BR-M375
ST-M410 / ST-M360 / BL-M421
SM-RT30 / SM-RT53 / SM-RT51
B01S
Bromscaliper
Bromshandtag
Rotor
Bromskabel
Bromsbeläggsenhet (bromsbelägg av harts)
Anvisningar om teknisk service SI-8JW0A-001
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av framhjulet (den
sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger sida av bakhjulet, samt på
det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra sidan av framhjulet.
■ Montering av rotorn
< Typ med 6 bultar >
Montera rotorn samt rotorns
fastdragningsplatta på navet. Montera och
drag därefter fast bultarna på det sätt som
visas i Fig. 1.
■ Montering av bromshandtaget
Använd en vanlig skruvmejsel
eller liknande för att stuka
kanterna av
fastdragningsplattan över
bultskallarna på det sätt som
visas i Fig. 3.
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Rotorns fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Använd ett styrhandtag med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Insexnyckel 5 mm
2. Använd skyddshandskar och vrid adaptern moturs medan du drar fast caliperklammans
bultar.
1. Drag innervajern genom kabelns
justeringsbult och drag därefter fast kabeln
fasthållningsbult medan armen är i sitt
ursprungsläge.
4. Tryck in bromshandtaget ca. 10 gånger,
tills det kommer i kontakt med
styrhandtaget. Kontrollera att det inte
finns några problem med några delar,
samt att rotorn och beläggen inte hindrar
varandra när hjulet roteras.
5. Vrid kabelns justeringsvred för att sträcka kabeln, om
den inte är sträckt.
Caliperklammans bultar
Adapter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Kabelns
justeringsbult
Kabelns
fasthållningsbult
Insexnyckel
5 mm
Innervajer
Tryck in ca.
10 gånger
Lås fast de tre bultarna med en kåpa på det sätt som bilden visar, detta för att
förhindra att bultarna lossnar.
Kåpor
< Fram > < Bak >
■ För stångtyp
Kåpa
■ Justering när beläggen blir utslitna
Använd kabelns justeringsbultar vid bromshandtaget samt caliperkroppen och också
beläggens justeringsskruvar för att justera det fria spelet för belägg som har slitits ut.
Beläggen kan fortfarande användas, så länge som tjockleken för bromsbeläggen är 0,5 mm
eller mer.
• När du utför justeringen därför att beläggen är utslitna, skall du använda både kabelns
justeringsbult och beläggens justeringsskruv. Om du endast använder kabelns
justeringsskruv, blir det inte möjligt att använda beläggen ända ned till den normala
gränsen för utbyte, alltså tjockleken 0,5 mm. Dessutom kan beläggen och rotorn hindra
varandra, även om bromsen inte manövreras.
Om bromsbeläggen har slitits ned till tjockleken 0,5 mm, skall bromsbeläggen bytas ut.
Justera så att det fria spelet vid både A och B är 0,2 – 0,5 mm.
Beläggens
justeringsskruv
Kabelns justeringsbult
Beläggens
justeringsskruv
< B-sidan >
Drag fast beläggens justeringsskruv för att
justera.
< A-sidan >
Vrid kabelns justeringsskruv vid
bromshandtaget eller vid caliperkroppen
för att justera.
Byte av bromsbelägg
2. Lossa beläggens justeringsskruv och vrid
kabelns justeringsbultar medurs vid
bromshandtaget och vid caliperkroppen för
att lossa dem.
3. Montera nya bromsbelägg. Därefter skall du
böja ut saxsprinten. Drag fast beläggens
justeringsskruv så att det fria spelet mellan
bromsbeläggen och rotorn blir 0,2 – 0,5 mm.
4. När du har kontrollerat att brombeläggen och
rotorn inte kommer i kontakt med varandra,
skall du kontrollera att det inte uppstår några
problem när bromshandtaget trycks in.
Bromsbelägg
Kabelns justeringsbult
Beläggens justeringsskruv
Saxsprint
Saxsprint
< Mittlåstyp >
Rotorfixeringens låsring
TL-LR15
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
■ Fastlåsning av kabeln
Kabelns justeringsbult
2. Medan du håller bromshandtaget intryckt, skall du sätta
bromsens calipers på sina rätta platser och därefter dra
fast de två fasthållningsbultarna för bromsens calipers
omväxlande en aning varje gång.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
3. Lossa beläggens justeringsskruv två eller
tre klick.
