“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid
cykling. Rengör kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare.
Använd aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade lösningsmedel som
t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av
och orsaka allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har kedjor som kan användas en framåtsida och
en bakåtsida, och sidorna är märkta så att kedjorna kan vändas åt rätt håll vid
monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när kedjorna är vända åt rätt håll.
Om kedjorna monteras vända åt det andra hållet, kan de hoppa av och cykeln
därefter tippa över framåt, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg
som inte passar för den
aktuella typen av kedja,
kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till
att kedjan går av eller
faller av.
• Var noga med att
kontrollera att kedjeniten är i jämnhöjd med den yttre kedjelänkens yta
från den sida niten har satts in. Ytan skall kännas slät och i jämnhöjd
när du drar med ett finger över den. Niten sticker ut en aning på
baksidan efter att den avbrytbara niten har tagits bort.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat
antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än
där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp.
Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp.
• Undersök kedjan för att upptäcka eventuell deformering och
avvikelser så som sprickor eller rostangrepp. Om skada
upptäcks, byt då kedjan omedelbart. Om du inte gör det kan det
leda till att kedjan går av och du kan skadas allvarligt.
•
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte
utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket
kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats
för senare användning.
• När du monterar och tar bort plattan och plattans enhet, skall du vara försiktig för att undvika
skador, t.ex. att dina fingrar nyps fast av den starka kraften i plattans spännfjäder.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns
bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem
igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande
insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en
tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev som har en
annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om
styret vrids så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att
växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så
långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller
någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern
kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Styrtrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera styrtrissan så att pilen
pekar moturs när du ser på växelns utsida.
• Spänntrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera spänntrissan så att
pilen pekar medurs när du ser på växelns utsida.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Länktapp Länktapp
Kedjelänkens yta
Kedjenit
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
Modell nummer
Anvisningar om teknisk service
SI-5XD0A-002
RD-M985
Bakväxel
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
* Vi rekommenderar att du använder det förseglade ytterhöljet med tunga.
Vi rekommenderar att följande kombination används för att
få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Montering av bakväxeln
5 mm insexnyckel
Växelöra
Fäste
Åtdragningsmoment
för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Flytta växelreglaget till OFF-läge när du
skall göra detta.
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering
för att ställa in så att övre
rulltrissan är inpassad mot den
yttre linjen för det minsta drevet,
när du tittar bakifrån.
Justering
Skruv för
övre justering
Yttre linje för
minsta drevet
Ty p
Drev
Total kapacitet
Drevkombinationer som kan användas
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
SGS
10
41T
11T
18T
XTR
SL-M980 / SL-M980-I
OT-SP41*
RD-M985
SGS / GS
FH-M985 / FH-M988
10
CS-M980
CN-M980
SM-SP17 / BT17
RD-M985
GS
10
35T
11T
18T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
Observera: Du skall regelbundet kontrollera att det inte finns
något gap mellan växelörat och fästet på det sätt som visas på
bilden. Om det finns ett gap mellan dessa två delar, kan det
uppstå problem med växlingen.
4. Ytterhöljets längd
(1) Lossa justeringsskruven för B-sträckning tills den finns i det
läge som bilden visar.
(2) Kontrollera att det finns tillräcklig slakhet i ytterhöljet. Passa
därefter in ytterhöljet mot den nedre
kanten av ytterhöljets hållare vid
bakväxeln och skär därefter bort all
överflödig längd för ytterhöljet.
Observera:
Avståndet mellan den yttre stoppen och ytterhöljets hållare på
bakväxeln kan ändras när bakfjädringen rör sig, så fastställ därför
längden för ytterhöljet vid den punkt där denna längd är som allra
störst.
3. Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det
största drevet och det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre
justering så att övre rulltrissan
flyttas till en punkt direkt i linje
med det största drevet.
Skruv för
nedre justering
Övre rulltrissan
Största drevet
Ytterhöljets hållare
(1) (2)
Ytterhölje
Underhåll
1. Tag bort plattans stopptapp.
2. Vrid plattan för att lossa dess
spännfjäder såsom bilden visar.
3. Tag bort bulten för plattans kåpa.
4. Tag bort reglagets stabilisator.
5. Tag bort kedjans stabilisator.
Byte av drevet
6. SIS-justering
Utför justeringen medan växelreglaget är i OFF-läge.
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 9:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till 8:e
drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 9:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
8:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
8:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 9:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 8:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
Sätt växelreglaget i ON-läge och cykla därefter normalt för att
kontrollera att det inte är några problem med växlingen.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
Mindre än 30 mm
Observera:
Sätt dit innervajern så att den sticker ut mindre
än ca. 30 mm och kontrollera därefter att
innervajern inte kommer i kontakt med hjulets
ekrar. Ha hjulet stillastående medan du utför
detta steg.
* Flytta växelreglaget till OFF-läge innan du utför underhåll.
Byte av plattan och plattans spännfjäder
< Isärtagning >
Observera:
Tag först bort E-
ringen, när du tar
bort
sträckningstrissan
för att byta ut
bakväxeln.
Styrtrissa /
Sträckningstrissa med effektivt vridmoment :
2,5 - 5,0 N·m {25 - 50 kgf·cm}
Effektivt vridmoment :
1 N·m {10 kgf·cm}
Effektivt vridmoment :
1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
Effektivt vridmoment :
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
3 mm insexnyckel
Övre rulltrissan
Sträckningstrissa
E-ring
Reglagets stabilisator
Kedjans stabilisator
Plattans stopptapp
• Stjärnmejsel nr. 2
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
SI-5XD0A-002-03
5. Så används justeringsskruven för B-sträckning
* Flytta växelreglaget till OFF-läget för att minska spänningen
för plattans spännfjäder innan du utför denna justering. Om
växelreglaget förblir i ON-läget så att det är svårt att vrida
skruvarna, kan skruvarna skadas om du försöker att vrida
dem med våld.
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet
och vrid vevarmen för att växla. Vrid därefter justeringsskruven för
B-sträckning för att justera
så att styrtrissan inte
kommer i kontakt med
drevet, men inte så nära att
den kommer i kontakt med
kedjan. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för
att förvissa dig om att
trissan inte kommer i
kontakt med drevet.
<Kontroll av avståndet mellan det största drevet och
styrtrissan>
Sätt bakväxeln i läget för den lägsta växeln,
stoppa hjulet och kontrollera därefter att
avståndet från kanten av styrtrissan till kanten
av det största drevet ligger inom omfånget 5 -
6 mm. Vrid vevarmen för att växla och
kontrollera att det inte finns någon kärvhet i
växlingskänslan. Om du byter ut antalet kuggar för drevkassetten,
skall du utföra denna inställning igen.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv för
B-sträckning
6. Använd en 4 mm insexnyckel för att
ta bort plattans axel.
Observera:
Vid ihopsättningen skall du sätta in
ändan av plattans spännfjäder i
plattans spår.
Sätt ihop genom att utföra manövreringen för isärtagningen i
omvänd ordning.
Var noga med att montera
reglagets stabilisator. Om du
försöker att manövrera
växelreglaget utan att ha
monterat dess stabilisator,
kommer denna del att skadas.
< Ihopsättning >
Plattaxel
Plattaxel
Plattans
spännfjäder
När du monterar och tar bort plattan och plattans enhet, skall du
vara försiktig för att undvika skador, t.ex. att dina fingrar nyps fast av
den starka kraften i plattans spännfjäder.
• 2 mm insexnyckel
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
8 9 8 9
8 9 8 9
8 9
UPPMÄRKSAMMA
UPPMÄRKSAMMA