157
S
– Isolera alla förbindelser på kabeln (även i fordonet) genom att linda om
med ett lämpligt isoleringsband.
– Beakta vid kabeldragning att dessa:
1. inte bryts och vrids skarpt
2. inte skaver mot kanter
3. inte dras genom genomföringar med vassa kanter utan skydd
– Varje genomföring genom karossens yttre måste skyddas mot
vattenläckage t.ex. genom att kabeln monteras med tätningsmassa
och genom att kabeln och genomdragningsskydd förses med
tätningsmassa.
Obs! Systemets stickkontakt är inte skyddad mot vatten. Kontak-
ten måste tvunget tätas med tätningsband. Vi rekommenderar ett
självvulkaniserande tätningsband, t.ex. från 3M.
TIPS: För att undvika att korrosion uppstår i kontakten, rekommen-
derar vi att en aning fett appliceras i kontakten, t ex polfett.
Användning av avgreningsanslutare
För att undvika glappkontakter i avgreningsanslutningarna är det viktigt
att kabelareorna passar till avgreningsanslutarna.
De blåa avgreningsanslutarna som medföljer monteringssatsen är
avsedda för kablar med tvärsnitt mellan 1 mm
2
och 2,5 mm
2
. Om du är
osäker på tvärsnittet i den aktuella kabeln kan du utgå från monitor-
anslutningskabelns tjocklek. Om kabeln som du har valt ut har samma
tjocklek passar den blåa avgreningsanslutningen.
Arbetssteg för användning av avgreningsanslutare:
1. Lägg den kabel som ska „avtappas“ i den främre räfflan av
avgreningsanslutaren (se . H 1).
2. Den nya kabeln ligger med änden till ca 3/4 i den bakre räfflan
(se . H 2).
3. Stäng anslutaren och tryck i metallstaget med en kombinationstång
i anslutaren så att en strömförbindelse upprättas (se . H 3).
4. Tryck ner skyddskåpan och snäpp fast den vid anslutaren.
Kontrollera avgreningsanslutningens montering genom att dra i kabeln
(se . H 4).
Utförande av korrekta lödförbindelser
För att ansluta en kabel till originalledningar:
1. avisolera 10 mm av originalledningen (se . H 5),
Kabeldragning