Shimano HB-M788 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Framnaven HB-M788 är inte konstruerade för downhillcykling eller freeriding.
Beroende på cyklingsförhållandena kan dock en spricka uppstå i navaxeln,
vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda till en olycka,
som kan resultera i allvarliga personskador och till och med dödsfall. Innan du
börjar cykla, skall du noggrant kontrollena cykelns nav för att förvissa dig om
att det inte finns några sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en
spricka eller någon annan ovanlig kondition, skall du INTE använda cykeln.
HB-M788 kan användas i kombination med en speciell framgaffel och E-Thru.
Om den används i kombination med någon annan framgaffel eller fast axel,
kan hjulet lossna från cykeln medan du cyklar och resultatet kan bli allvarliga
persoskador.
Både fastlåsningsmetoden och effektivt vridmomentet för framhjulet varierar, i
enlighet med vilken typ av framfjädringens gaffel som används. Vid
monteringen av framhjulet i framfjädringens gaffel, skall du alltid vara noga
med att följa de anvisningar som ges i bruksanvisningen för framfjädringens
gaffel. Om du inte följer anvisningarna kan framhjulet lossna från
framfjädringens gaffel och då kan allvarliga personskador uppstå.
Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från
den roterande skivbromsrotorn under montering eller
underhåll av hjulet. Rotorn är tillräckligt skarp för att vålla
allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i öppningarna
på den roterande rotorn.
Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem
därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln,
annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna,
skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan
du börjar cykla.
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen.
Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
Om E-Thru-spak sitter på samma sida som rotorn,
finns det risk för att den kommer i kontakt med rotorn,
så kontrollera att den inte kommer i kontakt.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du
börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt,
kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till
allvarliga skador.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ
anvisningarna vid montering av delarna. En glapp, utsliten eller skadad
del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga
personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem
på en lämplig plats för senare användning.
Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i
bruksanvisningen noggrant.
UPPMÄRKSAMMA
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera rotorns
monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida med
händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i händerna.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om
sådana ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Observera
Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
E-Thru-
spak
Rotor
Anvisningar om teknisk service
SI-2UC0A-001
HB-M788
Framnav
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Serie XT
Caliper BR-M785
Bromshandtag BL-M785
Rotor SM-RT81
Produkttekniska data
Framnav
Modell nr.
HB-M788
Antal ekerhål 32
Underhåll
Dessa enheter kan tas isär på det sätt som bilderna visar.
Kom ihåg att fetta in varje del regelbundet.
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Antal kulor: 17 var för höger resp.
vänster sida
Kulstorlek: 5/32”
Observera:
Kåpan på navenhetens högra
sida kan inte tas bort.
< Ihopsättning >
Montera axelröret och använd därefter specialverktygen för att dra fast låsmuttern för att
dubbellåsa mekanismen på det sätt som bilden visar.
TL-7S20
(22 mm)
TL-HS21
(23 mm)
Drag fast
Axelrör
Effektivt vridmoment:
21 - 26 Nm
{210 - 260 kgf•cm}
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det
sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Använd hopsättningsverktyget TL-HB16
när hjulet sätts ihop.
Montering av rotorn
UPPMÄRKSAMMA
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera rotorns
monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida med händerna.
Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i händerna.
Effektivt vridmoment:
40 - 50 Nm {400 - 500 kgf•cm}
Rotorns låsring
TL-FC36
Höger sida framVänster sida framHjulets
rotationsriktning
SI-2UC0A-001-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på: http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
  • Page 1 1

Shimano HB-M788 Service Instructions

Typ
Service Instructions