1
EN NL FR DE ES SE
1. Allmän beskrivning
Ett enkelt och billigt alternativ till VE.Bus BMS
smallBMS kan ersätta VE.Bus BMS i flera användningsområden. Den är däremot inte lämplig med växelriktare/laddare som
VE.Bus MultiPlus och Quattro för den har inget VE.Bus-gränssnitt
smallBMS är tänkt att användas med Victron Smart LifePo4-batterier med cirkulära M8-kontakter.
smallBMS har tre utgångar, liknande VE.Bus BMS.
Utgång för belastningsfrånkoppling
Belastningsutgången är normalt hög och flyter fritt i händelse av nära förestående cellunderspänning (standard 2,8 V/cell, kan
justeras på batteriet mellan 2,6 V och 2,8 V per cell). Maximal ström: 1 A. Belastningsutgången är inte kortslutningsskyddad.
Belastningsutgången kan användas för att kontrollera:
Ett högströmsrelä eller kontakt.
Ingången för fjärrstyrning på ett BatteryProtect, växelriktare eller DC-DC-omvandlare eller andra belastningar.
(En icke-växlande eller växlande av/på kabel kan krävas, vänligen se i manualen).
Förlarmsutgång
Utgången till förlarmet flyter vanligtvis fritt och ökar i händelse av nära förestående cellunderspänning (standard 3,1 V/cell, kan
justeras på batteriet mellan 2,85 V och 3,15 V per cell). Maximal ström: 1 A (ej kortslutningsskyddad)
Den kortaste fördröjningen mellan förlarm och belastningsfrånkoppling är 30 sekunder.
Utgång för laddningsfrånkoppling
Utgången för laddningsfrånkoppling är oftast hög och den flyter fritt om det finns en förestående risk för cellöverspänning eller
övertemperatur. Maximal ström: 10 mA.
Laddningsutgången är inte lämplig för att strömförsörja induktiva belastningar som en reläspole.
Laddningsutgången kan användas för att kontrollera:
• fjärrstyrd av/påslagning av en laddare,
• ett Cyrix-Li-laddningsrelä.
• en Cyrix-Li-batterikombinerare.
Ingång för systemets av-/påkoppling
Ingången för systemets av-/påkoppling kontrollerar båda utgångarna. När den är avstängd, flyter båda utgångarna fritt så att
belastningar och laddare är avstängda.
Systemets av/på består av två terminaler: Fjärr L och Fjärr H.
Det är möjligt att koppla en av/på-brytare eller ett relä mellan L och H.
Alternativt kan terminal H växlas till batteriets pluspol, eller terminal L kan växlas till batteriets minus.
Skyddar 12 V och 48 V-system
Driftspänningsintervall 8 till 70V DC.
LED-indikatorer
• Belastning PÅ (blå): Hög belastningsutgång (cellspänning >2,8 V, justerbar på batteriet).
• Skydd mot temp. eller överspänning (röd): Laddningsutgång fritt flytande (pga.cellövertemperatur (< 50 °C),
cellundertemperatur < 5 °C) eller cellöverspänning).
2. Säkerhetsinstruktioner
Installationen måste strikt följa de nationella säkerhetsföreskrifterna i enlighet med kapsling, installation, kryp- och luftavstånd,
olycksfall, märkningar och segregationskrav i slutanvändningsprogrammet. Installationen får endast utföras av kvalificerade och
utbildade installatörer. Stäng av systemet och kontrollera om det förekommer farlig spänning innan någon koppling ändras.
1. Öppna inte litiumjonbatteriet.
2. Ladda inte ur ett nytt litiumjonbatteri innan det har laddats upp fullt en gång först.
3. Ladda endast inom fastställda gränser.
4. Montera inte litiumjonbatteriet upp och ned.
5. Kontrollera om litiumjonbatteriet har skadats under transporten.
3. Saker att ha i åtanke
3.1 Viktig varning
Litiumjonbatterier är dyrbara och kan förstöras på grund av för hög urladdning eller överladdning.
Skador på grund av urladdning kan inträffa om mindre belastningar (som: larmsystem, reläer, standby ström för vissa
belastningar, backström från batteriladdare eller laddningsregulatorer) långsamt laddar ur batteriet när systemet inte används.
Vid tveksamhet om eventuell restförbrukning av ström isolera batteriet genom att öppna batteribrytaren, dra ut
batterisäkringen/säkringarna eller koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används.
En restförbrukning är särskilt farlig om systemet har varit helt urladdat och en avstängning på grund av låg
cellspänning har ägt rum. Efter avstängning på grund av låg cellspänning, finns en kapacitetsreserv på ca 1 Ah per 100
Ah batterikapacitet kvar i batteriet. Batteriet kommer att skadas om den återstående kapacitetsreserven dras ur
batteriet. En restström på exempelvis 10 mA kan skada ett 200 Ah-batteri om systemet lämnas i urladdat skick under
längre tid än 8 dagar,