Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
Området runt bromsen
MIN 2Nm
Bromsenhet
Bromsenhetens låsmutter
V
C R
C R
V
Kedjestag
Bromsarm
Klämmutter
Bromsarm
Bromsarmklämman
Vid installation av klämmskruv, håll fast
klämmuttern med en 10 mm nyckel medan
du drar åt klämmskruven. Efter att du dragit
fast den kontrollera att klämmskruven sticker
ut omkring 2 – 3 mm från klämmutterns yta.
Klämmskruv
(M6 16 mm)
2 – 3 mm
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem,
skall du undvika att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att
invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket kan
förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan också
förorsaka att mängden bromsfett inuti bromsen
minskar vilket kan leda till problem så som onormal
plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel ISO
4210 och DIN-79100-2. Dessa standards specificerar
prestanda för en total vikt på 100 kg. Om den totala
vikten överstiger 100 kg, kan systemets bromskraft
bli otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Om något av följande sker under färd, sluta
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare
för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
Om bromsen används mycket, kan området runt
bromsen bli hett. Vidrör därför inte området runt
bromsen under minst 30 minuter efter att du har
slutat cykla.
Bromsenheten BR-IM77-R/ BR-IM57-R skall aldrig
tas isär. Om du tar isär den, kommer den inte längre
att fungera som den skall.
OBSERVERA:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor med
svåra skador som följd. Eftersom varje cykel kan ha
individuella egenheter, bör du se till att du lär dig
korrekt bromsteknik (hur hårt du ska trycka på
bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras) och
hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom att
konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller
noggrant studera medföljande handbok, samt
naturligtvis genom att öva cykling och inbromsning.
Om SB-8S20/ ST-8S20/ SB-7S45/ BL-IM60/ BL-IM65
bromspakar är utrustade med en omkopplings-
mekanism. Se till att du använder BR-IM77-R/
BR-IM57-R med mekanismen i C.R. läget.
Kontrollera att bromsarmen sitter fast ordentligt på
kedjestaget med bromsarmklämman. Om den inte
sitter fast ordentligt kommer bromskraften att bli
lidande.
Allmän säkerhetsinformation
Anvisningar för teknisk service
– För att undvika allvarliga skador:
VARNING
OBSERVERA
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5
mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger kommer
bromseffekten att lida och bromsarna kanske inte
att fungera.
– För att undvika allvarliga skador:
C.R. Läge
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
1.
För att erhålla bästa möjliga effekt med din Shimano
Inter-M broms se till att du använder vajrar och
bromshandtag som också kommer från Shimano.
2.
8.
7.
9.
10.
3.
4.
5.
6.
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Om navmuttrarna är kåpmuttrar använd en ram med
en växelöronen som är minst 7 mm tjock.
Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt på ramen
med navmuttrarna.
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Se till att bromsenheten sitter fast ordentligt på
navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Bromsarmklämman
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du vara
noga med att använda en bromsarmsklämma som
överensstämmer med storleken för kedjestaget och
dra fast dessa delar ordentligt med klämskruven och
klämmuttern till specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning
(självlåsande mutter) för klämmutter. Vi
rekommenderar att du använder Shimano originaldelar
för klämskruv, klämmutter och bromsarmsklämma.
Dessutom skall du använda en bromsarmsklämma
som överensstämmer med storleken för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om
klämskruven eller bromsarmsklämman skadas, kan
bromsarmen rotera på kedjestaget så att styret
plötsligt vrids åt sidan, eller att cykelhjulet låses så att
cykeln faller omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga
skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika
detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt
samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Om alltför mycket
kraft läggs på
bromsarmen för att
låsa fast den,
kommer oljud att
höras från hjulet
och det får svårt att
gå runt. Se till att
du inte anlägger
alltför mycket kraft
vid installationen.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning
och bromsoljud kan uppstå.
Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar i det
att insidan på bromstrumman är fylld av fett.
