Toro CCR Powerlite Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
Bruksanvisning
Svenska (S)
Form No. 3326-382
CCRPowerlite
325
Snöslunga
Modell nr. 38173 – 220000001 och upp
Modell nr. 38183 – 220000001 och upp
2
Med ensamrätt
Tryckt i USA
2001 av The Toro Company
8111 Lyndale Avenue South
Bloomington, MN 55420–1196
Detta tändningssystem överensstämmer med
bestämmelserna i det kanadensiska ICES-002.
Ce système d’allumage par étincelle de véhicule est
conforme à la norme NMB-002 du Canada.
Den för motorn bifogade bruksanvisningen tillhanda-
hålles för information som avser den amerikanska
miljömyndighetens – Environmental Protection Agency
(EPA) och Kaliforniens lagstiftning för utsläppskontroll
för utsläppssystem, underhåll och garanti.
Förvara denna för motorn avsedda bruksanvisning
tillsammans med din enhet. Byt ut denna bruks-
anvisning om den skulle skadas eller bli oläslig. En
extra bruksanvisning kan direktbeställas från
motortillverkaren.
Innehåll
Sida
Introduktion 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säker driftspraxis 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter för Toro snöslungor 4. . . . . .
Ljudtrycksnivå 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ljudstyrka 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibrationsnivå 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhets- och instruktionsdekaler 5. . . . . . . . . . . .
Montering 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av handtaget 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av utkastare 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av styrkabeln 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före användning 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Blandning av bensin och olja 10. . . . . . . . . . . . . . . .
Påfyllning av tanken 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Läsa igenom underhållsplanen 11. . . . . . . . . . . . . . .
Körning 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Driftreglage 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta motorn 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stanna motorn 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av utkastare 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tips vid snöröjning 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rekommenderat underhåll 13. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av styrkabeln 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av skrapa 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av rotorbladen 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av drivrem 16. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av tändstift 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tömma bränsletanken 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sida
Förvaring 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av bränslesystemet 18. . . . . . . . . . . . . .
Motorpreparering 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av snöslungan 18. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fälla upp och ner handtaget 18. . . . . . . . . . . . . . . . .
Felsökning 19. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Introduktion
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att använda och
underhålla produkten på rätt sätt. Informationen i bruks-
anvisningen hjälper dig och andra att undvika personskador
och skador på produkten. Även om Toro konstruerar och
bygger säkra produkter så är det du som är ansvarig för att
produkten används på rätt och säkert sätt.
Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller Toros kund-
service och ha produktens modell- och serienummer till
hands om du har behov av service, Toro originaldelar eller
ytterligare information. Figur 1 visar var du finner
produktens modell- och serienummer.
2121
1
Figur 1
1. Plats för modell- och serienummer
Skriv produktens modell- och serienummer nedan så är de
lätta att hitta.
Modellnr:
Serienr:
Toros varningssystem i bruksanvisningen anger eventuella
risker med särskilda säkerhetsmeddelanden som hjälper dig
och andra att undvika personskador, i värsta fall dödsfall.
Fara, Varning och Försiktighet är nyckelord som används
för att ange risknivå. Var ytterst försiktig oavsett risknivån.
Fara anger stor fara som leder till allvarlig personskada
eller dödsfall om föreskrifterna inte följs.
Varning anger fara som kan leda till allvarlig personskada
eller dödsfall om föreskrifterna inte följs.
Försiktighet anger fara som kan leda till mindre eller
medelsvår personskada om föreskrifterna inte följs.
3
Två andra ord används också för att markera information.
Viktigt ger läsaren speciell mekanisk information och
Observera: betonar allmän information som bör ges
särskild uppmärksamhet.
Säkerhetsföreskrifter
Det är viktigt att du och andra användare av
snöslungan läser och förstår innehållet i bruks-
anvisningen innan motorn ens startas. Då uppnås
högsta säkerhet, bästa prestanda och ni lär känna
maskinen.
Detta är varningssymbolen. Den används för att
göra dig uppmärksam på möjliga risker för person-
skador. Följ samtliga säkerhetsmeddelanden som följer
denna symbol för att undvika möjliga skador eller
dödsfall.
Felaktigt bruk eller underhåll av denna snöslunga kan
leda till personskador eller dödsfall. Följ nedanstående
säkerhetsföreskrifter för att minska denna risk.
Säker driftspraxis
Nedanstående föreskrifter har anpassats från ANSI/OPEI
standard B71.3–1995 och ISO standard 8437:1989.
Information eller terminologi som är specifik för Toros
snöslungor ges i parentes.
Utbildning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig ordentligt med
reglagen och hur utrustningen ska användas. Lär dig hur
man stannar maskinen och hur reglagen snabbt kopplas
ur.
Låt aldrig barn använda snöslungan. Låt aldrig vuxna
använda snöslungan utan ordentlig undervisning.
Håll arbetsområdet fritt från människor (speciellt
småbarn) och sällskapsdjur.
Var försiktig så att du inte halkar eller ramlar.
Förberedelser
Inspektera området där snöslungan ska användas
ordentligt. Ta bort dörrmattor, kälkar, brädor, sladdar
och andra föremål.
Släpp styrstången för att koppla ur rotorbladen innan du
startar motorn.
Använd inte snöslungan utan att ha ordentliga vinter-
kläder. Bär skor som ger bra fotfäste på hala underlag.
Var försiktig med bränslet, det är mycket brandfarligt.
Använd en godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång eller är
varm.
Fyll på bränsle utomhus och var extremt försiktig.
Fyll aldrig på tanken inomhus.
Skruva på tanklocket ordentligt och torka upp allt
utspillt bränsle.
Använd endast nätsladden som följde med snöslungan
och i rätt sorts uttag när sladden används för el-start.
Gör aldrig några justeringar med motorn igång utom när
det särskilt anges av Toro.
Låt motorn och snöslungan vänja sig vid utomhus-
temperaturen innan du börjar röjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att främ-
mande föremål kastas in i ögonen. Använd alltid
skyddsglasögon eller visir under körning och vid
justering och reparation.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under roterande
delar. Håll dig alltid borta från utkastaröppningen.
Var mycket försiktig vid korsning av grusgångar, stigar
och vägar. Se upp för dolda faror och trafik.
Försök inte röja snö från grusunderlag. Denna produkt
är endast avsedd för snöröjning på stenbelagda
underlag.
Stanna motorn om du har kört på något föremål. Ta bort
tändningsnyckeln och se efter noga om snöslungan
skadats. Reparera skadorna innan du använder den igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om apparaten
börjar vibrera onormalt. Vibrationer är vanligen ett
tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen, innan
utkastaren rensas och vid reparation, inställningar och
vid kontroller.
Se till att rotorbladen och alla rörliga delar har stannat
före rengöring, reparation och kontroll.
Kör inte motorn inomhus utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur huset. Öppna ytter-
dörrarna, avgaser är farliga.
Röj aldrig snö tvärs över sluttningar. Var mycket
försiktig när du svänger i sluttningar. Försök inte att
röja i branta sluttningar.
4
Kör aldrig snöslungan utan att skydd, plåtar och andra
säkerhetsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill inglasade utrymmen, bilar,
fönsteröppningar och kanter utan att rikta snöstrålen åt
rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja för
snabbt.
Titta bakåt och var försiktig vid backning med
snöslungan.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt ingen
komma framför maskinen.
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra. Se
till att du har fotfäste och håll ordentligt i handtaget. Gå,
spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera regelbundet att alla fästelement är korrekt
åtdragna så att maskinen är i säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i en
byggnad där det finns gnistkällor, t.ex. varmvatten-
beredare, värmeelement och torkskåp. Låt motorn
kallna innan maskinen ställs undan i ett slutet utrymme.
I bruksanvisningen beskrivs de viktiga detaljerna om
snöslungan ska förvaras en längre tid.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner.
Säkerhetsföreskrifter för Toro
snöslungor
Nedan finns säkerhetsinformation som gäller specifikt för
Toro-produkter och annan säkerhetsinformation som du bör
känna till.
Roterande rotorblad kan skada fingrar och händer. Håll
dig bakom handtagen och undan utkastaröppningen
under körningen. Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar och klädesplagg borta från rörliga och
roterande delar.
Stäng av motorn ta ut nyckeln och vänta tills alla
rörliga delar har stannat innan snöslungan rengörs,
repareras eller kontrolleras och innan utkastaren rensas.
Använd en pinne, inte händerna, för att ta bort skräp
från utkastaren.
Stanna motorn, ta ur nyckeln och vänta tills alla rörliga
delar har stannat innan du lämnar körpositionen.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i rörliga
delar.
Reparera före körning om ett skydd, en säkerhets-
anordning eller en varningsetikett är trasig eller skadad.
Se till att alla skruvar, bultar och muttrar är åtdragna.
Rök aldrig när du handskas med bensin.
Kör inte snöslungan på tak.
Rör inte motorn när den är igång eller strax efter att den
stannat eftersom den då kan vara så varm att du kan
bränna dig.
Utför endast det underhåll som beskrivs i denna hand-
bok. Stanna motorn och ta ut nyckeln innan underhåll,
service och justering utförs. Kontakta auktoriserad åter-
försäljare om större reparationer krävs.
Ändra inte varvtalsregulatorns inställning på motorn.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid än
30 dagar för att undvika risker. Förvara bränslet i en
godkänd bränsledunk. Ta ut nyckeln ur tändningslåset
vid förvaring.
Köp endast Toro originalreservdelar och tillbehör, för
att säkerställa bästa prestanda och högsta säkerhet.
Ljudtrycksnivå
Maskinen ger en ljudtrycksnivå vid förarens öra på
90 dB(A), grundat på mätningar på identiska maskiner
enligt direktiv 84/538/EEG.
Ljudstyrka
Maskinen ger en ljudstyrka på 103 LwA, grundat på
mätningar på identiska maskiner enligt anvisningarna i
direktiv 84/538/EEG.
Vibrationsnivå
Maskinen ger en maximal hand/arm-vibration på 11,4 m/s
,
grundat på mätningar på identiska maskiner enligt
EN 1033.
5
Säkerhets- och instruktionsdekaler
Säkerhetsdekaler och säkerhetsinstruktioner är fullt synliga för föraren och finns nära alla
potentiella farozoner. Dekaler som skadats eller försvunnit ska bytas ut.