Bromsbelägg
Rotor
Skons justeringsskruv
Insexnyckel 5 mm
Använd skyddshandskar och vrid rotorn
medurs på det sätt som visas i Fig. 2.
Medan du gör detta, skall du dra fast rotorns
fasthållningsbultar i den ordning som bilden
visar.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Montering
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Verktyg
# T25 TORX
®
*
Vanlig skruvmejsel
TL-LR15
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
10 mm nyckel / Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Plats för användning
Rotorns fasthållningsbult (SM-RT51)
Fastdragningsplatta (SM-RT51)
Rotorfixeringens låsring (SM-RT30/53)
Bromshandtagets fasthållningsbult
Caliperklammans bult
Caliperns fasthållningsbult
Kabelns fasthållningsbult
Beläggens justeringsskruv
RadiotångSaxsprint
*
TORX är ett registrerat varumärke för Camcar LLC.
1. Tag bort cykelns hjul från ramen och tag därefter bort bromsbeläggen på det sätt som
bilden visar.
Allmän säkerhetsinformation
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
• Justera innervajern så att den utskjutande delen blir kortare än 20 mm.
Om den utskjutande delen är längre, kan ändan av innervajern fastna i
rotorn, vilket kan göra att hjulet låser sig och att cykeln tippar över framåt
och leder till allvarliga skador.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör
dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av
cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera
bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt,
innan du börjar cykla.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens tjocklek är 0,5
mm eller tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att bromsbeläggen har
slitits ned till sin gräns. Kontrollera bromsbeläggens tjocklek, när du har
kontrollerat att bromssystemet har kylts ned tillräckligt.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen.
Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern omedelbart
om några sådana problem upptäcks. Om du inte gör detta, kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För
att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om snabbfrigöringsspaken finns på samma sida som rotorn, finns det risk för att den kan
hindra rotorn. Kontrollera därför att delarna inte kontaktar varandra.
• Det är viktigt att du helt förstår manövreringen av din cykels bromssystem. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar en
olycka, som kan vålla svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt,
skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du skall använda cykeln. Detta
kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelhandlare och läser igenom
cykelns bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt,
vilket kan leda till allvarliga personskador.
• Skivbromsen M375 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda,
när den används i kombination med BR-M375 (bromscalipers),
ST-M410/M360/BL-M421 (bromshandtag), SM-RT30/53/51 (rotor) och Shimanos
bromsbeläggsenhet (B01S). Det bromshandtag som används, skall vara ett
tvåfingershandtag för V-bromsar, som till exempel ST-M410/M360/BL-M421. Om
du använder skivbromsen i kombination med 4-fingershandtag som till exempel
ST-T300/T400, kommer bromskraften att bli högre.
Detta gör att cykeln vid vissa tillfällen, som till exempel vid vissa cyklingspositioner eller total
vikt, kan tippa över, och att skador kan uppstå om du inte är tillräckligt varsam.
Byt ut bromsbeläggen om deras indikatorer för nedslitning blir synliga.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En
glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
• Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften ökar gradvis allt eftersom under
inkörningen. Förvissa dig om att du är medveten om alla sådana ökningar av bromskraften,
när du använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak inträffar när
bromsbeläggen eller rotorn byts ut.
Observera
• Rotorn SM-RT30/53/51 skall användas tillsammans med bromsbelägg av harts. Om den
används tillsammans med bromsbelägg av metall, kommer bromsbeläggen att slitas ut
mycket snabbt.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn och calipern
komma i kontakt med varandra.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
SI-8JW0A-001-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
■ Montering av calipers
1.
Montera cykelhjulet. Lossa caliperns
fasthållningsbultar och montera
därefter bromsens calipers på ramen,
så att de fungerar på både vänster och
höger sida.
Caliperklammans bult
Caliperns fasthållningsbultar
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
Kortare än
20 mm
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2