Observera:
Montera inte muttern upp och ned.
Om den monteras upp och ned,
blir det inte möjligt att låsa fast
bromshandtaget på styret och då
kan skador uppstå.
Serie
XTR
SL-M980-R / SL-M980-IR
OT-SP41 (SIS-SP41)
RD-M980
SGS / GS
FH-M985 / FH-M988
10
CS-M980 / CS-M771-10
CN-M980
SM-SP17 / SM-BT17
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Anvisningar om teknisk service SI-6T70A-001
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
RD-M980
SGS GS
35 T
36 T
11 T
18 T
10
41 T
36 T
11 T
18 T
Bakväxel
Modell nummer
CS-M771-10
CS-M980
Gruppnamn
bJ
bk
bL
Drev
10
10
10
Kuggkombination
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev
FH-M985 / FH-M988
10
32Antal ekerhål
Frihjulsnav
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom
att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där
måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den
största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske
slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan
sitter på den minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Tryck in reglage (B) 9 gånger eller mer
för att sätta reglaget i det högsta läget.
Tag därefter bort innerhålets kåpa och
sätt in innervajern.
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
SI-6T70A-001-03
Allmän säkerhetsinformation
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett,
därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service tillsammans med anvisningarna för teknisk service för FH-M985 / M988.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan
brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida och sidorna är märkta så
att kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när Kedjan monteras
vänd åt rätt håll. Om den monteras vänd åt det andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa
över, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av
kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund
av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts
upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Montering av dreven
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Bred del
aVid monteringen av HG-drev skall du använda specialverktyget (TL-LR15 / LR10) för att
dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen (TL-LR15 / LR10) och TL-SR21
för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
För varje drev skall sidan med gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av kuggutskärningen på varje drev
och A-delen (där spårbredden är bredast) av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
Låsring
TL-LR15/LR10
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
Se de tekniska serviceanvisningarna för RD-M980 (bakväxel) för
upplysningar om montering av bakväxeln samt SIS-justering.
Anslutning och fastlåsning av innervajern
5 mm insexnyckel
Byte av frihjulsnavet (FH-M985)
Drag först ut navaxeln genom att följa de anvisningar som bilden
visar.
Dubbellåsdelen på frihjulssidan kan inte tas isär.
17 mm nyckel
Isärtagning
(2)
Kona med dammskyddskåpa
(Kan inte tas isär.)
Läppen finns på utsidan
Tätning
Rotorns låsningsräfflor (FH-M985)
Vänster sida Effektivt vridmoment:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Navaxel
(3)
Observera:
• Vid borttagning och montering av tätningen skall du göra detta
mycket varsamt, så att tätningen inte stukas.
Vid återanvändning av tätningen skall du förvissa dig om att den är
vänd åt rätt håll och sätta in den så långt det går.
• Tag inte bort dammskyddskåpan som har krymppassats på konan.
(1)
(4) När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort frihjulsnavets
fasthållningsbult (inne i frihjulsnavet) och därefter byta ut
frihjulsnavet.
Observera:
När frihjulsnavet byts ut, skall du samtidigt byta ut frihjulsnavets
monteringsbult. Var noga med att fetta in gängorna på
frihjulsnavets monteringsbult, annars kanske den inte dras fast
helt eller kärvar.
Försök inte att plocka isär frihjulsnavet, därför att det kan leda till
att felfunktion uppstår.
Frihjulsnavets
fasthållningsbult
Frihjulsnav
Frihjulsnavets bricka
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Tag inte isär
tätningen.
Infettning
Effektivt vridmoment:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
14 mm insexnyckel
Manövrering för växling
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen frigörs omedelbart när ett reglage trycks in.
Reglagen har också mekanismerna 2-WAY RELEASE och MULTI RELEASE, så att du nu kan växla två steg med en enda manövrering,
endera genom att trycka in eller dra ut reglaget.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Utgångsläge för reglage (A)
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget (SL-M980-R)
Montering av SL-M980-I och
BL-M985/M988
■ Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
BR-M985 (SI-8J70A).
■ Se anvisningarna om teknisk service för det främre
drivsystemet för upplysningar om utbyte och montering
av växelreglagets enhet.
Reglage (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
Växelreglagets position kan justeras
genom att du skjuter det åt vänster
eller höger.
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
Observera:
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast
tillräckligt kraftigt.
<CS-M980>
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
<CS-M771-10>
(bL) 11 - 32T
Låsring
Låsringsmellanlägg
Drevmellanlägg
Låsring
Låsringsmellanlägg
Drevmellanlägg
Innervajer
Observera:
Navkonan är tillverkad av en
lättmetallegering.
Vid justering av navets
rotation skall du använda ett
lämpligt verktyg som inte är
slitet eller skadat.
3. Använd en 4 mm insexnyckel
för att låsa fast växelreglaget
på bromshandtaget.
Hake
Bult (M5 x 12.5 mm)
Mutter
1
2
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
1. Använd en 2 mm insexnyckel för att
öppna bromshandtagets bygelband
såsom bilden visar.
2. Sätt in haken för växelreglagets
fäste i hålet i växelreglagets fäste
och drag tillfälligt fast specialmuttern
och specialbulten för att montera det
på styret.
Tryck
Bygelband
1
2
växelreglage
Bromshandtag
BL-M985 / M988
Andra bromshandtagsmodeller
SL-M980-I
OK
Inte kompatibel
VARNING
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi
att du byter ut denna kåpa mot
en aluminiumkåpa. Den ända av
ytterhöljet som har en
aluminiumkåpa, skall vara på
växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga