När indikatorenheten har
tagits bort, skall du montera
kåpan (säljes separat) genom
att först haka fast haken och
därefter låsa fast den genom
att dra fast indikatorns
monteringsskruv (a).
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet "A"
är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten i kedjan
inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
XT (MTB)
SL-M780-R / SL-M780-IR
OT-SP41
RD-M780
SGS / GS
FH-M785 / FH-M788
10
CS-M771-10
CN-HG94
SM-SP17 / SM-BT17
XT (Trekking)
SL-M780-R / SL-M780-IR
OT-SP41
RD-T780
SGS
FH-M785
10
CS-M771-10 / CS-6700
CN-HG94
SM-SP17 / SM-BT17
RD-M780
SGS GS
45T
34T
11T
22T
10 10
36T
11T
18T
RD-T780
SGS
43T 35T
CS-6700
CS-M771-10
bJ
bk
bL
–
10
10
10
10
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T
FH-M785 / FH-M788
10
32
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det största drevet
och det största kedjedrevet).
Största drevet
Kedja
Största kedjedrevet
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den avskurna
ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Byte och ihopsättning av indikatorenhet
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när du tar bort eller
byter indikatorenheten.
Byte och ihopsättning av växelreglagets
enhet
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras vid byte av
växelreglagets enhet.
Byte av växelreglagets enhet skall
utföras på samma sätt som anges för
isärtagning och ihopsättning i
avsnittet “Ihopsättning av
fästesbandet".
* Vid användning med indikatorn
monterad, skall du vara noga med
att montera tapplattan vid
ihopsättningen.
* Vid ihopsättning skall du sätta in
tapplattans klackar i hålen i
växelreglagets enhet såsom bilden
visar.
Ihopsättning av fästesbandet
(SM-SL78 säljes separat)
<Isärtagning>
<Isärtagning>
1.
Tryck in reglage B nio gånger eller mer för att sätta reglaget i sitt
högsta läge.
2. Skruva bort indikatorn monteringsskruvar (a) och (b) som håller
fast indikatorenheten, och lyft därefter upp indikatorenhetens lins
för att lossa den hake som bilden visar. Tag därefter bort
indikatorenheten.
* Blanda inte ihop skruvarna (a) och (b).
Skada kan uppstå om de blandas ihop.
<Ihopsättning>
1. Tryck in reglage B nio gånger eller mer för att sätta reglaget i sitt
högsta läge.
2. Kontrollera att indikatorns nål finns vid den vänstra kanten (Fig. 1).
3. Montera indikatorenheten genom att först haka fast haken och lås
därefter fast den genom att dra fast indikatorns monteringsskruvar
(a) och (b).
4.
Kontrollera funktionen. Om indikatorenheten inte fungerar korrekt,
skall du åter sätta ihop medan du speciellt observerar steg 1 och 2.
1. Tag bort indikatorenheten genom att följa isärtagningsordningen i
avsnittet ”Byte av indikatorenheten”.
2. Tag bort justeringsvredet.
3. Tag bort enhetens låsbult.
4. Tag bort växelreglageenhetens fyra monteringsskruvar och
demontera därefter växelreglagets enhet såsom bilden visar.
* Var noga med att inte blanda ihop skruvarna A, B och C.
5. Tag bort tapplattan från växelreglagets enhet.
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för styret med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget (SL-M780-R)
■ Se bruksanvisningen för RD-M780 eller RD-T780 (bakväxel) för ytterligare upplysningar om montering av dreven.
■ Byte av indikatorenheten
■ Ihopsättning utan indikatorn (kåpan säljes separat)
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0,08 N·m {0,8 kgf·cm}
* RD-M780 kan inte användas i kombination med CS-6700 (11-28T).
* RD-T780 kan inte användas i kombination med CS-M771-10 (11-36T).
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
Observera:
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglage (B) 9 gånger eller mer för att sätta reglaget i det
högsta läget. Tag därefter bort innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
■ Se bruksanvisningen för RD-M780 eller RD-T780 (bakväxel) för ytterligare upplysningar om monteringen av bakväxeln
samt SIS-justering.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
Innervajer
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan märkning.
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så att
hålets insida får en jämn diameter.
Indikatorns monteringsskruv
Hake
Fig. 1
a
a
b
M5-bultens mellanlägg
Tapplatta
Enhetens fästbult (M5 x 9,5 mm)
Justeringsdrev
Växelreglageenhetens
monteringsskruv (Liten)
C
A
A
Växelreglageenhetens
monteringsskruv (Stor)
B
Växelreglageenhetens
monteringsskruv (Stor)
C
<Ihopsättning>
1. När tapplattan har tagits bort, skall du passa in växelreglagets
enhet och fästesbandet SM-SL78 (säljes separat) och därefter
låsa fast med de fyra monteringsskruvar som medföljer SM-SL78.
2. Sätt brickan på bulten och drag därefter fast enhetens låsbult.
3. Sätt dit justeringsvredet.
* Om du återgår till det normal fästetband i stället för SM-SL78, skall
du vara noga med att montera tapplattan oberoende av om
indikatorn monteras eller ej.
Justeringsdrev
Bricka
7 mm fast nyckel eller 4 mm insexnyckel
B
A
Tapplatta
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
SM-SL78
OBSERVERA:
Lossa inte
denna skruv.
Effektivt vridmoment:
0,5 N·m {5 kgf·cm}
B
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0,08 N·m {0,8 kgf·cm}
Observera:
Montera inte muttern upp och ned.
Om den monteras upp och ned,
blir det inte möjligt att låsa fast
bromshandtaget på styret och då
kan skador uppstå.
Montering av SL-M780-I och BL-M785
■ Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
BR-M785 (SI-8JZ0A).
3. Använd en 4 mm insexnyckel
för att låsa fast växelreglaget
på bromshandtaget.
Hake
Bult (M5 x 17,5 mm)
Mutter
1
2
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
1. Använd en 2 mm insexnyckel för att
öppna bromshandtagets bygelband
såsom bilden visar.
2. Sätt in haken för växelreglagets
fäste i hålet i växelreglagets fäste
och drag tillfälligt fast specialmuttern
och specialbulten för att montera det
på styret.
Tryck
Bygelband
1
2
växelreglage
Bromshandtag
BL-M985 / M988 / M785 /
T785 / T780 / M596 / M666
Andra bromshandtagsmodeller
SL-M780-I
OK
Inte kompatibel
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Anvisningar om teknisk service SI-6UU0A-002
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Modell nummer Gruppnamn Drev Kuggkombination
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev
Antal ekerhål
Frihjulsnav
SI-6UU0A-002-03
Allmän säkerhetsinformation
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett,
därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service tillsammans med anvisningarna för teknisk service för FH-M785 / M788.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
Gruppmärkningar
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan
brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida och sidorna är märkta så
att kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när Kedjan monteras
vänd åt rätt håll. Om den monteras vänd åt det andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa
över, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av
kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund
av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts
upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Manövrering för växling
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen frigörs omedelbart när ett reglage trycks in.
Reglagen har också mekanismerna 2-WAY RELEASE och MULTI RELEASE, så att du nu kan växla två steg med en enda manövrering,
endera genom att trycka in eller dra ut reglaget.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
VARNING
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi att du
byter ut denna kåpa mot en
aluminiumkåpa. Den ända av
ytterhöljet som har en aluminiumkåpa,
skall vara på växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan med
tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på ramens
stopp för ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Använd en 7 mm fast nyckel för att dra fast enhetens låsbult.
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
Växelreglagets position kan
justeras genom att du skjuter det
åt vänster eller höger.