94-2560
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern – håll dig på avstånd från
rörliga delar, stanna motorn och ta ut nyckeln innan du utför
underhåll
94-2561
1. Het yta, rör inte 2. Håll er på säkert avstånd
från maskinen
94-2562
1. Kapnings-/avslitningsrisk i matarskruv – håll dig på avstånd
från rörliga delar, stanna motorn och ta ut nyckeln innan du
utför underhåll
94-2577
1. Kläm ihop styrstången för
att koppla in rotorbladen
2. Släpp styrstången för att
frigöra rotorbladen
6
104-4947 (gäller endast för modeller med startsnöre)
1. Risk för kringflygande
föremål – håll kringstående
på avstånd
2. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern och matarskruven
– håll dig på avstånd från
rörliga delar, stanna motorn
och ta ut nyckeln innan du
utför underhåll
3. Choke
4. Tändningen av
5. Tändningen på
6. Snapspump
7. Starter
8. Varning – läs
bruksanvisningen
9. Varning – stäng av motorn
innan du lämnar maskinen
104-4949 (gäller endast för modeller med el-start)
1. Risk för kringflygande
föremål – håll kringstående
på avstånd
2. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern och matarskruven
– håll dig på avstånd från
rörliga delar, stanna motorn
och ta ut nyckeln innan du
utför underhåll
3. Choke
4. Tändningen av
5. Tändningen på
6. Snapspump
7. Startsnöre
8. El-start
9. Varning – läs
bruksanvisningen
10. Varning – stäng av motorn
innan du lämnar maskinen
7
104-9740
Montering
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Reservdelar
Beskrivning Ant Användning
Övre handtagsdel
Handtagsrattar
Ovala huvudbultar
Böjda brickor
1
2
2
2
Montering av handtaget
Låsmuttrar
Brickor
Utkastare
3
3
1
Montering av utkastare
Fjäder
Fjäderkåpa
Kabeljusterare
Styrkabel
1
1
1
1
Montering av styrkabeln
Tändningsnyckel 1 Starta och stänga av motorn
8
Montering av handtaget
1. Placera de övre handtagssektionernas ändar på insidan av
den nedre handtagssektionen och passa in hålen (fig. 2).
1
5
2
4
3
m–4022
Figur 2
1. Handtagsratt (2)
2. Nedre handtagsdel
3. Oval huvudbult (2)
4. Övre handtagsdel
5. Böjd bricka (2)
2. För in de ovala huvudbultarna i de inpassade hålen i
handtagssektionerna med bulthuvudena på handtagets
utsida (fig. 2).
3. Sätt de böjda brickorna och handtagsrattarna de ovala
huvudbultarna och dra åt handtagsrattarna ordentligt.
Observera: Se till att de ovala huvudbultarna och de böjda
brickorna sätts på ordentligt (se infällningen i fig. 2).
Montering av utkastare
1. Placera hålen på utkastarens sidor över sexkantsbultarna
på utkastarhandtagets sidor (fig. 3).
m-3371
1
2
4
5
3
4
Figur 3
1. Utkastare
2. Sexkantsbult (3)
3. Utkastarhandtag
4. Bricka (3)
5. Låsmutter (3)
2. Säkra utkastaren på sexkantsbultarna med två brickor
och två låsmuttrar (fig. 3).
3. Håll sexkantsbultarnas huvud med en skruvnyckel och
dra åt låsmuttrarna ordentligt.
4. Vrid utkastaren till upprätt läge.
5. Fäst låsmuttern och brickan ordentligt på skruven
baktill på utkastaren (fig. 3).
9
Montering av styrkabeln
Viktigt Se till att kabeln ligger säkert i kabelskivans
skåra på snöslungans nedre vänstra sida (fig. 13) när
styrkabeln monteras på det övre handtaget.
1. Dra styrkabeln genom öglan på snöslungans vänstra
sida (fig. 4).
m-3993
2
4
3
1
5
6
7
Figur 4
1. Ögla
2. Styrkabel
3. Fjäderkåpa
4. Styrstångsfäste
5. Övre hål
6. Nedre hål
7. 2 till 3 mm
2. Kroka fast fjädern i det runda hålet på kabeljusterarens
ände (fig. 5).
897
1
2
34
Figur 5
1. Kabel
2. Z-inpassning
3. Kabeljusterare
4. Fjäder
3. Säkra kabeländen till kabeljusteraren enligt anvis-
ningarna i figur 5.
4. Trä på fjäderkåpan över fjädern och kabeljusteraren och
skjut fjäderänden genom hålet vid fjäderkåpans ände
(fig. 4).
5. Kroka fast fjädern i styrstångsfästets övre hål (fig. 4).
6. För styrstången bakåt mot handtaget för att få bort
spelet i kabeln.
7. Se till att det finns ett gap på 2 till 3 mm mellan styr-
stången och handtaget (se infällningen i fig. 4). Se
Justering av styrkabeln, sidan 14 för justering av gapet.
Viktigt Styrkabeln måste ha tillräckligt med spelrum när
styrstången kopplas ur.
10
Före användning
Blandning av bensin och olja
Din Toro snöslunga drivs med en tvåtaktsmotor som
erfordrar en 50:1 bensin/olje-blandning.
Använd endast ren, blyfri, högst 30 dagar gammal bensin
med oktantal 87 eller högre. Genom att använda blyfri
bensin uppstår minskad förbränningsavsättning och
tändstiftet varar längre.
Motorer som certifierats för ULGE-motorer enligt den
federala amerikanska miljömyndigheten (EPA) är
certifierade att drivas med en blandning av blyfri regular-
bensin och olja samt följande system för utsläppskontroll:
EM och TWC (om sådan har utrustats), och inkludera inte
funktioner som kan justeras av användaren.
Viktigt Använd inte metanol, bensin som innehåller
metanol, bensen som innehåller mer än 10 % etanol,
premiumbensin eller fotogen. Detta kan skada bränsle-
systemet.
Viktigt Använd inte en fordonsolja (som t.ex. SAE 30
eller 10W30), en tvåtaktsolja som inte är NMMA TCW-
certifierad eller en bränsleblandning där proportionen
bensin-gentemot-olja är felaktig. Detta kan leda till
motorhaveri som inte täcks av Toros garanti.
Fara
Under vissa omständigheter är bensin extremt
lättantändligt och högexplosivt. Brand eller
explosion i bensin kan orsaka brännskador och
materiella skador.
Fyll tanken på en öppen plats utomhus och när
motorn är kall. Torka upp utspilld bensin.
Fyll inte tanken helt full. Fyll bränsletanken
med bensin tills nivån ligger mellan 6 och
13 mm under påfyllningsrörets nedersta del.
Utrymmet tillåter bensinen att expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin och håll
dig borta från öppen eld eller där bensinångor
kan antändas av gnistor.
Förvara bensin i en godkänd bränsledunk och
håll den borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt inom
en månad.
Fara
Vid bensinpåfyllning kan under vissa betingelser
gnistor från statisk elektricitet bildas och antända
bensinen. Brand eller explosion i bensin kan
orsaka brännskador samt materiella skador.
Ställ alltid bensindunkar på marken en bit från
ditt fordon före påfyllning.
Fyll inte på bensindunkar inne i ett fordon eller
på lastbilsflak eftersom plastmattor och
liknande kan isolera dunken och förlänga
urladdningstiden för statisk elektricitet.
Lasta av bensindrivna maskiner från lastbilen
eller släpet om så är praktiskt möjligt och fyll
på bensin när hjulen står på marken.
Fyll på maskinen från en dunk, inte med
munstycket på en bensinpump, om du inte kan
lasta av maskinen från lastbilen eller släpet.
Håll kontakt hela tiden mellan munstycket på
bensinpumpen och kanten på tank- eller dunk-
öppningen tills tankningen är klar om tankning
måste ske från bensinpump.
Observera: För samtliga av Toros bensindrivna produkter
skall en stabiliserare användas under drift och förvaring. En
stabiliserare rengör motorn medan den körs och förhindrar
att gummiliknande hartsavlagringar bildas i motorn vid
förvaring. En stabiliserare fungerar bäst när den blandas
med färsk bensin. Om du använder motorolja av typen Toro
50:1 (med stabiliserare) för 2-takts motorer behöver du inte
tillsätta en stabiliserare.
Viktigt Använd inte bränsletillsatser förutom
stabiliserare vid förvaring. Använd inte alkoholbaserade
stabiliserare som t ex etanol, metanol och isopropyl.
11
1. Häll ca 2 liter färsk, blyfri bensin i en godkänd
bränsledunk.
Observera: Blanda inte bensin och olja i bränsletanken.
Om oljan är rumstempererad blandas den lättare och mer
ordentligt än om den är kall. Olja under 0°C kräver extra
noggrann blandning.
2. Tillsätt hela mängden motorolja av typen Toro 50:1
(med stabiliserare) för 2-takts motorer eller
motsvarande NMMA TCW-certifierad tvåtaktsolja till
bensinen enligt tabellen nedan:
Blandningsförhållande Bensin/olja 50:1
Bensin Olja
4 liter 80 ml
8 liter 160 ml
20 liter 400 ml
Viktigt Använd dubbla mängden olja än normalt vid
blandning av de allra första 3,7 litrarna bensin till en ny
motor. Använd därefter den mängd som anges i tabellen
ovan.
3. Sätt på locket på bränsledunken.
4. Skaka dunken så att bensinen och oljan blandas
ordentligt.
5. Ta långsamt av locket och tillsätt bensinen som återstår.
Påfyllning av tanken
Viktigt Fyll inte på bränsletanken för mycket. Bensin-
och oljeblandningen måste ha tillräckligt med utrymme att
expandera.
1. Gör rent omkring tanklocket (fig. 6); låt inte snö eller
vatten komma in i bränsletanken.
m-3993
1
Figur 6
1. Tanklock
2. Avlägsna tanklocket och fyll bränsletanken med
blandningen bensin/olja tills det återstår 6 mm till helt
full tank. Fyll inte bensin upp i påfyllningsröret.
3. Skruva på tanklocket ordentligt och torka upp all
utspilld olja.
Läsa igenom underhållsplanen
Se Rekommenderat underhåll, sidan 13. Det kan vara
nödvändigt att utföra en eller fler procedurer innan eller
strax efter snöslungan tas i drift.
12
Körning
Observera: Vänster och höger sida maskinen är lika med
användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Driftreglage
På snöslungans reglageplåt finns ett tändningslås, en
snapspump, ett startsnöre och en elektrisk startknapp (gäller
endast för modeller med el-start). Choken sitter precis
under reglageplåtens nedre vänstra hörn (fig. 7).
919
1
2
3
5
4
6
Figur 7
1. Choke
2. Tändningslås
3. Snapspump
4. Startsnöre
5. Elektrisk startknapp
(gäller endast för modeller
med el-start)
6. Anslutning för nätsladd
(gäller endast för modeller
med el-start)
Starta motorn
1. Vrid nyckeln till On (På).
2. För choken till On (längst bort till höger).
3. Håll för hålet i mitten av snapspumpen med tummen och
tryck sakta in två gånger med en paus mellan varje
tryckning. Vid extrem kyla upprepas detta steg efter behov.
Observera: Tag av handsken när du snapsar så att ingen
luft kan komma ut ur hålet.
Observera: Använd inte choken eller snapspumpen vid
varmstart.
4. Starta motorn genom att följa nedanstående anvisningar:
Gör så här vid startsnöre: Håll snöslungan med den
ena handen och dra kraftigt i startsnöret med den andra.
Gör så här vid el-start (endast modell med el-start):
A. Anslut nätsladden till snöslungan och till ett
kraftuttag av standardmodell.
