Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett,
därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan
brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken
tapp som skall användas.
Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjedrev för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre
kedjedrevet, eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
<Om indikatorn inte monteras>
1. Tag bort indikatorfästets skyddskåpa som sitter på indikatorn.
Börja med den kortare fliken såsom bilden visar.
2. Sätt först in fliken på indikatorfästets skyddskåpa i det spår som
inte har märkningen
o och sätt den därefter på växelreglagets
enhet samt lås fast med indikatorns låsskruv.
[Montering]
3. Manövrera reglage B åtta gånger
eller mer för att sätta reglaget i sitt
översta läge.
4. Kontrollera att indikatorns nål pekar
åt vänster och passa in tappen på
indikatorns undersida samt klacken
på indikatorn mot märkningen o
på växelreglagets enhet. Sätt
därefter in indikatorn i
växelreglagets enhet såsom bilden
visar. Börja med klacken följt av
tappen, i omvänd ordning jämfört
med vid borttagningen.
5. Drag fast indikatorns två låsskruvar.
6. Kontrollera om indikatorn fungerar. Om den inte fungerar korrekt,
skall du åter montera den och fästa speciell uppmärksamhet på
steg 3 och 4.
Indikatorenhet
Kortare flik
Indikatorfästets
skyddskåpa
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Utbyte och montering av indikatorn
FH-M665
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när du tar bort eller
byter ut indikatorn. För fram är rotationsriktningen vid borttagning
och montering den motsatta jämfört med nålens position.
[Borttagning]
1.
Skruva bort de två låsskruvar som håller fast indikatorn.
2. Lyft upp glaset såsom bilden visar och lossa därefter den
fasthakade delen och tag bort indikatorenheten.
RD-M662
SGS GS
35T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
CS-HG80
ar
au
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Anvisningar om teknisk service SI-6PZRB-001
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Modell nummer Gruppnamn Drev
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
Kuggkombination för drevkassett
Manövrera reglage (B) 8 gånger
eller mer och kontrollera på
indikatorn att handtaget är i det
högsta läget. Tag därefter bort
innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
Reglage (B)
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit
av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten
så att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut denna kåpa mot
en aluminiumkåpa. Den ända av
ytterhöljet som har en
aluminiumkåpa, skall vara på
växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
SLX
SL-M660-A
OT-SP41
RD-M662
SGS / GS
FH-M665
9
CS-HG80
CN-HG73
SM-SP17
Se de tekniska serviceanvisningarna för RD-M662 (bakväxel) för
upplysningar om montering av bakväxeln samt SIS-justering.
Anslutning och fastlåsning av innervajern
Växelreglagets enhet
Indikatorfästets
skyddskåpa
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Indikatorns låsskruvar
Indikatorenhet
Fasthakad del
Glas
Ta pp
Byte av frihjulsnavet
När du har tagit bort
navaxeln, skall du ta bort
frihjulsnavets
fasthållningsbult (inne i
frihjulsnavet) och
därefter byta ut
frihjulsnavet.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frihjulsnavet, därför att det
kan leda till att felfunktion
uppstår.
Frihjulsnav Frihjulsnavets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Montera gummitätningen som
sista detalj efter att du har bytt
ut frihjulsnavet och kontrollera
att den inte kläms fast av den
vattentäta kåpan.
Gummitätning
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
• Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Modell nummer
Drev 9
36 / 32Antal ekerhål
Frihjulsnav
Manövrering för växling
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Tryck på reglage (A) till läge
➀
för att endast växla ett steg.
Tryck till läge
➁
för att växla två steg samtidigt.
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Tryck en gång på reglage (B) för att växla endast ett steg från ett
större till ett mindre drev.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av SL-M660 i kombination med den vanliga typen av toppbakväxel
RD-M662. Om du använder reglaget i kombination med bakväxeltypen med reverserande fjäder, blir användningen och
displayindikeringen den omvända.
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
Dubbel frigöring
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
2
1T
ap ba
18
T
a
p
a
Q
ba
ar
16T
a
p
a
Q
a
r
ba
14T
12
T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
b
a
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
3
4
T
ap
as
3
0T
ap
as
26
T
9S
a
p
as
2
3
T
20T
as
as
17T
as
au
15T
as
au
13T
as
au
1
1T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montering av dreven
CS-HG80 (ar)
CS-HG80 (au)
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
För varje drev skall sidan med gruppmärkningen vara vänd utåt och placeras så att den
breda delen av kuggutskärningen på varje drev och A-delen (där spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är inpassade mot varandra.
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Bred del
• Vid montering av dreven skall du
använda specialverktyget (TL-LR15/
LR10) för att dra fast låsringen.
• Vid byte av dreven skall du använda
specialverktygen (TL-LR15/LR10)
och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15/LR10
SI-6PZRB-001-03
OBSERVERA:
Tryck inte bromshandtaget mot indikatorkåpan, för då kan det
uppstå problem med nålens funktion.