Shimano WH-M776 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
Drevkassett
CS-M770 / CS-M970
Rotor
SM-RT78 / SM-RT97
Kedja
CN-7701 / CN-HG93 / CN-HG73
Anvisningar om teknisk service SI-4DD0A-001
WH-M776
Hjul
För att få bästa tänkbara prestanda, rekommenderar vi att följande kombination används.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Dessa enheter kan tas isär på det sätt som bilderna visar.
Kom ihåg att fetta in varje del regelbundet.
Rotorns låsring
TL-FC32
När du använder specialverktyget (TL-FC32) för att ta bort och montera
rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida
med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i
händerna.
Observera:
Kåpan på navenhetens högra sida
kan inte tas bort.
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
UPPMÄRKSAMMA
Montering av rotorn
Byte av ekrar
1. Träd brickan och pluggen över ekern.
2. Drag fast muttern, när du har satt in ekern i hålet i
navflänsen. Vid monteringen skall du använda
ekerstoppen för att hålla fast ekern så att den inte
roterar och därefter sätta in en skruvmejsel eller
liknande verktyg i mutterns spår för att skruva in
muttern.
3. Vrid pluggen medurs för att skruva in den i skruvhålet
i fälgen.
Vid detta tillfälle skall du använda ekerstoppen för att
förhindra att ekern roterar.
1
Observera:
• Om du inte monterar brickan är det
inte möjligt att justera
ekerspänningen, så var noga med att
använda brickan.
• Drag fast muttern så långt som till
gängans kant.
Bricka
Plugg
Ekerstopp
Eker
Mutter
2
3
Allmän säkerhetsinformation
• Använd Shimano originalreservdelar som ekrar, muttrar, pluggar och
brickor. Annars kan fälgen och navenheten skadas.
• Däcktrycket skall ligga inom omfånget 200-400 kPa.
• Var noga med att inte dra fast pluggarna för mycket, när du justerar
ekrarnas spänning. Om pluggarna dras fast för mycket, kan fälgen
skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om
justeringen.)
• Reparationsmedel för punkteringar och medel för att förhindra
punkteringar kan korrodera fälgarna. Använd därför endast medel av
neutral typ.
• När du använder specialverktyget (TL-FC32) för att ta bort och
montera rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra
rotorns utsida med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra
att du skär dig i händerna.
• Vrid inte på rotorn medan specialverktyget (TL-FC32) är monterat på
rotorn. Om rotorn stukas, kan rotorn och bromsklotsen komma i kontakt
med varandra så att oljud uppstår. Dessutom kan det leda till att
bromskraften försämras.
• Framnavet WH-M776 är inte konstruerat för terrängcykling eller extrem
bergsterrängcykling, som delvis representeras av cykling i så kallad
North Shore-stil, “trialscykling” eller akrobatcykling i stadsmiljö.
Beroende på cyklingsförhållandena kan dock en spricka uppstå i
navaxeln, vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda
till en olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och till och
med dödsfall. Innan du börjar cykla, skall du noggrant kontrollena
cykelns nav för att förvissa dig om att det inte finns några sprickor i
axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka eller någon annan
ovanlig kondition, skall du INTE använda cykeln.
• Både fastlåsningsmetoden och effektivt vridmomentet för framhjulet
varierar, i enlighet med vilken typ av framfjädringens gaffel som
används. Vid monteringen av framhjulet i framfjädringens gaffel, skall
du alltid vara noga med att följa de anvisningar som ges i
bruksanvisningen för framfjädringens gaffel. Om du inte följer
anvisningarna kan framhjulet lossna från framfjädringens gaffel och då
kan allvarliga personskador uppstå.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om
hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta
kan leda till allvarliga skador.
• Hjulet har konstruerats för terrängcykling. Använd det inte för cykling i
mountain-stil. Då kan hjulet stukas eller skadas på annat sätt, och då
kan resultatet bli att en olycka inträffar.
• Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet
lossna och leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om
snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
• Dessa hjul har konstruerats endast för användning med skivbromsar.
Använd inte dessa hjul med fälgbromsar.
• Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i
bruksanvisningen noggrant.
• Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i
bruksanvisningen vid montering av delar.
En glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara
dem på en lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
• Använd inte fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och
montera däcket, och däcket eller slangen kan skadas eller också kan
däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar
orsakat av normal användning.