Försiktighet
Om snöslungan lämnas ansluten till nättuttaget,
kan motorn komma att startas oavsiktligt och
skada människor eller egendom allvarligt.
Dra ur sladden från uttaget när snöslungan inte
ska startas.
B. Tryck på startknappen.
Observera: Aktivera elstarten högst tio gånger med
intervaller om fem sekunder där snöslungan först får
vara på i fem sekunder och sedan av i fem sekunder.
Viktigt Överdriven användning av elstarten kan leda
till överhettning och skada.
Observera: Om motorn inte startar efter dessa försök
väntar du minst 40 minuter så att startern kan kallna
innan ett nytt startförsök görs.
Observera: Ta med snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare för reparation om motorn inte startar efter
andra försöket.
C. Dra ur nätsladden från snöslungan och uttaget när
motorn startar.
5. För choken till Off (längst till vänster) när motorn är varm.
Stanna motorn
Vrid nyckeln till Off och vänta tills alla rörliga delar stannat
innan du lämnar användarplatsen.
Justering av utkastare
För utkastarhandtaget till vänster och höger för att justera
snöstrålens riktning (figur 8). Strålriktarhandtaget överst på
utkastaren ställer in snöstrålens höjd. Dra inte åt
strålriktarens muttrar för hårt.
1
928
2
3
Figur 8
1. Strålriktarhandtag,
utkastare
2. Monteringsmutter för
strålriktare (2)
3. Utkastarhandtag
13
Tips vid snöröjning
Varning
Rotorbladen kan kasta stenar, leksaker och andra
främmande föremål och orsaka föraren eller
kringstående allvarliga personskador.
Håll området som röjs rent från föremål som
kan plockas upp och kastas omkring av
rotorbladen.
Håll barn och husdjur borta från området.
Röj snön så snart som möjligt efter snöfallet. Det ger
det bästa resultatet.
Snöslungan röjer ner till marken och driver sig själv
framåt när handtaget höjs. Snöslungan tippar framåt en
aning så att rotorbladen slår emot marken. Hjulen
behöver inte ha kontakt med marken för att driva sig
själva framåt. Ju längre fram handtaget tippas, desto
snabbare driver snöslungan sig framåt.
Överlappa varje vända för att få bort all snö.
Rikta snöstrålen mot lä när så är möjligt.
Försök inte röja snö från grusunderlag. Denna produkt
är endast avsedd för snöröjning på stenbelagda
underlag.
Under snö- och kalla väderförhållanden kan några
reglage och rörliga delar frysa fast. Använd inte för
mycket kraft för att försöka manövrera reglagen om de
frusit. Starta motorn och låt den köra ett par minuter om
du har svårighet att manövrera ett reglage eller en del.
Fortsätt att ha motorn påslagen ett par minuter efter
snöröjning så att rörliga delar inte fryser fast. Stäng av
motorn, vänta tills alla rörliga delar har stannat och ta
bort all is och snö från snöslungan.
Ha motorn avstängd och dra i startsnörets handtag flera
gånger för att undvika att det fryser fast.
Underhåll
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Rekommenderat underhåll
Underhållsintervall Underhållsförfarande
Inledningsvis
Kontrollera styrkabeln både till en början och efter den första arbetstimmen;
justera vid behov. Se avsnittet Justering av styrkabeln, sidan 14.
Kontrollera fästelementen och dra åt dem om de är lösa.
Årligen
Kontrollera styrkabeln och justera den om så behövs. Se avsnittet Justering av
styrkabeln, sidan 14.
Kontrollera skrapan och byt ut den vid behov. Se Byte av skrapa, sidan 14.
Kontrollera rotorbladen och byt ut vid behov. Se Byte av rotorbladen, sidan 15.
Kontrollera drivremmen och byt ut den vid behov. Se Byte av drivrem, sidan 16.
Tappa ur bränslet och kör motorn tills bränsletanken och förgasaren är torra. Se
Tömma bränsletanken, sidan 17.
Kontrollera fästelementen och dra åt dem om de är lösa.
Var 100:e timme Byt ut tändstiftet Se Byte av tändstift, sidan 17.
Viktigt Se motorns bruksanvisning för ytterligare underhåll.
Försiktighet
Om du lämnar kabeln på tändstiftet kan någon starta motorn av misstag och skada dig eller
någon annan person allvarligt.
Lossa tändkabeln från tändstiftet innan du utför underhåll på maskinen. För kabeln åt sidan så
att den inte oavsiktligt kommer i kontakt med tändstiftet.
14
Justering av styrkabeln
Kontrollera att styrkabeln är ordentligt justerad till en
början, efter den första arbetstimmen och därefter årligen.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. För styrstången bakåt mot handtaget för att få bort
spelet i kabeln (fig. 4).
4. Se till att det finns ett gap på 2 till 3 mm mellan
styrstången och handtaget (se infällningen i fig. 4). Gå
till steg 5 för information om hur du justerar kabeln.
Observera: Styrkabeln måste ha tillräckligt med spelrum
när styrstången kopplas ur.
5. Kroka av fjädern från det övre hålet på styrstångsfästet
(fig. 4).
6. Dra av fjäderkåpan från fjädern och kabeljusteraren.
7. Kroka av Z-inpassningen från kabeljusteraren och sätt
Z-inpassningen i lämpligt hål på justeraren för att få ett
korrekt gap på 2 till 3 mm mellan styrstångsfästet och
handtaget (fig. 5).
8. Sätt tillbaka fjäderkåpan över kabeljusteraren och
fjädern.
9. Kroka fast fjädern i styrstångsfästets övre hål (fig. 4).
10.Kontrollera justeringen (se stegen 3 och 4 ovan).