Detta kan göra det en aning tyngre att dra runt hjulet,
särskilt om det är kallt ute.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
För att du ska få ut det mesta av din Inter-M broms
rekommenderar vi att du använder följande kombination.
Broms
Nav
Spak
Bromsvajer
SI-8FK0A-001
BR-IM77-R
BR-IM57-R
Inter-M Broms
BR-IM77-R / BR-IM57-R
SG-8R36 / SG-8R31/SG-7R46
SB-8S20 / ST-8S20 / SB-7S45 /
BL-IM60 / BL-IM65
Navmuttrarna
MIN 2Nm
2
1
MIN 2Nm
2
1
Vajerns justeringsbult
Innerändens kåpa
Ytterhöljets hållare
Innervajerns låsmutter
Innervajerns
låsbultenhet
Innervajerns
låsbultenhet
Kamöverföringsplatta
Kamöverföringsplatta
Innervajerns
låsbultenhet
Innervajerns låsbultenhet
Hål i innervajerns låsbultenhet
Ytterhöljets hållare
Ytterhöljets hållare
Ytterhöljets hållare
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsbult
Bromsarm
Bromsarm
Placera ytterhöljets hållare på innervajern åt det håll
som bilden visar.
För att installera bromsvajern igen, utför
proceduren enligt ovan omvänt.
Insgtallation av bromsvajer
Drag innervajern genom hålet i innervajerns
låsbultenhet.
BR-IM77-R: 100 mm
BR-IM57-R: 90 mm
Ca. 45°
Ca. 45°
När du har satt in innervajerns
låsbultenhet, skall du kontrollera att den
sitter ordentligt i kamöverföringsplattan.
Tryck ner bromshandaget för att
kontrollera bromsens funktion. Om dålig
bromseffekt föreligger, ställ in bromsvajern
en gång till med hänvisning till kapitlet
"Justering av bromsvajern".
Observera:
2.
Vrid vajerns justeringsbult moturs för att dra fast
innervajern.
8.
Sätt innervajerns låsbultenhet så att den sitter på
det sätt som bilden här nedan visar och drag
därefter fast innervajerns låsmutter. Innervajerns
låsbultenhet kan enklast sättas på plats om du vid
detta tillfälle använder TL-IM10.
3.
Sätt dit så att innervajern är i en vinkel på 45° mot
kamöverföringsplattan (så att linjen på
kamöverföringsplattan är inpassad mot vajerns
linje) och sätt därefter in innervajerns låsbultenhet i
kamöverföringsplattan från undersidan.
4.
Vrid innervajern tills den är vågrät. Därefter skall du
kontrollera att innervajerns låsbultenhet har satts in
ordentligt i kamöverföringsplattan.
5.
Sätt in ytterhöljets hållare i styrningsspåret i
bromsarmen från undersidan och skjut in den så
långt det går i styrningsspåret.
6.
7.
1.
1.
2.
3.
4.
Skjut ytterhöljets hållare längs styrningsspåret i
bromsarmen och drag det därefter nedåt för att
ta bort det från spåret.
Vrid vajern tills den är i en vinkel på ca. 45°
mot kamöverföringsplattan (så att linjen på
kamöverföringsplattan är inpassad mot
vajerns linje).
Drag innervajerns låsbultenhet nedåt för att ta
bort den.
Vajerns justeringsmutter
Kamöverföringsplatta
Montera innerändens kåpa när du har kontrollerat
att ytterhöljets hållare har satts in så långt det går i
styrningsspåret i bromsarmen.
Därefter skall du sätta innerändens kåpa så att den
inte vidrör flänsarna och ekrarna.
Losskoppling av bromsvajern
från bromsenheten
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm
spel i bromshandtaget.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Mängden spel i bromsvajern är lika med det
avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den
position där effekten känns plötsligt när broms-
handtaget trycks in.
15 mm spel
1.
3.
2.
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att
kontrollera bromsens funktion, dra fast vajerns
justeringsbult med vajerns justeringsmutter.
Vajerns justeringsbult
Vrid på vajerns justeringsbult för att släppa på
vajerns spänning.