• Du kan också köpa ekerskydd, som säljes separat. Fråga din
cykelhandlare om ytterligare upplysningar.
Observera
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det
med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
• Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera
ekrarnas spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta
samt efter de första 1.000 kilometrarnas cykling.
• Använd inte tvättmedel eller kemiska rengöringsmedel för att tvätta av
hjulen. Sådana kan göra att det lufttätningsmedel som har satts på
fälgen kan flagna av.
• Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av
hjulet, annars kan etiketten på fälgen flagna av.
• Reflektorer säljes också separat. Kontakta din cykelhandlare för
ytterligare upplysningar.
CP-WH14
CP-WH15
CS-M760 (11-34T, 12-34T), CS-M970
CS-M760 (11-32T), CS-M770
Modell nummer Tekniska data
JIS / CPSC
AS
DIN
Färg
Vit
Bärnsten
Bärnsten
Ekerspänningsvärde
För bakhjul
Höger sida (drevsidan)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
Vänster sida
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
För framhjul
Höger sida
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
Vänster sida
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
RR-550-WUW SW W/O BRACKET
RR-550-WUA SW W/O BRACKET
RR-317-WUA SW W/O BRACKET
32T
ba
ba
28T
ba
2
4T
ba
2
1T
ap ba
18T
11
T
a
Q
a
r
b
a
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
ar
16
T
a
p
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
a
p
as
30
T
ap
as
2
6
T
ap
as
23
T
as
20T
as
1
7T
as
au
1
1T
a
s
a
u
13
T
as
au
15
T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montering av HG-drev
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd
utåt och placeras så att den
breda delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade
mot varandra.
CS-M770 (as)
CS-M770 (a
Q
)
Spåret är brett på
endast ett ställe.
a
c
-
1
4
T
A
Bred del
Låsringsmellanlägg
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
Vid monteringen av HG-drev skall du
använda specialverktyget (TL-LR15)
för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda
specialverktygen (TL-LR15) och TL-
SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Frihjulsnavets
fasthållningsbult
Frihjulsnav
Frihjulsnavets bricka
Tag inte isär tätningen.
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
5 mm insexnyckel
Navaxel
Byte av frihjulsnavet
% Drag först ut navaxeln genom att följa de anvisningar som bilden visar.
Dubbellåsdelen på frihjulssidan kan inte tas isär.
(1) (2) (3)
Observera:
Vid borttagning och montering av tätningen skall du göra detta mycket
varsamt, så att tätningen inte stukas.
Vid återanvändning av tätningen skall du förvissa dig om att den är vänd åt rätt
håll och sätta in den så långt det går.
Tag inte bort dammskyddskåpan som har krymppassats på konan.
% När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort frihjulsnavets fasthållningsbult
(inne i frihjulsnavet) och därefter byta ut frihjulsnavet.
Observera
När frihjulsnavet byts ut, skall du samtidigt byta ut frihjulsnavets
monteringsbult. Var noga med att fetta in gängorna på frihjulsnavets
monteringsbult, annars kanske den inte dras fast helt eller kärvar.
Försök inte att plocka isär frihjulsnavet, därför att det kan leda till att
felfunktion uppstår.
17 mm nyckel
Kona med dammskyddskåpa
(Kan inte tas isär.)
Läppen finns på utsidan
Tätning
Vänster sida Effektivt vridmoment:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
14 mm insexnyckel
Isärtagning
Isärtagning
Rotorns låsningsräfflor
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Infettning
Hastigheter
Antal ekrar
9
24
Fälgbredd 26.4 mm
Fälgdiameter
Användbar däckstorlek
26
26 x 1.95 ~ 2.5
Användbar bromsar Skivbroms
Tekniska data
För framhjul
För bakhjul
Underhåll
<Ihopsättning>
Montera axelröret och använd därefter specialverktygen (TL-HS23
och TL-FC31) för att dra fast låsmuttern för att dubbellåsa
mekanismen på det sätt som bilden visar.
Använd TL-HB80 för att justera navrotationen.
TL-FC31
TL-HS23
Axelrör
Drag fast
Effektivt vridmoment:
30 - 35 N·m {300 - 350 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano WH-M776 Service Instructions

Typ
Service Instructions