11. Sätt i nyckeln i tändningslåset.
Observera: När snöslungan använts en längre tid kan
drivremmen bli sliten och förlora sin ursprungliga rem-
spänning. Felaktig remspänning orsakar slirning och
minskar prestandan under hög belastning. Slirning kan
inträffa efter två eller tre säsonger av normal användning
(10 till 15 timmar). Om drivremmen slirar (tjuter oupp-
hörligen) under hög belastning ökar du remspänningen
genom att flytta Z-inpassningen till nästa hål till höger på
kabeljusteraren (fig. 5).
Observera: Tillfällig remslirning (tjut) kan inträffa i
extremt våta förhållanden på grund av fukt i drivsystemet.
Avlägsna fukten genom att starta rotorn och köra den utan
belastning i 30 sekunder. När fukten har avlägsnats bör
drivremmen inte slira mer.
Byte av skrapa
Kontrollera skrapan före varje säsong så att den inte är
sliten. Om tjockleken från den övre delen på slitage-
indikatorskåran till skrapans undre del är mindre än 1,6 mm
eller om det inte längre finns någon slitageindikatorskåra
skall skrapan bytas ut (fig. 9).
1
2
923
3
Figur 9
1. Skrapa
2. Slitageindikatorskåra
3. Skruv (3)
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. Lossa tändkabeln från tändstiftet. Se stegen 3 t.o.m. 5 i
avsnittet Byte av tändstift, sidan 17.
4. Ta bort de tre skruvarna som håller skrapan på plats
(fig. 9).
5. Ta bort den gamla skrapan.
6. Fäst den nya skrapan till huset med de tre skruvarna.
7. Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
8. Montera reglageplåten.
9. Sätt i nyckeln i tändningslåset.
15
Byte av rotorbladen
Kontrollera rotorbladen före varje säsong så att de inte är
slitna. När eggen på ett rotorblad har slitits ner till slitage-
indikatorhålet (fig. 10) skall bägge rotorbladen bytas ut för
att säkerställa ordentlig prestanda och för att förhindra
skador på snöslungans undersida. Körtiden och underlagets
eller trottoarens ojämnhet avgör hur snabbt rotorbladen slits
ut.
1
Figur 10
1. Slitageindikatorhål
Viktigt Byt ut skrapan varje gång rotorbladen byts ut.
Detta säkerställer ordentlig körning och prestanda. Se Byte
av skrapa, sidan 14.
Observera: För att utföra denna procedur behöver du en
T27-skruvmejsel.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. Lossa tändkabeln från tändstiftet. Se stegen 3 t.o.m. 5 i
avsnittet Byte av tändstift, sidan 17.
4. Avlägsna de fyra torxskruvarna, bultarna och de sex
låsmuttrarna som fäster ett av rotorbladen till rotor-
spindeln (fig. 11).
929
8
7
5
6
1
4
3
2
Figur 11
1. Torxskruv (4 per
rotorblad)
2. Bult (2 per rotorblad)
3. Låsmutter (6 per
rotorblad)
4. Bladstöd (2)
5. Slitageindikatorhål
6. Drivremskåpa
7. Rotorbladets tunna sida
8. Rotorbladets tjocka sida
5. Dra ut det gamla rotorbladet mellan bladstöden
(fig. 11).
6. Granska eggen på ett nytt rotorblad för att se skillnaden
i tjocklek hos sidorna (fig. 11).
Observera: Montera rotorbladen med den tjocka sidan
insidan av böjningen (fig. 11). Om bladen inte
monteras ordentligt kan de komma ur balans och göra
så att snöslungan “hoppar” eller “studsar.”
7. Montera ett nytt rotorblad mellan bladstöden.
8. Fäst rotorbladets mitt till bladstöden med två bultar och
två låsmuttrar.
9. Placera skruvhuvudena på rotorbladets tjocka sida
(fig. 11).
10.Böj rotorbladet och fäst det med de återstående fyra
torxskruvarna och låsmuttrarna. Placera skruvhuvudena
på bladets tjocka sida (fig. 11).
11. Dra åt alla skruvar och låsmuttrar ordentligt.
12.För att byta ut det andra rotorbladet upprepar du
stegen 4 t.o.m. 11 ovan.
13.Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
14.Montera reglageplåten.
15.Sätt i nyckeln i tändningslåset.
16
Byte av drivrem
Kontrollera drivremmen före varje säsong och byt ut den
om den är sliten eller skadad.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. Lossa tändkabeln från tändstiftet. Se stegen 3 t.o.m. 5 i
avsnittet Byte av tändstift, sidan 17.
4. Ta bort de två korta självgängande skruvarna, den långa
självgängande skruven, bulten, brickan och muttern som
fäster den vänstra kåpan till snöslungans ram (fig. 12).
1
925
2
3
Figur 12
1. Bult, mutter och bricka
2. Korta självgängande
skruvar
3. Lång självgängande skruv
5. Ta bort kåpan.
6. Lossa de fyra monteringsmuttrarna på motorn till-
räckligt för att remstyrningen skall kunna vridas bort
från remskivan (fig. 13).
m–4015
2
3
4
5
1
7
6
Figur 13
1. Bromsarm
2. Mellanremskiva
3. Fjäder till mellanremskiva
4. Hål
5. Monteringsmuttrar för
motor (3 av 4 visas)
6. Kabelskiva
7. Remstyrning
Viktigt Om muttrarna tas bort lossnar motorn.
7. Lossa svängmuttern (fig. 14).
m–4014
3
1
6
4
2
5
Figur 14
1. Drivrem
2. Bromsarm
3. Mellanremskiva
4. Drivskiva
5. Svängmutter till
mellanremskiva
6. Rotorskiva
8. Ta bort den gamla drivremmen från rotorskivan (fig. 14).
9. Skjut ner mellanremskivan för att lossa bromsarmen
och dra ut den gamla drivremmen bakom bromsarmen
(fig. 14).
10.Dra av drivremmen från drivskivan (fig. 14).
11. Dra den nya drivremmen runt drivskivan och bakom
bromsarmen (fig. 14).
12.Låt remmen glida på rotorskivan samtidigt som du
håller i den nya drivremmen och vrid rotorn med den
andra handen tills den vilar helt och hållet på rotor-
skivan (fig. 14).
13.Se till att den långa änden på fjädern till mellan-
remskivan är fastkrokad i hushålet och att den runda
änden på fjädern är fastkrokad i bromsarmen (fig. 13).
14.Lyft upp bromsarmen, kläm ihop den nya drivremmen
och dra den under mellanremskrivan (fig. 13).
15.Dra åt monteringsmuttrarna på motorn och sväng-
muttern till mellanremskivan (fig. 14) till mellan
19,2 och 22,6 Nm.
Viktigt Se till att drivkabeln sitter på kabelskivan innan
du monterar den vänstra kåpan (fig. 13).
16.Montera den vänstra kåpan och dra åt fästelementen
ordentligt, men dra inte åt för hårt.
17.Justera styrkabeln vid behov. Se avsnittet Justering av
styrkabeln, sidan 14.
18.Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
19.Montera reglageplåten.
20.Sätt i nyckeln i tändningslåset.
17
Byte av tändstift
Använd ett Champion CJ8Y eller motsvarande tändstift.
Byt tändstift var 100:e arbetstimma.
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. Ta bort de två skruvarna som fäster reglageplåten till
huset (fig. 15).
917
2
1
Figur 15
1. Skruvar 2. Reglageplåt
4. Lyft av reglageplåten och låt den hänga på startsnöret.
5. Lossa tändkabeln från tändstiftet (fig. 16).
918
1
Figur 16
1. Tändkabel
6. Ta bort tändstiftet.
7. Undersök tändstiftet eller byt ut det om det är sprucket,
skadat, smutsigt eller om elektroderna är slitna.
Viktigt Rengör inte elektroderna eftersom grus kan ta
sig in i cylindern och orsaka skador på motorn.
8. Justera gapet på det nya tändstiftet till 0,76 mm som
framgår av figur 17.
1
m3215
Figur 17
2. 0,76 mm
9. Montera tändstiftet för hand och dra åt det till 20,4 Nm.
Se till att skruva åt tändstiftet ordentligt om du inte har
en skiftnyckel.
10.Sätt på tändkabeln på tändstiftet.
11. Montera reglageplåten.
12.Sätt i nyckeln i tändningslåset.
Tömma bränsletanken
1. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar har
stannat.
2. Ta ut nyckeln ur tändningslåset.
3. Ta bort tanklocket och använd en handpump för att
pumpa bränslet i en godkänd bränsledunk.
4. Starta motorn och kör tills den stannar. Upprepa detta
steg ytterligare två gånger för att se till att bränsle-
tanken och förgasaren är tomma.
18
Förvaring
Bensinångor är mycket brandfarliga, explosiva
samt farliga att inandas. Om maskinen förvaras
där det finns öppen eld kan bensinångorna
antändas och orsaka explosion.
Förvara inte snöslungan i bostaden, källaren eller
andra utrymmen där det kan finnas gnistkällor,
t.ex. värmeelement, varmvattenberedare,
torkskåp, ugnar och liknande.
Varning
Preparering av
bränslesystemet
1. Tillsätt en stabiliserare till bränslet i bränsletanken
enligt anvisningarna.
Observera: Om du använder motorolja av typen Toro 50:1
(med stabiliserare) för 2-takts motorer behöver du inte
tillsätta en stabiliserare.
2. Kör motorn i fem minuter så att det stabiliserade
bränslet fördelas i bränslesystemet.
3. Stäng av motorn och låt den svalna.
4. Använd en handpump för att pumpa bränslet från
bränsletanken i en godkänd bränsledunk eller kör
motorn tills den stannar.
5. Starta motorn på nytt och kör tills den stannar.
6. Choka eller snapsa motorn, starta den en tredje gång
och kör tills den inte startar igen.
7. Kasta bort oanvänt bränsle på lämpligt sätt. Lämna in
bränslespill på närmaste bensinstation eller använd det i
bilen.
Observera: Lagra inte stabiliserat bränsle längre än
90 dagar.
Motorpreparering
Denna procedur tillåter dig att stänga både inloppskanalen
och utloppskanalen på motorn vilket förhindrar rost i det
cylindriska hålet.
1. Dra långsamt startsnöret tills du känner motstånd p.g.a.
kompressionstryck och stanna därefter.
2. Släpp startspänningen gradvis genom att låta repet gå
tillbaka sakta för att förhindra motorn från att backa
p.g.a. kompressionstryck.
Preparering av snöslungan
1. Dra åt alla lösa skruvar, bultar och låsmuttrar. Reparera
eller byt ut skadade delar.
2. Rengör snöslungan ordentligt.
3. Täck över snöslungan och förvara den torrt och där barn
inte kommer åt den. Låt motorn kallna innan
snöslungan ställs in.
Viktigt Förvara snöslungan i körposition stående på
hjulen eller låt den hänga på väggen i handtaget. Om
snöslungan förvaras på dess främre hus kan detta medföra
trög start.
Fälla upp och ner handtaget
Fara
Bensin och bensinångor är mycket brandfarliga,
explosiva samt farliga att inandas. Om bensin
kommer i kontakt med en öppen låga eller andas
in kan allvarliga personskador uppstå.
Töm alltid snöslungans bränsletank innan den
transporteras i ett stängt bagageutrymme eller ett
fordon; se Tömma bränsletanken, sidan 17.
1. Avlägsna ratten från utkastarens bakre del (fig. 3).
2. Fäll ner utkastaren och montera ratten så att den sitter
ordentligt på bulten på den bakre sidan av utkastar-
handtaget (fig. 18).
1
2
3
m–3994
Figur 18
1. Utkastare
2. Handtag
3. Utkastarhandtag
3. Lossa ratten på handtaget och fäll ner handtaget över
snöslungan (fig. 18).
4. Bär snöslungan i utkastarhandtaget (fig. 18).
Observera: Dra åt alla rattar och låsmuttern ordentligt när
handtaget och utkastaren har fällts upp.
19
Felsökning
Problem Möjliga orsaker Åtgärder
El-starten fungerar inte (gäller
endast för modeller med el-start)
1. Nätsladden har kopplats ur vid
uttaget eller på snöslungan.
1. Anslut nätsladden till uttaget
och/eller snöslungan.
)
2. Nätsladden är sliten,
sönderfrätt eller trasig.
2. Byt ut nätsladden.
3. Kraftuttaget är inte tillslaget. 3. Låt en kvalificerad elingenjör
slå till kraftuttaget.
Motorn startar inte eller är trög att
starta
1. Nyckeln sitter inte i tändnings-
låset eller är i läget
Off
.
1. För in nyckeln i tändningslåset
och vrid den till
On
.
2. Choken är i läget
Off
och ingen
snapsning har utförts.
2. För choken till
On
och snapsa
två gånger.
3. Bränsletanken är tom eller
bränslesystemet innehåller
gammalt bränsle.
3. Tappa ur och fyll bränsletanken
med en blandning av färsk
bensin och olja (inte mer än
30 dagar gammal). Kontakta en
auktoriserad återförsäljare om
problemet kvarstår.
4. Motorn är flödad. 4. För choken till
Off
och dra i
repet flera gånger för att tömma
den tjocka bränsle- och
luftblandningen från motorn.
5. Tändkabeln är lös eller
urkopplad.
5. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
6. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller gapet är felaktigt inställt.
6. Kontrollera tändstiftet och
justera gapet vid behov. Byt ut
tändstiftet om det är anfrätt,
skadat eller sprucket.
7. Ventilen till tanklocket är
blockerad.
7. Ta bort det som blockerar
ventilen eller byt ut tanklocket.
Motorn kör ojämnt 1. Choken är i läget
On
. 1. Flytta choken till läget
Off
.
2. Bränslesystemet innehåller
gammalt bränsle.
2. Tappa ur och fyll bränsletanken
med en blandning av färsk
bensin och olja (inte mer än
30 dagar gammal). Kontakta en
auktoriserad återförsäljare om
problemet kvarstår.
3. Tändkabeln är lös. 3. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
4. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller gapet är felaktigt inställt.
4. Kontrollera tändstiftet och
justera gapet vid behov. Byt ut
tändstiftet om det är anfrätt,
skadat eller sprucket.
20
Problem ÅtgärderMöjliga orsaker
Motorn kör men snöslungan
slungar ut snö dåligt eller inte alls
1. Du går för snabbt eller för
långsamt.
1. Ändra din gånghastighet.
2. Du försöker ta bort för mycket
snö per svepning.
2. Minska mängden snö som tas
bort per svepning.
3. Du försöker ta bort extremt
tung eller blöt snö.
3. Överbelasta inte snöslungan
med extremt tung eller blöt snö;
minska mängden snö som tas
bort per svepning.
4. Utkastaren är blockerad. 4. Stäng av motorn, vänta tills alla
rörliga delar har stannat och
använd en pinne för att ta bort
snön från utkastaren.
5. Styrkabeln är felaktigt justerad
eller skadad (gäller endast
modeller med koppling).
5. Justera eller byt ut styrkabeln.
6. Drivremmen är lös eller har
lossnat från sin skiva.
6. Kontrollera drivremmen och
montera eller byt ut den.
7. Drivremmen är sliten eller
trasig.
7. Byt ut drivremmen.
8. Rotorbladen är slitna. 8. Byt ut rotorbladen och skrapan.
Snöslungan röjer inte bort snön
från underlaget ordentligt
1. Snön på det underlag som ska
röjas är hårt packad.
1. Slunga bort snön från under-
laget innan den packas för hårt.
2. Snöslungans framände är inte
riktad nedåt.
2. Lyft upp handtagen för att hålla
ner snöslungans framände.
3. Skrapan är utsliten. 3. Byt ut skrapan.
4. Rotorbladen är utslitna. 4. Byt ut rotorbladen och skrapan.
Snöslungan driver inte sig själv 1. Snöslungans framände är inte
riktad nedåt.
1. Lyft upp handtagen för att hålla
ner snöslungans framände.
2. Rotorbladen är utslitna. 2. Byt ut rotorbladen och skrapan.
3. Snön är för djup eller ytan är för
hal.
3. Skjut handtaget framåt men låt
snöslungan arbeta i sin egen
takt.
Rotorbladen stannar inte ordentligt 1. Styrkabeln är felaktigt justerad
(gäller endast modeller med
koppling).
1. Justera styrkabeln.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Toro CCR Powerlite Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual