För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av
kuggutskärningen på varje drev och
A-delen (där spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är inpassade mot
varandra.
Anvisningar om teknisk service SI-6V7RA-001
Deore
SL-M591
OT-SP41
RD-M593
SGS
FH-M590 / FH-M595
10
CS-HG62-10
CN-HG54
SM-SP17 / SM-BT17
Bakre drivsystem
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid
cykling. Rengör kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd
aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade lösningsmedel som t.ex.
rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av och orsaka
allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida och
sidorna är märkta så att kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den korrekta
prestationen uppnås när Kedjan monteras vänd åt rätt håll. Om den monteras vänd åt det
andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa över, vilket kan resultera i
allvarliga personskador.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de
ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra
kedjenitar än de förstärkta,
använder en förstärkt kedjenit
verktyg som inte passar för den
aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till att
kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat antal
drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan
har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med
en förstärkt förbindningstapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad.
Om kedjan inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs
kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten
eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför
justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla
allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända.
Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen.
Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning,
vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att
den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar.
Använd aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids
så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte
kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon
annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på
växlingsreglagets plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför
kontrollera att bromsvätskan inte fastnar på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan
fastnar på plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att
främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till
felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder,
justering, underhåll eller användning.
Montering av dreven
Spåret är brett på endast
ett ställe.
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
SI-6V7RA-001-03
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens rörelser. På grund av
detta kan en för hög belastning ansättas mot drivsystemet, om kedjan är för kort.
Justera kedjans längd genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge,
där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan
hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
RD-M593
SGS
10
43 T
36 T
11 T
18 T
Bakväxel
Modell nummer
CS-HG62-10
Gruppnamn
bJ
bk
Drev
10
10
Kuggkombination
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev
FH-M590 / FH-M595
10
36 / 32Antal ekerhål
Frihjulsnav
Manövrering för växling
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Tryck på reglage (A) till läge
➀
för att endast växla ett steg.
Tryck till läge
➁
för att växla två steg samtidigt.
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Tryck en gång på reglage (B) för att växla endast ett steg från ett
större till ett mindre drev.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av SL-M591 i kombination med den vanliga typen av toppbakväxel
RD-M593.
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
Dubbel frigöring
4 mm insexnyckel
Utbyte och montering av indikatorn
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när indikatorns
enhet byts ut. För fram är nålen i motsatt position.
[Borttagning]
1.
Manövrera reglage (B) 9 gånger eller mer för att sätta reglaget i
sitt översta läge.
2. Skruva bort de två låsskruvar som håller fast indikatorn.
3. Lyft upp glaset såsom bilden visar och lossa därefter den
fasthakade delen och tag bort indikatorenheten.
Indikatorns låsskruvar
Indikatorenhet
Fasthakad del
Glas
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
• Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
[Montering]
1. Manövrera reglage (B) 9 gånger
eller mer för att sätta reglaget i sitt
översta läge.
2. Kontrollera att indikatorns nål pekar
åt vänster och passa in tappen på
indikatorns undersida samt klacken
på indikatorn mot märkningen
o
på växelreglagets enhet. Sätt
därefter in indikatorn i
växelreglagets enhet såsom bilden
visar. Börja med klacken följt av
tappen, i omvänd ordning jämfört
med vid borttagningen.
3. Drag fast indikatorns två låsskruvar.
4. Kontrollera om indikatorn fungerar. Om den inte fungerar korrekt,
skall du åter montera den och fästa speciell uppmärksamhet på
steg 1 och 2.
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Manövrera reglage (B) 9 gånger
eller mer och kontrollera på
indikatorn att handtaget är i det
högsta läget. Tag därefter bort
innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Reglage (B)
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit
av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten
så att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi
att du byter ut denna kåpa mot
en aluminiumkåpa. Den ända av
ytterhöljet som har en
aluminiumkåpa, skall vara på
växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
Se de tekniska serviceanvisningarna för RD-M593 (bakväxel) för
upplysningar om montering av bakväxeln samt SIS-justering.
Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tapp
Byte av frihjulsnavet
När du har tagit bort
navaxeln, skall du ta bort
frihjulsnavets
fasthållningsbult (inne i
frihjulsnavet) och
därefter byta ut
frihjulsnavet.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frihjulsnavet, därför att det
kan leda till att felfunktion
uppstår.
Frihjulsnav Frihjulsnavets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Montera gummitätningen som
sista detalj efter att du har bytt
ut frihjulsnavet och kontrollera
att den inte kläms fast av den
vattentäta kåpan.
Gummitätning
Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15 / LR10) för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen
(TL-LR15 / LR10) och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}