• Framnavet HB-M976 är inte konstruerat för terrängcykling eller extrem
bergsterrängcykling, som delvis representeras av cykling i så kallad North
Shore-stil, “trialscykling” eller akrobatcykling i stadsmiljö. Beroende på
cyklingsförhållandena kan dock en spricka uppstå i navaxeln, vilket kan
resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda till en olycka, som kan
resultera i allvarliga personskador och till och med dödsfall. Innan du börjar
cykla, skall du noggrant kontrollena cykelns nav för att förvissa dig om att det
inte finns några sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka
eller någon annan ovanlig kondition, skall du INTE använda cykeln.
• Både fastlåsningsmetoden och effektivt vridmomentet för framhjulet varierar, i
enlighet med vilken typ av framfjädringens gaffel som används. Vid
monteringen av framhjulet i framfjädringens gaffel, skall du alltid vara noga
med att följa de anvisningar som ges i bruksanvisningen för framfjädringens
gaffel. Om du inte följer anvisningarna kan framhjulet lossna från
framfjädringens gaffel och då kan allvarliga personskador uppstå.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet.
Rotorn är tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på
fingrarna, om de fastnar i öppningarna på den roterande
rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem
därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln,
annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna,
skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt,
innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen.
Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det
risk för att den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen
sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till
allvarliga skador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid
montering av delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cyklisten
skadas. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem
på en lämplig plats för senare användning.
• Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i
bruksanvisningen noggrant.
• När du använder specialverktyget (TL-FC32) för att ta bort och montera
rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida
med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i
händerna.
• Vrid inte på rotorn medan specialverktyget (TL-FC32) är monterat på rotorn.
Om rotorn stukas, kan rotorn och bromsklotsen komma i kontakt med
varandra så att oljud uppstår. Dessutom kan det leda till att bromskraften
försämras.
■ Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om
sådana ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Observera
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat
av normal användning.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
TL-FC31
TL-HS23
Axelrör
Drag fast
Rotorns låsring
TL-FC32
Kontrollera att ekrarna har dragits på
det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell
dragning.
När du använder specialverktyget (TL-FC32) för att ta bort och montera
rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida
med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i
händerna.
Hjulekrarnas dragning
Hjulets rotationsriktning
Vänster sida fram Höger sida fram
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 - 35 N·m {300 - 350 kgf·cm}
UPPMÄRKSAMMA
Montering av rotorn
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
<Ihopsättning>
Montera axelröret och använd därefter specialverktygen (TL-HS23 och TL-
FC31) för att dra fast låsmuttern för att dubbellåsa mekanismen på det sätt
som bilden visar.
Använd TL-HB80 för att justera navrotationen.
UPPMÄRKSAMMA
Anvisningar om teknisk service SI-26H0A
HB-M976
Framnav
BR-M975
ST-M975 / BL-M975
SM-RT97
Hartsklotsar
Metallklotsar
M07Ti
M06Ti
Serie
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Bromsklotsenhet
XTR
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Modell nr.
Framnav
Antal ekerhål
Produkttekniska data
Underhåll
HB-M976
36 / 32
Dessa enheter kan tas isär på det sätt som bilderna visar.
Kom ihåg att fetta in varje del regelbundet.
Observera:
Kåpan på navenhetens högra sida
kan inte tas bort.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING