Allmän säkerhetsinformation
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
TL-FC31
TL-HS23
Axelrör
Drag fast
Rotorns låsring
TL-FC36
Kontrollera att ekrarna har dragits på
det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell
dragning.
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera
rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida
med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i
händerna.
Hjulekrarnas dragning
Hjulets rotationsriktning
Vänster sida fram Höger sida fram
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 - 35 N·m {300 - 350 kgf·cm}
UPPMÄRKSAMMA
Montering av rotorn
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
<Ihopsättning>
Montera axelröret och använd därefter specialverktygen (TL-HS23 och TL-
FC31) för att dra fast låsmuttern för att dubbellåsa mekanismen på det sätt
som bilden visar.
Använd TL-HB15 för att justera navrotationen.
Anvisningar om teknisk service SI-2TL0A-002
HB-M667
Framnav
BR-M665
BL-M665
SM-RT64
Hartsklotsar
Metallklotsar
A01S
M06
Serie
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Bromsklotsenhet
SLX
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Modell nr.
Framnav
Antal ekerhål
Produkttekniska data
Underhåll
HB-M667
36 / 32
Dessa enheter kan tas isär på det sätt som bilderna visar.
Kom ihåg att fetta in varje del regelbundet.
Observera:
Kåpan på navenhetens högra sida
kan inte tas bort.
• Framnaven HB-M667 är inte konstruerade för downhillcykling eller
terrängcykling. Beroende på cyklingsförhållandena kan dock en spricka
uppstå i navaxeln, vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta
kan leda till en olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och
till och med dödsfall. Innan du börjar cykla, skall du noggrant
kontrollena cykelns nav för att förvissa dig om att det inte finns några
sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka eller
någon annan ovanlig kondition, skall du INTE använda cykeln.
• Både fastlåsningsmetoden och effektivt vridmomentet för framhjulet
varierar, i enlighet med vilken typ av framfjädringens gaffel som
används. Vid monteringen av framhjulet i framfjädringens gaffel, skall
du alltid vara noga med att följa de anvisningar som ges i
bruksanvisningen för framfjädringens gaffel. Om du inte följer
anvisningarna kan framhjulet lossna från framfjädringens gaffel och då
kan allvarliga personskador uppstå.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av
hjulet. Rotorn är tillräckligt skarp för att vålla
allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
•
Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör
dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av
cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera
bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt
sätt, innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och
bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
•
Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan,
finns det risk för att den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att
den inte hindrar.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om
hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta
kan leda till allvarliga skador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ
anvisningarna vid montering av delarna. En glapp, utsliten eller
skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du
endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara
dem på en lämplig plats för senare användning.
• Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i
bruksanvisningen noggrant.
• När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och
montera rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra
rotorns utsida med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra
att du skär dig i händerna.
■ Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas
gradvis under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är
medveten om sådana ökningar av bromskraften, när du använder
bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak händer när
bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
Observera
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt,
kan rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar
orsakat av normal användning.
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
SI-2TL0A-002-03