Att tänka på inför montering och anslutning av CCU
• CCU:n är den primära sensorn i GHP Reactor – mekaniskt
autopilotsystem. För bästa prestanda bör du följa dessa
överväganden när du väljer monteringsplats.
◦ En handkompass bör användas för att testa den
magnetiska störningen i området där CCU:n ska
monteras.
Om nålen på en handkompass rör sig när du håller den
där du tänker montera CCU:n finns magnetisk störning.
Du måste välja en annan plats och testa igen.
◦ För bästa prestanda ska CCU:n monteras på ett fast
underlag.
◦ Även om CCU:n kan installeras i valfri riktning på båten,
kan du undvika steget med att definiera norr i
inställningsproceduren genom att uppfylla alla följande
överväganden när du väljer monteringsplats (valfritt).
◦ Kontakterna på CCU:n måste peka mot fören.
◦ Basen på CCU:n måste vara i rät vinkel mot båtens
rullnings- och stampningsaxlar.
◦ CCU:n måste vara placerad nära båtens
rotationscentrum, något mer mot fören om det behövs.
• CCU-kabeln förbinder CCU:n med ECU:n och är 5 m (16 fot).
◦ Om CCU:n inte kan monteras inom 5 m (16 fot) från
ECU:n kan du skaffa förlängningskablar från din Garmin
återförsäljare eller från www.garmin.com.
◦ Kabeln får inte kapas.
Hitta den bästa monteringsplatsen
1
Gör en lista med alla lämpliga monteringsplatser för CCU:n
där varken järn, magneter eller starkströmskablar finns inom
60 cm (2 fot).
En stor magnet, t.ex. en subwoofer-högtalarmagnet ska inte
finnas på närmare avstånd från dessa platser än 1,5 m
(5 fot).
2
Hitta båtens rotationscentrum och mät avståndet mellan
rotationscentrum och var och en av de lämpliga
monteringsplatserna som du angett i steg 1.
3
Välj den plats som ligger närmast rotationscentrum.
Om fler än en plats ligger på ungefär samma avstånd från
rotationscentrum bör du välja den plats som bäst uppfyller
följande överväganden.
• Den bästa platsen ligger närmast båtens centrumlinje.
• Den bästa platsen ligger lägre i båten.
• Den bästa platsen ligger något mer framåt i båten.
Att tänka på inför montering av och anslutning av ECU
• ECU:n kan monteras på ett plant underlag åt vilket håll som
helst.
• Fästskruvar medföljer ECU:n men du kan behöva använda
en annan typ av skruv om de som medföljer inte passar för
monteringsunderlaget.
• ECU:n måste befinna sig inom 0,5 m (19 tum) från
drivenheten.
◦ Kablarna som ansluter ECU:n till drivenheten kan inte
förlängas.
• ECU:n måste monteras på en plats där den inte kommer att
nedsänkas i vatten eller överspolas.
• ECU:ns strömkabel ansluts till båtbatteriet och den kan
förlängas om det behövs (Strömkabelförlängningar).
Att tänka på inför montering av och kabeldragning för
drivenheten
• Om en kompatibel drivenhet inte redan har installerats i
båten, säljs drivenheten separat och måste installeras av en
erfaren fackman för att båten ska kunna styras på rätt sätt.
• Drivenheten måste installeras innan ECU:n monteras
permanent.
• Kablarna som ansluts till drivenheten får inte förlängas.
• Om du ansluter till en befintlig drivenhet (säljs inte av
Garmin) måste du använda en strömkabel till drivenheten
(säljs separat) för att anpassa drivenheten för användning
med autopilotsystemet (Ansluta till en befintlig drivenhet).
◦ Strömkabeln till drivenheten kan inte förlängas.
• Om du ansluter till en solenoiddrivenhet måste du använda
en solenoidströmkabel (säljs separat) för att anpassa
solenoiddrivenheten för användning med autopilotsystemet
(Ansluta till en solenoiddrivenhet).
◦ Solenoidströmkabeln får inte förlängas.
• Om du ansluter till en drivenhet som inte säljs av Garmin
måste du också installera en roderlägessensor, t.ex. Garmin
GRF
™
10, eller ansluta till en befintlig roderlägessensor med
hjälp av en roderlägessensorkabel (säljs separat).
OBS! GHP Reactor – mekaniskt autopilot är endast
kompatibel med en vanlig roderlägessensor av
potentiometertyp med tre kabelfästen. Systemet fungerar inte
med en frekvensbaserad roderlägessensor.
Att tänka på inför Shadow Drive
™
montering
OBS! Shadow Drive är en sensor som du installerar i din båts
hydrauliska styrlinor. Den känner av när du tar manuell kontroll
över rodret och åsidosätter autopilotstyrning av båten. Det är ett
valfritt tillbehör som endast kan användas på en båt med ett
hydrauliskt styrsystem.
• Montera Shadow Drive horisontellt och så plant som möjligt.
Sätt fast den ordentligt med kabelband.
• Shadow Drive ska monteras minst 305 mm (12 tum) från
magnetiska föremål eller enheter, som högtalare och
elmotorer.
• Montera Shadow Drive närmare rattpumpen än autopilotens
pump.
• Montera Shadow Drive lägre än rattstyrningen men högre än
pumpen.
• Anslut inte Shadow Drive direkt till kopplingen baktill på
rodret. Lämna alltid en slanglängd mellan kopplingen på
rodret och Shadow Drive.
• Shadow Drive får inte anslutas direkt till en hydraulisk T-
kontakt i hydraulledningen. Lämna alltid en slanglängd
mellan en T-kontakt och Shadow Drive.
• I en installation med enkelroder ska det inte vara någon T-
kontakt mellan rodret och Shadow Drive.
• I en installation med dubbla styrplatser installeras Shadow
Drive mellan pumpen och den hydrauliska T-kontakten som
leder till övre och nedre styrplatsen, närmare rattpumpen än
T-kontakten.
• Shadow Drive måste installeras i antingen styrbords eller
babords styrledning.
Shadow Drive får inte installeras i vare sig returledningen
eller högtrycksledningen, om tillämpligt.
Att tänka på inför montering av och anslutning av larm
• Larmet bör monteras nära huvudstyrpulpeten.
• Larmet kan monteras under instrumentbrädan.
• Om det behövs kan larmledningarna förlängas med en
0,08 mm
2
-kabel (28 AWG).
Att tänka på inför NMEA 2000 anslutning
• CCU:n och kontrollenheten måste ansluta till ett NMEA 2000
nätverk.
• Om din båt inte redan har ett NMEA 2000 nätverk kan du
bygga ett med de medföljande NMEA 2000 kablarna och
kontakterna (Bygga ett enkelt NMEA 2000 nätverk för
autopilotsystemet).
2