen innan du kör motorn.
18
Specifikationer
GX200/GX270 (kraftuttagsaxel typ S)
Längd X Bredd X Höjd 355 X 430 X 410 mm
Torrvikt 25,0 kg
Motortyp Encylindrig fyrtakts toppventilmotor
GX240 243 cm³
(73 x 58 mm)
Slagvolym
(Cylinderdiameter X
Slaglängd)
GX270 270 cm³
(77 x 58 mm)
GX240 5,3 kW (7,2 ps) vid 3 600 varv/min Max. Effekt
GX270 6,0 kW (8,2 ps) vid 3 600 varv/min
GX240 15,3 Nm (1,56 kgf·m) vid 2 500 varv/min Max. Vridmoment
GX270 17,7 Nm (1,80 kgf·m) vid 2 500 varv/min
Motorns oljevolym 1,10 liter
Tankvolym 5,3 liter
Bränsleförbrukning GX240: 2,1 liter GX270: 2,5 liter/h vid 3600 varv/min
Kylsystem Luftkylning
Tändsystem Transistoriserad magnettändning
Kraftuttagsaxelns rotationsriktning Moturs
GX340/GX390 (kraftuttagsaxel typ S)
Längd X Bredd X Höjd 380 X 450 X 443 mm
Torrvikt 31,0 kg
Motortyp Encylindrig fyrtakts toppventilmotor
GX340 338 cm³
[82 x 64 mm]
Slagvolym
(cylinderdiameter x
slaglängd)
GX390 389 cm³
[88 x 64 mm]
GX340 7,1 kW (9,7 ps) vid 3 600 varv/min Max. Effekt
GX390 8,2 kW (11,1 ps) vid 3 600 varv/min
GX340 22,1 Nm (2,25 kgf·m) vid 2 500 varv/min Max. Effekt
GX390 25,1 Nm (2,56 kgf·m) vid 2 500 varv/min
Motorns oljevolym 1,10 liter
Tankvolym 6,1 liter
Bränsleförbrukning GX340:3,0 liter GX390:3,7 liter/h vid 3600 varv/min
Kylsystem Luftkylning
Tändsystem Transistoriserad magnettändning
Kraftuttagsaxelns rotationsriktning Moturs
Trimningsspecifikationer GX240/GX270/GX340/GX390
DETALJ SPECIFIKATIONER UNDERHÅLL
Elektrodavstånd 0,70-0,08 mm Se sidan: 12
Tomgångsvarvtal 1 400 ± 150 varv/min Se sidan: 13
Ventilspel (kall) IN: 0,15 ± 0,02 mm
UT: 0,20 ± 0,02 mm
Vänd dig till din Honda-
återförsäljare
Övriga specifikationer Inga ytterligare justeringar krävs.
SVENSKA
Snabbreferens
Blyfri bensin (se sidan 8)
USA Pumpbensin, oktantal på 86 eller högre
Bensin med oktantal på 91 eller högre
Bränsle
Utanför USA
Pumpbensin, oktantal på 86 eller högre
Motorolja SAE 10W-30, API SJ eller SL, allmän användning.
Se sidan 8.
Slutväxelolja Samma som motoroljan, se ovan (vissa modeller).
Tändstift BPR6ES (NGK)
W20EPR-U (DENSO)
Före varje användning:
Kontrollera motoroljenivån. Se sidan 9.
Kontrollera slutväxeloljan (vissa modeller). Se sidan 9.
Kontrollera luftfiltret. Se sidan 10.
Första 20 timmarna:
Byt motorolja. Se sidan 9.
Byt slutväxelolja (vissa modeller). Se sidan 10.
Underhåll
Övrigt:
Se underhållsschemat på sidan 7.
Kretsscheman
Med Oil Alert® och elstart
Med Oil Alert® och utan elstart
(1) MANÖVERBOX (8) OLJENIVÅOMKOPPLARE
(2) LIKRIKTARE (9) LADDSPOLE
(3) SÄKRING (5 A) (10) TÄNDSPOLE
(4) KRETSBRYTARE (11) TÄNDSTIFT
(5) MOTOROMKOPPLARE (12) STARTMOTOR
(6) OIL ALERT-ENHET (13) STARTMOTORSOLENOID
(7) Modell med Oil Alert (14) BATTERI (12 V)
Bl Svart Br Brun
Y Gul O Orange
Bu Blå Lb Ljusblå
G Grön Lg Ljusgrön
R Röd P Rosa
W Vit Gr Grå
19
SVENSKA
KONSUMENTUPPLYSNING
Distributör/Återförsäljare
För USA, Puerto Rico och amerikanska Jungfruöarna:
Ring +1 (800) 426-7701
eller besök: www.honda-engines.com
Kanada:
Ring (888) 9HONDA9
eller besök: www.honda.ca
Europa:
Besök: http://www.honda-engines-eu.com
Information om kundservice
Servicepersonalen är utbildade proffs. De bör kunna besvara alla frågor
du har. Om du stöter på ett problem som återförsäljaren inte kan lösa kan
du diskutera det med återförsäljarens företagsledning. Servicechef,
verkställande direktör eller ägare kan bistå. Nästan alla problem kan
lösas på detta sätt.
För USA, Puerto Rico och amerikanska Jungfruöarna:
Om du ändå inte är nöjd med beslutet från återförsäljarens ledning kan
du kontakta Hondas regionkontor i ditt område.
Om du fortfarande är missnöjd efter att ha kontaktat Hondas regionkontor
kan du kontakta Honda enligt nedan.
Alla övriga områden:
Om du ändå inte är nöjd med beslutet från återförsäljarens ledning kan
du kontakta Hondas kontor enligt nedan.
<Hondas kontor>
Uppge följande information när du skriver eller ringer:
Tillverkarens namn och modellnummer på den utrustning där motorn
monterats
Motormodell, serienummer och typ (se sidan 16)
Namnet på återförsäljaren som sålde motorn till dig
Namn, adress och kontaktperson för återförsäljaren som gjort service
på motorn
Inköpsdatum
Ditt namn, din adress och ditt telefonnummer
En detaljerad beskrivning av problemet
För USA, Puerto Rico och amerikanska Jungfruöarna:
American Honda Motor Co., Inc.
Power Equipment Division
Customer Relations Office
4900 Marconi Drive
Alpharetta, GA 30005-8847, USA
Eller ring: +1 770 497 6400, 8:30-18:00 amerikansk öststatstid - EST
20
Kanada:
Honda Canada, Inc.
715 Milner Avenue
Toronto, ON
M1B 2K8
Telefon: (888) 9HONDA9 Utan kostnad
(888) 946-6329
Engelska: (416) 299-3400 Lokalt Toronto
Franska: (416) 287-4776 Lokalt Toronto
Fax: (877) 939-0909 Toll free
(416) 287-4776 Lokalt Toronto
Australien:
Honda Australia Motorcycle and Power Equipment Pty. Ltd.
1954 - 1956 Hume Highway Campbell field Victoria 3061
Telefon: (03) 9270 1111
Fax: (03) 9270 1133
Europa:
Honda Europe NV.
European Engine Center
http://www.honda-engines-eu.com
Alla övriga områden:
Kontakta närmaste Honda-representant för information.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

DeWalt PE402SHI01M Användarmanual

Typ
Användarmanual